گل‌ها و رنگ‌ها را پای‌ سفره هفت‌‌سین بنشانید

دیزایـن‌ســفره هـفــت‌ســـیــن با‌گل‌هـای‌بهــاری

یاسمن کبیری
مترجم

سفره هفت‌سین، نمادی زیبا از سال نوی ایرانی است که صدای پایش به آرامی از همین حوالی به گوش می‌رسد. برای استقبال از نوروز، بسیاری از خانواده‌ها از ست‌های گوناگونی برای نمایش هرچه زیباتر نمادها در روزهای درخشان عید بهره می‌گیرند؛ هفت ظرف زیبا برای زینت بخشیدن به هفت نماد که نام آنها با سین آغاز می‌شود. از آنجا که ترکیب آبی با سفید بسیار آرامش‌بخش است و بسیاری از ظروف سفالی و چینی با این رنگ‌ها تولید می‌شود، اکثر مردم برای چیدمان سفره هفت‌سین از این رنگ‌ها بهره می‌برند. برخی هم سراغ ظرف‌های پررنگ و لعاب‌تر و یا حتی رنگارنگ و گاهی هم نقره‌ای و طلایی می‌روند.

چگونه رنگ‌ها را سر سفره هفت‌سین بنشانیم؟
شاید بسیاری در جست‌و‌جوی ایده‌هایی جذاب برای چیدن سفره هفت‌سینی متفاوت با هر سال باشیم، ایده‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های زیبا. همه چیز بستگی به سبکی دارد که می‌خواهید میز خود را طراحی کنید.
چیدمان میز به رنگ آبی و سفید ترکیبی کلاسیک و از مد نیفتادنی است که شاید ما را به یاد ظروف دوران مادربزرگ و سرو چای عصرانه‌ در فنجان‌های کمرباریک و خاطراتی شیرین بیندازد که هرگز از یاد نمی‌روند.
می‌توان از ظروف بلور و چینی و هر ظرف ارزشمندی برای جلوه دادن به این نماد بهاری بهره گرفت. برخی میز ناهارخوری یا میزی مخصوص در گوشه پذیرایی را به سفره هفت‌سین خود اختصاص می‌دهیم، پس بهتر است به دنبال گلدان‌های بزرگ چینی در هماهنگی رنگی با سایر اجزای سفره باشیم، مثلاً آبی و سفید یا رنگ‌های دیگر.
برای فضایی محدود گلدان‌های کوچک کفایت می‌کند، اما برای ایجاد تفاوتی فاحش از سایزهای مختلف بزرگ و کوچک استفاده کنید. اکثریت ما از سفره‌های سنتی یا ترمه با طرح‌های بته‌جقه استفاده می‌کنیم؛ ولی اگر ظروف دارای طرح‌هایی رنگارنگ و شلوغند، سفره‌ای ساده و سفید پهن کنید.

چه گل‌هایی انتخاب کنیم؟
گل‌های صورتی ملایم، فوشیا و گل‌های سفید یا زرد را برای تکمیل زیبایی گلدان‌ها انتخاب کنید. لاله‌های تازه صورتی، بنفش یا قرمز هم برای هر ترکیب رنگی ایده آل است. از دیگر گل‌هایی که می‌توانند عطر و بوی بهاری را به سفره هفت‌سین دعوت کنند، گل‌های سیکلامت، پامچال، سینره، شب‌بو، سنبل و سبزه نارنج هستند. اگر فرصت خرید گل‌های تازه ندارید، می‌توانید یک گلدان‌ بلند چینی را از شکوفه‌های مصنوعی صورتی و سفید گیلاس پر کنید.

کوزه‌های تزئینی پر از سرکه
لیوان‌ بلورین تزئینی پر از سرکه روی سفره نوروزی شما پرتلألو می‌درخشد و لیوان ساده یا کاسه شیشه‌ای پایه‌دار یا حتی کوزه‌های سفالی می‌تواند جایگزین مناسبی برای این منظور باشد.

جاشمعی و شمع‌های ظریف
ساده‌ترین راه برای اضافه کردن ظرافت به سفره نوروزی افزودن شمع و جاشمعی‌های پرشکوه به این مجموعه است. جاشمعی‌هایی به رنگ زمینه (آبی و سفید) از جنس چینی یا کریستال‌های ظریف به شمع‌هایی نسوز مزین می‌شوند و از آنجا که گل‌های صورتی را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید سراغ شمع‌های صورتی ملایم یا هر رنگ دیگری که در تطابق با گل‌ها باشد، بروید. هنگام چیدمان، باید مطمئن شوید که از الگوهای یکسان مثلاً آبی و سفید یا دیگر رنگ‌های ترکیبی به طور یکنواخت استفاده نکنید. زیرا بسیاری از الگوهای یکسان می‌تواند میز شما را شلوغ جلوه دهد و آیتم‌ها با یکدیگر به رقابت بپردازند. بنابراین، بهتر است برای متعادل کردن رنگ‌ها روی میز، از اقلامی یکدست سفید یا تک رنگ آبی استفاده کنید.

آینه رومیزی کاملاً سفید
برای آینه رومیزی بهتر است آینه یکدست سفید یا نقره‌ای که با دیگر اجزای سفره همخوانی دارد، انتخاب کنید تا از ایجاد شلوغی جلوگیری شود. سفره هفت‌سین دارای هفت قلم از جمله سبزه، سمنو، سنجد، سرکه، سیب، سیر و سماق است که اکثر ما برای دیزاین هرچه باشکوه‌تر این اقلام هر سال تلاش می‌کنیم. هر کدام از این موارد را در ظرف یا کاسه‌ای قرار داده و می‌توانیم از ظروف تزئینی یا کاسه‌ای که از قبل داشته‌ایم استفاده کنیم. اصولاً برای چیدن سین‌ها از ظروف و کاسه‌های تزئینی از جنس کریستال، سفال، چینی یا حتی سیلور و چوب استفاده می‌کنند.
برخی از طراحی‌ها هم به رنگ‌های کرم و چوبی روی آورده‌اند تا رنگ و بویی از طبیعت را به نوروز دعوت کنند. برای تزئین باشکوه‌تر می‌توان گل‌ها را داخل یک بستنی‌خوری پایه‌دار کریستال ریخت و در میان گلبرگ‌ها سنجدها را قرار داد یا دور تا دور سیرها شکوفه‌های بهاری گذاشت. تخم‌مرغ‌های رنگی را سعی کنید به رنگ ظروفی که انتخاب کرده‌اید درآورید (آبی و سفید).

جستجو
آرشیو تاریخی