ویژه نامه پلاس نوروز ۱۳ - ۱۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز ۱۳ - ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

فرمان‌های آینده پژو شبیه به نینتندو سوئیچ

 

راضیه خوئینی
مترجم

خودروی مفهومی پژو «اینسپشن» که در نمایشگاه CES رونمایی شد، به نسل جدیدی از فرمان تجهیز شده که مشابه آن در بقیه خودروها تاکنون به چشم نخورده است.
در نمایشگاه CES در لاس‌وگاس، کمپانی خودروسازی پژو، خودروی برقی مفهومی خود را با نام «اینسپشن» در 6 ژانویه معرفی کرد. این مفهومی، تداعی کننده هیجان زیاد با یک طراحی نوآورانه نیست و درواقع آن‌ را می‌توان به عنوان یک مانیفست در نظر گرفت. این خودروی برقی، چشم‌انداز آینده‌نگر پژو نسبت به خودروهای نسل‌های بعدی را به نمایش گذاشته است. هرچند بعید است به این زودی شاهد نسخه قانونی واقعی آن در جاده‌ها باشیم، ولی قطعاً الهام بخش فناوری‌های آینده خواهد بود.
از نظر زیبایی‌شناسی مدل‌های سال 2025 می‌تواند شباهتی به کانسپت پژو اینسپشن EV داشته باشد. این سواری دارای خودمختاری سطح 4 است و در داخل از فناوری هیجان‌انگیز و لوکس برخوردار است. هدف پژو این است که کنترل فرمان علمی- تخیلی «هایپراسکوئر» را تا قبل از پایان دهه روی خودروهای نسل بعدی پیاده‌سازی کند.
در واقع نسل بعدی اینسپشنi-Cockpit سیستم کنترل هایپراسکوئر را برجسته کرده و قرار است در آینده نحوه عملکرد فرمان را بشدت تغییر دهد. به طور دقیق‌تر، به جای اتصالات مکانیکی فرمان، سیستم هدایت «فرمان پذیری با سیم» جایگزین خواهد شد. «فرمان پذیری با سیم در مقایسه با یک فرمان معمولی دارای تفاوت‌های زیادی است. برخلاف فرمان معمولی، «سیستم فرمان پذیری با سیم» اتصال مکانیکی به چرخ‌های خودرو ندارد. در عوض، پیکربندی فرمان از کابل‌هایی استفاده می‌کند که سیگنال‌های الکترونیکی را به دنده خودرو ارسال می‌کند.
در نتیجه یک فرمان مستطیل شکل با صفحه نمایشی مانند دستگاه تلفن همراه در وسط به پرتوهای اطلاعات حیاتی متصل می‌شود. اکنون به نظر می‌رسد که این فرمان بیشتر شبیه یک کنترل کننده بازی ویدیویی است که روی یک ماشین واقعی قرار گرفته.
 تمام کنترل‌های ضروری مانند تغییر آب وهوا، میزان صدای موسیقی یا حالت رانندگی و ترمز تنها با حرکت انگشت شست روی یکی از بخش‌های تقسیم‌شده روی نمایشگر فعال می‌شوند. این امر باعث می‌شود راننده حواس‌پرتی نداشته باشد و به حداکثر تمرکز در جاده برسد.
پژو در این آزمایشگاه نوآوری، رویکرد جدیدی را برای موقعیت رانندگی و فرمان این برند در آینده نه‌چندان دور در نظر گرفته است. این نظم را «هایپراسکوئر» به دلیل شکل و کارکردهایش دسیسه و چالش می‌نامد.
پژو هایپراسکوئر چگونه کار می‌کند؟
در حالی که گرایش در اکثر برندها به سمت شکل‌های کاملاً گرد است، فرمان‌های جدید در تسلا به شکل شاخ گاو یا در لکسوس به شکل پروانه تغییر یافته است. این در حالی است که پژو رویکردی افراطی‌تر را در پیش گرفته. کنترل فرمان هایپراسکوئر از نظر شکل ظاهری و حتی مدل استفاده به کنسول بازی یا گوشی‌های هوشمند نزدیک‌تر است تا یک فرمان مدل سنتی دایره شکل.
در فیلمی که از آزمایش اولیه پژو اینسپشن منتشر شده، اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که هایپراسکوئر مبتنی بر فناوری Steer-by-wire یا همان «فرمان پذیری با سیم» است. این بدان معنی است که اتصالات مکانیکی ستون فرمان ناپدید و کنترل‌های الکتریکی دیجیتال جایگزین آن می‌شود. جالب است که لکسوس RZ450e با فرمان پروانه‌ای شکل در سال 2023 از همین فناوری برخوردار خواهد بود.
تمام پارامترهای رانندگی با نوک انگشتان شما از روی این «فرمان» قابل تغییر و کنترل است، این در حالی که دست خود را روی کنترل فرمان نگه می‌دارید. در فیلم به نمایش گذاشته شده، می‌بینیم که چهار عملکرد در هایپراسکوئر فعال است: انتخابگر دنده در حالت رانندگی، مدل رانندگی و کنترل خودرو، تنظیم ترمز احیاکننده و کنترل صدا. سایر عملکردها را می‌توان از طریق نمادهای میانبر هایپراکسوئر فعال کرد. از جمله: تهویه مطبوع، لوازم کمکی رانندگی و موارد دیگر.
این فرمان نسل جدید از یک صفحه نمایش مانند تبلت و چهار شاسی لمسی به عنوان دسته بهره می‌برد که به شما امکان می‌دهد بدون رها کردن هایپراسکوئر تغییرات را با انگشتان شست خود هدایت و کنترل کنید. در کل ترکیبی از صفحه نمایش لمسی و دکمه‌های فیزیکی است که عملکرد آنها به دلخواه تغییر می‌کند.
برند پژو امیدوار است تا قبل از پایان این دهه، هایپراسکوئر را به عنوان جایگزینی برای فرمان و دسته ابزار فعلی (i-cockpit) معرفی کند.
البته، کانسپت اینسپشن دارای بسیاری از نوآوری‌های دیگر در مورد طراحی داخلی و خارجی، مواد و فناوری‌های به کار رفته در طراحی است. برخی عناصر طراحی شده در این خودرو قرار است در چندین مدل حدوداً تا سال 2025 روانه بازار شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی