خرده روایت‌هایی متفاوت از قهرمانی تاریخی آرژانتین در جام جهانی 2022

راز یک فتح جادویی

فرخ حسابی
روزنامه‌نگار
آرژانتین یک قهرمانی رؤیایی را در جام جهانی فوتبال 2022 به دست آورد، ‌تورنمنتی که بدون شک مهم‌ترین اتفاق ورزشی جهان را در سال 1401 رقم زد.
لیونل مسی قهرمانی جهان را کسب کرد تا کلکسیون افتخاراتش تکمیل شود و آرژانتین به سومین قهرمانی خود در جام‌های جهانی رسید تا همه چیز به کام مردم این کشور دیوانه فوتبال در امریکای جنوبی باشد.
در کتاب «سوم» که در مورد قهرمانی سوم آرژانتین در جام‌های جهانی نوشته شده، روایتی جذاب از آنچه به اتحاد تیم آرژانتین قبل از جام جهانی 2022 و در نهایت قهرمانی آلبی سلسته در این تورنمنت انجامید، اشاره شده است.آن شب در سن‌خوان و بعد از مسابقه آرژانتین و برزیل در انتخابی جام جهانی که با تساوی بدون گل دو تیم به پایان رسید، لیونل اسکالونی سرمربی آرژانتین احساس کرد که باید با مسی قبل از بازگشت این بازیکن به پاریس صحبت کند. روزهای سختی پیش روی تیم ملی آرژانتین بود چرا که انتظارات از این تیم بسیار بالا رفته بود. یکی باید بار این فشار سنگین مسئولیت را بر دوش می‌کشید. استرس و نگرانی و در کنار آن، ترس در تیم ملی و سرمربی آن وجود داشت.
اسکالونی به مسی گفت: «لئو، مردم بابت این تیم خیلی هیجان‌زده و خوشحالند. کارهایی که تا حالا کرده‌ایم خیلی قوی و فوق‌العاده بوده اما ناکامی ما هم ممکن است به ناامیدی بزرگی برای این مردم منجر بشود.»
پاسخ مسی این بود: «چه اهمیتی داره که از الان به ناکامی فکر کنیم؟ ما ادامه می‌دیم، ادامه می‌دیم چون مسلماً اوضاع برامون خوب پیش میره. اما اگر اوضاع خوب پیش نرفت هم اتفاقی نمی‌افته. باید تلاش کنیم، مجبوریم، فقط همین.»
این مکالمه بعد از تساوی صفر-صفر آرژانتین و برزیل رخ داد، نتیجه‌ای که به آرژانتین مجوز حضور در جام جهانی قطر را داد. قهرمانی در کوپا امریکا ایمان و انرژی زیادی را به رگ‌های هواداران فوتبال آرژانتین تزریق کرده بود و این انرژی فوق‌العاده که همچون سیلی در سراسر آرژانتین روان شده بود، در صورت ناکامی این تیم، می‌توانست علیه بازیکنان و سرمربی آن سرازیر شود. اما لیونل مسی مصمم بود که به موفقیت برسد و به شکست فکر نمی‌کرد، ‌حتی با وجودی که می‌دانست تیم‌های دیگری در جام جهانی هستند که از نظر داشتن ستاره‌های بزرگ، پرمهره‌تر از آرژانتین هستند. این آخرین جام جهانی لئو بود و او نمی‌خواست این فرصت را از دست بدهد، فرصتی برای تبدیل شدن به بهترین بازیکن تاریخ.
در کتاب سوم که به نوشته الخاندرو وال و گاستون ادول است، روایتی از درون تیم قهرمان جهان نوشته شده است، داستان اینکه چگونه آرژانتین و مسی جام جهانی قطر را فتح کردند. نویسندگان این کتاب، ‌جزئیاتی جذاب از روحیه تیمی و نوع انگیزه دادن مربی به بازیکنان را توصیف کرده‌اند.
 
اختلافی که منجر به اتحاد شد
این داستان اختلاف بین لیونل اسکالونی و بازیکنان تیم است که در نهایت به اتحاد هر چه بیشتر تیم انجامید. آرژانتین در تورنمنت کوپا امریکا 2019 ناکام بود. آن تورنمنت در ابتدا منجر به اختلاف بین بازیکنان و کادر فنی شد اما در نهایت اتحاد بین آنها شکل گرفت. نوعی از ارتباط برقرار کردن بین بازیکنان و همچنین بین کادر فنی و بازیکنان از همان تورنمنت شکل گرفت. اسکالونی هم نوع خاصی از انگیزه دادن به بازیکنان را نشان داد. بین شکست 2-صفر در بازی اول مقابل کلمبیا تا بازی دوم مقابل پاراگوئه که با تساوی 1-1 به پایان رسید، اسکالونی چهار تغییر را در تیم ایجاد کرد. آرژانتین در نهایت با شکست مقابل برزیل در یک چهارم نهایی حذف شد اما صحبت‌های اسکالونی الهام‌بخش یک موفقیت بزرگ بود. تغییراتی باید از راه می‌رسیدند و رسانه‌ها نیز به آنها اشاره می‌کردند. این تغییرات انجام شد اما مهم ترین تغییر این بود که دیگر هیچ خبری از اردوی تیم به بیرون منتقل نمی‌شود و روحیه اتحاد در تیم شکل گرفته بود.
 
آنچه دوربین‌ها ندیدند و مردم نشنیدند
مهم‌ترین لحظه‌ای از جام جهانی 2022 که تبدیل به سوژه‌ای جذاب در شبکه‌های اجتماعی شد و حتی استیکرها و تی‌شرت‌های آن نیز منتشر و چاپ شد مربوط به اتفاقی بود که خارج از زمین فوتبال و در منطقه‌ای که به میکسدزون یا اینترویوزون معروف است رخ داد. بازیکنان ابتدا صحبت‌هایی را در زمین با یک میکروفون تکی، فیفا، می‌دادند. این یک مصاحبه چند جانبه برای پخش رسمی در مقابل خبرنگاران مختلف بود که در زمین مسابقه حضور داشتند. از آنجا به بخش بعدی می‌رفتند، جایی که صحبت‌ها فردی بود. در این منطقه مسی بعد از بازی آرژانتین مقابل هلند دیده شد که سرش را از پایین به بالا حرکت می‌داد، با چهره‌ای عصبانی و با گفتن این جمله: «از اینجا برو برو». اشاره او به وخهورست بازیکن هلند بود که در بازی جنجال کرده بود و در مصاحبه مسی نیز قصد ایجاد اختلال داشت. اما مسی قبل از آن هم حرفی زد که دوربین‌ها نگرفتند و روی آنتن پخش نشد: «بیا اینجا...»، او یک حرف توهین‌آمیز زد، شاید مسی بدون اینکه بداند از قبل میکروفن وصل شده است، یا بدون توجه به اینکه دوربین این صحنه را می‌گیرد و میکروفون‌ها باز هستند، جنجالی‌ترین جمله خود را بیان کرد: «چی رو نگاه می‌کنی احمق، برو، برو اونطرف، احمق». هیچ چیز دیگری لازم نبود. تصویر او و کلام او بارها بازنشر شد و در سراسر جهان در شبکه‌های اجتماعی گشت.
 
ناراحت‌کننده‌ترین لحظه مسی در جام جهانی
تصویری که آرژانتینی‌ها را فلج کرد در بازی با کراوسی بود، زمانی که مسی ضربه‌ای محکم را دریافت کرد، ضربه‌ای به پشت پای او وقتی که از سمت راست کرواسی حمله می‌کرد و دو بازیکن بشدت به او حمله کردند و ضربه زدند که یکی از آنها برنا سوسا بود. پس از آن صحنه، مسی پشت ران چپ خود یعنی همسترینگ را گرفت. نمی‌شد تشخیص داد که دارد خودش را ماساژ می‌دهد تا عضله‌اش شل شود یا انگشتش را فرو می‌برد تا ببیند آسیب دیده است. مسی به نیمکت نگاه نمی‌کرد، اما نیمکت به او نگاه می‌کرد: او تنها کسی بود که چشم دانیل مارتینس، دکتر آرژانتین، مدام دنبالش می‌کرد. دو احتمال وجود داشت: شاید اطمینان‌بخش‌ترین آنها این بود که در بازی قبلی ضربه‌ای خورده بود، اما ناامیدانه‌ترین آن، آسیب‌دیدگی عضلانی بود. برانکارد آمد تا در صورت نیاز به آن، آماده بیرون بردن شود. اما مسی بدون نگاه کردن به نیمکت ادامه داد. او حتی نزدیک کادر پزشکی هم نشد و نخواست که او را ماساژ دهند. اصلاً هیچ چیز، او فقط پای خود را برای مدتی که به نظر می‌رسید پایان‌ناپذیر بود لمس می‌کرد.
سؤال همراه با نگرانی‌ای که در سراسر زمین بین بازیکنان آرژانتین و همچنین در جایگاه‌ها و خانه‌های آرژانتینی‌ها پخش شده بود، این سؤال این بود: «تو به بازی ادامه می‌دهی، به بازی ادامه می‌دهی، چه اتفاقی افتاده است؟» یک فلش‌‌بک در آن لحظه اتفاق افتاد، این همان اتفاقی بود که در فینال کوپا امریکا در ماراکانا 2021 رخ داد. مسی در آن مسابقه نیز با دردی که در نیمه نهایی هم احساس کرده بود به میدان رفت. در طول نیمه مجبور شدند لئو را روی برانکارد بگذارند تا او را درمان کنند. چیزی که در آن زمان گفته نشد این بود که او با تزریق آرامبخش به زمین رفت. اسکالونی گفت: «تعویض مسی حتی در صحبت‌های مربیان هم نبود. او دو بازی بود که نمی‌دانم با چند درصد مصدومیت اما بازی می‌کرد زیرا مشکل همسترینگ داشت و به روی خودش نمی‌آورد. این به شما نشان می‌دهد که مسی چگونه بازیکنی است. این می‌تواند یک سوژه ناب برای یک کارگردان باشد و اگر آرژانتینی واقعاً او را همان‌طور که ما می‌شناسیم بشناسند، قطعاً خیلی بیشتر از چیزی که الان دوستش دارند، او را دوست خواهند داشت.»
سپس پاس فوق‌العاده مسی به خولیان آلوارس و گل آرژانتین به کرواسی. با این گل، با بهبود حال مسی، آرژانتین روحیه گرفت. مسی بعداً برای آرامش خاطر بیشتر بازیکنان و طرفداران گفت: «فقط یک ضربه بود.»
کم‌توقع‌ترین مربی
باز هم این مسی بود که چند دقیقه بعد در بازی با کرواسی قوی‌ترین پنالتی خود در جام جهانی را زد. سمت چپ دروازه‌بان، پرقدرت و به سمت بالای دروازه. دیبو مارتینس و خرونیمو رولی، که از نحوه مهارهای لیواکوویچ، دروازه‌بان کرواسی متخصص در مهار پنالتی، اطلاعات زیادی داشتند، از روز قبل به مسی در مورد زدن ضربات پنالتی توصیه‌هایی کرده بودند. رولی، دروازه‌بان دوم تیم که در آژاکس بازی می‌کند خیلی با مسی صحبت کرد. نه تنها با مسی، بلکه با بقیه هم‌تیمی‌هایش نیز. او مدرک مربیگری دارد، یکی از آن فوتبالیست‌هایی که با برنامه‌ریزی دقیق در راه مربی شدن هستند. نگاه او در خارج از زمین بسیار دقیق و تاکتیکی بود، بازیکنان هم به حرف او گوش می‌دادند. یک بازیکن کم توقع که خودش را در تیم حل کرده و برای آن فداکاری می‌کند. در سال 2018، رولی پس از کنار گذاشته شدن از لیست آرژانتین از جام جهانی روسیه، به افتتاحیه یک کتابخانه فوتبالی در لاپلاتا، شهر خود رفت. در آنجا او از استقامت در رسیدن به هدفی که به دنبال آن است، بدون ترس صحبت کرد. او گفت: «آرزوی بعدی من این است که در جام جهانی 2022 قطر دروازه‌بان تیم آرژانتین باشم و به آن خواهم رسید.» او در راه هدفش استقامت کرد و به خواسته خود رسید و در قطر نیز حضور داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی