ویژه نامه پلاس۸۱۵۱ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۵۱ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

شـکــلات قرابتـــ شیرینی با نوروز دارد

محصول پرطرفدار عید جمشید مغازه‌ای رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات صنعتی درباره بازار شکلات به «ایران» می‌گوید: فروش و بازار این محصول نسبت به قبل کاهش یافته چون هزینه تمام شده تهیه شکلات و درنتیجه قیمت آن بالا رفته است. با حذف ارز ترجیحی قیمت مواد اولیه داخلی مثل آرد گندم، شکر و روغن و مواد اولیه خارجی مثل انواع مشتقات کاکائو، انواع اسانس، انواع بهبود‌دهنده و روغن‌های شورتنینگ بالا رفت. برخی مواد اولیه بخصوص خارجی آن هم در کشور نایاب است از این‌رو مبلغ نهایی محصول تولید شده بالا رفته است.

سوسن صادقی/ شیرینی و شکلات پای ثابت سفره هفت‌سین و پذیرایی از میهمانان نوروزی است تا با کامی شیرین و به امید احوال و روز‌های خوش، سال نو را آغاز کنیم. در آستانه نوروز، شیرینی و شکلات بیشتر از هر وقت دیگری در سبد خانوار جای می‌گیرد. این موضوع بهانه‌ای شد تا سری به دنیای شکلات در کشورمان بزنیم.

نیم درصد سهم جهانی
از مغازه‌ای درباره صادرات صنعت شکلات کشورمان سؤال می‌کنیم، می‌گوید: ما به 66 کشور شکلات صادر می‌کنیم و کشور‌های همسایه، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، کشور‌های حوزه سی‌ای‌اس و اروپای شرقی (جمهوری آذربایجان، مغولستان، ارمنستان، افغانستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، مولداوی، قرقیزستان، لهستان، اوکراین، جمهوری چک، اسلواکی، اسلوونی، رومانی، بلغارستان، مجارستان، صربستان و گرجستان)، روسیه، ژاپن و استرالیا، مقصد صادراتی شکلات ایران هستند. وی درباره این صنعت در جهان می‌گوید: طبق اعلام شرکت تحقیقاتی Markets and markets بازار شکلات جهانی تا سال 2027 به 160.9 میلیارد دلار می‌رسد و سالانه رشد 4.7 درصد را رقم خواهد زد. طبق اعلام این شرکت تحقیقاتی بازار کاکائو هم تا سال 2027 به 26.3 میلیارد دلار خواهد رسید و سالانه رشد 4.5 درصدی را طی خواهد کرد. از رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات صنعتی درباره سهم ایران از بازار جهانی می‌پرسیم که این‌گونه توضیح می‌دهد: «سهم ایران از بازار جهانی 46 میلیارد دلاری جهان، نیم درصد است. کشور ما به جهان شکلات صادر می‌کند ولی میزان آن در سال‌های اخیر کاهش یافته است. طبق آمار گمرک کشورمان در سال 97، 305 میلیون دلار و در سال 1400، 234 میلیون دلار صادرات داشته است. در 5 ماه اول سال‌جاری 48 میلیون دلار صادرات داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6 میلیون دلار کاهش نشان می‌دهد.  مغازه‌ای می‌افزاید: به عبارت دیگر، کشور ما دارای ظرفیت صادرات 2 میلیارد دلاری یعنی 2 و نیم میلیون تن شکلات به این کشورهاست که شکلات ایران را می‌پسندند. با اینکه میزان صادرات ما به این کشور‌ها کاهش یافته ولی کماکان مقصد صادراتی ما هستند.»

رفع موانع برای صادرات بیشتر
جمشید مغازه‌ای رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات صنعتی درباره علت کاهش بازار جهانی شکلات ایران به این موارد اشاره می‌کند: «نبود امکان نقل و انتقال پولی بین بانک‌ها، نوسان نرخ ارز، گرانی مواد اولیه و نبود امکان خرید مواد اولیه با دلار حاصل از صادرات از جمله دلایل کاهش بازار جهانی صنعت شکلات کشور است.

آذربایجان شرقی قطب
شکلات ایران
مغازه‌ای با بیان اینکه قطب شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی و بعد از آن هم تهران، اصفهان، سمنان و البرز است، می‌افزاید: «شکلات‌های تولید داخل دارای استاندارد جهانی و اروپاست. خط تولید کارخانجات شکلات داخلی و خارجی هم یکی است.» از مغازه‌ای درباره درج درصد روی شکلات‌های تلخ می‌پرسیم که آیا این درصد‌ها واقعی است یا خیر که با تأیید آن می‌گوید: «شکلات تلخ دارای درصد شکر کمتری است چون کاکائو ذاتاً تلخ است وقتی 90 درصد روی شکلات درج می‌شود یعنی دارای شکر 10 درصدی است و بیشترش کاکائو است که از کشور‌های آفریقایی وارد می‌کنیم و بقیه مواد اولیه هم از کشور‌های اروپا و آسیای جنوب شرقی وارد می‌شود.»

قطعاً قابل رقابت
رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات صنعتی معتقد است شکلات تولید کشور ما قطعاً قابل رقابت با دیگر کشور‌های تولید‌کننده این محصول است که 66 مقصد صادراتی دارد و آنها شکلات‌های تولید کشور ما را می‌پسندند که حاضر به خرید آن هستند و اگر چالش‌های تولید و صادرات نبود، قطعاً بازار جهانی بیشتری را به‌دست می‌آوریم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی