گزارشی از رونمایی مستندی درباره شهید حسین خرازی

قهرمانی با «آستین خالی»

بهنام نصر اصفهانی
خبرنگار


مراسم رونمایی از مستند «آستین خالی» که مستندی در خصوص زندگی سردار شهید حاج حسین خرازی است در پردیس سینما ساحل اصفهان برگزار شد.
 در‌‌این مراسم احمد نوری رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: استان اصفهان در دوران دفاع مقدس نزدیک به ۲۴ هزار شهید تقدیم کشور کرد که بسیاری از آنها شهدای شاخص، فرماند‌هان و سرداران بزرگ هستند. با‌‌ وجود این ، هنوز بخوبی و در شأن ‌‌این شهدای گرانقدر به معرفی آنها در سطح استان، کشور و عرصه بین‌الملل پرداخته نشده است.
رئیس حوزه هنری اصفهان در ادامه با اشاره به تولید فیلم «آستین خالی» توسط فیلم‌سازان جوان، مؤمن، انقلابی و حرفه‌ای استان ‌تأکید کرد:‌‌ این فیلم خاطرات کسانی است که روایت‌های نابی از زندگی‌‌این شهید داشتند و خیلی از آنها نیز در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر جلوی دوربین نیامده و جایی مصاحبه نکرده‌اند.
وی از جمله ویژگی‌های‌‌ این فیلم مستند را بیان عامیانه و رفاقت‌گونه راویان، وجود آرشیو فیلم و عکس قوی و کم‌نظیر و تهیه ‌‌این مجموعه توسط نسلی عنوان کرد که نه جنگ دیده و نه اطلاعات کاملی از‌‌این شخصیت‌ها داشته‌اند.

شهدا همه مظلوم هستند بویژه شهدای اصفهان
در ادامۀ ‌‌این مراسم سردار حسین اشتری فرمانده سابق نیروی انتظامی ‌با اشاره به شهدای اصفهان گفت: همه شهدا و فرماندهان در مظلومیت قراردارند و‌‌این مظلومیت را ما در استان اصفهان بیشتر حس می‌کنیم.
او خاطر نشان کرد: خدا را شاکرم که توفیق حضور در‌‌این جمع را به من عنایت کرد، پوستر مستند «آستین خالی» که تعدادی از هنرمندان ولایی آن را با موضوع زندگی سردار حاج حسین خرازی ساخته‌اند جمعه گذشته با حضور جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران و همرزمان‌‌ این شهید بزرگوار در میان جمعیت 700 نفری در شهرک دارخوین رونمایی شد.
سردار اشتری تصریح کرد: هرچقدر به زندگی ‌‌این شهدای عزیز بپردازیم کار زیادی نکرده‌‌ایم و متأسفانه در استان اصفهان کمتر توانسته‌ایم زندگی ‌‌این شهدا را ترسیم کنیم بویژه برای جوانان دهه هشتاد و کسانی که پس از جنگ متولد شده‌اند شخصیت‌‌ این فرماندهان شهید ملموس نیست.
وی با اشاره به دوران دفاع مقدس افزود: دورانی پر افتخارتر از دفاع مقدس در کشورمان نداریم نه تنها در زمان جمهوری اسلامی ‌بلکه در صدها سال گذشته نیز چنین دورانی نداریم که رزمندگان برای‌‌ این کشور افتخار آفریده‌اند و در تاریخ حملات زیادی به‌‌ ایران شده است اما هیچ مقطعی نداشتیم که دفاعی هشت سال طول بکشد و ما حتی یک وجب از خاک کشورمان را از دست ندادیم با توجه به‌‌ اینکه تمام دنیا در مقابل ما بسیج شده بودند. در آن زمان به غیر از چند کشور همه به صدام کمک می‌کردند.
او ادامه داد: در آن زمان صدام قدرت داشت و ما هم امکاناتی نداشتیم، حتی سیم خاردار هم نداشتیم و تنها به مدد اراده‌ای که در مردم ما بود و هدایت‌های حضرت امام خمینی(ره) جوانانی که در کوچه و بازار و مسجد و دانشگاه بودند آمدند و جبهه‌ها را پرکردند.
وی تصریح کرد: شهید خرازی یکی از‌‌این جوانان بود که در زمان خدمت سربازی در زمان انقلاب با فرمان امام پادگان را رها می‌کند و پس از انقلاب در کردستان رشادت به خرج می‌دهد و پس از آن به جنوب می‌آید و می‌شود فرمانده دلاور لشکر امام حسین(ع) و چه عظمتی می‌آفریند و چه رشادت‌هایی به خرج می‌دهد.
فرمانده سابق نیروی انتظامی‌‌تأکید کرد: هیچ کس ابعاد مختلف شخصیت ‌‌این شهید بزرگوار را نفهمید، شهید خرازی فرمانده‌‌ای شجاع و مقتدر و با برنامه بود، برخی اوقات فکر می‌کنیم آنها که آمدند و در زمان دفاع مقدس فرمانده شدند هیچ آموزشی ندیدند و آمادگی نداشتند، بله دوره آنچنانی ندیدند مانند دوره‌های فرماندهی اما هر کدام یک توان و ظرفیتی داشتند و چیزی که آنها را تقویت می‌کرد بعد معنوی بود که‌‌ این عزیزان داشتند، آنان با توکل به خدا راه را انتخاب کرده بودند و از حضرت امام پیروی کردند و خدا هم به آنان کمک کرد.
وی اظهار داشت: باید دید ما چطور می‌توانیم شخصیت ‌‌این شهدا را نشان دهیم، یک راه‌اش ‌‌این است که هنرمندانه بتوانیم ‌‌این افتخارات و رشادت‌ها را منعکس کنیم و ساخت ‌‌این‌گونه آثار می‌تواند شخصیت شهدا را نشان دهد.
سخنران‌‌این برنامه ‌تأکید کرد: همه شهدا و فرماندهان ما در یک مظلومیتی قراردارند و‌‌ این مظلومیت را ما در استان اصفهان بیشتر حس می‌کنیم. همه باید کمک کنیم تا‌‌ این افتخارات را به نسل جدید منتقل کنیم‌.

 

 

گفت‌و‌گویی با تهیه‌کننده مستند «آستین خالی»
یک روایت متفاوت از قهرمان اصفهان

مستند «آستین خالی» روایتی است از زندگی سردار شهید حاج حسین خرازی که در ۵۲ دقیقه به تهیه کنندگی سید مجتبی خیام الحسینی و کارگردانی سید مهدی خیام الحسینی با حمایت حوزه هنری استان اصفهان ساخته شده است. در مصاحبه‌ای با تهیه‌کنندۀ ‌‌این مستند، ابعاد مختلف «آستین خالی» را مرور کرده‌ایم. 
 تاکنون مستندهای دیگری نیز برای شهید خرازی ساخته شده است، وجه تمایز ‌‌این مستند با دیگر آثار چیست؟
 تاکنون دو مستند در خصوص زندگی شهید حاج حسین خرازی ساخته شده است که هر دو قدیمی ‌هستند، اما وجه تمایز‌‌ این مستند با مستندهای ساخته شده از شهید خرازی در روایت رزمندگانی است که کمتر دیده شده‌اند و در‌‌این مستند ما با کسانی صحبت کرده‌ایم که فرمانده نبوده‌اند ولی با شهید خرازی همرزم بوده‌اند و در کنارش جنگیده‌اند خاطرات کسانی بیان شده مانند بیسیم چی‌ها، رانندگان و افرادی که با شهید خرازی ارتباط نزدیک داشته‌اند. دراین مستند سعی کردیم به ابعاد مختلف شخصیت شهید خرازی بپردازیم و زوایای کمتردیده شده شخصیت‌‌ایشان را روایت کنیم. 
 پیام‌‌ این مستند چیست؟
 پیام ما برای نسل امروز‌‌این است که چگونه می‌توان مانند شهید خرازی با توکل برخدا و توسل به اهل  بیت علیه السلام و همت مضاعف کارهای بزرگی انجام داد. به گونه‌ای که درتاریخ برای همیشه ماندگار شود. ما با نگاه به روش و منش شهید حاج حسین خرازی می‌توانیم راهکارهای مناسبی برای غلبه بر مشکلات کنونی کشور پیدا کنیم و نسل جدید می‌تواند با الگو قراردادن شهدای دفاع مقدس بر بسیاری از مسائل امروز فائق‌‌ آید و همچنین با شناخت روش ‌‌این فرماندهان شهید می‌توانیم مسیر جدیدی را پیش روی انقلاب اسلامی‌ قرار دهیم. 
 هدف از تولید آثاری مانند‌‌ این مستند را که به شهدای دفاع مقدس و فرماندهان جنگ تحمیلی می‌پردازد چه می‌دانید؟
 هدف از تولید آثاری مانند مستند «آستین خالی»‌‌این است که بگوییم ‌‌این شخصیت‌ها، دست یافتنی و معاصر هستند و می‌توان شجاعت، دلاوری و اخلاق مدیریتی آنها در زمان جنگ را سرلوحه خود قرار داد.‌‌این مستند هشتمین مستندی است که ‌‌این گروه هنری با موضوع دفاع مقدس می‌سازد و خدا را شاکریم که‌‌ این توفیق را به ما داد تا کار دیگری در‌‌این عرصه بسازیم. 
 چه شد که به فکر ساخت اثری در مورد شهید خرازی افتادید؟
 پیش زمینه ساخت‌‌ این مستند، مستند «دارخوین» بود که دو سال قبل تولید شد و ما به‌‌این نتیجه رسیدیم که از مستند دارخوین و آرشیوی که داریم می‌توانیم مستند خوبی در خصوص زندگی شهید حسین خرازی بسازیم و پیشنهاد ساخت آن را به حوزه هنری استان اصفهان ارائه دادیم که مورد استقبال رئیس حوزه هنری آقای دکتر نوری قرار گرفت و باعث شد ما‌ ‌این کار را در بیش از 50 دقیقه به صورت مصاحبه محور بسازیم. 
 چه کسانی در ساخت‌‌ این فیلم شما را یاری کردند؟
 مهدی خیام الحسینی کارگردان فیلم، روح‌الله جوانی تصویربردار‌‌این مستند و امید نائینی گرافیست و طراح پوستر و حاج عباس محمدی مدیر تولید ‌‌این اثر است و مجری طرح نیز گروه رهوا است در‌‌این گروه از آقایان خواجویی و ترابی باید تشکر کنم و همچنین از تلاش یک ماه و نیمه بچه‌ها که با توجه به کمبود زمان شبانه روزی روی ساخت‌‌ این اثر کار کردند. 
 ساخت ‌‌این مستند چقدر طول کشید؟ 
چون می‌خواستیم ‌‌این اثر را در زمان سالگرد شهید حاج حسین خرازی رونمایی کنیم و تنها یک ماه و نیم زمان داشتیم واقعاً همه به سختی تلاش کردند. در‌‌اینجا باید از بچه‌های لشکر امام حسین(ع) و سپاه صاحب الزمان و صدا و سیمای مرکز اصفهان که آرشیوهای تصویری خود را در اختیار ساخت‌‌ این مستند قراردادند تشکر نمایم. همچنین از سردار سید علی بنی لوحی و سردار اشتری و استاد طاهرزاده نیز تشکر می‌کنم که همیشه به ما لطف داشته‌اند و در ساخت‌‌این اثر نیز ما را یاری و راهنمایی کردند. 
 مستند «آستین خالی» مصاحبه محور است یا بازسازی شخصیت شهید؟ 
در ساخت ‌‌این اثر سعی کردیم که از زاویه دیگری به زندگی حاج حسین خرازی بپردازیم و چون مستند بازسازی هزینه زیادی دربرداشت مستند مصاحبه محور ساختیم و سعی کردیم از تصاویر و فیلم‌های کمتر دیده شده از شهید خرازی در‌‌این مستند استفاده نماییم. 
 سخن آخر؟ 
وقتی شما برای شهدا کار می‌کنید خودشان اسباب ساخت را برای شما مهیا می‌کنند و کار برای شهدا برکتی دارد که خودشان عنایت می‌کنند تا اثر تولید شود و ساخت مستند «آستین خالی» نیز در‌‌این زمان محدود به واقع عنایت شهدا بود. امیدوارم بتوانیم توفیق ساخت کارهای بهتر برای شهدا و دفاع مقدس را داشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی