ویژه نامه پلاس نوروز۱۴ - ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز۱۴ - ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

چادر زدن حرفه‌ای

گذراندن شبی آرام در طبیعت

قرار است با خانواده یا گروهی از دوستان، طبیعت‌گردی را تجربه کنید و یک یا چند روز را داخل چادر یا پشه‌بند در زیر نور ماه و درخشش ستارگان بگذرانید؟ به این نکات مهم اگر دقت کنید اقامت خودتان را خاطره می‌کنید و دچارغافلگیری‌های ناخوشایند نمی‌شوید:
 مناطقی که هرگونه اقامتی در آنجا اکیداً ممنوع است را از قبل شناسایی کنید.
 انتخاب مکان مناسب، امکان استراحت با خیالی آسوده را فراهم می‌آورد. قبل از حرکت، محل چادر زدن را پیش‌بینی کنید.
 مراقب باشید! اگر شب در طبیعت ماندید، مسئولانه چادر بزنید و به فکر آرامش جانوران، گیاهان و ساکنان بالقوه باشید. در پایان اقامت، اثری از خود برجای نگذارید، یعنی طوری مکان را ترک کنید که انگار آنجا نبوده‌اید.
 برای شب‌مانی در مناطق بکر باید حرفه‌ای عمل کرد و لوازمی ضروری برداشت.
 خواص خاک با روشن کردن آتش از بین می‌رود، پس از مکان‌هایی که قبلاً آتش روشن شده، استفاده کنید تا طبیعت آسیب کمتری ببیند.
 پسمانده غذا و زباله‌ها را در نزدیکی چادر خود نگذارید؛ زیرا باعث جذب حیوانات وحشی می‌شود. باقی غذاها را درون ظروف دردار بگذارید که بوی آن پخش نشود.
 داشتن اسپری یا لوسیون دافع حشرات ضروری است، زیرا جای نیش آنها تا مدت‌ها، سوزش ایجاد می‌کند.
 

 تفاوت بیواک با کمپینگ چیست؟

دو اصطلاح بیواک (شب‌مانی اضطراری) و کمپینگ اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شود، ولی تفاوت‌هایی دارد! در واقع شب‌مانی اضطراری، نوعی اقامت یا چادر زدن است که عموماً توسط کوهنوردان، دوچرخه‌سواران کوهستان و ورزشکاران طی اقامت در دل طبیعت انجام می‌شود. این افراد به دلیل نداشتن امکانات کافی برای ادامه مسیر، مجبور می‌شوند یک کمپ ابتدایی دایر کنند تا شبی را در زیر نور ستاره‌ها یا داخل چادر بگذرانند. اساساً بیواک یعنی چادر خود را هنگام شب برپا و صبح زود جمع کردن؛ یا ایجاد سرپناه فقط برای استراحت هنگام شب. شب‌مانی اضطراری در طبیعت بکر، بویژه در کوه‌های مرتفع متداول است.
برخلاف بیواک، کمپینگ به اقامت یا چادر زدن در خارج از مناطق تعیین شده که تجهیزاتی برای گردشگران ندارد، گفته می‌شود. اغلب کسانی که با وسایل نقلیه مانند کمپر، خودرو، ون و موتور در سفر هستند در نزدیکی جاده‌ها یا مسافتی نه‌چندان دور از مناطق شهری یا مکان‌هایی که دارای تجهیزاتی مانند آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی نیست، توقف می‌کنند. برخلاف بیواک، کمپ شامل برپا کردن چادر، حتی در خارج از ساعات شب است و طرفداران آن اغلب اقامت خود در آن ناحیه را چند روز تمدید می‌کنند.
البته مراکز اقامتی یا اردوگاه‌های پولی قطعاً در هر منطقه جای خود را دارد. ولی کمپینگ بر این مراکز غلبه دارد؛ زیرا رایگان و پر از آدرنالین است. البته برخی کارهای ساده مانند باز کردن سایبان یا چادر در فضای باز، حتی پارکینگ‌ها یا بیرون گذاشتن صندلی راحتی از وسیله نقلیه و استراحت روی آن، جزئی از کمپینگ  به شمار می‌آید.

 

قوانین درباره کمپینگ و بیواک
بیواک مانند کمپینگ، دارای قوانین خاص خود در هر منطقه بوده و قوانین آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در برخی مناطق کلاً ممنوع است؛ از جمله مناطق حفاظت شده، در میانه راه‌ها، جاده‌ها، کنار رودخانه، دریا، اقیانوس، مناطق حفاظت شده جنگلی و میراث طبیعی و فرهنگی، نزدیکی بناهای تاریخی.
 

فهرستی از تجهیزات ضروری کمپینگ

اگر به کمپینگ و بیواک عادت ندارید و فقط در مناطق مجهز به امکانات بهداشتی با فروشگاه‌هایی در همان حوالی، چادر زده‌اید، تجربه‌ای کاملاً متفاوت خواهید داشت؛ تجربه یک فرار از نوع انسان در مقابل طبیعت وحشی، پر از مناظر بکر و آسمان‌ پرستاره! اما برای آمادگی این ماجراجویی بزرگ به چه تجهیزات و اطلاعاتی نیاز داریم؟لوازم اولیه ضروری برای ماندن در فضایی بدون آب و وسایل بهداشتی، عبارتند از: کیسه خواب، گیره چادر، چراغ قوه، چاقو و اجاق گاز پیک نیک، زیرانداز سبک و پتو. این وسایل نباید از کوله پشتی شما جابماند. فهرست لوازم ضروری کمپینگ به تعداد نفرات و گروه سنی همراهان شما بستگی دارد؛ ولی می‌توانید وزن بارها را میان همه تقسیم کرده و با استفاده از وسایل کمتر لذت بیشتری ببرید. اگر تنها سفر می‌کنید، حداقل‌ها را بردارید. برای خواب راحت در جنگل، اطراف دریاچه، مزرعه یا بالای کوه، لوازمی ضروری برای ایجاد لانه‌ای دنج و موقت نیاز است.

چادر یا ننو
چادر باید سبک، بادوام و ضدآب باشد. اگر می‌خواهید راحت و مینیمال سفر کنید، ننو می‌تواند جایگزین چادر شود. اصولاً چادرها دولایه‌اند، یک لایه برزنتی و لایه دیگر به‌عنوان عایقی در برابر رطوبت و سرما. ننو هم می‌تواند جایگزین مناسبی باشد، اما مدل‌هایی از ننو کاربردی ترند که پشه‌بند و قلاب‌های محکم و راحت برای نصب دارند.
 
کیسه خواب
کیسه خواب باید سبک و تاشو باشد و متناسب با دمای هوا انتخاب شود. این چند مدل‌ موجود در بازار پرطرفدارتر است؛ مدل مومیایی برای جلوگیری از اتلاف گرما، مدلی که درصورت هوای گرم قابلیت خنک کنندگی دارد و در هوای سرد با افزودن یک لایه عایق، گرما را تأمین می‌کند. مدل ملحفه‌ای یا لایه‌ای که مانند کیسه خواب دوخته می‌شود و برای روی سطوح مشکوک مفید است.

تشک
تشک سفر باید از جنسی باشد که علاوه بر گرمابخشی، درون کیسه‌ای کاملاً فشرده شود و شما را از سرمای زمین محافظت کرده، درعین حال سطحی نرم برای خواب ایجاد کند تا کمردرد نگیرید. تشک‌هایی از فوم سبک یا مدل بادی، بسته به زمین جایی که قرار است چادر بزنید، باید کارآمد باشد. مثلاً در کوهستان روی سطوح سنگی، مدل ضخیم یا بادی و روی سطوح سرد، تشک‌های عایق، کاربردی است.

بالش کمپینگ
بالش یا چیزی به عنوان بالش، خواب را شیرین‌تر می‌کند. گاهی اوقات، یک سویشرت کفایت می‌کند، اما برای افراد حساس‌تر، بالش مسافرتی جمع وجور گزینه بهتری است!
 

چراغ قوه پیشانی یا هدبندی
روشن است که چراغ هدبند برای یافتن راه در تاریکی و خوب دیدن پس از غروب آفتاب ضروری است. البته لامپ موبایل هم هست؛ اما آنقدر مصرف باتری بالایی دارد که روی آن حساب نکنید. چراغی بگیرید که مدل‌های انتشار نور متفاوتی داشته باشد تا در نیمه‌های شب، همسایه‌ها یا موجودات اطراف را بیدار نکند یا در صورت لزوم مسافت‌های خیلی دور را روشن کند. برای جلوگیری از مصرف باتری، مدل شارژی USB بگیرید.
 
فندک
اگر می‌خواهید در مکانی که آتش روشن کردن مجاز است، بیواک کنید، می‌توانید از فندک مدل طوفان یا گازی استفاده کنید؛ شاید هم مانند رابینسون کروزوئه بتوانید برای این کار از سنگ بهره ببرید، در این صورت کمی خاشاک خشک همراهتان داشته باشید.
 
پاوربانک
برای اینکه باتری‌های چراغ پیشانی، فانوس، موبایل و دوربین شما تمام نشود، خود را به یک پاوربانک قدرتمند (حداقل 25 هزار میلی‌آمپر ساعت) با شارژ خورشیدی مجهز کنید. مراقب باشید قبل از حرکت آن را صد درصد شارژ کنید و فقط برای نیازهای ضروری از آن بهره ببرید! حتی می‌توانید پنل خورشیدی مسافرتی را انتخاب کنید. اگر زیاد به دنبال عکس و فیلم‌ گرفتن هستید، دو پاوربانک همراه ببرید.
 
بطری و فیلتر آب
آب آشامیدنی کافی همراه ببرید، زیرا در برخی مکان‌ها بسیار کمیاب است! حداقل 2 لیتر به ازای هر نفر در روز، تا برای نوشیدن و پختن کفایت کند، مگر اینکه چشمه ها و منابع آبی منطقه را از قبل بشناسید. ظرفی برای جوشاندن آب داشته باشید تا اگر مجبور به نوشیدن یا آشپزی با آب مشکوک شدید، حتماً آن‌ را فیلتر کنید. پس فیلترینگ و قرص‌های مخصوص تصفیه آب را فراموش نکنید.
 

کیسه‌های زباله، زیپ‌کیپ و زیرسیگاری جیبی
برای اینکه زباله‌ها را در اطراف نریزید و آنها را از بقیه وسایل جدا ندانید، چند کیسه زباله همراهتان باشد. آنها را در نزدیک‌ترین سطل زباله بیندازید. البته، باید زباله‌های کاغذی سوزانده و زباله‌های ارگانیک و تجزیه شونده دفن شوند تا میزان زباله خود را محدود کنید. زیپ‌کیپ یا کیسه‌های فریزر برای نگهداری محصولات باقیمانده (مانند بسته کیک بازشده) و زیرسیگاری جیبی برای کسانی که سیگاری‌اند، بسیار کاربردی است. ته سیگارها را به هیچ وجه در طبیعت نیندازید چون بسیار مضر است و تجزیه اش زمان زیادی می‌برد.

فانوس
اگر می‌خواهید کمپ خود را به‌صورت ثابت روشن کنید از فانوس آویز یا ایستاده بهره ببرید. مثلاً مدل LED، ضدآب و قابل شارژ USB، گزینه مناسبی است و روشنایی‌اش معادل یک لامپ 75 واتی خواهد بود.
  
کیسه‌های نظم‌ دهنده
نباید چادر شما برای یافتن یک جفت جوراب یا وسایل ریز، زیر و رو شود! بنابراین وسایل خود را در کیسه‌های جدا جاسازی کنید. هر گروه از لوازم مرتبط را در محفظه مخصوص به خود جای دهید. مثلاً کیسه‌هایی برای لباس تمیز، لباس کثیف جدا، لوازم آرایشی، داروخانه کوچک، تجهیزات الکترونیکی.
 
جعبه کوچک بقا!
برای مقابله با هر موقعیت پیش‌بینی نشده، حداقل یک چاقوی مخصوص، انبردست چندمنظوره، تیغه، قیچی کوچک، سوت، دربازکن کنسرو، سوهان، انبر، موچین و غیره درون جعبه‌ای قرار دهید. اگر به منطقه‌ای دورافتاده می‌روید، وسایل نجات مانند سوزن، نخ، سنجاق قفلی و تکه‌ای طناب مانند بند رخت را دست کم نگیرید. اینها وزنی ندارند اما گاهی بشدت کاربردی و نجات‌بخش هستند.
 
اسپیکر قابل حمل
اگر صدای جیرجیرک‌ها، پرندگان و پشه‌ها برای خوشحالی شما کافی نیست یا نمی‌توانید شبی را در طبیعت بدون موسیقی بگذرانید، پس مینی اسپیکر را جا نگذارید! اما مراقب باشید که با سروصدای زیاد، مخصوصا هنگام شب، مزاحم همسایه ها و موجودات اطرافتان نشوید.
 
دوربین
برای مشاهده دوردست‌ها و حیات وحش، همراه داشتن دوربین دوچشمی مناسب، مزیتی واقعی است.

 

فهرستی برای پخت و پز در بیواک
برای اقامت در مناطق بکر، غذا بسیار اهمیت دارد. می‌توانید انواع گوشت برای کباب، غذاهای آبپز یا غذاهای خشک شده یا یخ زده و کنسرو انتخاب کنید. برخی غذاها چندان لذیذ نیست؛ اما سبک و بسیار کاربردی‌است. وسایل ضروری برای آماده کردن وعده‌های غذایی، چای و قهوه در شب‌های داخل چادر را فراموش نکنید و مراقب باشید که آتش روشن کردن در بسیاری از مکان‌ها ممنوع است!
اجاق گاز کوچک، برای پختن و جوشاندن آب، فقط چک کنید که پر از گاز باشد!
ظروف مناسب، برای کباب یا گذاشتن غذا روی آتش چوب، همچنین کتری و قابلمه، کباب‌پز یا توری کباب.
کیسه خنک کننده، برای نگهداری غذاهایی که طی یک روز فاسد می‌شود.

لوازم آشپزخانه
تعداد لوازم آشپزخانه بیش از هر چیز به تعداد افراد و منوهایی که در نظر دارید، بستگی دارد. این وسایل با لوازم خانه فرق دارد و سبک است. پس این لوازم را قبل از راه افتادن آماده کنید: ماهیتابه، کتری، قابلمه، آبکش، کفگیر، دربازکن قوطی، کارد، به ازای هر نفر، کاسه، فنجان، لیوان، قاشق و چنگال.
 
غذاهای کمپینگ
موادغذایی متناسب با تعداد وعده‌های کمپینگ را در نظر بگیرید؛ مثلاً غذاهای خشک، یخ‌زده یا کنسروها.
مواد ضروری برای گردشگران و کوهنوردانی که قصد ندارند پای چادر خود خورش بپزند عبارتند از: غذاهای خشک و یخ‌زده یا کنسروها. غلات (ماکارونی، برنج، جو) داخل جعبه‌های پلاستیکی، سیب زمینی همراه فویل آلومینیومی برای گذاشتن روی آتش، میوه‌های خشک، گردو، بادام، بادام هندی، برگه میوه، انجیر، میوه‌های تازه که فاسد شدنی نیست (موز، سیب، پرتقال). میله‌های غلات، مارشمالو، سوسیس، انواع کنسرو، تن ماهی، پنیر سفت، قهوه یا چای، شیرخشک، قند، فلفل، نمک، روغن، سس‌های کوچک، کیک‌های بسته بندی. نودل آماده و کنسروهایی مانند لوبیاچیتی، عدس، ذرت، انواع خورش و برخی غذاهای منجمد راحت‌ترین گزینه است.
 لوازم بهداشتی ضروری
لوازم بهداشتی کوچک، به اندازه‌ای که برای شستن ظروف و لباس‌ها کفایت کند. محصولات خشک کار شما را ساده کرده و تمام محصولات مایع باید درون بتری‌ حمل شود. صابون مینیمالیستی‌ترین گزینه برای تمیزی وسایل و پوست شماست. خمیردندان، مسواک، نخ دندان، حوله میکروفیبر فشرده، ژل هیدروالکلی برای ضدعفونی دست‌ها، برس مو، مقدار کمی مرطوب‌کننده، آینه جیبی، دستمال توالت. بهتر است قبل از اجابت مزاج در طبیعت، چاله‌ای حفر و دستمال را دفن کنید یا حتی آتش بزنید. ژل هیدروالکلی برای تمیزی دستان شما مهم است.
 
فهرست وسایل سلامت
اگر راهی دور پیش رو دارید و نزدیک شهر اقامت نخواهید کرد، خود را با جعبه کمک‌های اولیه سنگین اذیت نکنید، در صورت آسیب یا ناراحتی جزئی از حداقل‌ها استفاده کنید. با توجه به خطرات احتمالی مقصد سفر، فقط لوازم پزشکی مفید را بردارید.
جعبه کمک‌های اولیه کوچک شامل: پانسمان، ضدعفونی کننده، کمپرس، التیام دهنده، چسب زخم، بانداژ، چند قرص ضد درد و اسهال و تهوع، کرم ضدآفتاب، دافع پشه، موچین، کرم تسکین دهنده نیش حشرات. می‌توانید از مارپیچ‌های علف لیمو به عنوان دافع حشرات استفاده کنید. برای اینکه چیزی را جا نگذارید، با تهیه لیستی به داروخانه بروید و از کارشناس داروخانه مشورت بگیرید.
 
لباس‌های ضروری
لباس راحت «چندلایه» بپوشید تا زیاد به خود فشار نیاورید. حداقل‌ها را در کوله‌بار خود بگذارید، زیرا تمام لوازم ذکر شده روی شانه‌های شما در مسیر سنگینی می‌کند. اگر زمستان به کوه‌های مرتفع یا تابستان به ارتفاعات می‌روید، به تفاوت لباس‌ها فکر کنید.
لباس زیر و جوراب، شلوار کوهنوردی، شلوار جین، لباس ورزشی، سویشرت پنبه‌ای یا پشمی، یک جفت دمپایی یا صندل، کفش چندکاره، بادگیر ضدآب، تیشرت، روسری، پانچو بارانی، عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار و...
توصیه آخر: برای در امان ماندن از نیش حشرات شلوارک نپوشید!

جستجو
آرشیو تاریخی