ویژه نامه پلاس نوروز ۱۱ - ۰۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز ۱۱ - ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

استان های غربی بهشــت گـــردشــگری‌بـــهـاری

زهره افشار
روزنامه‌نگار
سفر یکی از جذابترین و بهترین بخش‌های تعطیلات نوروزی است. بهار فرصت مناسبی برای سفر به غرب کشور و استان‌های زاگرس‌نشین است، جایی که شما می‌توانید مناطق بکر طبیعی، جنگل‌های بلوط، راه‌های کوهستانی شگفت‌انگیز، عشایر کوچنده و آبشارهای منحصر به فرد، دشت‌های پر از گل و آثار باستانی را در کنار هم ببینید. هرچند بسیاری از استان‌های غربی، امکان سفر هوایی و ریلی را دارند، اما اگر می‌خواهید از جاذبه‌های مسیر بیشتر لذت ببرید و وقت بیشتری برای دیدن نقاط بکر خطه غربی کشورمان بگذارید که در بهار زیبایی دوچندانی پیدا می‌کند، می‌توانید با خودروتان سفر کنید.
این کار برای شما یک امتیاز بزرگ هم دارد، می‌توانید برای دیدن منطقه‌ای بکر که شاید قبلاً تصوری از آن نداشتید، وقت بیشتری بگذارید و هر وقت که با کمبود وقت مواجه شدید از برخی مناطق صرفنظر کرده و راه خانه را در پیش بگیرید.

قسمت سوم: به سوی غرب
در سفر به قزوین سراغ روستای زرشک را بگیرید
اگر از استان‌های شرقی قصد سفر به نیمه غربی را دارید، بهتر است خود را به تهران رسانده و از طریق اتوبان تهران - کرج به سمت قزوین راهی شوید. شهری تاریخی که در عین حال جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیزی هم دارد. پس از بازدید کوتاهی از قزوین، سراغ روستای زرشک را بگیرید، منطقه خوش آب و هوایی که تنها 17 کیلومتر با قزوین فاصله دارد. این روستا روی یکی از بلندترین قله‌های استان قزوین و در ارتفاع 1900متری از سطح دریا واقع شده است، به همین دلیل به بام قزوین هم شهرت دارد. اگر دوست داشتید مدتی را در اینجا سپری کنید، می‌توانید در خانه‌های اجاره‌ای روستا یا یکی از اقامتگاه‌های بومگردی اطراف آن اقامت کنید. یادتان نرود به هیچ عنوان نوش جان کردن «قیمه نثار» را از دست ندهید. وجود تله‌کابین در ضلع شمال غربی راهدارخانه زرشک و دو دریاچه معروف به «بالین دریا» و «عندلیب دریا» از جاذبه‌های گردشگری این روستاست . جالب است بدانید مردم این روستا بیشتر گندم و جو می‌کارند و هیچ کشت زرشکی ندارند.
 
قلعه الموت سر راه‌تان است
پس از اقامت در زرشک مسیر خود را تا منطقه زیبای الموت ادامه دهید تا یک خاطره وصف‌نشدنی به خاطرات‌تان اضافه شود.
در الموت قلعه‌های تاریخی زیادی مربوط به اسماعیلیان وجود دارد که معروف‌ترین آنها قلعه الموت است.
 
در سلطانیه از سومین گنبد بزرگ جهان دیدن کنید
پس از قزوین از طریق یک مسیر 178 کیلومتری راهی زنجان شوید. موزه رختشویخانه، دودکش جن، مجموعه تفریحی ائل داغی، مسجد جامع زنجان، حمام سنتی حاج داداش، پل میر بهاءالدین، تپه‌های آلاداغ لار، دریاچه پری و آبشار شارشار از جمله دیدنی‌هایی است که شما را جذب این شهر می‌کند. سوغات زنجان بیشتر صنایع دستی است اما نام زنجان ناخودآگاه ما را به یاد چاقوی زنجان می‌اندازد. می‌توانید یک چاقو یا یکی دیگر از صنایع دستی این استان را بخرید تا بعدها سفر به زنجان را برایتان تداعی کند.
پیشنهاد ما این است که برای اقامت خود در این استان، شهر سلطانیه در 37 کیلومتری زنجان را انتخاب کنید. علاوه بر گنبد سلطانیه و آرامگاه اولجایتو 15 اثر دیگر در این شهر ثبت ملی شده‌ است. جالب است بدانید گنبد سلطانیه سومین گنبد بزرگ جهان است.
گنبد کلیسای جامع فلورانس در ایتالیا که خود بزرگترین گنبد جهان است از روی گنبد سلطانیه الگوبرداری شده است. جاذبه‌های این شهر، آرامگاه ملاحسن کاشی، معبد داش‌کسن، آرامگاه چلبی اوغلی، روستای تاریخی ویر، ارگ سلطنتی، تپه نور، حمام سالار و چشمه شاه بلاغی است. حتماً سری هم به بازارچه صنایع دستی بزنید.
 
جلفا و ماکو در انتظارتان است
بعد از استان زنجان نوبت به استان آذربایجان شرقی می‌رسد. مسیر پُرپیچ‌ و خم زنجان تا تبریز ۳۰۷ کیلومتر طول دارد و اگر چه در زمستان احتمال بارش برف سنگین در آن وجود دارد اما در نوروز، شما می‌توانید ۳ ساعته آن را طی کنید. در این استان دو مقصد بسیار جذاب و هیجان‌انگیز به نام‌های جلفا و ماکو در انتظارتان است. جلفا دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌‌شماری است و وجود کلیساهای تاریخی بر جذابیت آن می‌افزاید که کلیسای چوپان یکی از آنهاست.
دیگر کلیسای قدیمی و مشهوری که در این منطقه وجود دارد و ما حتماً پیشنهاد می‌کنیم از آن دیدن کنید، کلیسای سن استپانوس دومین کلیسای مهم ارامنه در ایران است. بعد از دیدن نقاط تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان، سری هم به بازارچه مرزی جلفا در کنار رودخانه ارس بزنید. این بازارچه طرفداران بسیاری دارد.
 
به دیدن زادگاه زرتشت بروید
حالا نوبت به آذربایجان‌غربی و دیدن ارومیه و دریاچه معروف آن رسیده است. دریاچه ارومیه بزرگترین و شورترین دریاچه ایران است. این دریاچه امسال با بارش‌های مناسب زمستانی و رسیدن آب از سد کانی سیب جانی دوباره گرفته است. یادتان باشد استان آذربایجان غربی بجز ارومیه، 17 شهرستان دیگر هم دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. پیشنهاد ما پس از دیدار از مرکز استان، رفتن به تکاب و دیدن تخت سلیمان به‌عنوان زادگاه زرتشت است. این مجموعه خارق‌العاده پنج دوره تاریخی و تمدن بشری را به خود دیده است و 3 هزار سال قدمت دارد. تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. تخت سلیمان شامل بخش‌های مختلفی از جمله آتشکده آذرگشسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا و آتشگاه‌های کوچک می‌شود. در تکاب شما برای اقامت می‌توانید از هتل و اقامتگاه‌های بومگردی استفاده کنید.
کردستان و دیدنی‌ها و زیبایی‌های بسیارش
بانه : پس از آن راهی کردستان و شهر بانه شوید. شهری که به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای بکر، دیدنی‌های بسیاری برای طبیعت‌گردان دارد. اما جذاب‌ترین بخش سفر به بانه لذت خرید بویژه برای خانم‌هاست.
در این شهر، از غار سنگی حسین کوهکن، غار شوی، کوه آربابا، پارک‌های کوهستانی دوکانان و پیرمراد، دریاچه سد بانه، روستای شوی، روستای سبدلو، روستای نجنه علیا و روستای نژو دیدن کنید.
دیواندره : بعد از بانه به مرکز استان کردستان یعنی سنندج می‌رسید. پس از دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر، توصیه می‌کنیم شهر دیواندره با فاصله 100 کیلومتری از مرکز استان را برای اقامت انتخاب کنید. دیواندره مرکز اصلی تولید گندم و دامداری استان کردستان است و کشاورزی با معیشت این مردم گره خورده است. در سفر به این شهر زیبا از دشت سارال، غار باستانی کرفتو، کوهستان چهل چشمه و غار باش قشلاق دیدن کنید.در ضمن، لباس‌های کردی رنگارنگ برای سوغات پرطرفدار است.
 
دالاهو بهشت زمینی کرمانشاه
مقصد جذاب دیگری که در سفر به غرب ایران در انتظارتان است، کرمانشاه است. استانی با 3 هزار اثر تاریخی که یک اثر آن یعنی بیستون به ثبت جهانی رسیده ‌است. طاق بستان، تکیه معاون‌الملک، تکیه بیگلربیگی، گوردخمه اسحاق وند، گوردخمه دکان داوود، گوردخمه صحنه، معبد آناهیتا، طاق گرا، پارک کوهستان، غار قوری قلعه، غار پراو و سرآب نیلوفر، تعدادی از جاذبه‌های گردشگری این استان است.
پس از کرمانشاه‌گردی و دیدن آثار باستانی‌اش حدود 100 کیلومتر به شمالغرب بروید تا به «دالاهو» برسید. نام شهرستان دالاهو، از کوه مرتفع دالاهو که مشرف به جلگه عراق است و روزگارانی دور دال (عقاب) و آهوهای فراوانی در آنجا زندگی می‌کرده‌اند، برداشته شده است.
اگر به دالاهو سفر کنید، میهمان‌نوازی مردم باصفا و صمیمی‌اش، طبیعت شگفت‌انگیز، رودخانه‌های خروشان و جنگل‌های سرسبزش را هرگز نمی‌توانید فراموش کنید. در سفر به کرمانشاه از خرید نان برنجی زعفرانی غفلت نکنید.
 
لرستان و زیبایی‌هایی که در قالب کلمه نمی‌گنجد
پس از سفر به کرمانشاه می‌توانید راهی استان لرستان شوید؛ استانی که با طبیعت بکر و تاریخ طولانی‌اش پر از جاذبه‌های گردشگری است. گشت‌ و گذار در این استان بیشتر از جنس طبیعت‌گردی است و وجود بیش از 50 آبشار لقب سرزمین آبشارها را برای آن ثبت کرده است. در این استان معنی واقعی میهمان‌نوازی ایرانی را درک خواهید کرد بخصوص اگر میهمان عشایر خونگرم آن شوید. هرچه از جاذبه‌های طبیعی این استان بگوییم کم گفته‌ایم. باید خودتان آنها را ببینید.
این روزها وقتی وارد مرزهای جغرافیایی این استان شوید از طریق اپلیکیشن «لرستان سفر» مراکز و جاذبه‌های گردشگری لرستان برایتان پیامک می‌شود.

شکوفه‌های بهاری بروجرد را از دست ندهید
پیشنهاد ما برای اقامت در لرستان، شهر بروجرد است. شهری که به‌دلیل بهار زیبایش زبانزد است.
در این شهر حتماً از تپه چغا و روستای ونایی دیدن کنید. خوردن کباب معروف بروجرد و خرید خیارشور از ونایی را فراموش نکنید. در این شهر زیبا مشکلی برای اقامت شبانه ندارید و روز بعد می‌توانید راهی دورود شوید.

دورود و قلعه و آبشار و جنگل
از دورود در فاصله 59 کیلومتری وارد بروجرد شوید و از آبشار بیشه که یکی از زیباترین و معروف‌ترین آبشارهای ایران است بازدید کنید. بازدید قلعه فلک‌الافلاک، دریاچه گهر و تنگه شیرز را فراموش نکنید.

لطفاً در جنگل آتش روشن نکنید
در این استان از لذت دیدن جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس غافل نشوید اما یادتان باشد از روشن کردن آتش در این جنگل خودداری کنید.
این جنگل‌ها را می‌توانید از منتهی‌الیه شمال‌غربی ایران (جنوبغرب استان آذربایجان غربی) تا غرب کردستان، غرب کرمانشاه، شرق ایلام و غرب لرستان ببینید.
 
ایلام
در ادامه این سفر خاطره‌انگیز حتماً به استان ایلام هم بروید، شک نکنید در بهار از رفتن به این استان پشیمان نخواهید شد.
از سفر به سیروان پشیمان نمی‌شوید
پیشنهاد ما برای سفر به ایلام اقامت در شهر تاریخی سیروان در 50 کیلومتری مرکز استان است. تاریخچه سیروان مربوط به دوره‌ ساسانی است و تاریخ کهن ایلام را در آثار باستانی سیروان می‌توان دید.
در این شهر گزینه‌های مختلفی برای اقامت دارید و می‌توانید سر فرصت از تپه سیروان، قلعه و تنگه سازبن، قبرستان آهنگران و آبشار زیبای دوگر دیدن کنید. در این شهر حتماً سراغ شیرینی «بژی برساق» با طعم رازیانه و روغن حیوانی و زعفران را بگیرید.

مهران
 یادمان دفاع مقدس هم در این استان واقع شده و دیدن از این منطقه حس و حال خوبی به شما می‌دهد. این سفر ادامه دارد.


بعد از استان زنجان نوبت به استان آذربایجان شرقی می‌رسد. مسیر پُرپیچ‌ و خم زنجان تا تبریز ۳۰۷ کیلومتر طول دارد و اگر چه در زمستان احتمال بارش برف سنگین در آن وجود دارد اما در نوروز، شما می‌توانید ۳ ساعته آن را طی کنید. در این استان دو مقصد بسیار جذاب و هیجان‌انگیز به نام‌های جلفا و ماکو در انتظارتان است. جلفا دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌‌شماری است و وجود کلیساهای تاریخی بر جذابیت آن می‌افزاید که کلیسای چوپان یکی از آنهاست.


پس از قزوین از طریق یک مسیر 178 کیلومتری راهی زنجان شوید. موزه رختشویخانه، دودکش جن، مجموعه تفریحی ائل داغی، مسجد جامع زنجان، حمام سنتی حاج داداش، پل میر بهاءالدین، تپه‌های آلاداغ لار، دریاچه پری و آبشار شارشار از جمله دیدنی‌هایی است که شما را جذب این شهر می‌کند. سوغات زنجان بیشتر صنایع دستی است اما نام زنجان ناخودآگاه ما را به یاد چاقوی زنجان می‌اندازد

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی