ویژه نامه پلاس نوروز ۸ - ۰۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز ۸ - ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

جنوب از جنوب غربی

جنـــوب، مقصــد پـــرطرفـــــــــــــدار سفــــــرهای نـــوروزی

مرجان قندی/ صفا و صمیمیت مردم خونگرم و میهمان‌نواز، هوای مطبوع بهاری، طبیعت بکر، آثار تاریخی فراوان و البته آبی بیکران خلیج فارس از جمله دلایلی است که استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، هر سال در تعطیلات نوروز جزو پرطرفدارترین مقاصد ایرانگردی می‌شوند. هرکدام از این استان‌ها جاذبه‌های دیدنی مختص به خود را دارند که بسیاری از آنها مشهور و شناخته‌شده‌اند و هر سال تعداد زیادی بازدیدکننده دارند اما هنوز در این استان‌ها خیلی از مناطق و آثار همچنان بکر و کمتر شناخته شده باقی مانده‌اند. برای هرکدام از این جاذبه‌ها می‌شود کتابی نوشت، اما در این مطلب می‌خواهیم به معرفی مناطق گردشگری کمتر شناخته شده بپردازیم.

مقصد اول:
 خوزستان
خوزستان از تاریخی‌ترین استان‌های ایران است. طیف جاذبه‌های دیدنی این استان آنقدر گسترده است که می‌تواند پاسخگوی گردشگران با علایق متفاوت باشد؛ از علاقه‌مندان به آثار تاریخی و باستانی گرفته تا دوستداران جاذبه‌های طبیعی و مناظر بکر. در سفر به خوزستان یادتان باشد بجز سمبوسه و فلافل طعم غذاهای محلی و دریایی‌شان را هم بچشید. پاکوره، کبه عربی و قلیه ماهی از غذاهایی هستند که خوردن‌شان را از دست ندهید.

زراس بهشت گردشگری خوزستان
برای برخی گردشگران وجود مناطق سرسبز و بکر در استان خوزستان کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما باید بدانید که اتفاقاً طبیعت و مناظر چشم‌نواز خوزستان کم نیست. زراس ازجمله طبیعت بکر در این استان است که لقب بهشت خوزستان را دارد. دریاچه، کوه‌ها و تپه‌های سرسبز، آبشار شیوند و باغ‌های وسیع در زراس دل هر بیننده‌ای را می‌برد. برای اینکه به این منطقه خوش آب و هوا بروید، باید خودتان را به ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز برسانید. در ضمن اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید نگران جا برای اقامت‌تان نباشید؛ چون علاوه بر ویلاها و سوئیت‌هایی که برای اجاره در این منطقه وجود دارد، مردمان خونگرم خوزستان هم از شما در خانه‌هایشان میزبانی خواهند کرد.

سازه‌های آبی شوشتر، یادگاری از نبوغ ایرانیان باستان
می‌توانید یکی از مهم‌ترین سازه‌های مهندسی جهان باستان یعنی سازه‌های آبی شوشتر را در شوشتر ببینید. نگران پیدا کردن آدرس نباشید چون بعد از ورود به خیابان طالقانی، از هر کس نام و نشان سازه‌های آبی را بگیرید، شما را راهنمایی خواهد کرد. حتی از روی تابلوهای راهنما هم به‌راحتی می‌توانید به محل این جاذبه حیرت‌آور برسید. سازه‌های آبی شوشتر شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب است که آن را می‌توان یک نمونه کامل از مهندسی باستان ایرانیان در زمان هخامنشیان و ساسانیان دانست.ساخت مجموعه سازه‌های آبی شوشتر از دوره هخامنشیان آغاز و در دوران ساسانیان تکمیل شد. بد نیست بدانید هدف از ساخت این مجموعه در زمان باستان، مدیریت و استفاده بهینه از منابع آبی بوده که نتایج بسیار خوبی هم داشته است.
مقصد دوم:
 کهگیلویه و بویراحمد
کهگیلویه و بویراحمد سرزمین چهار فصلی است که جاذبه‌های گردشگری‌اش بسیار است؛ چشمه، آبشار، دشت، کوه، رود و جنگل‌های زیبا. شگفت‌انگیزتر اینکه این استان دو نوع آب و هوا دارد؛ یعنی فقط با فاصله چند کیلومتر در حالی که در شهرستان‌های گچساران، چرام، لنده، بهمئی، باشت و کهگیلویه گل‌های زیبای بهاری چشم‌نوازی می‌کند، در مناطق سردسیر این استان یعنی دنا و بویراحمد، برف دشت‌ها و کوه‌ها را پوشانده است. حالا باید ببینید شما طرفدار کدام آب و هوا در این فصل هستید. اینجا، خشکبار، هنرهای دستی مثل مفرش‌ بافی، عسل و کره حیوانی، جزو پرطرفدارترین سوغات گردشگران است.

ده‌شیخ، غاری اسرارآمیز و ناشناخته
غار ده‌شیخ یکی از جاذبه شگفت‌انگیز استان کهگیلویه و بویراحمد است. برای دیدن این غار آهکی باید از یاسوج، مسافتی حدود ۴۵ کیلومتر پیش بروید تا به بخش پاتاوه شهرستان دنا برسید. پس از آن با گذر از مناظر طبیعی و پل تاریخی پاتاوه می‌توانید به دنیای اسرارآمیز غار ناشناخته ده‌شیخ قدم بگذارید. این غار طی قرن‌های متمادی ناشناخته مانده بود تا اینکه در زمستان سال ۸۹ چوپانی از اهالی ده‌شیخ در حالی که به دنبال گله‌اش بود، متوجه وجود این غار شد. از عجایب این غار، گرم بودن آن در زمستان و سردی هوای درون آن در تابستان است. گرمای اسرارآمیز زمستان و خنکای دل‌انگیز تابستان این غار، معمایی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد. گفته می‌شود این غار ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارد. طی بررسی‌های باستان‌شناسی، بقایای انسانی، حیوانی و سفال در غار ده‌شیخ دیده شد که نشان از زندگی انسان‌ها در دوره‌ای از تاریخ در آن دارد. سفال‌ها مربوط به دوره هخامنشی است. نبود نقاشی روی دیواره‌های غار نشان می‌دهد که این مکان طی قرن‌ها دست‌نخورده و ناشناخته باقی مانده است. ریزش قطرات آب از قندیل‌های غار، زیبایی و جلای خاصی به بدنه غار داده است. کارشناسان ریزش آب را نشان از آن می‌دانند که این قندیل‌ها در حال رشد هستند و این غار یک فضای زنده است که طی قرن‌های متمادی رشد کرده و همچنان به این روند ادامه می‌دهد.

دشت راق، سرزمین هزارچشمه
دشت راق می‌تواند اولین مقصدتان در این استان باشد. دشت راق با وجود آب‌وهوایی کم‌نظیر، چشمه‌های بسیار، پوشش گیاهی متنوع و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز، منطقه‌ای بکر و دست‌‌نخورده برای علاقه‌مندان به طبیعت است. با طی کردن ۶۰ کیلومتر از شهر یاسوج در منطقه‌ سردسیر به طبیعت بکر و زیبای دشت راق می‌رسید. منطقه ییلاقی که پر است از چشمه‌های طبیعی و گیاهان خودرو. لاله‌های واژگون در این دشت منظره چشمگیری را خلق می‌کند.

مقصد سوم:
بوشهر
سفر به بوشهر می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین سفرهای شما در جنوب باشد. شاید خیلی‌ها عسلویه را فقط به فعالیت‌های اقتصادی از نظر سکوهای نفتی و گازی بشناسند در حالی که این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیاری است، پس این‌بار برنامه سفر به بوشهر را طوری بچینید که عسلویه را بیشتر بگردید.

نگاهی به طبیعت بکر عسلویه از جنگل تا صخره
در حوالی عسلویه و در جنوبی‌ترین نقطه استان بوشهر روستایی به نام بندو وجود دارد. روستای بندو از حیث تاریخی قدمت بسیاری دارد که بقایای آبگیر ساسانی، آسیاب‌های آبی بندو، سد بندو و چشمه نهیر از معروف‌ترین آثار آن است. چشمه‌‌های آب، برکه‌های مجاور روستای بندو و درختان نخل این روستا فرصت بسیار خوبی برای مسافران فراهم می‌کند که زمانی را به آرامش بگذرانند و از زندگی ماشینی دور شوند. مکان‌های تاریخی و تفریحی دیگر این روستا سد رباط، غار جنگیه، آسیاب‌های آبی که کنار غار هستند و برکه‌های آب روستای بندو است. چشمه و آبادی عین‌‌الساده نیز با درختان نخل، باغ لیمو و انجیر و درختان دیگر از مکان‌های دیدنی است.

«نایبند» زیبا نخستین پارک ملی دریایی ایران
پارک ملی «نایبند» در روستای هاله از توابع شهرستان عسلویه، جزو زیبایی‌هایی است که نباید فرصت دیدنش در این سفر را از دست بدهید. این پارک ساحلی نخستین پارک ملی دریایی کشورمان در منطقه حفاظت شده ایران است. امکان غواصی، وجود تپه‌های مرجانی و تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی که در کمتر نقطه‌ای از سواحل صورت می‌گیرد باعث جذابیت و جلوه این منطقه در میان سواحل خلیج فارس شده است. روستای هاله از توابع دهستان نایبند است و شهرت آن بیشتر به دلیل ساحل و صخره هاست.

مقصد چهارم:
شیراز
اگر جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که به شیراز سفر کرده‌اید و با دیدنی‌های شیراز آشنایید یا به جای گشت‌وگذار در داخل شهر دوست دارید حوالی این شهر زیبا را ببینید و برنامه پیک‌نیک بچینید، انتخاب‌های زیادی پیش‌رویتان است که ما چند مکان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دشت ارژن
از جاده شیراز- کازرون۸۰ کیلومتر که پیش بروید در دامنه رشته کوه زاگرس به دشتی می‌رسید که تنوع گیاهی و جانوری‌ با طبیعتی زیبا به نام ارژن پیش‌رویتان قرار می‌گیرد. با نو شدن فصل و گرم‌ شدن هوا، عشایر در حوالی این دشت چادر می‌زنند که می‌توانید از نزدیک با زندگی‌شان آشنا شوید و به معاشرت با آنها بپردازید. از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت، دشت ارژن مزین به لاله‌های واژگون می‌شود که منظره‌ای خیره‌کننده به وجود می‌آورد. این دشت، آبشاری هم به نام ارژن در خود جای داده است. روستای گردشگری دشت ارژن واقع در مسیر اصلی راه شیراز به کازرون، از زیباترین روستاهای ایران است که می‌توانید بازدید از آن را هم در برنامه خود بگنجانید.

تنگ رغز، حوضچه‌ای مملو از ماهی در زیر آبشار
تنگ رغز، عروس تنگه‌های ایران است که برای رفتن به آنجا باید از جاده فسا - داراب به روستای رغز بروید. ده‌ها آبشار و آبگیر کوچک و بزرگ و حوضچه‌های آبی متعدد در طول مسیر تنگه به چشم‌تان می‌خورد که هر یک زیبایی خاص خود را دارند. صدای دلنشین آبشار، شنا در حوضچه‌‌های زلال و تماشای ماهی‌‌های زیبای قزل‌آلا لحظه‌هایی به‌ یادماندنی را برایتان رقم خواهد زد. البته برای بازدید از تنگه رغز باید به اصول ابتدایی طبیعت‌گردی، شنا، سنگ‌نوردی یا دره‌نوردی آشنا باشید و بهتر است که با افراد بومی آشنا به این منطقه پا به طبیعت‌ زیبای آن بگذارید. رسیدن به سرچشمه رغز از دو مسیر امکانپذیر است که پیمودن یکی از آنها مستلزم حدوداً چهار ساعت کوهپیمایی است. مسیر دیگر آسان‌تر است: دو ساعت رانندگی و البته بعد از آن دو ساعت کوهپیمایی.

مقصد پنجم:
هرمزگان
گوشه ‌گوشه سواحل خلیج فارس پر از مناطق جذابی است که هر گردشگری را شگفت‌زده می‌کند. در سواحل خلیج فارس پدیده‌های زیبای بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند موجب آرامش و هیجان گردشگران شود. آب و هوای معتدل و آفتابی درخشان، چشم‌اندازهای بی‌نظیر، ترکیب دریا، دشت و کوه، همه با هم حس ناب و تازه را برای انسان به ارمغان می‌آورند که شاید مانند این حس را جایی تجربه نکرده باشید.

«تبن» نگینی در غرب هرمزگان
یکی از مناطق بی‌نظیر در غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان منطقه کوشکنار است. اینجا نقطه پایانی پارک ملی نایبند از استان بوشهر به سمت استان هرمزگان است. در کوشکنار باید به اسکله و سواحل صخره‌ای و دیواره‌های بندر تبن سر بزنید. این ساحل باشکوه با بیشتر سواحل ایران تفاوت چشمگیری دارد. چون که ارتفاع آن از سطح دریا زیاد است و همین موضوع جذابیت این سواحل را بیشتر کرده است. اما جاذبه سواحل تبن در کوشکنار به این خلاصه نمی‌شود. طبیعت در سالیان طولانی با دستان هنرمندش میان دیواره‌های رسوبی تبن اشکال شگفت‌انگیزی به وجود آورده است که در این میان یکی از آنها بیشتر خودنمایی می‌کند؛ جایی که به پنجره خلیج فارس معروف است. دریا از این بالا به قدری پاک و بکر است که می‌شود سنگ‌ها، مرجان‌های بی‌نظیر و حتی شنا کردن ماهی‌ها و لاک پشت‌ها را در آب دریا تماشا کرد.

مقصد ششم:
سیستان و بلوچستان
به عقیده برخی، سیستان و بلوچستان استانی محروم است که جاذبه‌های قابل توجهی ندارد. اما این تصور کاملاً غلط است. کمی جست‌و‌جو این تصورات را تغییر می‌دهد. چون یک فهرست طولانی و در عین حال شگفت‌انگیز مقابل‌تان قرار می‌گیرد که انتخاب را برای تان سخت می‌کند. طبیعت این استان عجایبی را در دل خود جای داده است که تا به چشم خود نبینید باور نمی‌کنید.

گل‌فشان عجیب
چابهار همان‌طور که از اسمش پیداست شهر چهار بهار است. این شهر با آب و هوای معتدلی که دارد یکی از بهترین مقصدها برای سفر در تمام فصل‌هاست. اما این بار بجز گردش در سواحل آن به دشت کهیر بروید. پدیده‌ای عجیب در این منطقه است که بر اثر فعالیت‌های زیرزمینی که دارد، رخ می‌دهد؛ نام این پدیده گل‌فشان است. در این دشت، حباب‌های گل به همراه گازهایی از اعماق زمین به بیرون پرتاب می‌شود. جالب اینجاست که موقع پرتاب‌ صدایی شبیه صدای شلیک فشنگ به گوش می‌رسد. چابهار سه گل‌فشان دارد، دو گل‌فشان تپه‌ای و یک گل‌فشان آتشفشانی. مردم محلی به این مکان ناف دریا هم می‌گویند.

تالاب زیبای صورتی‌رنگ لیپار
در ۱۵کیلومتری چابهارهم به تالابی زیبا که در کنار کوهی سرسبز و در نزدیکی دریای عمان جا خوش کرده است، می‌رسید. این تالاب از نادرترین و عجیب‌ترین پدیده‌ها در این استان است. رنگ آب این تالاب به دلیل وجود پلانکتون‌ها صورتی است. این تالاب مثل سایر سواحل چابهار جزر و مد دارد. جالب است بدانید تالاب لیپار یک خواهر ناتنی در استرالیا دارد که شباهت زیادی به هم دارند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی