ویژه نامه پلاس نوروز ۱۱ - ۰۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز ۱۱ - ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۷

بازی‌هایی برای سرگرمی کودکان در طول سفر

همراه بچه‌هایتان خوشی کودکی را دوباره تجربه کنید

اول از همه، درباره کودکان، صبر و تحمل بهترین چیزی است که می‌توانید در کوله‌بار سفر خود همراه ببرید. سفرهای طولانی می‌تواند برای همه، بویژه برای کودکان و نوجوانان، خسته کننده باشد. بسته به سن کودکان، کارهای زیادی برای سرگرم کردنشان وجود دارد.

داستان بگویید
هر کودکی عاشق داستان است. اگر داستان گفتن و داستان شنیدن از تفریحات مورد علاقه فرزندان شماست، از سایت‌های آنلاین قصه‌گویی استفاده کنید. کتاب‌های مورد علاقه فرزندتان را همراه ببرید. شاید داستان‌های شما برای آنها خسته کننده باشد، ولی حداقل آنها سریع‌تر به خواب می‌روند. علاوه بر این، اگر داستان‌نویس خوبی نیستید و قوه تخیل خوبی برای این کار ندارید، می‌توانید یک کتاب، شامل مجموعه داستان‌های کوتاه یا کتاب‌های رنگ‌آمیزی و پازل در کوله مخصوص فرزندتان دم دست بگذارید.

نقطه بازی
تنها وسایل لازم برای این بازی یک ورق کاغذ، مداد و حداقل دو بازیکن است. این بازی ساده، سرعت عمل و دقت کودکان را تقویت می‌کند. پس از نقطه‌گذاری صفحه کاغذ، هر بازیکن به نوبت دو نقطه مجاور را با خطی عمودی یا افقی به هم متصل می‌کند. بازیکنی که چهارمین ضلع را متصل و مربع را تکمیل ‌کند، نام خود را روی مربع نوشته و خط بعدی را به عنوان جایزه می‌کشد. برنده کسی است که مربع‌های بیشتری رسم کند.

بازی با حروف الفبا
بازی با الفبا برای کودکان بالای 7 سال ایده آل است، اما بزرگسالان هم می‌توانند با آن سرگرم شوند. اگر کل اعضای خانواده در آن شرکت کنند، خیلی خنده‌دارتر هم خواهد شد. بازی به این شکل است که اولین بازیکن از دیگری می‌خواهد که یک کلمه از «اسم‌ها، میوه‌ها، خودروها، حیوانات و رنگ‌ها یا حتی اشیا» بگوید. برای مثال حیوانی که با حرف «آ» آغاز شود. نفر دوم باید کلمه بعدی را با حرف آخر اسم حیوانی که نام برده شده است، شروع کند. مثلاً نفر اول می‌گوید «آهو» بنابراین نفر دوم می‌تواند «وال» را نام ببرد.
بازنده کسی است که دیگر هیچ واژه‌ای به ذهنش نرسد. در آخر هم هر کسی برنده شد می‌تواند یک بسته شکلات توزیع کند.

طرح معما
قانون بازی ساده است: بازیکن اول باید به یک کلمه فکر کند، ولی آن را با صدای بلند نگوید. او با یک راهنمایی خیلی کوچک از بقیه می‌خواهد که حدس بزنند چه کلمه‌ای توی ذهنش است؟ بقیه سؤالاتی مطرح می‌کنند که البته تعداد سؤالات به قوانینی که خودتان تعیین می‌کنید بستگی دارد. اگر پس از پنج بار حدس زدن کسی نتوانست جواب را پیدا کند، مطرح کننده سؤال برنده اعلام می‌شود.

بازی جرأت یا حقیقت
به سبک کودکانه
بازی «حقیقت یا جرأت»، طوری که مناسب سن کودکان شما باشد؛ به این شکل است که بچه نقش حاکم را بر عهده می‌گیرد و همه باید کاری را انجام دهند که او می‌گوید. مثلاً دست به سینه شدن، ایستادن، خوابیدن.

بازی بله یا خیر
در این بازی باید یک جمله را با سرعت بگویید و از کودک بخواهید که سریعاً بگوید بله درست است یا خیر نادرست است. مثلاً می‌پرسید گربه دم دارد و پرنده باله؟ یا رنگ کفش‌ات سرمه‌ای است؟

وقتی در فرودگاه یا ایستگاه قطار منتظرید
انتظار طولانی، تأخیر پرواز یا قطار و مشکلات فنی؛ اینها یک وضعیت نسبتاً رایج برای همه مسافران در جهان است. باوجود خواندن کتاب، نوشتن و گوش دادن به موسیقی، ممکن است فعالیت‌های شما تمام شوند و حوصله‌تان سر برود. این انتظارها در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار فرصتی عالی برای یادگیری یک زبان جدید است. پس می‌توانید از فرصت استفاده کرده و به کودکان خود واژه‌ها و جملاتی به زبان‌های دیگر بیاموزید.
این پیشنهادات ما برای مشغول ماندن در سفر است. اگر تمام این ترفندهای کوچک را امتحان کنید، سفرهای بعدی شما سریع‌تر پیش خواهد رفت.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی