از خریدهای لاکچری تا جدایی یک ستاره

پرسپولیس مدل 1401 ؛ سال بیم و امید

حامد احمدی
روزنامه‌نگار

آخرین  دیدار پرسپولیس در سال 1401 که یکی از مهم‌ترین بازی‌های سرخپوشان در سال 1401 بود، برگزار شد و نتیجه آن را می‌دانید. قرمزپوشان که در هفته‌های اخیر روند اوج‌گیری را دوباره در پیش گرفته‌اند برای آنکه سال 1401 را با خاطره‌ای خوش به پایان برسانند به مصاف سپاهان اصفهان رفتند  اما موضوع این گزارش، مسائل دیگری است.  البته پرسپولیسی‌ها که 3 اسفند‌ماه امسال سپاهان را از جام حذفی کنار زدند  به طور کلی سالی پر از داستان و ماجرا مقابل سپاهان داشتند. پرسپولیس سال 1401 را در حالی به اتمام می‌رساند که برخلاف سال‌های گذشته، خبری از جام قهرمانی نبود و با حاشیه‌های زیادی در سال‌جاری مواجه شد.
شروع با مساوی نا امید کننده
با توجه به این نکته که سال 1401 را با دیدار‌های مهم تیم ملی در روز‌های پایانی مرحله انتخابی جام جهانی قطر شروع کردیم، تا پایان تعطیلات نوروز خبری از مسابقات باشگاهی نبود و پرسپولیس 15 فروردین امسال برای نخستین مرتبه در سال‌جاری به میدان رفت و در ورزشگاه دستگردی برابر هوادار با نتیجه بدون گل متوقف شد. تیمی که فصل قبل 2 بار توانست سرخپوشان تهرانی را متوقف کند و در این امر آمار ارزشمندی در کارنامه مربیگری رضا عنایتی
ثبت گردید.

شکست تلخ در جام حذفی
فروردین امسال برای پرسپولیس در سال 1401 خوب نبود زیرا ناکامی در جام حذفی را به شکل تلخی تجربه کرد. آلومینیوم اراک که در آن مقطع یک ماهی بود مهدی رحمتی را به عنوان سرمربی بالای سر خود می‌دید 21 فروردین امسال دست به کار بزرگی زد و پرسپولیس را در حضور تماشاگرانش با نتیجه 3 بر 2 شکست داد. شکستی که به معنی پایان کار یحیی گل‌محمدی و شاگردانش در رقابت‌های جام حذفی بود و آنها که در لیگ برتر از آبی‌پوشان تهرانی عقب افتاده بودند، حالا کاپ قهرمانی جام حذفی را هم از دست رفته می‌دیدند
پایان گلات اعجاب‌برانگیز
در یکی از شب‌های فصل بهار که استقلال توانسته بود فولاد اهواز را شکست دهد، پرسپولیس در سیرجان  و که طبق رای کمیته انضباطی بود، مقابل سپاهان شکست خورد تا دوران شیرین قهرمانی‌های سریالی در لیگ برتر برای این تیم به اتمام برسد و بعد از 5 بار فتح این مسابقات، جام قهرمانی به رقیب دیرینه آنها یعنی استقلال برسد. اتفاقی که اگرچه برای هواداران پرسپولیس فوق‌العاده تلخ بود اما باز هم در آزمون وفاداری نسبت به مربی خود نمره قابل قبولی گرفتند و پس از تجربه نایب قهرمانی با برانکو در فصل 95-94 این بار به یحیی گل‌محمدی وفادار ماندند.
 
حسرت مجدد از دست دادن ملی‌پوشان
وقتی در تابستان امسال رامین رضاییان از جمع پرسپولیسی‌ها جدا شد، جمعی از هواداران این تیم نسبت به اتفاق رخ داده موضع چندان محکمی نگرفتند چون معتقد بودند دوران فوتبال رضاییان به پایان رسیده است اما این بازیکن در سپاهان تولدی دوباره داشت و یکی از مهره‌های تأثیرگذار تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی هم بود به طوری که جدایی‌اش از تیم سابقش شاید حالا یکی از حسرت‌های طرفداران پرسپولیس به شمار
آید.
 
انقلاب در جمع دستیاران
یحیی گل‌محمدی با وجود آنکه نتوانست در این فصل با پرسپولیس به جامی دست یابد، همچنان ماندگار شد و در گام اول برای فصل جاری تصمیم به متحول کردن دستیاران خود گرفت. حمید مطهری راهی نساجی شد تا در اولین تجربه سرمربیگری خود بر نیمکت این تیم قائمشهری بنشیند و داود فنایی هم دیگر جایی روی نیمکت پرسپولیس نداشت. تا به جای این افراد، مربیان برزیلی در فصل جاری یحیی را همراهی
کنند.

انفجار بمب‌های پیاپی در تابستان سوزان
پرسپولیس امسال،  یکی از بهترین تابستان‌های خود در دهه گذشته را تجربه کرد. در گام نخست علیرضا بیرانوند بار دیگر به جمع پرسپولیس پیوست تا فصل جاری در قفس توری پرسپولیس قرار گیرد. خرید‌های جذاب درویش یکی پس از دیگری مقابل دوربین باشگاه قرار می‌گرفتند و به هواداران معارفه می‌شدند. مرتضی پورعلی گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی و گئورگی گولسیانی خرید‌هایی بودند که در لیست اولیه یحیی جای داشتند و درویش موفق شد تا از آنها رونمایی کند. اما داستان جذاب سرخ‌ها در تابستان 1401 اینجا به پایان نرسید و پرسپولیس موفق شد یکی از پر سر و صدا‌ترین خرید‌های تابستان را هم به نام خود ثبت کند. سعید صادقی که برترین پاسور لیگ در فصل گذشته بود، پیراهن آبی گل گهر را با پیراهن سرخ پرسپولیس معاوضه کرد تا به عنوان بمب نقل و انتقالاتی در فصل جاری لقب گیرد.

روند آرمانی پیش از مسابقات جام جهانی
22 مرداد 1401 در گام نخست از فصل جاری مسابقات لیگ برتر، میهمان ذوب‌آهن اصفهان بودند و بازی را با تساوی بدون گل به پایان رساندند. پرسپولیس در دو هفته ابتدایی لیگ دو تساوی بدون گل متوالی به دست آورد. شاگردان یحیی گل‌محمدی نخستین پیروزی خود در لیگ بیست و دوم را هفته سوم با تک گل میلاد سرلک برابر آلومینیوم در اراک جشن گرفتند. روند برد‌های پیاپی پرسپولیس از هفته سوم آغاز شد و تا هفته هفتم ادامه داشت. در ایستگاه هفتم از مسابقات لیگ برتر در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی متحمل نخستین شکست خود در برابر تراکتور تبریز شدند. پرسپولیس پیش از شروع مسابقات جام جهانی با انجام 11 مسابقه و کسب 24 امتیاز در صدر جدول رقابت‌های لیگ برتر قرار گرفت و به تعطیلات یکماهه رفت.
 
تولد ستاره‌ای درخشان از آکادمی تیم‌های پایه
بعد از جدایی لوکادیا و مصدومیت‌های شیخ دیاباته و همچنین عدم آمادگی کامل عیسی آل‌کثیر، پرسپولیس در پست مهاجم با بحران روبه‌رو بود تا جایی که عملکرد مهدی عبدی و حامد پاکدل هم چنگی به دل نمی‌زد. دوازدهمین هفته لیگ برتر پرسپولیس و استقلال 29 آذر ماه 1401 به مصاف هم رفتند و در نیمه دوم دربی، محمد عمری به عنوان بازیکن جانشین به زمین آمد و با عملکرد خود، از ظهور پدیده‌ای جدید در فوتبال ایران خبر داد. وینگر ارومیه‌ای پرسپولیس برای درخشش تنها به 3-2 هفته نیاز داشت و در هفته چهاردهم در سیرجان گل اول تیمش برابر گل‌گهر سیرجان را به ثمر رساند. در هفته پانزدهم نیز از عوامل مؤثر در ثبت بهترین نتیجه تیمش تا به اینجای فصل بود و پرسپولیس موفق شد در هفته پایانی لیگ برتر نساجی مازندران را با درخشش مورچه اتمی خود 5-1 شکست دهد.

فاصله‌ای که از دست رفت
پرسپولیس در اولین بازی از دور برگشت موفق شد شاگردان تارتار را در تهران با تک گل امید عالیشاه شکست دهد و فاصله خود با استقلال را به 8 امتیاز و با سپاهان به 5 امتیاز برساند و حاشیه امنی مناسب برای خود فراهم سازد. اما روز‌های بد پرسپولیس از 7 بهمن آغاز شد و در مسابقه‌ای که با حواشی زیادی همراه بود با یک گل مقابل فولاد شکست خورد تا دومین باخت یحیی گل‌محمدی در اهواز ثبت شود. در بازی بعد مقابل آلومینیوم با اخراج علیرضا بیرانوند بیش از یک نیمه مجبور شد با یک یار کمتر بازی کند و نتیجه‌ای جز  تساوی بدون گل کسب نکند. همزمان با بازی‌های پرسپولیس، رقبا فاصله را کم کردند تا جایی که استقلال با پرسپولیس هم امتیاز شد و صدر جدول را سپاهان به تصرف خود درآورد.

چشمک به جام حذفی در نقش جهان
پرسپولیس بهمن ماه امسال تقریباً روز‌های کابوس‌واری را تجربه کرد و یازدهمین ماه از سال 1401 به هر ترتیبی که بود برای سرخ‌ها به پایان رسید.
سوم اسفند‌ماه سال‌جاری ورزشگاه نقش جهان اصفهان میزبان ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران بود و پرسپولیس که حال و روز خوبی نداشت علیرغم پیش‌بینی‌هایی که می‌شد بازی را توفانی آغاز کرد و در همان دقایق ابتدایی مسابقه توانست از حریف خود پیش بیفتد. در ادامه سپاهان بازی را به تساوی کشاند اما یحیی و شاگردانش از این بازی فقط برد می‌خواستند. بار دیگر پرسپولیس از حریف خود پیش افتاد اما این پایان کار نبود و مجدداً سپاهان بازی را به تساوی کشاند. بازی این دو تیم در یکی از هیجان‌انگیز‌ترین مسابقاتی که فوتبال ایران در سال 1401 به خود می‌دید، در پایان وقت قانونی با نتیجه 2-2 به پایان رسید. با توجه به نتیجه‌ای که بدست آمده بود اکثر هواداران دو تیم پیش‌بینی می‌کردند که این مسابقه به ضربات پنالتی کشیده شود اما عطش بازیکنان پرسپولیس برای کسب پیروزی وصف‌ناپذیر بود و همانند شروع مسابقه، پرسپولیس در دقایق ابتدایی از وقت‌های اضافه گل سوم و سپس گل چهارم را به دست آورد تا بغض پرسپولیس در آسمان اصفهان بترکد و یحیی گل‌محمدی مچ همتای پرتغالی خود یعنی خوزه مورایس را بخواباند.

تجربه کامبک با طعم قرابیه
پرسپولیس مدل 1401 در واپسین روز‌های خود در سال‌جاری، پس از درخشش در اصفهان توانست در بازی‌ای سراسر هجومی حریف تبریزی خود را با نتیجه 3-‌2 شکست دهد تا یحیی پس از شکست مورایس، در جدال با پاکو خمس اسپانیایی هم موفق به کسب بردی شیرین شود. نیمه اول شاگردان یحیی با دو گل به رختکن رفتند اما نیمه دوم با عقب‌نشینی بیش از حدی که داشتند در کمتر از 10 دقیقه پیروزی را با تساوی عوض کردند. بازیکنان پرسپولیس که سال‌های قبل بار‌ها نشان داده بودند در کامبک زدن مهارت خاصی دارند، بار دیگر استعداد خود در این زمینه را به رخ حریف تبریزی کشاندند و این بار دقیقه 95 مسابقه توسط بازیکن تاجیکستانی خود به برتری دست یافتند.

سال بیم و امید
سال 1401 با همه پستی و بلندی‌هایی که داشت، برای پرسپولیس به پایان رسید. سالی که می‌توانست حداقل سه جام برای سرخ‌پوشان به همراه داشته باشد اما عایدی یحیی گل‌محمدی و شاگردانش از فوتبال در این فصل، چیزی غیر از حاشیه و داستان‌های باورنکردنی، نبود. گل‌محمدی البته بسیار خوش‌شانس بود که با این وجود، هنوز هم مورد اقبال و محبوبیت هواداران است وگرنه احتمال داشت عذر او را هم مثل بعضی مربیان دیگر بخواهند. فعلا گل‌محمدی مانده و به خوبی می‌داند فروردین و اردیبهشت سال آینده برای پرسپولیس بسیار حائز اهمیت است چون علاوه بر دیدار‌های حساس لیگ برتر، در جام حذفی هم کار دشواری پیش روی این تیم خواهد بود. هر اتفاقی که در سال 1401 برای پرسپولیس رقم خورد، حالا دیگر تمام شده و فصل تازه و سال جدیدی در انتظار سرخ‌هاست با کلی معما و سوال جدید. مهم‌ترین سوال این خواهد بود: «با چه پرسپولیسی در سال 1402 مواجه خواهیم شد؟ یک تیم مدعی یا پرحاشیه؟»

 

بــــرش

داستان‌های تمام نشدنی مهاجمان خارجی
یکی دیگر از اتفاقات عجیب و غریب در این فصل برای پرسپولیس که در روز‌های پایانی پاییز امسال به وقوع پیوست، ماجرا‌های این تیم با مهاجم خارجی خود بود. یورگن لوکادیا فوروارد هلندی پرسپولیسی‌ها بعد از چند هفته حضور در این تیم که از قضا موفقیت‌آمیز هم بود، 2 شب قبل از دربی تهران تصمیم به ترک کشور گرفت. قبل از جدایی لوکادیا، شیخ دیاباته مهاجم اسبق استقلال تبدیل به اولین یاغی خارجی در تاریخ باشگاه پرسپولیس شد که از الغرافه قطر به جمع قرمز‌های تهرانی پیوست و البته طبق روال عادی و همیشگی با سریال مصدومیت‌های متوالی دست و پنجه نرم می‌کرد! این شرایط سبب شد تا یحیی گل محمدی در هفته‌های پایانی از نیم فصل نخست رقابت‌های لیگ برتر در فصل جاری تیمش را بدون مهاجم هدف به میدان بفرستد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی