این، هرچه هست چهارشنبه سوری نیست

می‌توانست رســــــــــــــــــــــــــــــــــــم خوشایندی باشد اگر.....

توصیه‌ها و هشدارهایی برای برگزاری ایمن چهارشنبه سوری

 آرزوکیهان/ سال‌هاست که چهارشنبه سوری نداریم. درواقع چهارشنبه سوری چیزی است بی شباهت به این اتفاقاتی که در روز سه‌شنبه آخر سال در کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌افتد؛ اتفاقاتی که در هیچ تمدن و فرهنگی پذیرفته نیست. صداهایی که در شهر می‌پیچد، نه پیغام‌آور بهار است نه نشانه خداحافظی با زمستان؛ این صداها میدان جنگ را تداعی می‌کند و پیام‌آور دلهره و اضطراب و گاه اتفاقات فاجعه‌بار است.فلسفه وجودی و پیشینه این رسم، برنامه‌هایی که در آن اجرا می‌شود، تأثیرات روانی و اجتماعی این برنامه‌ها و... همگی، پشت دود غلیظ و و سر و صدای فاجعه‌بار آتش‌بازی و ترقه‌بازی‌های خارج از عرف، گم شده و اصلاً دیگر به چشم نمی‌آید تا درباره‌اش حرفی زده شود. اثری از قاشق‌زنی، شال‌اندازی، کوزه‌شکنی و... نمانده، پریدن از روی آتش هم تبدیل شده به آنچه که هر سال شاهدش هستیم.
حالا، بار دیگر، جشن چهارشنبه سوری برگزار می‌شود اما امسال نیز همچون سال‌های گذشته نگرانی از حوادث غیرمترقبه‌ای که در طول برگزاری این جشن خانواده‌ها را درگیر می‌کند وجود دارد. با وجودی‌که سال‌هاست پلیس، اورژانس و دیگر ارگان‌های مرتبط، خبر از آسیب دیدن نوجوانان در این جشن داده‌اند اما هرسال بر تعداد قربانیان آن افزوده می‌شود.
می‌دانیم هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می‌تواند منجر به حوادث دردناکی شود که جبرانش بسیار دشوار است. رفتارهای افراطی و پرخطر، چه به بهانه برگزاری یک رسم و چه برای تخلیه هیجان، گاه منجر به اتفاقات ناخوشایندی می‌شود که در برخی موارد حتی مسیر زندگی یک فرد را به شکل وحشتناکی تغییر می‌دهد.اینکه چرا چنین رسمی چنین سرنوشتی پیدا کرده و اینکه چرا گوش برخی هنوز بدهکار فریادهای مراقب باشید اورژانس و پلیس نیست، مقوله‌هایی است که بررسی همه جانبه می‌خواهد. به هر روی امسال نیز همچون سال‌های گذشته پلیس و اورژانس، هشدارها و توصیه‌هایی برای برپایی چهارشنبه سوری در شرایط ایمن ارائه داده‌اند. اورژانس تهران هم هر سال نکاتی را برای برپایی این جشن خاطرنشان می‌کند تا با رعایت آنها این روز را به سلامت به صبح برسانیم.
 
توصیه‌ها
1- پیشگیری بهتر از درمان است پس بهتر است از آتش بازی کودکان جلوگیری کنید.
2- حتی‌الامکان برای روشن کردن آتش از محل‌های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده کنید.
3- روی آتش، بنزین و نفت نریزید زیرا سبب برافروخته شدن آتش و سوختگی شدید می‌شود.
4- از برپایی آتش در معابر باریک و نزدیک پست‌های برق، ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی خودداری کنید.
5- از حمل مواد محترقه حتی به مقادیر بسیار کم و برپایی آتش‌های حجیم و غیرقابل مهار خودداری کنید.
 
در صورت سوختگی
در نخستین اقدام با آتش نشانی و اورژانس 115 تماس بگیرید و فردی را که دچار سوختگی شده از دویدن بازبدارید زیرا سبب شعله‌ورتر شدن آتش می‌شود.
نکات ایمنی مربوط به استانداردهای حفاظت فردی را رعایت کنید و از ایمنی و امنیت صحنه مطمئن شوید.
   هرچه سریع‌تر باید مصدوم را از محل حادثه دور و با احتیاط روند سوختگی را متوقف کنید.
مؤثرترین و مناسب‌ترین اقدام برای متوقف کردن روند سوختگی، شستشوی محل سوختگی با آب است. در صورت سوختگی چشم‌ها با مواد شیمیایی چشم را از طرف داخل به خارج با آب شستشو دهید.
 بنا بر آمار سازمان اورژانس تهران، مأموریت‌های چهارشنبه سوری سال‌های گذشته و تعداد زخمیان به این شرح است. دانستن چنین آماری می‌تواند برای نوجوانان زنگ هشداری باشد تا در برگزاری چهارشنبه سوری ایمن، تلاش بیشتری کرده و از هیجانات خطرآفرین دوری کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی