این 30 نفر

امیررضا معصومی
پسر کو نشان دارد از پدر

بچه ستاره‌ها هیچگاه ستاره نمی‌شوند و جا پای پدر نمی‌گذارند اما امیررضا معصومی ظاهراً می‌خواهد این قانون نانوشته را بر هم زده و قواعد بازی را عوض کند. ستاره نوظهوری که هنوز به 20 سالگی نرسیده، کرورکرور مدال به سینه زده و تا همین جای کار از پدرش پیشی گرفته. امیررضا همانند فردین در سنگین وزن کشتی می‌گیرد و به نظر می‌رسد قصد دارد حسرت پدر در نداشتن مدال المپیک را پایان دهد.
امیررضا معصومی بعد از درخشش در رقابتهای کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان در بوداپست در سال گذشته و قهرمانی پس از شکست قاطع آزادکاران روسیه و امریکا نام خود را بر سر زبانها انداخت و در ادامه با قهرمانی در رقابتهای جام تختی پرآوازه‌تر شد. او در سال‌جاری ابتدا در رقابتهای امیدهای قهرمانی جهان در اسپانیا در فوق سنگین با کشتی‌های تماشایی و با 3 ضربه فنی در 4 کشتی طلا را به سینه زد و در ادامه با تیم کشتی آزاد در رقابتهای جام جهانی کشتی در خاک امریکا نایب قهرمان شد در حالی که همه حریفان خود از جمله هایدن زیلمر امریکایی را در فینال شکست داد.
امیررضا سپس قهرمانی در رقابتهای قهرمانی کشور توانست دوبنده تیم ملی را برای رقابتهای کشتی قهرمانی آسیا در هند که فروردین ماه سال آتی برگزار می‌شود، برای خود رزرو کند. او حالا در آستانه یک تاریخسازی بزرگ قرار گرفته و اگر در آسیا قهرمان شود، بدل به پرافتخارترین کشتی گیر زیر 20 سال ایران خواهد شد. پسرکی که هنوز از گرد راه نرسیده، کاری کرده که همه نام فردین معصومی را فراموش کنند!
 
محمد سیاوشی
عابدزاده هندبال!

ایران سرزمین گلرهای خاص است. آنها که حراست از قفس توری را بر عهده می‌گیرند و مأموریتی بس دشوار دارند. پست گلری همیشه روحیات خاصی می‌طلبد و در ایران این خاص بودن گل درشت‌تر و ویژه‌تر است. شاید به همین دلیل باشد که در ایران همیشه دروازه بان‌ها ستاره‌هایی خاص و ویژه بوده‌اند که در تارک فوتبال ایران می‌درخشند و بر قله نشسته‌اند. از ابرستاره‌ای چون ناصر حجازی که یک کاراکتر خاص و ویژه در فوتبال ایران بود تا احمدرضا عابدزاده که یک عقاب بلندپرواز و ماجراجو محسوب می‌شد، جملگی ابرستاره‌هایی بودند که فوتبال که نه، ورزش ایران که نه بلکه ورزش آسیا به آنها مباهات می‌کند و آوازه آنها از مرزها نیز فراتر رفت و بدل به چهره بین‌المللی شده‌اند.
این ویژگی اما از فوتبال به سایر ورزش‌ها نیز تعمیم یافته. آنها که همانند فوتبال دروازه دارند و لاجرم دروازه بان در آنها نقش کلیدی بر عهده دارد. هندبال یکی از آنهاست که در سالهای اخیر به اندازه‌ای اوج گرفته که در آن ستاره‌ها از جمله گلرها بیشتر به چشم می‌آیند و می‌درخشند. هندبال در سالی که گذشت برای دومین بار جهانی شد و این جهانی شدن به آنها فرصت درخشیدن بیشتری داد. آنها پس از درخشش در رقابتهای قهرمانی آسیا سهمیه رقابتهای جهانی لهستان – سوئد 2023 را گرفتند و حضور در ویترین جهانی رقابتها و جدال با غول‌ها به آنها فرصت یک نمایش جهانی و شورانگیز را داد. در این پرفورمنس جهانی اما یکی بیشتر از بقیه در چشم‌ها نشست. محمد سیاوشی گلر تیم که با سوپرسیوهای خود به تیم کم‌تجربه ایران کمک کرد تا در نبرد با غول‌ها آبروداری کند و تنه به تنه بزرگان بزند. سیاوشی در بازی نخست و فینال‌گونه برابر شیلی تک ستاره ایران بود و با ایکس‌های تماشایی در این بازی یک تنه برابر مهاجمان حریف ایستادگی کرد تا هندبال ایران یک پیروزی تاریخی را کسب کند؛ بردی که زمینه‌ساز صعود تاریخی و غرورآمیز به دور بعد بود. ایکس‌های سیاوشی بویژه در ثانیه‌های پایانی در حالیکه ایران از حریف عقب بود، زمینه‌ساز برد ایران شد و او را ملقب به آقای ایکس کرد تا جایزه بهترین بازیکن زمین به او برسد. درخشش سیاوشی در جام جهانی تا روز آخر ادامه یافت تا دومین پنالتی‌گیر برتر جام جهانی هندبال شود. افتخاری سترگ که او را همردیف احمدرضا عابدزاده قرار داد که پنالتی‌گیرترین گلر فوتبال ایران و آسیا بود. عجیب اینکه سیاوشی نیز همانند عابدزاده تباری اصفهانی دارد؛ ظاهراً نصف جهان سرزمین پنالتی‌گیرهای جهان است!

 امین اسماعیل‌نژاد
بمب افکن

عصر ستاره‌ها در والیبال ایران تمام نشده. این قصه هنوز ادامه دارد. لیگ ملت‌های والیبال نشان داد که چراغ ستاره‌ها در ایران قرار نیست خاموش شود و خط تولید کارخانه ستاره‌سازی کماکان برقرار است. لیگ ملتهای 2022 برای والیبال ایران عجیب و غریب شروع شد؛ تیمی که برای نخستین بار بدون سردارانش و با یک مربی وطنی در تقابل با غول‌ها ناامیدکننده بود اما ناگهان ورق بازگشت. وقتی بمب‌افکن ایرانی به ترکیب اضافه شد و با درخشش حیرت‌انگیز خود همه چشمها را خیره کرد؛ حتی چشمان تیزبین و سختگیر ویتالی هینن سرمربی سابق لهستان را. ظهور یک فوق ستاره به‌نام امین اسماعیل‌نژاد، جذاب‌ترین یادگاری ما از VNL2022 بود. امین اسماعیل‌نژاد از همان هفته اول جای صابر کاظمی را در ترکیب ایران گرفت و در ادامه کلیدی‌ترین بازیکن ما و ستاره بی‌چون و چرای جام شد. بمب‌افکن ایرانی در اکثر مسابقات دور گروهی امتیازآورترین بازیکن ایران بود و دومین بازیکن مسابقات از حیث کسب امتیاز تا پایان این مرحله لقب گرفت. در یک چهارم و تقابل سخت با عقاب‌های لهستان و شکست میلیمتری امین باز هم نمایش درخشان خود را ادامه داد و امتیازآورترین و بهترین بازیکن زمین شناخته شد تا ویتالی هینن اعتراف کند که امین بهترین بازیکن لیگ ملت‌هاست و نمی‌داند او تا الان کجا بوده.
بمب‌افکن ایرانی در رقابتهای والیبال قهرمانی جهان تحت تأثیر حواشی خدمت سربازی و حضورش در پادگان درخشش لیگ ملتها را تکرار نکرد اما در لیگ برتر والیبال در ترکیب پاس همان بازیکن سابق بود. ابرستاره‌ای که تیم کم ستاره پاس گرگان را یک تنه به جمع 4 تیم پایانی رساند و تنها یک گام برای حضور در فینال کم آورد.
سال کهنه برای بمب‌افکن ایرانی لبالب از اتفاقات عجیب و غریب بود؛ ستاره‌ای که حالا در سال آینده مهم‌ترین عنصر تیمی است که برای تکرار قهرمانی در بازیهای آسیایی هانگژو و کسب سهمیه المپیک سخت به آن دل بسته‌ایم.
 
علی نادری
قهرمان وطنی

زندگی در ساحل کسب و کار آنهاست. آنها که روی شن‌های داغ و زیر آفتاب سوزان می‌دوند، عرق می‌ریزند، جان می‌کنند تا در نهایت به هدف چنگ بزنند. درست مثل یک ماهیگیر که برای زندگی به دل آب می‌زند تا روزی‌اش را از میان موج‌ها دریا صید کند، آنها لب آب به ماسه می‌زنند تا از دل شن‌های داغ روزی خود را صید کنند. مدال‌هایی که روزی آنهاست. تیمی که در آسیا هیچ رقیبی ندارد و در جهان سری میان سرها دارد.
تیم فوتبال ساحلی، تیمی که سال‌ها با اوکتاویو مربی برزیلی قد کشید و همچون لوبیای سحرآمیز آنقدر بالا رفت تا سر به آسمان سایید و مدال پشت مدال درو کرد. اوکتاویو رفت و علی نادری آمد و همه تصور می‌کردند ساحلی بازان بدون مربی برزیلی از عرش به فرش می‌افتند اما رقابتهای جام بین قاره‌ای در امارات ثابت کرد که فوتبال ساحلی همیشه قهرمان است و سرمربی ایرانی چیزی از مربی برزیلی کم ندارد.
بازیهای فوتبال ساحلی جام بین قاره‌ای با حضور ۸ تیم ایران، برزیل، امارات، ژاپن، اسپانیا، عربستان، ژاپن و پاراگوئه به میزبانی امارات برگزار شد که تیم ایران با برتری در همه بازیها مقتدرانه به نیمه نهایی رسید و در این بازی از سد امارات گذشت تا به دیدار فینال برابر برزیل برسد.
ساحلی‌بازان در فینال رقابت‌های جام بین‌قاره‌ای به مصاف برزیل رفتند و در پایان با پیروزی 2 بر 1 برابر قدرت اول دنیا به جام قهرمانی بوسه زدند تا ثابت کنند تیم اول دنیا نیز حریف آنها نمی‌شود. نقطه عطف برد مقابل برزیل شکست اوکتاویو استاد پیشین بود. مردی که پس از جدایی از ایران روی نیمکت برزیل نشست اما در فینال جام بین قاره‌ای مقهور شاگردان سابقش شد. بردی شیرین که بار دیگر نشان داد علی نادری چیزی از اوکتایو کم ندارد و از اعتماد جنس وطنی ضرر نمی‌کنیم.
با این قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی که در سال‌های 2013، 2018 و 2019، 3 بار قهرمان رقابت‌های جام بین‌قاره‌ای شده بود، با شکست برزیل چهارمین عنوان قهرمانی خود با سرمربی ایرانی خود در این مسابقات را به دست آورد و کنار روسیه به‌عنوان دو تیم پرافتخار این رقابت‌ها قرار گرفت. ایران در این رقابت‌ها علاوه بر 4 قهرمانی، 2 نایب‌قهرمانی، 2 مقام سومی و یک عنوان چهارمی به دست آورده. تیمی که حالا با سرمربی ایرانی اش جام‌ها و افتخارات تازه‌ای را جست‌و‌جو می‌کند.
 
حسین وفایی
چوب حرفه‌ای

از آبادان تا قلب انگلیس، راه طولانی است اما او فاصله‌ها را کوتاه کرده. با چوب جادویی اش و با بریک‌های تماشایی. او که در این مسیر کوشیده تا پیتوک ندهد و بال‌ها را یکی پس از دیگری به حفره بیندازد. سال کهنه برای حسین وفایی با یک دستاورد بزرگ آغاز شد. او پس از غلبه بر لی پیفان حریف قدر چینی به‌عنوان نخستین ایرانی توانست سهمیه حضور در رقابتهای اسنوکر قهرمانی جهان را کسب کند. او اگرچه در این رقابتها مصاف با اسطوره‌ای چون جاد ترامپ توفیقی نیافت اما ترامپ را حسابی اذیت کرد تا جهان ورزش روی او به‌عنوان یک ستاره تازه حساب ویژه‌ای کند.
شاهکار اصلی وفایی اما در رقابتهای اسنوکر شوت آوت قهرمانی جهان رقم خورد. آنجا که ستاره ایرانی یکی پس از دیگری حریفان را کنار زد تا بر جام قهرمانی بوسه بزند.
اسنوکرباز 27 ساله آبادانی در این مسابقات، به ترتیب ‌ستاره‌های بزرگی چون پیتر دولین، پری پینچز، آلان تیلور، مایکل جورجیو، دنی ومرزلی و لیانگ ونبو را شکست داد و به فینال رسید و در فینال مارک ویلیامز شهیر را در سالن باشکوه مورنینگ‌ساید آرینا شهر لستر شکست داد تا نخستین قهرمانی تاریخ اسنوکر ایران در جمع حرفه‌ای‌ها را جشن بگیرد.
او در این رقابتها و علاوه بر قهرمانی و کسب نخستین مدال حرفه‌ای تاریخ اسنوکر ایران یک رکورد ویژه را هم ثبت کرد. حسین با شکست پیتر دولین در دور نخست این رقابت‌ها، در کمتر از 10 دقیقه بریک 123 را به‌ثبت رساند و بیشترین بریک مسابقات «شوت اوت» انگلستان را از آن خود کرد. حسین حالا در میان بزرگان یک چهره ویژه است. ستاره‌ای که اسنوکر دنیا به احترامش کلاه از سر برمی دارد.

 نازنین ملایی
پاروزدن به سوی مدال المپیک

وقتی پای جعبه جادویی مراسم افتتاحیه المپیک پکن 2008 را دید که هما حسینی قایقران ایران به‌عنوان پرچمدار پیشاپیش کاروان ایران در المپیک قرار گرفته، مصمم شد روزگاری به این جایگاه برسد و خود در جشنواره 5 حلقه‌ای المپیک پارو بزند. رؤیایی که البته به حقیقت پیوست. کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو برای او تنها یک هدف دم دستی بود که به او فرصت رقابت با بهترین‌های دنیا را داد. فرصتی که نازنین قدر آن را دانست و چشم‌ها را در توکیو خیره کرد. ملایی در آب‌های توکیو به جایی رسید که تا به آن روز هیچ قایقرانی به آن نرسیده بود. راهیابی به فینال B مسابقات روئینگ المپیک دستاورد درخشانی بود که دختر ایران را در جمع بزرگان و در یک قدمی فینال A و مدال المپیک قرار داد تا نازنین ثابت کند در قایقرانی هم می‌شود به رویای مدال المپیک فکر کرد. 17 مدال رنگارنگ از میادین بین‌المللی از جمله 3 دوره پیاپی مدال طلای آسیا و دو مدال متوالی در بازیهای آسیایی 2014 و 2018 ملایی را به‌عنوان یکی از درخشانترین قایقرانان ایران معرفی کرده اما هدف بزرگ و اصلی او مدال المپیک است. هدفی که ملایی در توکیو نشان داد می‌تواند به آن برسد اگر اندکی توجه و امکانات بیشتر وجود داشته باشد. هدفی که او آن را در آب‌های لس آنجلس 2028 جست‌و‌جو می‌کند اما کسی چه می‌داند شاید پاریس سرزمین آرزوهای او باشد.
 
کامران قاسمپور
شیر شرزه

او پرچمدار کشتی ایران است. سردار فاتحی که برخلاف دیگر همتایانش هنوز طعم شکست را نچشیده و مثل بنز طلا برای ما ضرب می‌کند. شاید از بدشانسی او باشد که در عصری زیست می‌کند که پادشاهی به‌نام حسن یزدانی تاجگذاری کرده. کامران آنقدر بدشانس است که حتی در وزن هم با پادشاه کشتی ایران شریک شده و از همین رو بعد از کسب طلاهای 86 کیلوگرم امیدهای جهان و قهرمانی آسیا، مجبور شد به یک وزن بالاتر به 92 کیلو کوچ کند تا پشت سر یزدانی نماند اما کامران به اندازه‌ای در این وزن درخشیده که حالا همپای پادشاه ایرانی در دنیا آوازه و طرفدار دارد. بعد از طلای رقابتهای کشتی قهرمانی جهان 2021 در اسلو، بلگراد 2022 برای قاسمپور یک آغاز دوباره بود. سرزمینی نفرینی که در آن قهرمانان کشتی ایران، از جمله حسن یزدانی یکی پس از دیگری همچون برگ خزان روی تشک می‌ریختند تا در حسرت طلا بمانیم. برای شکستن این بغض طولانی و این نحسی بی‌پایان یک شیر شرزه می‌خواستیم. بعد از چند روز نومیدکننده و تلخ، باید یکی پیدا می‌شد تا به سریال ناکامی‌ها پایان دهد. یکی که دیگر حقه‌ امریکایی‌های مکار و آماده نتواند پشتش را به خاک بمالد. دروغ چرا، وقتی حسن یزدانی آنگونه برابر تیلور وا داد و تحقیر شد، غم عالم روی سرمان آوار شد. بغضی سنگین توی گلویمان نشست. شکستن این بغض یک مرد میدان می‌خواست. یکی که حریف همه چیز باشد؛ از رقیب حیله‌گر و روحیه ویران شده تا ناامیدی مطلق و نحسی بلگراد نفرینی. ناجی، کامران قاسمپور بود. شیر شرزه مازندران که همچون شیر آریایی روی تشک غرید و حریفان را تار و مار کرد. آن‌هم حریفی که بی‌تردید از تمامی ستاره‌های امریکایی از منظر کیفیت و قدرت بدنی یک سر و گردن بالاتر بود. وقتی کامران جی‌دن کاکس را درخت‌کن کرد و به زمین زد، انگار تمام ایران در بازوان کامران جمع شده بود تا حریف چغر امریکایی را زمین بزند و انتقام ناکامی‌های سریالی آن چند شب نحس را بگیرد. طلای قاسمپور در 92 کیلوگرم با این کیفیت شیرین‌ترین طلای کشتی شد تا غصه همه ناکامی‌های چند شب اخیر در بلگراد نفرین شده در این لذت بی‌پایان غرق شود. قاسمپور حالا پرچمدار کشتی ایران است؛ ستاره‌ای که اگر از یزدانی جلوتر نباشد، عقب‌تر نیست.
 
حمید سجادی
کارت زرد و هلی‌کوپتر مرگ

قهرمان و رکورددار دوهای استقامت ایران و آسیا بعد از آویختن کفش‌ها، سراغ مدیریت و دانشگاه رفت. آخرین دوره مدیریت او در ورزش اما به‌عنوان معاون وزیر ورزش و جوانان در دوره محمد عباسی چندان موفق نبود. سجادی بعد از عدم کسب رأی اعتماد از مجلس در یک دهه گذشته به‌عنوان وزیر ورزش، به‌عنوان معاونت ورزش قهرمانی در دولت احمدی‌نژاد انتخاب شد اما در واکنش به نقدهای پرشمار و تصمیمات غلط آن دوره همیشه اعتقاد داشت که نفر نخست نبوده و اختیار نداشته. بعد از 8 سال گوشه نشینی و حضور در پروژه پر سر و صدایی چون ایران مال، سجادی این بار در دولت ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان برای دومین بار معرفی شد اما برخلاف دوره قبلی این بار موفق شد رأی اعتماد مجلس را کسب کند هر چند که آرای متزلزل و پایین او که پایین‌ترین رأی در میان وزرای کابینه داشت، ثابت می‌کرد سجادی کار دشواری پیش رو دارد. با وجود این انتخاب یک چهره ورزشی به‌عنوان وزیر ورزش با استقبال گسترده جامعه ورزش روبه‌رو شد و خیلی‌ها این انتخاب را اصلح دانستند. اگرچه در مدتی که سجادی این صندلی را در اختیار داشته، با توجه به تصمیماتی که گرفته، بسیاری از حامیان و موافقان خود را ناامید کرده. او در سالی که گذشت بواسطه عملکرد ضعیف خود دو کارت زرد پی در پی از مجلس دریافت کرد و در حالیکه مخالفانش در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح او بودند، در یک سفر استانی در کرمان با هلی‌کوپتر هلال احمر در بافت سقوط کرد تا حتی جانش به خطر بیفتد. سانحه مهیبی که مشاور وزیر را به کام مرگ کشید و او را  نیز چند هفته‌ای روی تخت بیمارستان بستری کرد. سانحه‌ای که تبعات آن تا واپسین روزهای سال نیز ادامه داشت و سجادی به دفتر ساختمان سفیدرنگ سئول بازنگشت.

الهام حسینی
قویترین زن آسیا

وزنه‌برداری زنان تازه مسیر خود را آغاز کرده. در این مسیر تازه الهام حسینی حالا پرچمدار وزنه‌برداری زنان ایران است. دختری پولادین که در یک سال رؤیایی تا توانست مدال درو کرد تا نام خود را به تاریخ این رشته سنجاق کند. حسینی ابتدا در بازیهای کشورهای اسلامی در قونیه خوش درخشید و یک طلا و دو برنز را بیه سینه زد. الهام حسینی در دسته ۸۱ کیلوگرم مسابقات وزنه‌برداری پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی با ثبت رکورد این بازی‌ها در این وزن، در حرکت یکضرب صاحب گردن آویز طلا و ۲ مدال برنز دوضرب و مجموع شد. رویداد بعدی اما مهمتر و کلیدی‌تر بود. رقابتهای وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در منامه بحرین که الهام حسینی شاهکار کرد تا برای نخستین بار در مهم‌ترین رویداد وزنه‌برداری قاره کهن وزنه‌برداری زنان صاحب مدال شود. او در منامه و در دسته 81 کیلوگرم شاهکار زد و 3 طلای ناب را در حاشیه آب‌های نیلگون خلیج‌فارس به سینه زد تا تاریخ ورزش ایران را ورق بزند. الهام حسینی با این 3 طلای ناب بهترین وزنه بردار ایران در رنکینگ جهانی وزنه‌برداری شد و با قرار گرفتن در رتبه هجدهم جهانی این دسته، بهترین عنوان یک دختر ایرانی در رنکینگ فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری را از آن خود کرد تا بیش از پیش به حضور در پاریس 2024 امیدوار باشد. با این سال درخشان حالا برای کسب سهمیه المپیک در سال پیش رو دورخیز کرده تا نخستین شیرزن ایرانی باشد که روی تخته المپیک وزنه می‌زند.

جستجو
آرشیو تاریخی