ویژه نامه پلاس۸۱۵۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۵۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

یک تکـه از ‌بـــــــــــهــــشـــت

میهمان بهاری زیبایی‌های منحصر بــــــــــــــــفرد استان گلستان شوید

مرجان قندی
روزنامه‌نگار

سفر به طبیعت زیبای استان گلستان در روزهایی که بوی بهار به مشام می‌رسد از بهترین گزینه‌ها برای رقم زدن خاطراتی به یاد ماندنی است. بی‌شک گذراندن لحظاتی در دامنه‌های سرسبز و مخملی و استراحت در کنار آبشارهای پر سر و صدای این خطه، می‌تواند مثل مسکنی برای رفع خستگی‌های روزهای شلوغ و پردغدغه اسفند، مؤثر باشد. شاید بارها تعطیلات را در شمال کشور گذرانده باشید، اما این بار بهتر است سفر به شمال کشور را با برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای استفاده از تمام لحظات و آشنا شدن با آثار تاریخی و طبیعی بخشی از سرزمین‌های شمالی ایران آغاز کنید. گلستان ازجمله استان‌های کشورمان است که از نظر داشتن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی رتبه بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین بهتر است برای سفر به این استان چند منطقه خاص را مد نظر قرار دهید تا بتوانید طبق برنامه علاوه بر دیدن جاذبه‌های گردشگری مورد نظر و گذراندن لحظاتی خوش در سفر بر دانش‌تان در ارتباط با مناطق زیبا و دیدنی کشورمان بیفزایید. برای دیدن همه آثار طبیعی و تاریخی استان گلستان زمان زیادی نیاز است؛ پس بهتر است برخی از آنها را برای بازدید انتخاب کنید. با توجه به اینکه معرفی تمام این آثار در این متن نمی‌گنجد، ما هم به نکاتی کوتاه درباره برخی از آثار طبیعی و تاریخی این استان و شهرهایش بخصوص گرگان می‌پردازیم.


معماری و آبشار پانزده متری از شگفتی‌های روستای زیارت
روستاهای گلستان به دلیل تنوع پوشش گیاهی - صخره‌ای و کوهستانی، شرایط آب و هوایی بسیار مناسب و وجود چشم اندازهای زیبا و مشرف به نواحی پایین دست همیشه مورد توجه گردشگران است. گرگان نیز از این وضعیت مستثنی نیست و روستاهای شگرفی مثل روستای شاهکوه و جهان نما از جمله آنهاست؛ اما روستای زیارت در این میان به تنهایی نوعی دیگر از تجلی زیبایی طبیعت گرگان است. این روستا در ۱۲ کیلومتری جنوب گرگان واقع شده و آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. رودخانه مشهور زیارت نیز از شرق آبادی می‌گذرد. سواحل رودخانه، کوه‌ها، دره‌ها، پوشش گیاهی و حیات وحش از جمله جاذبه‌های طبیعی پیرامون روستا و مسجد قدیمی و امامزاده عبدالله از جمله جاذبه‌های مذهبی و زیارتی آن به شمار می‌رود. معماری خانه‌های روستایی اینجا بسیار جالب توجه و زیباست. پوشش سفالین بام خانه‌ها، معماری داخلی و نمای بیرونی آنها دیدنی است. یکی از نکات قابل توجه در بافت روستای زیارت، مشترک بودن حیاط منازل با معابر است. به این معنا که فضای باز خصوصی منازل با معابر روستا یکی بوده و در داخل این معابر، تنور، شیر آب حوضچه شست و شو و انبار دیده می‌شود. در ۵ کیلومتری جنوب روستای زیارت و ۱۹ کیلومتری جنوب گرگان آبشاری با 15 متر ارتفاع وجود دارد.

 

ناهارخوران، جایی برای عاشقان طبیعت و پیک‌نیک: پارک جنگلی ناهارخوران یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران است که تنوع گیاهی بی‌نظیری دارد و یکی از مهمترین تفرجگاه‌های کشورمان به شمار می‌آید. این منطقه در ۴ کیلومتری شهر گرگان واقع است و مهمانسراهای متنوعی برای اقامت مسافران در آن وجود دارد. استراحت در این منطقه از به یادماندنی‌ترین لحظات سفرتان به شمار خواهد رفت.پ


در این سفر بساط پیک‌نیک‌تان پهن است
سه روز فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی این سفر است. یادتان باشد وسایل پیک نیک را در وسایل سفرتان بگنجانید چون احتمالاً در این چند روز چند وعده غذایی را در طبیعت میل خواهید کرد.

سفری خاطره انگیز از خانه تا گلستان
برای رفتن به استان گلستان دست تان در انتخاب وسیله نقلیه باز است. گرگان، فرودگاه، ایستگاه قطار و پایانه اتوبوسرانی دارد. خودروی شخصی هم برای این سفر گزینه مناسبی است؛ اگر مبدأ سفرتان تهران باشد، مسیرتان از جاده فیروزکوه آغاز می‌شود. اگر ساعت ۶ صبح خانه را به قصد رسیدن به گرگان ترک کنید، بهترین زمان را انتخاب کرده‌اید. ساعت زیادی طول نمی‌کشد تا به جاجرود برسید. از اینجا به بعد با وجود مغازه‌های بین راهی حس مسافر بودن تان قوی می‌شود. پس از عبور از بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه به سمت ساری بروید. بهتر است ناهار را از چیزی که قبلاً آماده کرده‌اید یا در یکی از رستوران‌های ساری میل کنید و پس از استراحتی کوتاه مسیر گرگان را پیش بگیرید. قبل از رسیدن به شهر زیبای گرگان از بندرگز خواهید گذشت. دیدن جاذبه‌های این شهر مثل مار قلعه، قدیم قلعه و عروس قلعه حتی در مدتی کوتاه هم خالی از لطف نیست. عکاسی در این بندر هم می‌تواند بهترین قسمت روز نخست سفر شما را به خود اختصاص دهد.

شهرهای زیبای گلستان
استان گلستان چند شهرستان دارد که هر یک به خودی خود می‌تواند مقصد یک سفر خاطره انگیز طبیعت گردی برای سفر دوستان باشد. معمولاً برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی محدود است و شاید فرصت نکنید از همه شهرهای این استان دیدن کنید اما کسب اطلاعاتی درباره آنها خالی از لطف نیست و به برنامه‌ریزی سفرهای تان به این استان کمک می‌کند.

هیرکانای قدیم، گرگان جدید، جایی پر از جاذبه‌های دیدنی
نام قدیمی گرگان، هیرکانا بوده است. آقا محمدخان قاجار در این شهر به دنیا آمده و از این رو گرگان پایتخت خانوادگی حکومت قاجاریان محسوب می‌شود. آثار معماری زیادی از دوران صفویه، افشاریه و قاجاریه در این شهر وجود دارد. علاوه بر تاریخ، این شهر دارای جاذبه‌های زیبای طبیعی شامل کوهسارها، دره‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها، چشمه سارها و جنگل‌های سبزی است که شما را از سفر به این سرزمین مأیوس نمی‌کند. چند پارک جنگلی بسیار زیبا گرگان را احاطه کرده‌اند، ازجمله ناهار خوران، النگ دره، قرن آباد، شصت کلاته و قرق. همچنین پارک شهر، سد نومل، آب گرم و آبشار دوقلوی زیارت، تپه‌های هزارپیچ، بازار نعلبندان، چهارشنبه بازار، دهکده‌های توریستی زیارت و شاهکوه که از مرتفع‌ترین نقاط شهر است از دیگر دیدنی‌های گرگان است.

تماشای تاریخ در بافت قدیمی گرگان
شما می‌توانید ناهار طبیعت گردی را در گرگان میل کنید و نیمه دوم روزتان را به دیدن آثار تاریخی این شهر اختصاص دهید. برای بازدید از آثار تاریخی این شهر چند گزینه را انتخاب کنید. بازدید از بافت قدیمی گرگان انتخاب خوبی است. بافت تاریخی که با قدمتی دیرینه در مرکز شهر گرگان واقع شده در زمره بافت‌های پویای کشور قرار دارد. مجموعه‌های تاریخی خانه‌های باقری، تقوی، خانه‌های شیرنگی، خراسانی، امیر لطیفی (موزه صنایع دستی گرگان)، خانه مفیدیان و عمارت قاجاری خانه فاطمی در این بافت قرار دارد. مساجد، مدارس، حمام‌ها، تکایا و بازارهای قدیمی و تاریخی و امامزاده‌ها از دیگر عناصر شاخص در بافت قدیم گرگان است.

بندر ترکمن و جاذبه‌های کم نظیرش
بندر ترکمن از شهرهای غربی گلستان است که در سال 1306 شمسی در محلی که قرارگاه نظامیان بود، تأسیس شد. این شهرستان با وجود جاذبه طبیعی دریا و صنایع دستی غنی‌اش یکی از مهمترین مراکز گردشگری استان محسوب می‌شود. صنایع دستی این شهرستان قالی، قالیچه و پشتی ترکمن است. مهم‌ترین مناطق گردشگری و باستانی شهرستان بندرترکمن را تالاب گمیشان، جزیره آشوراده، اسکله توریستی ترکمن، میدان سوارکاری، پادگان روس‌ها، زیارتگاه آق امام، آرامگاه بهاءالدین نقشبندی، دیوار تاریخی گرگان و قیزلر قلعه تشکیل می‌دهند.

گنبدکاووس و تالاب‌های زیبایش
گنبدکاووس بعد از گرگان بزرگ‌ترین شهر استان محسوب می‌شود. نام این شهرستان از نام گنبد قابوس بن وشمگیر گرفته شده که مقبره‌اش در شمال شهر قرار دارد. تالاب‌های بین‌المللی آلماگل، الاگل و آجی گل، بازارچه مرزی اینچه برون، یاریم تپه، گبری قلعه، برج قابوس، شهر باستانی جورجان، امامزاده یحیی ابن زید و بقعه دانشمند از مهمترین مراکز گردشگری و باستانی این شهرستان است.

کردکوی شهری ییلاقی در ارتفاعات گلستان
کردکوی که در غرب استان واقع شده است با داشتن چشم اندازهای طبیعی، آثار تاریخی و صنایع دستی زیبایش موقعیت گردشگری مناسبی دارد. جنوب کردکوی را ارتفاعات البرز شرقی تشکیل می‌دهد. همچنین در شمال این شهر زمین‌های جلگه‌ای با شیب ملایم دیده می‌شود. همین امر باعث شده تا کردکوی بهار و تابستانی معتدل داشته باشد. از صنایع دستی اینجا می‌توان به حصیر بافی، نمدمالی، بافتن جوراب و دستکش پشمی اشاره کرد. منطقه حفاظت شده جهان نما، آبشار شادان، روستای ییلاقی دراز نو، پارک جنگلی امام رضا، برج رادکان شهر قدیمی تمیشه، دیوار تمیشه، امامزاده روشن آباد و جاده شاه عباسی از مناطق گردشگری و باستانی این شهرستان است.

النگدره و قرق، پارک‌های واقعاً جنگلی
  النگ‌دره با پوشش درختان جنگلی: پارک جنگلی النگدره در جنوب غربی شهر گرگان در فاصله ۳ کیلومتری شهر واقع شده است. پارک جنگلی النگدره در دامنه جنگل‌های انبوه شمالی از پوشش درختان منحصراً جنگلی برخوردار است که رودخانه‌ای از وسط آن می‌گذرد. النگ دره هم می‌تواند مکانی مناسب برای صرف ناهار و استراحت نیم‌روزتان باشد.

غذاهای محلی

غذاهای این خطه تنوع زیاد دارد. برای هر ذائقه و سلیقه‌ای غذاهایی خوشمزه وجود دارد. خورش ماش، خورش ساک، باقلا پته، ‌آش گوچه، چکدرمه، بولامه و باسترمه چند نمونه از غذاهای معروف استان گلستان است. نان‌های ترکمنی مثل پتیر چوروک یا نان فتیر، کلچه چوروک نان روغنی بیشمه، اک مک و چاقاتی است که باید در سفر به گرگان حتماً مزه آنها را چشید. برای خوردن کباب گرگان باید به محله قدیمی نعلبندان بروید و کباب سرحدی را پیدا کنید. دیزی‌های خوشمزه و کباب دنده و کباب یونانی هم در رستوران‌های معروف شهر پیدا می‌شود.

 اینجا برای اقامت دغدغه ندارید
 در این سفر خوشبختانه از لحاظ اقامت مشکلی برای گردشگران وجود ندارد. بجز چندین هتلی که در شهرهای مختلف این استان وجود دارد مسافران گزینه‌های دیگری هم با هزینه مناسب دارند. بیش از 80 اقامتگاه بومگردی مجهز در شهرهای گلستان وجود دارد. با این همه بهتر است بر اساس شهری که برای اقامت انتخاب می‌کنید، قبل سفر محل اقامتتان را رزرو کنید. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، می‌توانید در طبیعت زیبای گلستان چادر بزنید. پس حتماً لوازم مورد نیاز برای کمپینگ را به همراه داشته باشید.

 

کاخ آقامحمدخان، کاخ موزه سلطنتی گرگان، مسجد جامع، مدرسه عمادیه، بافت قدیم شهر، خانه تقوی‌ها، کبیر و باقری‌ها، تکایای محلات قدیمی، کاروانسراهای سنگی، حمام‌های قدیمی، تورنگ تپه، شاه تپه، خرگوش تپه، قلعه خندان و نرگس تپه، ازجمله آثار تاریخی این شهر است.

 

قرق، زیستگاه گوزن‌های قرمز: پارک جنگلی قرق در ۲۳ کیلومتری شرق گرگان در کنار جاده اصلی ترانزیت واقع شده است. بخش اعظم این پارک جنگلی در محیط جلگه‌ای قرار گرفته و دارای امکانات تفرجگاهی است. این پارک محل نگهداری گوزن‌های بومی جنگل‌های شمال ایران است و در آنجا می‌توانید از گوزن‌های قرمز دیدن کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی