قبل‌از‌سفــــر با خودروی شخصی چه‌چیزهایی را باید بررسی‌کنیم‌؟

زهره افشار
روزنامه نگار

سفر با خودروی شخصی آن‌هم در ایام نوروز برای بسیاری جذاب‌ترین گزینه است. هر جا که دلتان بخواهد می‌توانید بساط صبحانه را پهن کنید و با عزیزانتان نوش جان کنید یا با رسیدن به یک جای با صفا و در کنار شکوفه‌های بهاری کمی استراحت و تفریح کنید و عکس یادگاری بگیرید.اما تصور کنید چمدان‌ها را بسته و راهی زادگاهتان شده‌اید تا پس از مدت‌ها، روزمرگی و استرس را از خود دور کرده و تعطیلات نوروزی را در کنار خانواده بگذرانید ولی در نقطه‌ای از جاده که هیچ شهر و روستایی در نزدیکی آن نیست صدایی از داخل موتور خودروتان می‌شنوید که نمی‌دانید علت آن چیست؟ یا خودرو دچار نقص می‌شود و ناچار باید کنار جاده، منتظر کمک بمانید. آن موقع است که خودتان را سرزنش می‌کنید چرا قبل از سفر، ماشین خود را چک نکرده بودید تا در این موقعیت قرار نگیرید.

 

چکاپ کلی خودرو قبل از مسافرت یک ضرورت است
«علیرضا نیک آیین» رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران می‌گوید: مسافران نوروزی که می‌خواهند با خودروی شخصی به سفر بروند لازم است سرویس دوره‌ای ماشین خود را به روزهای پایانی اسفند موکول نکنند و بهتر است تا فرصت هست و تعمیرکاران سرشان بیشتر از این شلوغ نشده ماشین خود را برای بررسی و چکاپ نزد تعمیرگاه قابل اطمینان خود ببرند.
بررسی سیستم ترمز خودرو مهمترین کار قبل از سفر است
پس از اطمینان از سالم بودن و کارکرد موتور و رادیاتور و تسمه و دیسک و... نخستین توصیه برای صاحبان خودرویی که قصد سفر دارند و می‌خواهند ایام خوشی را در تعطیلات نوروزی داشته باشند این است که قبل از هر چیز سیستم ترمز خود را چک کنند.
نقص در سیستم ترمز خودرو می‌تواند خسارت جبران ناپذیری وارد کند و جان عزیزان ما را به خطر بیندازد. پس به هیچ عنوان از این مسأله نباید غافل شد.
درباره سالم بودن چراغ ترمز عقب وسواس به خرج دهید
نیک آیین همچنین توصیه می‌کند مسافران چراغ‌های ماشین خود را چک کنند تا برای رانندگی در شب، دید کافی دشته باشند و یادشان نرود در مورد چک کردن چراغ ترمزعقب وسواس به خرج دهند. متأسفانه برخی از رانندگان در حالت عادی فاصله استاندارد با خوروی جلویی خود را رعایت نمی‌کنند، حالا تصور کنید چراغ ترمز ماشین جلویی هم کار نکند.
از درست کار کردن برف پاک‌کن‌ها و شیشه شو اطمینان حاصل کنید
 از سوی دیگر با توجه به اینکه احتمال دارد مسافران نوروزی در جاده‌ها با باران و به خاطر شرایط آب و هوایی امسال در برخی مناطق با برف روبه‌رو شوند لازم است از سالم بودن برف پاک‌کن‌ها و شیشه شو اطمینان پیدا کنند.

 

کدام تعمیرگاه‌ها در نوروز کشیک هستند؟

نیک آیین تصریح می‌کند: در ایام نوروز برای اینکه مسافران نوروزی که به تهران می‌آیند و یا از استان تهران گذر می‌کنند نگرانی بابت خرابی احتمالی خودروی خود نداشته باشند، تعدادی از تعمیرگاه‌ها برای انواع خودروها در تعطیلات نوروز کشیک خواهند بود که مسافران می‌توانند از سایت اتحادیه تعمیرکاران تهران آدرس و ساعت کاری آنها را پیدا کرده و برای تعمیر ماشین خود به آنها مراجعه کنند.
 رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تأکید می‌کند: قطعاً استان‌های دیگر هم برای ایام نوروز کشیک دارند و جای نگرانی برای مسافران نیست. ضمن اینکه طبق روال سال‌های گذشته دو خودروساز بزرگ کشور در ایام نوروز در همه جاده‌های کشور امداد خودرو دارند و مسافرانی که ماشین آنها از زیرمجموعه این دو خودروساز باشد می‌توانند از آنها کمک بگیرند.

به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید
رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران به همه صاحبان خودرو توصیه می‌کند در صورت خرابی خودروی خود حتماً به تعمیرگاه‌های مجازی که از اتحادیه مجوز دارند مراجعه کنند. این الزام برای مسافران بیشتر است، به هر جهت در صنف تعمیرکاران خودرو مانند هر صنف دیگری ممکن است افرادی باشند که تبحر لازم را ندارند و اگر در ایام نوروز گرفتار چنین تعمیرگاه‌هایی شوید، احقاق حق از تعمیرگاه‌های‌ دارای مجوز بسیار راحت ترخواهد بود. در مراجعه به تعمیرگاه اگر نرخنامه هزینه‌های تعمیرات جلوی چشمتان نبود حتماً با شماره 124تماس بگیرید تا با آن تعمیرگاه برخورد قانونی شود.

 

چک کردن لاستیک خودرو فراموش نشود
نکته دیگر چک کردن لاستیک خودروهاست. لاستیکی که عاج آن رفته باشد و یا از عمر آن بیش از چهار سال گذشته باشد از نظر فنی لاستیک قابل قبولی نیست و باید به این مورد نه تنها برای سفرهای نوروزی بلکه حتی در ترددهای درون شهری توجه کنیم. البته لازم است میزان باد لاستیک‌ها هم چک شود. ضمناً یادتان نرود لاستیک زاپاس را هم نگاهی بیندازید و حتماً باد آن را تنظیم کنید تا خیالتان از زاپاس هم راحت باشد. اگر در جاده یکی از لاستیک‌های شما پنچر شود آن موقع است که قدر لاستیک زاپاس سالم را می‌دانید. رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران همچنین توصیه می‌کند مسافران قبل از سفر روغن موتور و سطح آب رادیاتوررا چک و نسبت به تعویض فیلتر هوا اقدام کنند.

ماشین خود را قبل از سفر بشویید
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران از مسافران خواست قبل از سفر با خودرو سعی کنند بیرون و داخل ماشین خود را بشویند تا هم حس طراوت به آنها بدهد و هم اینکه در هنگام رانندگی دید بهتری داشته باشند و مهمتر از آن اگر ماشین شما تمیز باشد رانندگان خودرو‌های دیگرهم آن را بهتر خواهند دید. با این حال اگر زمان کافی برای رفتن به کارواش ندارید، حداقل شیشه‌ها و آیینه‌های خودرو را کاملاً تمیز کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی