ویژه نامه پلاس نوروز ۶ - ۰۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز ۶ - ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۷

میهمان خوب هتل باش

نبایدهای مشتریان در یک هتل

راضیه خوئینی / اقامت در هتل‌ها طی سفر، آداب و رسومی بین‌المللی دارد که شاید برخی از میهمانان از آن غافل بوده و با رفتارهایی ناشایست اسباب زحمت کارکنان و دیگر میهمانان را فراهم آورند. رفتارهایی که واقعاً باید از آنها اجتناب کرد؛ در همین زمینه، یک سایت گردشگری طی گفت‌و‌گویی با برخی از کارشناسان برجسته هتلداری اقدام به جمع‌آوری برخی از این بی‌مبالاتی‌ها کرده است.

اسراف کردن بدون فکر
بعضی‌ها فکر می‌کنند چون برای اقامت در هتل پول پرداخت می‌کنند، باید با اسراف در هر زمینه‌ای، تلافی درآورند. برخی هم فراموش‌کارند و از صرفه‌جویی در مصرف انرژی هنگام سفر، غفلت می‌کنند. اگرچه برق مصرفی در هتل از حساب‌تان کسر نمی‌شود، اما خاموش کردن چراغ‌ها و تلویزیون هنگام خروج از اتاق مگر چقدر سخت است؟ این در حالی است که همه جهان به سوی استفاده از آب و انرژی به روش‌های سازگار با محیط زیست پیش می‌رود. آنقدر که برخی از هتل‌ها به خاطر حفاظت از محیط زیست مشهور شده‌‎اند و حتی به مشتریانی که از تعویض روزانه ملحفه، حوله و تمیز کردن اتاق خود صرف نظر می‌کنند، پاداش وفاداری می‌پردازند. بنابراین لوازم برقی هتل یا روشنایی‌ها را زمانی که ضروری نیست خاموش کنید. همچنین لوازم بهداشتی مثل شامپو و خمیردندان را که نیمه استفاده کرده‌اید، بردارید تا هنگام نظافت دور ریخته نشود.

انحصاری کردن خدمات رایگان
رزرو بیش از سهم خودتان، سوء‌استفاده از خدمات رایگان به شمار می‌آید. این اقدام نشانه روحیه ضداجتماعی و بی‌اعتنایی نسبت به حقوق مردم است. کارشناسان هتلداری معتقدند: اینکه برخی از مشتریان صندلی‌های استراحت در کنار استخر را بیش از حد نیاز رزرو کنند، بویژه در فصل‌های شلوغ، بدترین بی‌احترامی نسبت به دیگران است. اگر همراهان شما در استخر هستند، نیازی به نگه داشتن صندلی برای هر یک از آنها نیست.

نادیده گرفتن قوانین هتل
قبل از اقامت حتماً قوانین را در وب سایت هتل، ایمیل رزرواسیون یا در مکان‌های دیگر مثل پشت در اتاق مطالعه کنید؛ چراکه نادیده گرفتن آنها ممکن است عواقبی داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از مردم اصلاً به آن اهمیت نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند که اصلاً آن را نبینند؛ به خصوص کسانی که حیوانات خانگی خود را به هتل و پارکینگ‌ها می‌برند.

ریخت وپاش قبل از ترک اتاق
یکی از لذت‌های حضور در هتل مرتب نکردن تختخواب است؛ اما این دلیل خوبی برای ایجاد بی‌نظمی وحشتناک با ریختن رخت و لباس‌ها روی تخت نیست. در واقع خدمات نظافتی هتل به منظور دلپذیر نگه داشتن فضای اقامت میهمانان است. این درست نیست که کارکنان مجبور به جمع‌آوری کل لوازم شخصی میهمان از گوشه و کنار باشند تا امکان رُفت و روب پیدا کنند. پس فضای داخل کمدها را برای نگهداری لباس‌ها نباید فراموش کرد. همچنین لوازم آرایشی را باید داخل کیف قرار داد تا فضای کافی برای حرکت خدمه وجود داشته باشد.

حضور در لابی با لباس خانگی
لباس‌های خانگی و روب‌دوشامبر شاید برای مکان‌های خاص مناسب باشد، اما برای حضور در لابی، رستوران و فضاهای عمومی هتل ناخوشایند است. ریچاردسون، مدیر یک هتل مشهور که سال‌ها در صنعت هتلداری مشغول به کار بوده است، به مشتریان توصیه می‌کند بجز در استخر از چنین لباس‌هایی استفاده نکنند.

رزرو نکردن اتاق از قبل
مدیر یکی از هتل‌های مشهور فرانسه توصیه می‌کند: «تنها راه برای زودتر تحویل گرفتن اتاق، رزرو آن، حداقل یک روز قبل از ورود است. در غیر این صورت برای ورود به اتاق‌ها باید مدت زمانی منتظر بمانید. اگر اتاق‌ها آماده باشد، شاید مجوز ورود، زودتر داده شود، اما این بستگی به مشتری قبل از شما دارد که اتاق را تخلیه کرده باشد. اگر اتاق تمیز و مرتب نباشد حضور شما در آن چه فایده دارد؟ آنها با جادو مرتب نمی‌شوند.

بشکن زدن، برای صدا زدن کارکنان
از بشکن زدن برای جلب توجه کارکنان، قطعاً باید اجتناب کرد، زیرا این رفتار فوق‌العاده بی‌ادبانه و دلیل آشکاری بر تکبرورزی و بی‌سوادی است.

ایجاد سر و صدا در راهروها و لابی
دور از ادب است که در مکان‌های عمومی به خصوص لابی و راهروها سروصدا ایجاد شود. زیرا این فضای مشترک، نه زمین بازی است و نه مکانی برای بحث‌های داغ. والدین باید به کودکان بیاموزند که در این مکان‌ها فریاد نزنند و در طول راهروها ندوند. زیرا این کارها جو را متلاطم کرده و برای دیگران آزاردهنده است.
دالس، یک متخصص آداب معاشرت، با اشاره به اینکه برخی از میهمانان هتل گاهی آداب اولیه را فراموش می‌کنند، می‌گوید: «آنها باید طوری رفتار کنند که گویی سفیران خانواده‌شان هستند، نه اینکه به دلیل دوری از خانه هر رفتار و جنجالی از آنها سر بزند.»

با صدای بلند حرف زدن
لابی، بار، رستوران و استخر هتل مکان‌هایی عمومی هستند، نه حیاط خلوت خانه خودتان. بلند یا بد صحبت کردن، چه با تلفن و چه در گفت‌و‌گویی معمولی، بی‌احترامی شدید نسبت به دیگر میهمانان هتل به شمار می‌آید. شایسته است که روی صدای خود کنترل داشته و تن آن را پایین بیاورید تا جزئیات گفت‌و‌گوی خصوصی‌تان را به اطرافیان تحمیل نکنید.

تجمع در لابی
برخی از مشتریان لابی و پذیرش را با سالن ملاقات و گپ زدن اشتباه می‌گیرند. مطمئناً اینجا مکان مناسبی برای آنها نیست. همان‌طور که در گیشه‌های خودپرداز، مردم ترجیح می‌دهند تنها و با فاصله از دیگران باشند، هنگام ورود یا خروج از هتل نیز همین حس را دارند، بنابراین باید به انتخاب آنها احترام گذاشت.

عمق فاجعه هنگام غذا خوردن
اما عمق فاجعه وقتی است که برخی از مشتریان هنگام استفاده از منوی رایگان غذاها مثل صبحانه، بیشتر از گنجایش معده خود غذا سرو می‌کنند؛ این رفتار ممکن است باعث بیماری و هدر دادن زمان خوشگذرانی برای درمان شود.

 

 

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی