ویژه نامه پلاس نوروز ۹ - ۰۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز ۹ - ۰۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۷

پذیرایی عیدانه با حلول ماه مبارک رمضان

چیدمان میزهای عسلی در رمضان

پذیرایی از میهمانان پس از افطار

آرزوکیهان
مترجم
عید امسال با سال‌های گذشته تفاوت دارد. حلول ماه مبارک رمضان در روزهای نخست جشن باستانی نوروز و آغاز سال جدید، سبب شده تا شکل پذیرایی از میهمانان بسیار متفاوت‌تر باشد.
با وجود روزه داشتن میهمانان، پذیرایی عید شکل دیگری به خود می‌گیرد. میهمانان بدون هیچ تشریفات پذیرایی به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و یا در نهایت اغلب پذیرایی‌ها به زمان افطار و بعد از افطار موکول خواهد شد.
از آنجا که افطار به شکل سنتی از دیرباز با یک استکان چای و خرما و غذاها یا خوراکی‌هایی مثل پنیر، گردو، نان، حلوا، ‌آش رشته و حلیم انجام می‌شود، بنابراین پذیرایی هنگام شام بسیار سبک‌تر است. در این میان چیدمان میزهای عسلی برای پذیرایی می‌تواند شکلی متفاوت‌تر داشته باشد تا به میهمانی‌های عید شکوه خاص رمضانی ببخشد.

ایده‌های تزئینی ماه رمضان
تزئینات معمولی ماه رمضان شامل آویختن فانوس، تاج گل‌های جشن، چیدن سفره و قرار دادن فرشی برای ایجاد حس این ماه است و طراحی میزهای کوچک عسلی مقابل میهمانان جلوه خاصی به شب‌های رمضان می‌بخشد.

چیدمان میزهای عسلی
به نظر می‌رسد خوردن آجیل امسال با توجه به روزه دار بودن چندان متداول نباشد زیرا علاوه بر گران بودن، آجیل شور است و می‌تواند برای روز بعد باعث تشنه‌تر شدن روزه داران شود. از این رو پس از افطار می‌توانید با زولبیا و بامیه، خرما میوه‌ها از میهمانانتان پذیرایی کنید.
چیدمان هر میز عسلی برای عید بسته به سلیقه صاحبخانه و ظروفی که دارد، متفاوت است، اما باید بدانید به‌کارگیری لوازم جانبی مناسب می‌تواند سبک چیدمان و زیباشناسی میز را به شکل چشمگیری تغییر دهد.
ایده‌های شیک و گسترده برای دکور میزهای کوچک به شما کمک می‌کند تا این میزها را تبدیل به نقاطی برجسته و کانون توجه میهمانان کنید.
قراردادن چند شاخه گل روی میز طراوت بهاری را همراه با زیبایی همراه خواهد داشت و فضایی متفاوت را به بیننده می‌دهد.
تزئین سفره در ماه رمضان سنتی است که همه خانواده می‌توانند از آن لذت ببرند و با کمی الهام گرفتن از متخصصان می‌توان یک سفره ساده را به یک اثر شاد تبدیل کرد.

خارج از چهارچوب فکر کنید
برای طراحی فضای داخلی خانه و میزهای کوچک میهمانان از استفاده از اشیای غیر متعارفی که در اطراف خانه پیدا می‌کنید به عنوان وسایل اصلی نترسید. به یاد داشته باشید که این شما هستید که قوانین را تعیین می‌کنید. از عتیقه‌جات گرفته تا مجسمه‌های کاغذی سفید، آنها را دوباره به ‌عنوان وسایل هنری برای میز تصور کنید. شمع‌ها یا گل‌ها را روی یک آیینه قدیمی قرار دهید. از زیور آلات برای نگه داشتن گل‌ها از زوایای غیر معمول استفاده کنید. نمایش گل در یک قوری عتیقه چطوربه نظر می‌رسد؟ یا از یک سرامیک مدرن که پر از گل شده است برای تزئین میز عسلی جلوی میهمانان استفاده کنید. هر ایده‌ای می‌تواند زیبایی فضا را تغییر دهد.

بهترین‌ها را بیرون بیاورید
ظروفی را که برای میهمانان و مناسبت‌های خاص می‌خریدید و نگه می‌داشتید به خاطر دارید؟ از آنها استفاده کنید! اکنون بیش از هر زمان دیگری، هر روز ارزش جشن گرفتن دارد. یا ترکیبی باشکوه از ظرف‌هایی را ارائه دهید که تاریخچه اعضای خانواده را منعکس می‌کند، شاید ترکیبی از بشقاب‌های جهیزیه مادربزرگ یا ظروف چینی خودتان و بشقاب‌های امروزی دخترتان برای پذیرایی از مهمانان مناسب خواهد بود.
درخشش نور شمع
نمی‌توانید شمع‌ها را نادیده بگیرید. آنها همیشه حال و هوای محیط را عالی خواهند کرد. در کنار ظرف خرما و استکان‌های چای کمرباریک می‌توانید چند شمع روشن کنید و روی میز قرار دهید. سعی کنید ارتفاع شمع‌ها با هم متفاوت باشد تا چشم‌اندازی زیبا بدهد. یا اینکه شمع‌ها را در شیشه‌های جذاب قرار دهید که به دورپایه‌هایشان گل‌های رنگین قرار دارد. شیشه در مقابل گرما مقاوم است و مسیری زیبا به نور می‌دهد.

شمع معطر
علاوه بر نور دلپذیر، شمع‌ها می‌توانند به بهبود خلق و خو نیز کمک کنند. شمع‌های معطر چه عطر غنی اسطوخودوس تازه باشد و چه طیف گل‌های شیرین رز و صد تومانی، راهی فوق‌العاده برای ایجاد احساس میهمان ‌نوازی و معنویت در طول ماه مبارک رمضان است. می‌توان تعدادی را در خانه روشن کرد و اجازه داد عطر آرامش‌بخش روحیه شما و میهمانانتان را تقویت کند.

فانوس‌های ماه رمضان
مسلمانان در سراسر جهان برای ماه رمضان شمع روشن می‌کنند و خانه‌های خود را تزئین می‌کنند. فانوس به نماد جهانی ماه مبارک تبدیل شده و فضای جشن را شکل می‌دهد. در میان ایده‌های دکور ماه مبارک رمضان بسته به محیط، می‌توان از چراغ‌های تزئینی مانند چراغ‌های دیواری، چراغ‌های سقفی، چراغ‌های تزئینی LED، چراغ‌های رشته‌ای، چراغ‌های زمینی و نورپردازی در فضای باز نیز استفاده کرد.

قدرت گل را در نظر بگیرید
اگر از گل استفاده می‌کنید، امتحان کردن گل‌های محلی مانند گل رز صورتی بسیار جذاب است. می‌توانید این گل‌ها را در کنار ظروفتان قرار دهید. ظروف برنجی یا مسی قدیمی دارید؟ رزهای قرمز تیره در کنار فلز درخشان بسیار زیبا به نظر می‌رسند. از طناب‌های غنی یا رافیا «نوعی الیاف کاغذی» برای گره زدن دسته‌ها به هم استفاده کنید یا یک قطعه گل و سبزه در طول میز در نظر بگیرید. گاهی اوقات تضاد بین ساقه‌های تازه و خشک می‌تواند جذاب باشد.

ظرف مخلوط میوه ها
کاسه‌های میوه روی میز می‌توانند طیف رنگ‌های تازه خود را به ارمغان بیاورند، طراوت مرکبات، رنگ قهوه‌ای خرما، در کنار سیب سرخ را در نظر بگیرید. در کنار این طیف رنگی می‌توانید ظرف شیرینی را قرار دهید که با شیرینی‌های‌ تر یا خشک در ابعاد و رنگ‌های متفاوت میهمانان را دعوت به انتخاب می‌کند تا درکنار چای نوش جان کنند و از هم صحبتی پس از افطار در کنار فامیل و اعضای خانواده لذت ببرند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی