رئیس جمهور در مراسم امضای اسناد همکاری‌ بین ایران و بلاروس:

نقشه راه جامع روابط راهبردی ایران و بلاروس آینده‌ متفاوتی را رقم می زند

روسای جمهور ایران و بلاروس روز گذشته در تهران 8 سند همکاری در حوزه‌‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی به امضا رساندند که رسیدن به حجم تجارت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار، از مهمترین محور‌های ترسیم شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور بلاروس، در پایان مراسم امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، سفر الکساندر لوکاشنکو به تهران را نقطه عطفی برای توسعه روابط تهران - مینسک دانست‌.رئیس جمهور با اشاره به توافقات ارزشمند‌ ایران و بلاروس در حوزه‌‌های مختلف بویژه در بخش صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و راه، ابراز امیدواری کرد پایبندی و اجرای این توافقات‌، تقویت روابط‌ دو کشور و تأمین منافع دو ملت را به ارمغان آورد. دکتر رئیسی افزود: امروز پس از ۳۰ سال روابط دوستانه، جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، نقشه راه جامعی برای توسعه روابط راهبردی خود در حوزه‌‌های مختلف طراحی کرده‌اند که حتماً آینده‌ متفاوتی را رقم خواهد زد.
رئیس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تهدید‌ها و تحریم‌ها، توانسته گام‌‌های بلندی در جهت پیشرفت بردارد و از تحریم‌‌ها برای خود فرصت‌ ایجاد کند. ایران آمادگی دارد که تجربیات‌ خود در این دوران را با بلاروس به‌عنوان کشور دوست به اشتراک بگذارد.آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است علاوه بر روابط دوجانبه، ارتباط‌ خود با بلاروس را در چهارچوب سازمان‌‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارتقا دهد. ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت سازمان‌‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا، همکاری‌‌های بسیار خوبی با همدیگر داشته باشیم و آن را بر اساس مواضع و منافع مشترک، توسعه دهیم.
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک از دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفری رسمی پس از ۱۷ سال از آخرین سفرش به تهران قدردانی کرد و گفت: اگر همه این اسناد و توافقنامه‌‌ها اجرایی شود، می‌توان به هدف در نظر گرفته شده برای افزایش حجم تبادلات تجاری دوجانبه به ۱۰۰ میلیون دلار دست یافت.
80درصد تعرفه‌ها صفر می‌شود
رضا فاطمی امین، وزیر صمت، در دیدار با الکساندر راگوژنیک، وزیر صنایع جمهوری بلاروس و هیأت همراه با اشاره به همکاری صندوق ضمانت صادرات ایران با همتای بلاروس خود و توافق بانک‌‌های بلاروس با یک بانک ایرانی و اتصال آنها به سامانه «سپام» برای امکان انتقال پول و LC (اعتبار اسنادی)، گفت: قرار است توافقنامه‌ای برای امکان تهاتر بین دو کشور امضا شود. با الحاق کامل ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (کمتر از یک‌سال دیگر)، ۸۰ درصد تعرفه‌‌ها بین دو کشور صفر می‌شود.
وزیر صنایع جمهوری بلاروس نیز گفت: هدف‌مان این است که محصولات ایرانی در بازار بلاروس و محصولات بلاروس در بازار ایران رونق پیدا کند.
جستجو
آرشیو تاریخی