رنــگ آمـــیـــزی تــخم مـــر غ‌های نــــوروزی با سـبــزیجــات و مـیـوه‌هـا

آرزوکیهان
مترجم

تخم مرغ در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان نشان و نمادی از زندگی و حیات دوباره بوده است. مادربزرگ‌ها برای رنگ آمیزی تخم‌مرغ‌های نوروزی آن‌ها را در تکه‌ پارچه‌های رنگارنگ می‌پیچیدند و محکم می‌‌دوختند و در آب نمک می‌جوشاندند. سپس تخم‌مرغ‌های سرد شده از پارچه‌های مرطوب با رنگ‌های ظریف و طرح‌‌دار بیرون می‌‌آمدند. هنوز هم خیلی‌ها رنگ‌آمیزی تخم مرغ را برای سفره هفت سین جدی می‌گیرند و اغلب برای رنگ آمیزی تخم مرغ‌ها در طرح و رنگ‌های متنوع نوآوری به خرج می‌دهند. یکی از روش‌های جذاب برای رنگ‌آمیزی تخم مرغ‌های نوروزی به‌کارگیری سبزیجات و میوه‌هاست چون رنگ طبیعی دارند. در این روش، از سبزیجات، میوه‌ها، ادویه و برگ و گل گیاهان استفاده می‌شود. این کار بسیار سرگرم کننده است. درواقع می‌توانید از ابتدایی ترین وسایل خوراکی برای رنگ کردن تخم مرغ‌ها استفاده کنید.

مواد مورد نیاز
از تعداد بالای منابع رنگرزی شگفت‌زده خواهید شد. سبزیجات و ادویه‌هایی مثل کلم قرمز، برای طیف قرمز و آبی روشن، لبو، انگور قرمز و زغال اخته برای قرمز کمرنگ، زردچوبه برای رنگ زرد کمرنگ، چای زعفران برای نارنجی مایل به قهوه‌ای، اسفناج برای رنگ سبز طبیعی و چغندر برای قرمز تیره. اساساً برای رنگ آمیزی با عناصر طبیعی، هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ می‌توان از گیاهان، برگ‌ها، گلبرگ‌های گل و سبزیجاتی مثل گشنیز، جعفری و شوید برای ایجاد نقش روی تخم‌مرغ‌ها استفاده کرد.

روش کار
تخم مرغ‌ها را حداقل نیم ساعت بیرون از یخچال بگذارید. آنها را در یک قابلمه آب با اضافه کردن 2 قاشق غذاخوری نمک قرار دهید و 5 دقیقه بجوشانید. سپس بگذارید خنک و خشک شوند. برای تولید رنگدانه مورد نیاز برای رنگ کردن 2 تخم مرغ، به 3 فنجان سبزی یا میوه خرد شده (یا 2 قاشق غذاخوری اگر ادویه‌ای مانند زردچوبه است) و 2 فنجان آب نیاز دارید. سبزی، میوه یا ادویه خرد شده خود را در قابلمه بریزید. 2 فنجان آب به اضافه 2 قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. بگذارید به جوش بیاید، سپس نیم ساعت بجوشانید و مایع را در ظرفی صاف کنید. میوه‌ها و سبزی‌ها رنگ‌های مورد نظر شما را در فرآیند به جوش آمدن تولید می‌کنند. این فرآیند را برای هر رنگی که می‌خواهید تکرار کنید و همه آنها را در ظروف یا کاسه‌های جداگانه قرار دهید. از مجموعه برگ‌ها، گلبرگ‌ها، گل‌ها و سبزی‌های انتخابی خود، یک یا دو برگ را بردارید و روی تخم مرغ قرار دهید و تخم مرغ را با دست در یک توری که از قبل بریده‌اید، محکم بپیچید.
مواظب باشید نشکند
تخم مرغ‌های پخته شده را در ظرف رنگ مورد نظر خود قرار دهید. برای به دست آوردن رنگ‌های کم رنگ بعد از چند ساعت آن را بردارید، اما برای رنگ‌های پر رنگ تر، یک شب اجازه دهید تا در رنگ ساخته شده بماند. طبق تجربه، کلم قرمز رنگ آبی سلطنتی تند بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورد. بقیه رنگ‌ها بین رنگ‌های ملایم تا کم رنگ هستند. تخم مرغ‌ها را از رنگ خارج کنید و یکی یکی باز کنید و هر برگ یا گلبرگ چسبیده به آن را به آرامی جدا کنید. روی یک قفسه قرار دهید و بگذارید خشک شود. باید یک الگوی سفید زیبا از شکل برگ و گیاهی که به تخم مرغ چسبانده‌اید روی آن بماند. اگر بسته‌بندی شما به اندازه کافی سفت و محکم نباشد، رنگ به زیر برگ نفوذ کرده و طرح به نوعی انتزاعی خواهد بود! برای درخشان‌تر شدن تخم مرغ‌ها روی آنها روغن بمالید.

استفاده از برچسب و نقاشی
یکی دیگر از روش‌های مرسوم و متداول به‌کارگیری هنر نقاشی روی تخم مرغ‌های پخته است. در همین روش می‌توان از چسباندن عکس برگردان روی تخم مرغ هم استفاده کرد که کاری ساده‌تر است. استفاده از برچسب‌های طلایی و نقره‌ای می‌تواند زیبایی تخم مرغ نوروزی تان را دو چندان کند. گاهی اوقات می‌توان رنگ‌ها را به شکل کوبیسم و انتزاعی روی تخم مرغ‌ها کشید بدون آنکه دقت خاصی در حریم رنگ داشته باشیم و یا از طرح گل‌ها و برگ‌ها برای رنگ‌آمیزی استفاده کنیم. البته کشیدن تصاویر شکیل‌تر برای افرادی که از هنر نقاشی بهره می‌برند هم می‌تواند نتیجه زیبایی داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی