ساده و تاثیرگذار مثل بهار

احمد محمد تبریزی- نوروز زمان دادنِ سلامی دوباره به زندگی است؛ بهترین فرصت برای تازه شدن و مناسب‌ترین بهانه برای تجدیدنظر کردن درباره گذشته. این خاصیت بهار است که هر سال همراه نوروز با خودش سرزندگی، تازگی و طراوت را به ارمغان می‌آورد و جوانه‌های تغییر را در وجودمان سبز می‌کند.
حالا که بهار سخاوتمندانه ما را لبریز از عشق و زندگی می‌کند و درس‌های نیکو زیستن را به آدم‌ها می‌دهد، چرا ما از این فرصتِ زیبا نهایت استفاده را نبریم و زندگی‌ و جهان‌مان را زیباتر از قبل نکنیم. جهان گاهی یکنواخت و تکراریِ ما نیاز به تغییرات دارد و چه بهتر که این بهار زمان آغاز این تغییرات باشد.
اگر با نگاهی واقع‌گرایانه به زمین و محیط‌ زیست‌مان نگاه کنیم، می‌فهمیم حالِ زمین خوب نیست. همچنان هوا آلوده است، همچنان محیط‌ زیست آلوده است و همچنان خطر انقراض گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند.
شاید با خود بگویید برای بخش زیادی از این مشکلات، مسائل و دولت‌ها، شرکت‌ها، کارخانجات و سرمایه‌داران باید تصمیم بگیرند. بخشی از این حرف درست ولی باید قبول کرد همه ما مسئولیتی مهم و اجتماعی برعهده داریم که با اندکی تغییر در سبک زندگی‌مان می‌توانیم حالِ زمین و محیط‌ زیست‌مان را بهتر کنیم.
امسال خطرِ خشکسالی و کم آبی جدی‌تر از هر سالِ دیگری است و تمامِ ما نسبت به بهینه مصرف کردن و قدر دانستن این نعمت مسئول هستیم. اگر هر نفر از ما، سهمِ خودمان را در درست مصرف کردن ایفا کنیم، وضعیتِ کم آبی از حالت بحرانی‌اش خارج می‌شود.
بخشی از آلودگی هوایمان مربوط به ترددهای هر روزه با ماشین‌های شخصی و تک‌ سرنشین بودن است. اگر نیمی از روزهای ماه را جای تک سرنشین بودن، با مترو و وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تردد کنیم، سهم زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت.
و اگر نظامت محیط اطرافمان که کاملا به خودمان ارتباط دارد را رعایت کنیم، می‌بینیم چه کمک زیادی به حفظ محیط زیست و بقای گیاهان و جانوران زیست مندان کرده‌ایم. اگر تمام این اگرها را با هم جمع کنیم، خواهیم دید هر کدام از ما چه سهمِ زیادی در حفظ محیط زیست و کمک به زمین خواهیم داشت و چقدر ساده می‌توانیم در مسائل به این مهمی نقش داشته باشیم. اگر همه ما همین سهم‌های کوچک را رعایت کنیم، خواهیم دید، این سالِ جدید، بهترینِ سالِ ما و زمین خواهد شد. بگذارید که همراه بهار، جوانه‌های تغییر در وجودمان زده شود.
 
 
 
جستجو
آرشیو تاریخی