خیز نابغه برای حضور در جمع نامداران

یزدانی در کنار سایتی‌اف

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

مرد 8 مداله کشتی ایران حالا برترین چهره تاریخ کشتی ایران است. حسن یزدانی با نزدیک 29 سال سن و کسب 8 مدال جهانی و المپیک مدال‌آورترین کشتی‌گیر تاریخ است و حالا می‌تواند در جهانی 2023 این مدال‌ها را به عدد 9 برساند. حسن یزدانی مدال‌آوری خودش را از سال 2015 در مسابقات قهرمانی جهان شروع کرد. نقره او در جهانی سال 2015 در لاس وگاس شروع درخشش در مسابقات قهرمانی جهان بود. بعد هم در جهانی2017، 2018، 2019، 2021 و 2022 چهار مدال جهانی به دست آورد و با دو مدال المپیک 2016 و 2020 توانست خودش را با 8 مدال در بهترین جایگاه قرار بدهد.
حسن یزدانی همین حالا هم بهترین در تاریخ است اما می‌تواند با کسب نهمین مدال در مسابقات قهرمانی جهان 2023 به اولین کشتی‌گیر تاریخ و شاید هم تا سال‌ها به تنها کسی تبدیل شود که شانس رسیدن به عدد 10 را دارد. حسن یزدانی با مدال نهم در جهانی صربستان به تعداد مدال‌های سایتی‌اف می‌رسد. اگر چه سایتی‌اف هر 9 مدالش طلا است اما حسن یزدانی در تعداد مدال به او می‌رسد. عبور از رقم 9 او را به بزرگانی چون والنتین یوردانف که 12 مدال جهانی دارد؛ نزدیک می‌کند. کشتی ایران قهرمان جهان و المپیک کم نداشته اما کسی که بتواند تعداد مدال‌های خود را همانند قهرمانان بزرگ دنیای کشتی دو رقمی کند، هرگز نداشته و حالا تنها کسی که این شانس را دارد، حسن یزدانی است.
چند سال پیش حمید سوریان بود که با 7 طلای جهان و المپیک یک رکورد منحصر به فرد برای خودش ثبت کرد و حالا حسن یزدانی با 8 مدال جهانی توانسته رکورد منحصر به فردی برای خودش رقم بزند. حسن یزدانی بعد از جهانی 2022 در صربستان و شکست مقابل دیوید تیلور کمی به هم ریخت و درگیر حواشی زیادی شد اما حالا در آستانه سال جدید می‌خواهد خودش را برای مدال نهم آماده کند.
عبور از حواشی بعد از جهانی صربستان آسان نبود؛ مصاحبه تند پدرش علیه علیرضا دبیر و همچنین مشکلاتی که بعدها در مراسم‌های مختلف به وجود آمد نشان داد که او در آستانه رسیدن به یک رکورد دست نیافتنی با ماجراهای زیادی دست و پا می‌زند. حواشی که برای خیلی از قهرمانان هم قبل از این پیش آمده بود و آنها را از پا درآورده بود. باز هم حمید سوریان یک نمونه بارز برای این ماجراست. کسی که 7 طلای جهان و المپیک را داشت و اگر می‌توانست کمی خودش را مدیریت کند و درگیر حواشی نشود، اولین نفری باشد که تعداد مدال‌های خودش را دو رقمی می‌کند. طلای جهانی 2013 را به راحتی می‌توانست به دست بیاورد اما اصلاً به مسابقات نرفت. بعد از المپیک ریو هم تا چند سال می‌توانست ادامه بدهد اما حواشی که در دوره مدیریت رسول خادم به وجود آمده بود او را از پا در آورد.
حالا همین حواشی به نوعی دیگر برای حسن یزدانی تکرار شده اما تا این‌جای کار یزدانی خودش را حفظ کرده و ادامه این روند یعنی اینکه او مدال جهانی 2023 را هم به دست می‌آورد. ورود حسن یزدانی به جمع 10 مداله‌ها اهمیت زیادی دارد؛ او اولین و تا سال‌ها تنها کشتی‌گیر تاریخ ایران می‌شود که چنین جایگاهی را دارد. بنابراین باید این دو سال را با قدرت پیش ببرد. یزدانی سه سال مهم را ‌پیش رو دارد که می‌تواند رکوردهای زیادی را جا به جا کند.
حسن یزدانی اگر طلای المپیک پاریس را بگیرد می‌تواند دو رکورد مهم و تاریخی را همزمان بشکند. او ابتدا از رکورد تاریخی غلامرضا تختی که با یک طلا و دو نقره سال‌هاست پرافتخارترین کشتی‌گیر المپیک است، عبور می‌کند. همزمان با شکستن رکورد تختی او از رکورد هادی ساعی هم عبور می‌کند. ساعی با دو طلا و یک برنز در حال حاضر پرافتخارترین ورزشکار تاریخ است و حسن یزدانی می‌تواند با طلای المپیک پاریس، با دو طلا و یک نقره این رکورد را هم بشکند و به نفر نخست ورزش ایران تبدیل شود. یزدانی برای ثبت این دو اتفاق تاریخی فقط باید دو سال دیگر خودش را کنترل کند و درگیر حواشی ویران‌کننده در ورزش ایران نشود. کار مهمی که از عهده یزدانی بر می‌آید و او را به یک چهره بی‌بدیل در ورزش ایران تبدیل می‌کند. 

جستجو
آرشیو تاریخی