آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام از امروز

پای نفت به بورس باز شد

صبح روز گذشته در مراسمی با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، جواد اوجی، وزیر نفت و همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل بورس انرژی، نشست معرفی معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی برگزار و اعلام شد که گواهی سپرده نفت از امروز در بورس انرژی ایران قابل معامله است.
افزایش صادرات نفت با وجود ادامه تحریم‌ها
به گزارش ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم گفت: صادرات نفت ایران در شرایط فعلی نسبت به ۳ سال گذشته افزایش داشته و در کنار آن عرضه داخلی نفت نیز در دستور کار قرار گرفته است.سید احسان خاندوزی با بیان اینکه پس از یک سال تلاش مشترک بین وزارت نفت و اقتصاد، گواهی سپرده نفت خام را منتشر خواهیم کرد، گفت: اگر این مسیر از سمت سیاست‌گذاران ادامه پیدا کند، نقطه عطفی در مسیر اقتصاد انرژی ایران در سال‌‌های آینده خواهد بود.
وزیر اقتصاد افزود: ازنظر صادرات نفت، نسبت به تمام ماه‌‌های گذشته وضعیت بهتری داریم و همزمان با تلاش‌هایی که در حوزه صادرات صورت می‌گیرد، مسیر فروش ریالی در داخل هم فراهم می‌شود که ابزار جدید روی میز سرمایه‌گذاران حرفه‌ای خواهد بود.به گفته خاندوزی، تلاش دولت سیزدهم رقابتی‌تر و شفاف‌تر شدن کار و حضور فعالان بخش غیردولتی در عرضه گواهی نفت خام بوده است.
واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا آخر سال
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم همچنین از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا پایان اسفند خبر داد و گفت: سازمان بورس در حال پیگیری واریز سود از سه شرکت باقی مانده است وامیدواریم تا پایان اسفند مرحله دوم واریز سود سهام عدالت انجام شود.
مردم به‌جای ارز و سکه، طلای سیاه بخرند
محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در این مراسم گفت: دارندگان ارز و ریال، به‌جای آنکه به خرید و سرمایه‌گذاری در ارز و سکه و طلا توجه کنند، طلای سیاه بخرند و این امکان، در بورس انرژی فراهم شده است.وی افزود: حدود یک‌ سال روی موضوع معاملات گواهی سپرده نفتی در بورس انرژی کار شد. این‌کار جدید و مبتکرانه، با طرح بورس نفت و گشایش نفتی در دولت قبل، تفاوت‌‌های معناداری دارد. دارندگان اوراق می‌توانند مالک فیزیکی نفت خام باشند، به‌شرط آنکه درمجموع بتوانند به اندازه یک محموله، اوراق دراختیار داشته باشند. همچنین امکان خروج نفت‌خام از انبار و فروش آن در این طرح وجود دارد.
وی افزود: امکان خرید و فروش این اوراق در بازار ثانویه وجود دارد و با مجوز شورای عالی اقتصاد، شرکت ملی نفت و چند بانک و مؤسسه مالی، امکان ریالی خرید این اوراق را از دارندگان آن خواهند داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی