ویژه نامه پلاس۸۱۵۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۵۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

هرآنچه باید درباره اکران نوروزی 1402 بدانید

پنجشنبه هفته گذشته بود که سازمان سینمایی فیلم‌های منتخب برای فصل جدید اکران سینماها را اعلام کرد و بر اساس آن مقرر شد 4 فیلم «غریب»، «ملاقات با جادوگر»، «فسیل» و «عروس خیابان فرشته» از امروز به‌عنوان فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ روی پرده بروند اما با اعلام تازه سازمان سینمایی «بچه‌های طوفان» به‌عنوان فیلم کودک و نوجوان به ترکیب اضافه و «ملاقات با جادوگر» از آن حذف شد. دلیلش هم تعداد بالای فیلم‌های کمدی عنوان شد که توازن مضمونی آثار روی پرده را به هم می‌زد.

به گزارش مهر، با اینکه ماه مبارک رمضان، فصل مطلوب سینماگران برای اکران آثارشان نیست اما اکران نوروز ۱۴۰۲ و به‌دنبال آن ماه مبارک رمضان وعید فطر باعث شده سینماگران بیشتر به نمایش فیلم‌ها در بازه عید تا عید تمایل نشان دهند.
اکران نوروزی فارغ از کیفیت آثار، فیلم‌هایی در ژانرهای متفاوت دارد، ترکیبی که سهمش از جشنواره فیلم فجر تنها یک فیلم است، در حالی که سال‌های گذشته آثار جشنواره فیلم فجر سهم زیادی در فیلم‌های نوروزی داشتند.

غریب؛ رؤیای تکرار «روز سوم»
کارگردان فیلم «غریب» محمدحسین لطیفی است. با اینکه سومین فیلم او در زمینه دفاع مقدس است اما مخاطبان هنوز هم لطیفی را با «روز سوم» می‌شناسند که در دهه ۸۰ از فیلم‌های پرفروش گیشه بود.
لطیفی حالا در «غریب» با سرمایه‌گذاری سازمان اوج و تهیه‌کنندگی حامد عنقا، برشی از زندگی محمد بروجردی، از فرماندهان سپاه و از هسته اولیه شکل‌گیری سپاه پاسداران و سهم عمده او در فرونشاندن التهابات کردستان در اوایل انقلاب را به تصویر کشیده است.
نقش این شهید را بابک حمیدیان بازی کرده است، بازیگری که گرچه نقش‌آفرینی‌اش به چشم هیأت داوران چهل و یکمین جشنواره نیامد اما توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند به طوری که دختر شهید بروجردی در روز اختتامیه این رویداد جایزه «غریب» را به بابک حمیدیان تقدیم کرد.
علاوه بر بابک حمیدیان، مهران احمدی، رحیم نوروزی، پردیس پورعابدینی، فرهاد قائمیان، سامیه لک، سمیرا کریمی و محمد بروجردی ازجمله نقش آفرینان در این فیلم بوده‌اند.
فسیل، رقابت آقای تهیه‌کننده با خودش!
سال گذشته بود که کریم امینی با همراهی بهرام رادان در مقام تهیه‌کننده «گربه سیاه» را روانه چرخه اکران کرد. حالا این کارگردان «فسیل» را برای اکران نوروزی دارد. عامریان در مقام تهیه‌کنندگی این فیلم، 2 فیلم «انفرادی» و «دینامیت» را به‌عنوان فیلم‌های پرفروش این سال‌ها در کارنامه خود دارد و حالا باید دید با فیلم تازه می‌تواند رکوردهای قبلی خودش را جابه‌جا کند؟
بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبیبی، الهه حصاری، سیدجواد هاشمی از بازیگران این فیلم کمدی هستند.

عروس خیابان فرشته؛ شریفی‌نیا تقدیم می‌کند
آنچه در «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی، بیشتر به چشم می‌آید نام تهیه‌کننده‌اش است. محمدرضا شریفی‌نیا همین چند وقت پیش هم در صدر اخبار قرار گرفت؛ همان زمانی که نامش در میان اعضای هیأت داوران چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر نشست تا بخش بازیگری فیلم‌های سینمایی را بیشتر رصد کند.
چندسال قبل این فیلم متقاضی حضور در همین جشنواره شده بود اما بدون اینکه بتواند از آن ثمری ببرد به کناری رفت. سال ۹۹ که همزمان با اوج‌گیری بیماری کرونا بود طبق نظر تصمیم‌سازان جشنواره فیلم فجر سی و نهم، فقط فیلم‌هایی می‌توانستند به نمایش دربیایند که حداقل در یک رشته نامزد شوند ولی این فیلم شرایط حضور نداشت. لذا در نهایت در اسفندماه ۱۴۰۰ پروانه نمایش گرفت و حالا از فیلم‌های اکران نوروزی ۱۴۰۲ است.
«عروس خیابان فرشته» هم فیلمی کمدی است که داستان یک خانواده را روایت می‌کند. خانواده در خانه‌ای قدیمی که برای دایی‌شان است در خیابان فرشته زندگی می‌کنند اما پس از سال‌ها با بازگشت دایی خانواده با نیت فروش خانه قدیمی، این خانواده دچار دردسرهای بزرگی می‌شوند و برای حفظ خانه تلاش می‌کنند.
محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، فهیمه رحیمیان، سام نوری، پوریا پورسرخ، حسام نواب‌صفوی، کمند امیرسلیمانی، شقایق فراهانی و رامین ناصرنصیر از بازیگران فیلم «عروس خیابان فرشته» هستند.

بچه‌های طوفان؛ سرمایه فارابی این‌بار بازمی‌گردد؟
پیشتر نام این فیلم «چهل کچل» بود و سال ساختش به نیمه دهه 90 برمی‌گردد. صادق‌ دقیقی، کارگردان این فیلم با آنکه همواره پروانه مرزبان را در مقام تهیه‌کننده در کنار خود دارد اما سرمایه‌گذار «بچه‌های طوفان»، بنیاد سینمایی فارابی است، همان نهادی که در سال اخیر عمده تولیداتش در گیشه شکست خورد. حالا باید دید «بچه‌های طوفان» که درباره نوجوانی است که پدرش در دوران 8 ‌سال دفاع مقدس جانباز شده و روابط این فرزند با پدر خود ماجراهایی را شکل می‌دهد، می‌تواند سهمی از گیشه داشته باشد یا خیر؟
پژمان بازغی، مریم بوبانی، پرهام دلدار، ونوس حسن‌کانلی، رضا ناجی و سوگل طهماسبی و بازیگران نوجوانی ازجمله رضا مهاجری، طاها طاهری، حمیدرضا زواری، پونه سورتیچی در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی