سه نکته درباره رقابت‌های انتخابی یورو 2024

از شکستن طلسم انگلیس در ایتالیا تا بازگشت لوکاکو به روزهای خوش

امیررضا همایون
خبر‌نگار

هفته‌اول مسابقات انتخابی جام ملت‌های اروپا 2024 که‌تابستان سال آینده به میزبانی آلمان برگزار خواهد شد، طبق برنامه‌کنفدراسیون فوتبال اروپا(یوفا) در روزهای ابتدایی فروردین ماه 1402 به میزبانی شهرهای مختلف اروپا برگزارشد. مسابقاتی که از جذابیت‌های خاصی برای هواداران فوتبال برخوردار بود و نکات زیادی داشت. در ادامه به چند نکته مهم هفته نخست‌این مسابقات می‌پردازیم.
امباپه پاسخ اعتماد دشان را داد
دیدیه دشان، سرمربی کهنه کار خروس‌ها کلیان امباپه ستاره جوان پاری سن ژرمن را به عنوان کاپیتان جدید تیمش انتخاب‌کرد، تصمیمی که واکنش‌های مختلفی داشت و برهمین اساس انتقادات زیادی را به سمت دشان سرازیر کرد، اتفاقی که‌البته با عملکرد امباپه مقابل هلند به بهترین شکل ممکن پاسخ داده شد و منتقدان به‌خوبی متوجه شده‌اند که بازوبند کاپیتانی خروس‌ها برای امباپه بزرگ‌ نیست. به نوعی می‌توان گفت امباپه با عملکرد درخشانی که مقابل هلند به نمایش گذاشت پاسخ اعتماد دشان را به بهترین شکل ممکن داد.البته باید دید اودر بازی‌های پیش روی تیم‌ملی کشورش چه نمایشی ارائه می‌دهد. تیم تحت هدایت دشان بازی بعدی خودش را در تاریخ 7 فروردین 1402 مقابل جمهوری ایرلند در دوبلین پایتخت این کشور برگزار می‌کند، مصافی که برای یاران امباپه از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا آنها می‌توانند در صورت‌عدم کسب نتیجه هلند مقابل جبل‌الطارق و پیروزی مقابل جمهوری ایرلند فاصله خودشان با لاله‌های نارنجی را به 6 امتیاز افزایش بدهند و در ادامه مسابقات کارشان را با آرامش خاطر بیشتری برای صعود به مرحله نهایی جام‌ملت‌ها پیگیری کنند.
حال ایتالیا همچنان ناخوش است
تیم‌ملی فوتبال‌ایتالیا پس از بازماندن از صعود به جام جهانی قطرروزهای خوبی را سپری نمی کند،روزهایی که بسیاری از طرفدران  لاجوردی ها در سراسر جهان امیدوار بودند با آغاز مرحله انتخابی یورو 2024 به پایان برسد و این‌تیم موفق به صعود مستقیم به مهمترین تورنمنت فوتبال ملی قاره سبز شود.نکته ای که با شکست‌شاگردان مانچینی مقابل سه شیرها محقق نشد و شاگردان ساوتگیت موفق شدند طلسم 62 ساله عدم پیروزی مقابل لاجوردی ها در خاک خودشان را بشکنند و مقابل تیم تحت هدایت مانچینی به پیروزی برسند. به عبارت دیگر همکاری جدید فدراسیون فوتبال‌ایتالیا با شرکت تولید البسه معروف آلمانی حداقل در اولین مسابقه برای آنها خوشایند نبوده است.
بازگشت به چهارسال قبل
روملولوکاکو درجام جهانی 2018 روسیه با عملکرد درخشانی که در ترکیب شیاطین سرخ اروپا به نمایش گذاشت‌یکی ازارکان اصلی موفقیت بلژیک درآن مسابقات و رسیدن شاگردان مارتینز اسپانیایی به مدال برنز آن دوره بود. عملکردی که اما با گذشت هرسال از آن روزها با سیر نزولی همراه شد و اوج عملکرد نامطلوب لو‌کاکو با بلژیک هم در جام جهانی 2022 بود‌که این تیم به لطف عدم درخشش ستاره هایی مانند او و کوین دیبروینه موفق‌به‌ صعود از مرحله گروهی مهمترین تورنمنت فوتبالی جهان نشدند تا مارتینز اسپانیایی از هدایت بلژیک برکنارشود. این بازیکن با آغاز بازی‌های ملی پس از جام جهانی به طور کلی متفاوت شد و موفق شد در بازی مقابل سوئد که اولین تجربه ملی دومنیکو تدسکو سرمربی جوان ایتالیایی محسوب می‌شد، هتریک کند و تیمش را به یک پیروزی ازرشمند برساند. عملکردی که ثابت می کند لوکاکو با آمدن تدسکو از آن روزهای فاجعه باری که در قطر 2022 سپری کرد،فاصله گرفته است و به روزهای خوبش طی چهارسال گذشته بازگشته است.‌نمایشی که البته هواداران بلژیک باید امیدوار باشند از سوی لوکاکو ادامه دار باشد زیرا باوجود نبود ادن هازارد بار خط حمله و گلزنی تیم ملی بلژیک برعهده لوکاکو است،وظیفه ای که البته ستاره بلژیکی در اولین بازی و مقابل  یکی از قدرت های گروه F مسابقات انتخابی جام ملت های اروپا به خوبی از عهده آن بر آمد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی