نگاهی به مهمترین اتفاقات دوهفته ابتدایی رقابت‌های انتخابی یورو 2024

از رویا پردازی پرتغال با مارتینس تا جاوادانه شدن هری در ناپل

امیررضا همایون
خبر‌نگار

دوهفته‌ ابتدایی مسابقات انتخابی جام‌ ملت های‌اروپا 2024 آلمان طبق برنامه از پیش تعین شده باید در فیفادی ماه مارس برگزار می‌شد، مسابقاتی که جذابیت های بسیاری برای هواداران فوتبال در سراسر جهان‌ داشت و شب گذشته هم با برگزاری آخرین بازی های هفته دوم رقابت های انتخابی یورو  برای مدت زمان حدود سه ماه به پایان رسید تا بازیکنان منتخب تیم های ملی برای پایان دادن یک فصل فشرده به باشگاه های تحت قراردادشان بازگردند. در ادامه نگاهی به مهمترین اتفاقات دوهفته ابتدایی این مسابقات خواهیم‌انداخت.
انگلیس طلسم شکست،کین جاودانه شد
یکی از بازی های جنجالی و حساس این‌رقابت‌ها به مصاف ایتالیا و انگلستان اختصاص داشت، رقابتی‌که‌ به میزبانی ورزشگاه تاریخی دیگو آرماندو مارادونا شهر ناپل ایتالیا برگزارشد و در پایان تیم تحت هدایت گرت ساوتگیت ضمن اینکه موفق شدانتقام ناکامی هایش مقابل ایتالیا در چند بازی گذشته را بگیرد، لاجوردی‌پوشان را  هم پس از 62 سال در خاک خودش شکست‌ داد تا ارزش این پیروزی برای انگلیسی ها به مراتب بیشتر شود.نکته جالب دیگر این مسابقه برای سه شیرها مربوط به رکورد شکنی هرکین ستاره باشگاه تاتنهام و تیم‌ملی‌فوتبال انگلیس بود. کین‌با گلزنی‌‎مقابل ایتالیا موفق شد رکورد بهترین‌گلزن تاریخ تیم‌ملی‌فوتبال انگلستان را که تا پیش از این با به ثمر رساندن 53 گل در 120 مسابقه در اختیار وین رونی بود را بشکند و درپایان فیفادی مارس با به ثمر رساندن 55 گل در 83 مسابقه تبدیل به بهترین گلزن تاریخ تیم‌ملی فوتبال انگلستان شود. به عبارت دیگر می توان گفت تیم ‌ملی انگلستان در مصاف مقابل ایتالیا طلسم شکست و هری کین‌هم رکورد شکست.
رویاپردازی برای تکرار فرانسه 2016
تیم ‌ملی‌فوتبال پرتغال با فرناندو سانتوس در جام‌جهانی 2022 قطرعملکرد خوبی نداشت و موفق نشد به مراحل پایانی مهمترین‌تورنمنت فوتبالی جهان برسد.عملکردی‌که‌باعث شد سانتوس پس از جام جهانی قطر کارش را روی نیمکت تیم‌ملی فوتبال پرتغال ازدست‌بدهد. سران فدراسیون فوتبال پرتغال هم برای جانشینی سانتوس به سراغ روبرتو مارتیس سرمربی موفق تیم‌ ملی بلژیک در چند سال گذشته که اتفاقا او هم مانند سانتوس  تیمش در قطر عملکرد خوبی نداشت،رفتند و با عقد قراردادی تا پایان جام جهانی 2026   او را نیمکت سلسائو اروپا نشاندند. این مربی اسپانیایی که در فروردین ماه اولین بازی های خودش با پرتغال را تجربه کرد و پرتغال تحت هدایت مرد اسپانیایی در این فیفادی دوبازی مقابل لیختین اشتاین و لوکزامبورگ برگزارکرد. مسابقاتی که با برتری قاطع سلسائو اروپا به پایان‌رسید و پرتغال در مجموع موفق شد 10 گل به ثمر برساند و مارتینز با این عملکرد در دوبازی اولش با یاران رونالدو خط نشان جدی برای مدعیان کسب عنوان قهرمانی یورو 2024 کشید.به نوعی سران فدراسیون‌فوتبال پرتغال با عقد قرارداد با این مربی برای تکرار روزهای خوش تیم کشورشان در جام ملت های اروپا 2016 این بار در سال 2024 رویاپردازی کردند. اتفاقی که باید دید رخ می‌دهد یا پرتغال این بار هم مانند مسابقات سال 2020 دست خالی و بدن جام رقابت ها را ترک می‌کند.
ظهور هالند جدید فوتبال جهان
تیم‌ ملی فوتبال‌دانمارک که در جام جهانی عملکرد خوبی نداشت در دو هفته آغازین مسابقات انتخابی جام ملت های 2024 عملکرد نسبتا خوبی را از خودش به نمایش گذاشت. عملکردی که شاگردان کسپر هیولمندآن را مرهون درخشش راسموس هوجلوند بازیکن جوان تیم‌فوتبال آتالانتا ایتالیاهستند،بازیکنی که تنها 20 سال سن دارد و در دوبازی اخیر  برای تیم بزرگسالان دانمارک 5 گل به ثمر رسانده است. رسیدن به این رکورد از سوی ستاره جوان واکینگ ها  باعث شده است کارشناسان فوتبال جهان او را با ارلینگ هالند ستاره نروژی تیم فوتبال منچسترسیتی انگلیس مقایسه‌کنند. فردی که البته هوجلوند راه زیادی تا رسیدن به آن دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی