امیر قلعه نویی سرمربی جدید یوزها

نیمکتی که بالاخره ایرانی شد

امیررضا همایون
خبر‌نگار

 


تیم ملی فوتبال کشورمان پس از اتمام جام جهانی 2022 قطر و قطع همکاری با کارلوس کی روش پرتغالی روزهای پر تنشی را از جهت انتخاب سرمربی سپری کرد. روندی که بسیار طولانی شده بود و به همین دلیل انتقادات بسیاری را متوجه فدراسیون کرد . این روزهای پر التهاب اما با انتخاب امیر قلعه نویی از سوی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به پایان رسید و از حالا به بعد تیم ملی کارش را برای حضور پرقدرت در جام ملت‌های آسیا که زمستان سال آینده به میزبانی دوحه قطر برگزار می‌شود را آغاز می‌کند.

نیمکتی که از قطبی به قلعه نویی رسید
آخرین حضور سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی به زمستان سال 1389 و زمانی که این تیم در جام ملت‌های آسیا 2011 حضور داشت باز می‌گردد. پس از حذف تیم ملی از آن مسابقات افشین قطبی سرمربی تیم ملی با این تیم قطع همکاری کرد و فدراسیون هم برای انتخاب سرمربی جدید به سراغ کارلوس کی ‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال پرتغال در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی رفت. حالا فدراسیون پس از گذشت کمی بیش از یک دهه از آن روزها بار دیگر به مربی ایرانی بله گفت تا یوزها بالاخره با مربی وطنی در مسابقات پیش رو شرکت کنند. البته باتوجه به نتایجی که دیگر مربیان ایرانی با این تیم کسب کرده‌اند باید منتظر ماند و دید قلعه نویی هم به سرنوشت دیگر ایرانی‌هایی که سابقه هدایت تیم ملی را در کارنامه دارند می‌رسد یا اینکه اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و او موفق می‌شود طلسم عدم قهرمانی‌های تیم ملی در جام‌ملت‌ها را پس از 4 دهه بشکند.
امیر قلعه نویی پرافتخار‌ترین سرمربی فوتبال ایران محسوب می‌شود، مربی ‌ای که اما از آخرین قهرمانی اش در لیگ برتر یک دهه می‌گذرد. بنابراین او با تیم‌های تحت هدایتش در لیگ برتر فوتبال کشورمان طی 10 سال گذشته از لحاظ کسب جام ناکام بوده است. آماری که باعث می‌شود سؤالی اساسی در ذهن مخاطبان فوتبال ایران مبنی براینکه این مربی که یک دهه در لیگ برتر ایران ناکام بوده است چرا باید سرمربی تیم ملی فوتبال شود؟ سؤالی که تنها با ارائه دلایل انتخاب قلعه‌نویی از سوی فدراسیون فوتبال به پایان می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی