استقلال مثل لودر به جان اعداد افتاد!

ماشین رکورد شکنی فرهاد

 حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار

قهرمانی بدون شکست با 68 امتیاز! در لیگ‌های حرفه‌ای جهان معدود تیم‌هایی هستند که در یک فصل کاری بدون اینکه شکستی را متحمل شوند، جام قهرمانی را به دست می‌آورند؛ یک دستاورد نادر و به یاد ماندنی که اعتبار ویژه‌ای به قهرمانی تیم‌ها می‌بخشد. در فصل بیست و یکم لیگ برتر، استقلال اما خالق این دستاورد بزرگ بود. تیمی که موفق شدن در یک دوره حضور خود در لیگ برتر بدون تحمل شکست به جام قهرمانی دست یابد. در فصلی که استقلال صاحب جام قهرمانی در لیگ ایران شد و برچسب تیم بدون شکست را بر پیشانی خود چسباند تیم فوتبال السد قطر نیز با هدایت ژاوی همین دستاورد را در کارنامه خود به ثبت رساند و موفق شد بدون باخت جام قهرمانی را به چنگ آورد. دیگر تیم‌ها درلیگ‌های بحرین، فلسطین و لبنان نیز بدون شکست به قهرمانی رسیده بودند اما از لیگ‌های بزرگ و قابل وصف فوتبال فقط می‌توان السد را برشمرد.
در لیگ برترفوتبال ایران اما فقط استقلال بوده که تا پایان لیگ بیست و دوم موفق به کسب قهرمانی بدون باخت شده است. در تمام ادواری که از لیگ برتر گذشته، قهرمان‌ها شکست‌هایی در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند اما درلیگ برتر فوتبال ایران فقط استقلال به این جایگاه رفیع رسیده است.
با این حال استقلال را باید دومین تیم در تاریخ فوتبال ایران نامید که با این روند دست نیافتنی به قهرمانی لیگ رسیده است. پرسپولیس پیش از استقلال قهرمانی بدون باخت را در لیگ فوتبال ایران تجربه کرده است.
سرخ‌های پایتخت در جام تخت جمشید ۱۳۵۲ با هدایت آلن راجرز توانستند عنوان قهرمانی را بدون شکست به دست آورند. قرمزهای پایتخت در آن زمان ۱۶ برد و ۶ مساوی در ۲۲ بازی عنوان قهرمانی را به دست آوردند و اولین تیمی در فوتبال ایران لقب گرفتند که بدون باخت عنوان قهرمانی را به دست آوردند. پرسپولیس در آن سال ۸ بازی کمتر از استقلال در لیگ بیست یکم فوتبال ایران انجام داد و استقلال 30 بازی بدون شکست را درکارنامه خود حک کرد.

... تا آستانه برکناری
فرهاد مجیدی درلیگ بیستم بارها تا آستانه شکست پیش رفته بود اما درنهایت از این مهلکه جان سالم به در برد و توانست رکوردی بزرگ را به نام خودش و استقلال بنویسد. مجیدی با استقلال در لیگ بیستم سه برد پی درپی را در شروع رقابت به دست آورد اما بعد از آن وارد بحرانی نسبی شد و حتی تا رتبه ششم جدول نیز تنزل یافت. درآن ایام که مجیدی با استقلال نمی‌توانست همچون سه هفته نخست لیگ برتر بردهای مکرری را صاحب شود، با تحمل 5 تساوی پی درپی حتی با اعتراض هواداران استقلال نیز مواجه شد؛ اعتراض‌هایی که البته از طریق فضای مجازی به گوش می‌رسید و به‌دلیل محرومیت هواداران از حضور در ورزشگاه‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا، به نوعی فرهاد و کادرش در یک مصونیت اتفاقی قرار گرفتند تاشعار حیا کن رها کن را در ورزشگاه آزادی نشوند. بسیاری بر این باور بودند که اگر هواداران اجازه حضور در ورزشگاه را داشتند، مجیدی در همان هفته‌ها به سمت درهای خروجی استقلال سوق داده می‌شد و چه بسا اعتراض از روی سکوها به سرمربی استقلال موجب کاهش روحیه تیمی می‌شد و فرهاد درهمان هفته‌ها باخت را هم تجربه می‌کرد و از استقلال کنار گذاشته می‌شد اما به هرشکل غیبت تماشاگران که بابت ناکامی‌های او در فصول قبل بخصوص درجام حذفی دلگیر بودند و فصل بیستم را آخرین فرصت او می‌داستند، موجب شد دوباره با استقلال جان بگیرد و بردهایش را شروع کند و به سمت قهرمانی در لیگ برتر حرکت کند.
درآن دوران شاید کمتر کسی تصور داشت که مجیدی درنهایت بتواند به قهرمانی‌های پی درپی پرسپولیس پایان دهد وبعد از 5 فصل قهرمانی تیم رقیب، سنت شکنی کرده و جام قهرمانی را به دست آورد، اما فرهاد و شاگردانش از میانه‌های راه تغییر وضعیت دادند و توانستند خود را جمع و جور کنند و با بردهای مهم و بزرگ به سمت قهرمانی درلیگ برتر بروند. در این راه فرهاد و شاگردانش خوش شانسی را هم با خود در هربازی به همراه داشتند؛ بخصوص تقابل با پرسپولیس در نیم فصل دوم که تیم مجیدی تا آستانه باخت پیش رفته بود اما با گل رودی ژستد از شکست گریخت تا همین تساوی ارزشمند، راه را برای رسیدن به جام قهرمانی لیگ بیستم هموار کند.
 
فرهاد مچ قطبی و دنیزلی را هم خواباند
 فرهاد مجیدی در فصل قهرمانی لیگ بیست و یکمم ابتدا توانست رکورد بیشترین بازی بدون شکست در شروع یک دوره خاص از لیگ برتر را بشکند و سپس از رکورد ۲۱ بازی بدون باخت سپاهان با امیرقلعه نویی در طول یک‌فصل عبور کند. آبی‌ها در ادامه رکورد ۲۲ بازی بدونِ شکست گل محمدی و پرسپولیس که در لیگ‌های بیستم و بیست و یکم به‌دست‌آمده بود را نیز شکستند، عبور از ۲۴ بازی بدون باخت علی پروین در لیگ آزادگان نیز دیگر کار بزرگ آبی‌ها بود و سرانجام آخرین رکورد شکست‌ناپذیری متوالی نیز که با ۲۶ بازی به‌صورت مشترک در اختیار دنیزلی و قطبی سرمربیان اسبق پرسپولیس بود نیز توسط فرهاد مجیدی جابه‌جا شد و استقلال توانست این روند را تا پایان لیگ ادامه داده و 30 بازی بدون باخت را در کارنامه خود جای دهد.
 
رکوردی که نشکست، رکوردی که شکست
 در سال 53 که رایکوف سکان هدایت استقلال را در دست داشت، مرد یوگوسلاو با تیم رؤیایی خود هفت برد پی درپی را درکارنامه‌اش داشت و مجیدی و شاگردانش اگر می‌توانستند نساجی را هم شکست دهند با رکورد رایکوف برابری می‌کردند اما تساوی مقابل نساجی سبب شد استقلال مجیدی از رکورد شکنی محروم بماند و نتواند بار دیگر خاطرات بردهای متوالی سال 53 را در ذهن هواداران قدیمی خود تداعی کند. مجیدی و شاگردانش در لیگ بیست و یکم فقط توانستند از حیث پیروزی‌های متوالی به رکورد تیم‌هایی که پیش‌تر در اختیار پورحیدری و استراماچونی بود برابری کنند.
با این حال از منظر دفاعی استقلال تیمی تحسین برانگیز بود. استقلال در تمام بازی‌های لیگ بیست و یکم فقط 10 بار دروازه خود را به روی حملات حریف باز شده دید و از این منظر تیمی بی‌نظیر بود. استقلال درحالی صاحب این آمار قابل توجه شد که دو عنصر کلیدی خط دفاع خود را در میانه‌های راه از کف داد. جدایی مرادمند و یزدانی از استقلال تهدیدی بزرگ برای فرهاد مجیدی به حساب می‌آمد و آن روز که این دو مدافع از استقلال رفتند تا دوران مقدس سربازی را در باشگاه ملوان بندرانزلی سپری کنند شاید بسیاری از هواداران خوشبین استقلال نیز زانوی غم بغل گرفتند ودر این فکر فرو رفتند که با جدایی دو عنصر اصلی سازمان دفاعی از هم خواهد پاشید. اوضاع در آن ایام به حدی پیچیده و نا امید کننده بود که کمتر کسی امید داشت خط دفاع استقلال سروسامان بگیرد اما فرهاد مجیدی بلافاصله از عارف غلامی که تازه از بند مصدومیت رها شده بود و یک مدافع برزیلی به نام رافائل داسیلوا که اکنون تبدیل به چشم و چراغ این باشگاه شده، بهره گرفت و این دو بازیکن نیز توانستند در نهایت هماهنگی و آمادگی بار سنگین خط دفاع استقلال را تا پایان فصل به دوش بکشند ومانند روزهایی که مرادمند ویزدانی در ترکیب استقلال حضور داشتند، خط دفاعی رسوخ‌ناپذیر و بی‌نقص را پدید آورند. آنچه البته بیش از همه فاکتورها سبب موفق استقلال بدون دو بازیکن اصلی خود شد، سازماندهی مناسب تاکتیکی استقلال در بخش دفاع تیمی بود که هر گزینه‌ای در دل تیم قرار می‌گرفت به همان بازیکنان کم نقص تبدیل می‌شد که در اوج هماهنگی با دیگر بازیکنان قرار داشت.
 
شیرینی کلین شیت‌ها
 سید حسین حسینی درلیگ بیست و یکم با بسته نگه داشتن دروازه تیمش مقابل نفت مسجد سلیمان به رکورد نیلسون، دروازه بان سابق پرسپولیس در بسته نگه داشتن دروازه‌اش مقابل رقبا رسید. شماره یک استقلال موفق شد این آمار را بعد از هفته هجدهم لیگ برتر صاحب شود. نیلسون در لیگ سیزدهم در تمامی ۳۰ دیدار پرسپولیس به میدان رفت و ۱۸ بار دروازه‌اش را بسته نگه داشت. حسینی اما در نهایت توانست با استقلال 21 بار کلین شیت کند و از این منظر بالاتر از همه دروازه‌بان‌های تاریخ لیگ برتر قرار بگیرد. این درخشش درنهایت موجب شد، کارلوس کی‌روش نیز به دروازه‌بان استقلال درجام جهانی اعتماد کند و درحالی که همه نگاه‌ها بعد از بیرانوند معطوف به امیرعابدزاده بود اما سید حسین حسینی در قفس توری تیم ملی قرار گرفت و دو بازی مقابل انگلیس و ولز را تجربه کرد. حسینی بواقع در فصل قهرمانی استقلال با واکنش‌های خیره کننده خود یک بازوی محکم در راه رسیدن استقلال به قهرمانی بود. شاید حسینی هم در ابتدای لیگ بیست و یکم هرگز تصور نمی‌کرد بتواند لیگ را با این آمار حیرت انگیزه به پایان برساند وبا کلین شیت‌های پی درپی نام خود را در صدر شماره یک‌های تاریخ لیگ برتر قرار دهد اما برای حسینی فصل بیست و یکم اوضاع به بهترین شکل ممکن پیش رفت و او موفقیت‌های پرشماری را با استقلال رقم زد. در تیم استقلال البته رحمتی نیز سابقه 21 کلین شیت را در کارنامه دارد اما رحمتی این تعداد کلین شیت را در مجموع بازی‌هایی که درلیگ برتر و جام حذفی برای استقلال انجام داد، به دست آورد.
 
اشک روی سکوی قهرمانی
 فرهاد مجیدی حق داشت روی سکوی قهرمانی استقلال در پایان فصل بیست و یکم در آغوش برادرش اشک بریزد. او در فصلی که تا آستانه برکناری پیش رفته بود، به قهرمانی رسید. فصلی پر فراز و نشیب که برای او بسیار سخت و عذاب آور تمام شد. مجیدی در طول فصل بیست و یکم مصایب متعددی را سپری کرد. از نداشتن زمین تمرین مناسب در فصول سرد سال تا مشکلات مالی و برخی نداری. جدایی دو بازیکن کلیدی درمیانه‌های راه نیز بزرگ‌ترین لطمه به تیم مجیدی بود اما او درنهایت توانست جام را روی دستان خود لمس کند تاهمچون آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر که در فصل دوازدهم به دست آمده بود واو به‌عنوان کاپیتان جام را بالای سر برده بود، این بار در کسوت سرمربی به این مهم نائل شود و جام قهرمانی را در ویترین افتخارات خود قرار دهد. مجیدی خالق سریع‌ترین قهرمانی استقلال در تمام ادوار لیگ برتر هم بود و موفق شد سه هفته مانده به پایان لیگ برتر دستیابی به جام قهرمانی را قطعی کند. او در واقع برای نخستین بار در طول تاریخ سه هفته پایانی را برای خود وتیمش بی‌اثر کرد تا آبی‌ها در سه هفته پایانی همواره از تونل قهرمانی که بازیکنان تیم‌های رقیب برای‌شان ایجاد می‌کردند، عبور کنند و لحظات خاطره انگیزی را در کتاب تاریخ لیگ برتر به ثبت برسانند. این قهرمانی برای فرهاد مجیدی دروازه جدیدی باز کرد تا در لیگ امارات به مربیگری بپردازد. بدون شک اگر مجیدی با ساتقلال به قهرمانی لیگ برتر نمی‌رسید هیچ گاه با پیشنهاد مدیران باشگاه الاتحاد کلبای امارات مواجه نمی‌شد اما رکوردهای بی‌نظیر او با استقلال در لیگ بیست و یکم لیگ برتر سبب شد در قاب چشمان مدیران باشگاه الاتحاد کلبا قرار بگیرد و به این تیم کوچ کند.
تردیدی نیست که مجیدی درپس ذهن خود بازگشت دوباره به استقلال را هم پرورانده و دوست دارد روزی دوباره در این تیم به مربیگری بپردازد و شاید دوباره قهرمانی درلیگ را تجربه کند اما شکی نیست که رسیدن به این موفقیت برای فرهاد دشوارتر خواهد بود و نیاز است که فرهاد با علم و آگاهی کامل نسبت به تمام مسائلی که در اطراف استقلال می‌چرخد اقدام به بازگشت کند.

جستجو
آرشیو تاریخی