ویژه نامه پلاس نوروز ۲ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس نوروز ۲ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

در سفر به کاشـان حتــــــــــمــاً سری به خانه اسباب بازی و عروسک‌ها بزنید

عید دیـدنی بــــــــــــا عروسک‌هــای خانــــه سهرابـی

شیما جهان بخش/ شاید شما هم مثل خیلی از مسافران برای دیدن خانه‌های سنتی که پیشینه‌ای به بلندای تاریخ دارند، کاشان را برای سفر نوروزیتان انتخاب کرده اید اما اگر امسال به‌دنبال یک حس خوب، یک اتفاق باحال و نوستالژیک با کلی خاطره زیبا هستید سری هم به خانه موزه عروسک‌ها و اسباب بازی‌های این شهر بزنید. اینجا برای اولین بار عید را در کنار قدیمی‌ترین عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی ایرانی با قدمت ۱۵۰ ساله خواهید گذراند. البته قصه به همین جا ختم نمی‌شود، در این عید دیدنی بامزه، میهمان عروسک‌هایی از آسیا تا اروپا و از شمال تا جنوب ایران هستید و می‌توانید به نوعی گردش دور دنیا را در مدت کوتاهی که در این خانه هستید تجربه کنید.
مسیر سختی را در پیش ندارید، بعد از اینکه به کاشان رسیدید و دوری در بافت سنتی این شهر زدید، از محلی‌ها سراغ محله «سلطان امیراحمد» را بگیرید. آنجا درست رو به روی خانه طباطبایی‌ها می‌توانید قدم به سرزمین قصه‌ها بگذارید. مهم نیست بزرگسال باشید یا خردسال، به محض ورود به این موزه، کودک درونتان نمایان خواهد شد، زیرا در اینجا می‌توانید عروسک‌های دوره کودکی‌تان و شخصیت‌های کارتون‌های قدیمی را بیابید.

تجربه دیدن اولین خیمه‌شب‌بازی
اینجا بدون شک تجربه اولین‌های زیادی برای شماست. مثلاً می‌توانید در کنار دیدن خیمه شب‌بازی که شاید اولین خیمه شب بازی عمرتان باشد، یک لیوان نوشیدنی که از عرقیجات معروف دیار گل و گلاب تهیه شده است را هم در شربت خانه این موزه نوش جان کنید.
بله درست خواندید: «موزه»! خانه‌ای قدیمی که بیشتر شبیه شهر قصه‌های کودکی ماست و به‌عنوان نخستین تجربه تلفیق موزه و اقامتگاه حوزه گردشگری با نام «خانه سهرابی» در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در این خانه که بازمانده از جعفرعلامه فیضی، شاعر و روحانی اواخر دوره قاجار است می‌توانید یک روز شاد را برای کودکان‌تان بسازید.
البته شنیدن سرنوشت هر یک از عروسک‌ها و شرکت در کارگاه یا تماشای نمایش خیمه شب بازی کمی زمانبر ست، برای همین بعد از دورزدن در دنیای عروسک‌ها که طبقه اول این موزه را به خود اختصاص داده‌اند می‌توانید شب را هم در طبقه دوم این خانه قدیمی بگذرانید تا یکی از هیجان انگیزترین سفرهایتان را تجربه کنید.
هر کدام از اتاق‌های این خانه با نام عروسکی‌های قدیمی، داستان جالبی دارد که شما را راهی اقصی نقاط دنیا می‌کند. در واقع شما با سفر به این موزه اقامت در چندین شهر و حتی کشور را همزمان تجربه خواهید کرد.

یک شب را میهمان بوک بارانه باشید
می توانید یک شب را در اتاق «دهتولوک» عروسک سنتی منطقه خراسان یا اتاق «چولی قیزک» عروسک باران‌ خواهی در مناطق کویری ایران بگذرانید. البته اتاق «کترا گشه» که نام عروسکی مربوط به مراسم باران خواهی در شمال ایران است هم گزینه جالبی است. اتاق «بوک بارانه یا بووکه بارانه» که برگرفته از نام یک عروسک کردی به معنای عروس باران است در کنار اتاق «بیگو رقصو» و اتاق ملل از دیگر اتاق‌های این اقامتگاه نوستالژیک است.جالب است بدانید اغلب این عروسک‌ها با توجه به زیست بوم منطقه ساخته و نامگذاری شده‌اند. مثلاً عروسک‌های مازندرانی یا گیلانی با خوشه‌های برنج ساخته شده‌اند و تمام جزئیات آن منطقه را می‌توان در این دست سازهای زیبا دید.یکی از بخش‌های ویژه هم قسمت نگهداری بقایای عروسک‌های بارانی است. این عروسک در فصل خشک توسط زنان ایلام برای از بین بردن بدشانسی خشکسالی و آوردن باران، روی درختان آویزان می‌شدند.عجایب اینجا تمامی ندارد، حتی نسخه‌ای از اولین اسباب بازی پلاستیکی که ناصرالدین شاه قاجار به ایران آورده را هم می‌توانید در این موزه پیدا کنید. یک ماکت ساخته شده ایتالیایی از پینوکیو به همراه چندین اسب چوبی آلمانی و سرباز اسباب بازی تونسی هم از دیدنی‌های ملت‌های مختلف در این موزه است.فکر نکنید که این عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها براحتی جمع شده‌اند، هر کدامشان در نتیجه‌ سال‌ها سفر و پژوهش در شهرها و روستاهای ایران اینجا گرد هم آمده‌اند و داستانی شنیدنی از گوشه و کنار جهان دارند که اگر طالب شنیدن آن باشید حتماً راهنمایان موزه با حوصله برایتان آنها را تعریف می‌کنند.

سوغاتی جدید بخرید
اگر بچه‌ها یا حتی خودتان دلتان خواست یکی از این عروسک‌ها و اسباب بازی‌های سنتی را داشته باشید، می‌توانید در کارگاه‌های آموزش و ساخت اسباب بازی شرکت کنید و یکی از این عروسک‌ها را برای خودتان بسازید. اگر هم فرصت این کار را ندارید از فروشگاه و کارگاه ساخت عروسک‌های این مجموعه خرید کنید. می‌توانید به جای سوغاتی‌های تکراری، با خرید این عروسک‌ها کودکان را با داستان‌های اصیل ایرانی بیشتر آشنا کنید.زیاد عجله نکنید با حوصله در دالان‌های این خانه قدیمی قدم بزنید و از نقاشی موجودات عجیب که در و دیوار را پوشانده‌اند هم بازدید کنید. شاید دلتان بخواهد شب را اینجا بمانید برای همین می‌توانید روز را به بازدید جاذبه‌های دیدنی کاشان مثل خانه تاریخی طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، قلعه جلالی و حصار سلجوقی که در نزدیکی این موزه قرار دارند بروید و شب را به خانه عروسک‌ها برگردید.

جستجو
آرشیو تاریخی