ویژه نامه پلاس۸۱۴۸ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۴۸ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

راهنمای‌کامل‌برای راه‌اندازی کمپ

لذت بردن از کمپینگ نیازمند اقدامات حساب شده است

آرزو کیهان / گذراندن یک هفته در فضای باز می‌تواند یک ماجراجویی شگفت‌انگیز یا یک کابوس باشد و این به خودتان بستگی دارد! معمولاً، یک تجربه خوب یا بد کمپینگ فقط به یک عامل وابسته است: آنچه برای سفر بسته‌بندی کرده‌اید (یا بسته‌بندی نکرده‌اید). داشتن وسایل ضروری کمپینگ در کوله‌پشتی به معنای تفاوت بین یک تعطیلات آرام در میان درختان و لذت بردن از طبیعت و در شکل دیگر، سوار شدن به آمبولانس نزدیک‌ترین مرکز اورژانس است و فرقی نمی‌کند برای اولین ‌بار کمپ می‌زنید یا قبلاً هم تجربه کمپ داشته‌اید. علاوه بر موقعیت مکانی، یکی از ضروری‌ترین بخش‌های یک سفر کمپینگ برای بسیاری از افراد، راحتی است. سطح راحتی‌ای که فرد تجربه می‌کند اغلب با نحوه راه‌اندازی کمپ تعیین می‌شود. با دانستن نکاتی در این زمینه می‌توانید یک تجربه کمپینگ ایمن، سرگرم کننده و راحت به دست آورید. کمپینگ راهی عالی برای بیرون رفتن با خانواده و دوستان است. بیشتر کمپینگ‌ها شامل یک میز پیک نیک، مکانی برای پارک ماشین و جایی برای چادرزدن هستند. بسیاری از آنها سرویس بهداشتی مشترک و آب لوله‌کشی هم دارند. بخشی از لذت کمپینگ نیاز به تجهیزات کم برای حضور در فضای باز است. اگر اولین باری است که برای کمپینگ برنامه‌ریزی می‌کنید، بهتر است برخی از وسایل را قرض بگیرید یا اجاره کنید. همان‌طور که در این مسیر با تجربه‌تر می‌شوید، متوجه می‌شوید که بخشی از سرگرمی این است که بدانید چه چیزی برای رفع نیازهای خود همراه داشته باشید و کم کم مایحتاج کمپ را خریداری می‌کنید. برای بستن لوازم قبل از حرکت، حتماً از یک چک لیست کمپینگ مفید استفاده کنید تا مطمئن شوید چیز مهمی را فراموش نکرده‌اید و اطمینان حاصل کنید که آنچه نیاز دارید، تهیه کرده‌اید. این یک فهرست جامع است که می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

 

آتش حرفه‌ای بسازید

آتش کمپ‌ها باید حداقل 4 -5 متر از چوب‌های اطراف و سایر گیاهان قابل اشتعال دور نگه داشته شود. هنگام درست کردن آتش، جهت باد را در نظر داشته باشید. هنگام درست کردن آتش، یک سطل آب و بیل را در نزدیکی‌تان نگه دارید تا در صورت بروز مشکل سریع آتش را خاموش کنید. هیزمی که جمع‌آوری می‌کنید باید همیشه مرده باشد و هرگز نباید شاخه‌ها یا درختان را برای هیزم قطع کنید. از چوب‌های جمع‌آوری شده استفاده کنید، مانند شاخه‌های کوچک و برگ‌های خشک. دمیدن آرام در پایه آتش باعث شارژ اکسیژن و گرمتر شدن آتش می‌شود.

 

آشپزخانه سیار

غذای خود را در کیسه‌ها و دور از دسترس حیات وحش (بویژه خرس) قرار دهید. غذا باید حداقل در 70 متری کمپ و در جایی با 3.5 متر ارتفاع نگهداری شود. چه روی آتش آشپزی کنید یا روی یک کباب پز قابل حمل، برای اینکه حیات وحش میهمان ناخوانده‌تان نشوند، آشپزخانه سیارتان را درمسیر باد قرار دهید تا بوی غذا حیات وحش را به سمت شما نکشاند بخصوص حیواناتی همچون خرس. برای اطمینان از اینکه غذا ایمن است و فاسد نمی‌شود از ظروف نگهداری و خنک کننده‌های مناسب استفاده کنید. سازماندهی انبار و آشپزخانه کمپینگ، یافتن آنچه را که نیاز دارید آسان می‌کند.

 

اصلی‌ترین ملزومات کمپینگ

1. چادر:  حتی اگر ترجیح می‌دهید زیر ستاره‌ها بخوابید، همیشه باید یک چادر یا پناهگاه اضطراری دیگر در دسترس داشته باشید. در غیر این صورت، سیل نیمه شب، طوفان برف عجیب یا شبنم شدید مطمئناً شما را خیس و در معرض خطر هیپوترمی قرار می‌دهد. چادر می‌تواند از شما و وسایلتان در برابر بادهای شدید و باران محافظت کند. چه بهترین چادر را انتخاب کنید یا یک چادر کابینی بزرگ، مطمئن شوید که تمام لوازم جانبی لازم آن را به همراه داشته باشید: طناب، میله‌های چادر، میله‌ها و مگس پران.
2.کیسه خواب : استراحت روی بستری از خزه و برگ ممکن است سرگرم کننده به نظر برسد، اما وقتی خورشید غروب می‌کند شما را گرم نگه نخواهد داشت و دما هنگام شب می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد، گاهی اوقات 20 درجه یا بیشتر. همچنین به خاطر داشته باشید که بسیاری از حشرات در شب بیشترین فعالیت را دارند. بنابراین استفاده از کیسه خواب بسیار ضروری است، چرا که شما را از سرما، حشرات و خیس شدن در امان نگه خواهد داشت.
3.ظرف آب : آب برای زنده ماندن در فضای باز بسیار ضروری است و هرچه از مسیر اصلی دورتر می‌شوید، به نظر می‌رسد آب مصرفی‌تان سریع‌تر تمام می‌شود، اما توجه داشته باشید نوع آب نیز مهم است، زیرا آب دریاچه یا حوضچه‌ها می‌تواند به باکتری آلوده باشد و شما را بیمار کند پس مسأله آب را جدی بگیرید. در کمپینگ بخصوص مناطق بیابانی، آب تصفیه شده را در ظروف بزرگ کنار خود نگه دارید. به همراه داشتن یک قرص تصفیه آب یا فیلتر در صورت پر کردن دوباره ظرفتان از آب موجود در محیط می‌تواند شما را از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب محافظت کند.
4. ابزار روشن کننده آتش :‌ کمپینگ بدون آتش میسر نیست. اما برای راه‌اندازی سریع آتش به ابزارهایی نیاز دارید. آتش می‌تواند با سنگ چخماق و فولاد، کبریت، فندک یا استارتر منیزیمی راه‌اندازی شود. اگر کبریت را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که ضد آب است. به همراه داشتن ابزاری مثل تکه‌های روزنامه در یک ظرف ضدآب برای راه‌اندازی مجدد آتش ضروری است.
5. کیت کمک‌های اولیه : بعید است که در حین کمپینگ آسیب جانی را تجربه کنید، اما حتی یک روز طولانی پیاده روی می‌تواند منجر به تاول‌هایی شود که نیاز به بانداژ دارد. بریدگی‌ها و خراش‌های کوچک نیز در صورت درمان نشدن می‌توانند به‌سرعت عفونی شوند، بنابراین بانداژ و ضد عفونی‌کننده را در دسترس داشته باشید. جعبه کمک‌های اولیه شما باید شامل سایر ملزومات نیز باشد: قیچی، چسب، گاز، صابون و یک سوت اضطراری. حتما کرم ضدآفتاب و دافع حشرات را نیز داخل آن بگذارید. آفتاب سوختگی و نیش حشرات می‌تواند سفر شما را به همان سرعت پایان دهد.
6. چاقوی جیبی :‌ چاقوی جیبی بهترین ابزار چندمنظوره در فضای باز است. از چاقو می‌توان برای کوتاه کردن طناب، بریدن نخ ماهیگیری، پنیر یا سوسیس، باز کردن یک بسته محکم، تیز کردن چوب، برخورد با شاخه‌های مزاحم و سفت کردن پیچ استفاده کرد. بدون چاقو، چنین کارهایی تقریباً غیرممکن می‌شود.
7. نقشه و قطب‌نما (یا GPS شارژ شده): اگر برنامه سفر کمپینگ شما نیاز به پیاده روی در مناطق دورافتاده دارد، بدون نقشه و قطب نما یا GPS حرکت نکنید. تغییرات مداوم در موقعیت خورشید می‌تواند مسیر جنگل را ناآشنا به نظر برساند و باعث سردرگمی کوهنوردان شود. چادرنشینان ناآماده گه‌گاه برای روزها قبل از نجات یا یافتن راه بازگشت به کمپ در جنگل سرگردان بوده‌اند. گم شدن یا گیر افتادن در یک منطقه جنگلی، بخصوص با ذخیره محدود آب، شوخی نیست. حتی اگر بچه‌های شما فقط می‌خواهند تا نزدیک‌‌ترین نهر از محل کمپینگ شما پیاده‌روی کنند، مطمئن شوید که راهی ایمن برای بازگشت دارند.
8. لباس مناسب با آب و هوا : کمپینگ به این معنی است که فقط می‌توانید چند لباس همراه داشه باشید، بنابراین خشک نگه داشتن آنها بسیار مهم است. راه رفتن با لباس‌های مرطوب نه تنها ناخوشایند است، بلکه در آب و هوای سردتر که هیپوترمی نگران کننده است، می‌تواند خطرناک باشد. همچنین لباس‌های مرطوب سنگین هستند و می‌توانند حمل کوله پشتی را ناخوشایند و دشوار کنند. یک کت بارانی سبک و ضدآب انتخاب کنید که چندین لایه لباس را در خود جای دهد. یک کیسه باران اضافی برای محافظت از وسایل خود بردارید.
9.چراغ قوه و فانوس : آتش کمپ ممکن است زیبا و روشن به نظر برسد، اما فقط برای محدوده‌ای کوچک. به همین دلیل به همراه داشتن چراغ قوه یا فانوس از الزامات است که شب هنگام می‌تواند به دردتان بخورد.
10. دستمال توالت : ممکن است برخی دستمال توالت را یک ابزار لوکس غیرضروری در فضای باز بدانند، اما واقعاً ضروری است. به همراه داشتن دستمال می‌تواند برای مصارف زیادی مورد استفاده قرار گیرد.
11. وسایل آشپزخانه : اجاق گاز و سوخت/ قابلمه‌های طبخ / ماهیتابه / ظروف غذاخوری/ در بازکن بطری، در بازکن قوطی/ چاقوی تیز/ بشقاب/ کاسه/ لیوان/ فنجان/ تخته برش/ خنک کننده/ یخ یا جایگزین‌های یخ / بطری‌های آب/ سینک کمپ یا سطل‌های شست‌و‌شو / مایع شوینده زیست تخریب پذیرتا به طبیعت آسیب نزنیم.
12.وسایل شخصی :‌ شامل لباس‌های مناسب برای کمپینگ که بسته به فصل گرم یا سرد انتخاب می‌شود. ضدعفونی کننده/ صابون زیست تخریب پذیر/ مسواک و خمیردندان و لباس‌های شخصی.

 

نکات کلی برای راه‌اندازی

کمپینگ و اصولی‌ترین پیشنهادها
هنگام ایجاد یک کمپینگ، باید مطمئن شوید که آن مکان نه تنها راحت است بلکه زمینی مسطح دارد تا هنگام کمپ زدن با مشکل مواجه نشویم. به دنبال منطقه‌ای باشید که عاری از ریشه‌های بیرون زده از خاک باشد و از سنگ و پوشش‌های گیاهی عاری باشد. پیدا کردن زمین مسطح با درختان مجاور می‌تواند از کمپینگ شما در برابر بادهای شدید محافظت و در عین حال سایه بیشتری ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که درختان مجاور سالم هستند، زیرا درختان کهنه و مرده در شرایط آب و هوایی بد یا طوفان جان شما را به خطر می‌اندازند. هرچه محل کمپینگ شما بالاتر باشد، بهتر است. در فصولی که احتمال بارندگی زیاد است، از رودخانه‌ها دورتر باشید تا در صورت بروز طغیان رودخانه درخطر قرار نگیرید و در ارتفاعات نیز ریزش کوه را در نظر بگیرید. حواستان باشد که زباله‌ها را از کمپ دور نگه دارید و کمپ خود را در نزدیکی منابع آبی راه‌اندازی کنید. مکانی برای سطل زباله (بازیافت و سطل زباله بسته به قوانین کمپینگ) تعیین کنید تا تمیز کردن آن در طول گردش آسان شود. زباله‌ها باید حداقل 6 متر دور از چادر شما و جایی که حیات وحش محلی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، نگهداری شود. اگر سایتی که در آن کمپ می‌زنید دارای پمپ آب است، مطمئن شوید که فقط یک پیاده روی کوتاه با آن فاصله دارید و به‌راحتی به منبع آب دسترسی خواهید داشت. اگر در خارج از کشور کمپینگ می‌کنید، خیلی دور از نهرها، رودخانه‌ها یا دیگر منابع آب کمپ نزنید. اگر آب را از منبع طبیعی تهیه می‌کنید، قرص‌های کلر و یک دستگاه تصفیه آب همراه ببرید تا از آب آشامیدنی تمیز اطمینان حاصل کنید. موقعیت قرار گرفتن چادر هنگام کمپینگ بسیار اهمیت دارد. استفاده از چادرهای کوچک‌تر یا قدیمی را برای نگهداری وسایل اضافی استفاده کنید تا در صورت بروز شرایط آب و هوایی نامساعد از وسایل محافظت شود. هر چادر را با یک درزگیر سیلیکونی ضدآب محافظت کنید یا یک برزنت روی هر چادر بکشید و محکم کنید.
برای جلوگیری از سیل، چادرها را در زمین صاف، ترجیحاً در ارتفاعات قرار دهید.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی