ویژه نامه پلاس نوروز ۴ - ۰۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز ۴ - ۰۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

چه چیزی بهتر از این که سال را مشهدی شروع کنیم

میهمان امام مهربانی‌ها شویم

شیما جهان بخش- اگر می‌خواهید متفاوت‌ترین عید را تجربه کنید، چمدان‌هایتان را ببندید تا راهی شلوغترین شهر ایران در این ایام شده و میهمان عزیزی شویم که مهربانی‌اش شهره خاص و عام است. بله درست حدس زدید مقصدمان مشهد و حرم امام رضا(ع)  امام مهربانی هاست؛ جایی که خیلی‌ها آرزو دارند سال جدید را در آنجا آغاز کنند. در اینجا باید قید خلوتی را بزنید چون هر سال بیشتر از 14 میلیون زائر عاشق در ایام عید نوروز خودشان را به مشهد می‌رسانند تا برای سال نو شروعی جدید داشته‌باشند.راهی شلوغ‌ترین شهر ایران در ایام نوروز شده‌اید اما نگران نباشید. اینجا برای همه، امکانات کافی فراهم است. اگرمی‌خواهید از سفرتان لذت بیشتری ببرید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا دیدنی‌های معروف این  شهر را به شما معرفی کنیم. مهم‌ترین قسمت سفر به مشهد، زیارت حرم امام‌رضا(ع) است. جایی که می توانید غبار دل بتکانید و سبک‌بارتر، سالی پرامید و فرخنده را آغاز کنید. حال و هوای حرم، پر از مهربانی، شوق و حلاوت است. دل کندن از حضور در حرم امام‌رضا(ع) سخت است. هر ازگاهی دلتنگ این فضا می‌شویم. پس تا هستید، لحظه‌های حضورتان را غنیمت بشمارید و یک دل سیر زیارت کنید.

فهرستی بلند بالا از جاذبه‌ها
حالا اگر خواستید در کنار زیارت گشتی در شهر مشهد بزنید، می‌توانید از بین جاذبه‌های شهر متناسب با سلایقتان انتخاب کنید چون این شهر آنقدر جاذبه دارد که همه اعضای خانواده از کودکان تا پدربزرگ و مادربزرگ حسابی از این سفر لذت می‌برند.بعد از زیارت و زدودن گرد و غبار از دل‌ها حالا نوبت بچه ها رسیده تا با گردش در پارک ها زیبای مشهد یک دل سیر بازی کنند. این شهر برای همه سلیقه‌ها پارک دارد از کوه سنگی معروف که حتی پدربزرگ‌ها هم درآن خاطره دارند تا شهر بازی‌های جدید امروزی. حالا که این همه راه تا مشهد آمده‌اید حتما همراه بچه‌ها راهی یکی از چندین پارک آبی این شهر شوید و یک روز هیجان‌انگیز را تجربه کنید.

تماشای بینالود از کوه سنگی
نشانی: نزدیک مترو شهید کاوه
بوستان کوهسنگی در چند قدمی بینالود، تلفیقی از معماری با  آب و  گیاهان را پیش روی شما قرار می‌دهد. این پارک دارای دو قله از دو رشته کوه بینالود است و به خاطر همین نام آن را  کوهسنگی  گذاشته‌اند. غروب‌ها بهترین زمان قدم زدن در این پارک است چون تماشای غروب خورشید در پشت کوهسنگی یکی از مناظری است که در طول سال در شهرهای شلوغ فرصت دیدن آن را نخواهد داشت.نگران ترافیک نباشید، می‌توانید با مترو به ایستگاه شهید کاوه بروید و از آنجا  قدم زنان  خودتان را به  کوه سنگی برسانید.   

هفت حوض، پارکی با ۷ حوض طبیعی
7 حوضچه طبیعی این پارک طی سال‌ها بر اثر فرسایش شیمیایی در دل  کوه‌های خلج  جا خوش کرده‌اند تا نورز امسال میزبان شما باشند. این پارک تنها ۷ کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد. یادتان باشد که برای رسیدن به این حوضچه‌ها باید 2 کیلومتر از مسیر را پیاده بروید پس لباس و کفش مناسب کوهنوردی و طبیعت نوردی بپوشید.

لذت قدم زدن زیر چنارهای چند صد ساله
نشانی: ابتدای بلوار وکیل آباد، ابتدای بلوار امامت، حاشیه بزرگراه آزادی، پارک ملت.
بعد از قدم زدن در 2 پارک قبلی حالا نوبت به شهر بازی رسیده است. بزرگترین چرخ و فلک ایران و هجدهمین چرخ و فلک مرتفع  دنیا در امتداد چنارهای سر به فلک کشیده در پارک ملت در انتظار شماست. بعداز چرخ و فلک می توانید با قایق‌های پدالی  چرخی هم در دریاچه زیبای این پارک بزنید. در ظلع غربی پارک هم زمین ورزشی قرار گرفته که شامل بزرگترین استخر روباز مشهد با ظرفیت ۴۰۰ نفر، زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پیست اسکی است.

شب، خورشید را در شهر ببینید
نشانی: انتهای بلوار هاشمیه، پارک خورشید
اگر می‌خواهید منظره ای از کل شهر ببینید، می‌توانید راهی پارک کوهستانی خورشید واقع در شرق مشهد شوید. از آن بالا منظره شهر پیش رویتان است. این پارک در بلندترین منطقه مشهد واقع شده به همین علت شب‌ها منظره بسیار دارد. منظره نورانی شهر در دل شب حس دیدن خورشید را برایتان تداعی می‌کند.

محبوب کمپ گردها
نشانی: خیابان جمهوری، بزرگراه شهید کلانتری، حدفاصل پل الغدیر و شهرک ابوذر، پارک جنگلی طرق
پارک طرق مشهد که محبویت زیادی بین گردشگران به خصوص طبیعت دوستان دارد  به  کمپ غدیر هم شهرت دارد. می توانید یک شب را در کنار درختان اقاقیا، افرا، سرو، نارون و سپیدار با خیال راحت چادر بزنید. نگران جا نباشید این پارک ظرفیت نصب 4هزار چادر را دارد. حتی اگر چادر هم ندارید می‌توانید شب را در یکی از ۲۸۰ کلبه این پارک بگذرانید.اگر از گشت و گذار در پارک ها لذت بردید در ادامه مسیر با ما همراه باشید تا از مشهد‌گردی لذت ببرید.

قدم ردن در دنیای نیلوفرهای آبی
نشانی: بلوار معلم، بین معلم ۷۱ و ۷۳، باغ گل ها
در دل شلوغی و ازدحام شهر مشهد، می توان نقاط دنج  پیدا کرد. باغ زیبای گل های این شهر یکی از این مناطق است. این باغ در مساحتی حدود 3هکتار، شبیه گل بنفشه طراحی شده  و در آنجا می توانید انواع گل‌های زینتی  را از نزدیک ببینید و در کنار برکه‌ای زیبا در دنیای  نیلوفرهای آبی  قدم بزنید. در آخر از باغ گیاهان دارویی و معطر کمی هم خرید کنید.

میهمان فردوسی شوید  
نشانی: خراسان رضوی، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان
اصلا مگر می‌شود تا مشهد رفت و یک روز را مهمان فردوسی شاعر بزرگ ایرانی نشد. در این مقبره مجسمه‌های داستان‌های فردوسی شما را به آرامگاه این شاعر بزرگ هدایت می‌کند.

دریاچه چشمه سبز را از دست ندهید
نشانی: جاده مشهد به قوچان، ۴۰ کیلومتری گلمکان، ۲۰ کیلومتری راه کوهستانی به سمت دریاچه چشمه سبز
50 کیلومتر از مشهد دور شوید تا  در ۲۰ کیلومتری روستایی به نام گلمکان به دریاچه چشمه سبز با وسعت ۱۵هکتار برسید. طبیعت سرسبز و زیبای اینجا می تواند بساط یک پیک‌نیک یک روزه را برایتان مهیا کند.

دیدار نادر شاه افشار
نشانی: خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، چهار راه شهدا
در این سفر هیجان انگیز، مفتخر به دیدار نادر شاه افشار هستید و حتی می توانید یک عکس یادگاری هم با مجسمه جناب نادر بندازید. بعد به سراغ موزه این مقبره بروید .می‌توانید  ادوات جنگی و وسایل قدیمی چون سپر، زره، شمشیر و پاپوش‌های چند هزار ساله را از نزدیک ببینید.

زشک، روستای ۴ فصل مشهد
نشانی: خراسان رضوی، مشهد، ۱۵ کیلومتر بعد از شاندیز
در نزدیکی مشهد روستایی به نام زشک قرارگرفته که به خاطر طبیعت زیبای چهار فصلش، معروف شده است. روستای زشک در جنوب شرقی بینالود قرارگرفته و ۲۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. زشک پر است از چشمه‌های طبیعی، درختان سرسبز و سر به فلک کشیده و از همه مهم‌تر مردمی مهربان و خونگرم که از گردشگران به گرمی پذیرایی می‌کنند. زشک به معنی جوشان است. این روستا باغاتی دارد که در آنها میوه‌هایی همچون آلو، سیب، گیلاس و بسیاری از میوه‌های دیگر کشت می‌شود.

غذا
شاید بخواهید سری به رستوران های معروف بزنید و طعم بی‌نظیر کباب، آش شله و چلوگوشت مشهدی را بچشید. ما چند رستوران معروف را به شما معرفی می‌کنیم اما در نهایت انتخاب با شماست.

رستوران پسران کریم
تا حالا پا به رستورانی گذاشته‌اید که مشتریان برای چلو ماهیچه های آن صف بایستند؟ خوب در رستوران پسران کریم که اسم و شهرت چلو ماهیچه های آن از مشهد هم فراتر رفته، شاهد این صحنه خواهید بود. همه آنهایی که چلو ماهیچه های این رستوران را مزه کرده اند، با آب و تاب از آن تعریف کرده‌اند. هرچند که منوی رستوران پسران کریم غذاهای خوشمزه دیگری هم دارد؛ از چلو شیشلیک، چلو کباب برگ ممتاز و چلو گوشت سرخ کرده تا چلوکباب بختیاری و سلطانی و البته مخلفات!

رستوران باغ زیتون
در باغ زیتون خبری از شیشلیک و کوبیده نیست؛ در عوض این رستوران باب میل آنهایی است که پیتزا و پاستا برایشان لطف دیگری دارد. باغ زیتون علاوه بر پیتزا و پاستاهایی که در آنها از سوسیس و کالباس استفاده نمی‌کند، استیک‌های بی‌نظیری هم دارد که برایش سر و دست می‌شکنند.

رستوران معین درباری
رستوران معین درباری خیلی قدیمی تر از آن چیزی است که فکر می کنید: سال 1280؛ یعنی وقتی که هنوز حتی پدربزرگ های ما هم قدم به این دنیا نگذاشته بودند. اما فقط قدمت نیست که رستوران را معتبر کرده؛ از شیشلیک‌های فوق‌العاده تا فضای خاطره‌انگیز و خاطره‌ساز. اگر دوست دارید در یک محیط کاملا سنتی با گل‌های طبیعی، آکواریوم و در و دیوارهای آینه‌کاری شده غذا بخورید، راه را درست آمده‌اید.

رستوران سنتی بابا قدرت
دوست دارید جایی غذایتان را میل کنید که زمانی استراحتگاه قاجاری‌ها بوده؟ جایی که حالا شما می‌توانید روی تخت‌ها، در فضایی سنتی و زیر سقف های بلند گنبدی‌اش بنشینید، منوی غذاهای وسوسه انگیزش را ورق بزنید و یک پرس چلو گردن گوسفندی، چلوکباب بلغاری یا چلوکباب برگ مجلل باباقدرت سفارش دهید. البته منو خیلی متنوع‌تر از این حرف‌هاست؛ ممکن است اسم‌هایی ببینید که تا حالا به گوشتان نخورده؛ مثل کارسکی بره، رولت جوجه کباب یا جوجه کباب قبضه‌ای. برای بعضی هم صرف یک وعده دیزی یا خوراک ماهی قزل آلا به همراه مخلفات، دلپذیر است.
 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی