نگاهی به آنچه در سال 1401 به ورزش جهان گذشت

قهرمانی آرژانتین، سلطه فرشتاپن و خداحافظی نابغه

پایان انتظار 36 ساله بدون شک برگزاری جام جهانی فوتبال در فصل پاییز مهم‌ترین اتفاق فوتبالی سال بوده است، تورنمنتی که به مانند زمان برگزاری‌اش اتفاقات عجیبی را تجربه کرد. یکی از این اتفاقات عجیب که مهم‌ترین آن هم به حساب می‌آید قهرمانی آرژانتین با لئو مسی در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان بود، اتفاقی که ضمن پایان دادن به حسرت لئو مسی برای بالا بردن کاپ قهرمانی جام جهانی به انتظار 36 ساله مردم آرژانتین برای قهرمانی دوباره تیم ملی کشورشان در جام جهانی فوتبال پایان داد. آلبی سلسته پیش از قهرمانی در مسابقات قطر 2022 در مسابقات مکزیک 1986 همراه با دیگو آرماندو مارادونای فقید موفق شده بود به مقام قهرمانی جهان برسد.

امیررضا همایون
روزنامه‌نگار

 

فوتبال

چهاردهمین قهرمانی رئال‌مادرید در اروپا
فصل گذشته فوتبال اروپا برای شاگردان کارلو آنچلوتی ایتالیایی در لیگ قهرمانان اروپا به بهترین شکل ممکن پیش رفت و کهکشانی‌ها با کامبک‌های متوالی مقابل حریفانشان در مراحل حذفی یکی پس از دیگری شکست دادند تا مجوز حضور در فینال پاریس را کسب کنند و در نهایت هم با پیروزی مقابل شاگردان یورگن کلوپ در یک بازی پرحاشیه که با تأخیر‌های زیاد برگزار شد به مقام قهرمانی مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره سبز برسند و فصل رؤیایی خودشان را تکمیل کنند.
 
بنزما برنده 35 ساله توپ طلا
کریم بنزما مهاجم رئال مادرید در فصل گذشته که به قهرمانی کهکشانی‌ها در لالیگا و لیگ قهرمانان رسید عملکرد درخشانی در سال گذشته داشت و موفق شد عنوان برترین گلزن رقابت‌های لالیگا اسپانیا و لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند و در نهایت هم بواسطه این عملکرد خیره کننده جایزه توپ طلا که توسط نشریه فرانسوی فرانس فوتبال به طور سالانه به برترین بازیکن سال فوتبال جهان اهدا می‌شود، را از آن خود کرد. نکته جالب اینکه بنزما درحالی در سن 35 سالگی به این عنوان دست پیدا کرد که پیش از این هم عملکرد خوبی داشت اما به نوعی اسیر رقابت لئو مسی و کریس رونالدو شده بود و نمایش درخشان او این بار که به تنهایی هدایت خط حمله تیم قهرمان اروپا را بر عهده داشت به چشم کارشناسان و هواداران فوتبال جهان آمد و او به جایزه‌ای که استحقاق آن را داشت، دست پیدا کرد.
  حاشیه‌های بی‌پایان مراسم دبست
مراسم دبست یا برترین بازیکنان سال فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) 8 اسفند ماه به میزبانی پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد. در این مراسم لئو مسی به‌عنوان برترین بازیکن سال فیفا انتخاب شد، انتخابی که به علت قهرمانی و درخشش این بازیکن آرژانتینی در جام جهانی فوتبال قابل پیش‌بینی بود. اما پس از اتمام مراسم کریم بنزما ستاره فرانسوی رئال مادرید که فصل خوبی را سپری کرده بود و بسیاری معتقد بودند عنوان برترین بازیکن سال فیفا باید به این بازیکن برسد با انتشار پستی و تشریح افتخاراتش در سال 2022 میلادی واکنش نشان داد و به طور تلویحی از این گفت که او باید برنده این جایزه می‌شده است. پس از انتشار این پست از سوی کریم بنزما مسی هم با انتشار عکس‌هایش با کاپ جام جهانی فوتبال نشان داد که او خود را برای رسیدن به این عنوان لایق‌تر می‌داند. به هرحال حاشیه‌های این مراسم چند روز پس از اتمام این مراسم در صدر اخبار برترین خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ورزشی جهان داشت. مهم‌ترین اتفاق سال فوتبال ایران پس از شکست 6 بر 2 تیم ملی مقابل انگلستان در جام جهانی 2022 هم در این مراسم افتاد جایی که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طی دعوت نامه رسمی علی دایی آقای گل اسبق فوتبال ملی جهان و همچنین اسطوره فوتبال کشورمان را برای حضور در مراسم برترین‌های سال این نهاد دعوت کرد و او هم با سفر به پاریس و حضور در این مراسم جوایز بازی جوانمردانه سال را به فرد اهدا کرد. البته یکی دیگر از حاشیه‌های مراسم دبست سال گذشته هم در بخش زنان رخ داد جایی که الکسیا پوتیاس بازیکن تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا و باشگاه بارسلونا به‌عنوان برترین بازیکن زن سال فیفا انتخاب شد، انتخابی که بحث برانگیز بود زیرا این بازیکن به علت مصدومیت بسیاری از تورنمنت‌های فوتبال از جمله جام ملت‌های زنان اروپا که به همراه رقابت‌های کوپا امریکای زنان مهم‌ترین تورنمنت‌های فصل بوده‌اند را از دست داده بود. به همین خاطر بسیاری براین باور بودند که این جایزه باید به «بیت مید» بازیکن انگلیسی تیم آرسنال که با تیم کشورش مقام قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را هم کسب کرده بود، می رسید.
 
تکمیل 32 تیم
جام جهانی زنان
جام جهانی زنان که تابستان سال آینده به میزبانی مشترک دوکشور استرالیا و نیوزیلند برگزار می‌شود، مهم‌ترین تورنمنت سال فوتبال زنان در جهان است، مسابقاتی که رقابت‌های انتخابی اش به علت شیوع ویروس کرونا در جهان تا اسفند ماه سال 1401 طول کشید و در این ماه فیفا با برگزاری مسابقات پلی آف انتخابی در نیوزیلند تکلیف تمام تیم‌های صعود کننده به مهم‌ترین تورنمنت فوتبال زنان جهان را مشخص کرد و حالا تمام نگاه‌ها به این دوکشور حاضر در قاره اقیانوسیه برای میزبانی از 32 تیم برتر فوتبال زنان جهان است.
 
انگلستان و برزیل قهرمانان اروپا و امریکای جنوبی
جام ملت‌های فوتبال زنان اروپا و امریکای جنوبی موسوم به یورو و کوپا امریکا مهم‌ترین رقابت‌های ملی فوتبال زنان در تابستان سال گذشته بودند، تورنمنت‌هایی که به میزبانی انگلستان و کلمبیا برگزار شد و در نهایت هم با قهرمانی انگلستان و برزیل به پایان
رسید.
نکته ویژه قهرمانی سه شیرها در اروپا این بود که تیم زنان انگلیس موفق شد با کسب این قهرمانی فوتبال ملی این کشور را پس از سال 1966 که تیم مردان در جام جهانی به مقام قهرمانی رسیده بود بار دیگر صاحب یک عنوان قهرمانی در فوتبال ملی کنند.

 

والیبال

پایان سلطه لهستان
مسابقات قهرمانی مردان جهان مهم‌ترین تورنمنت ملی والیبال جهان در سال گذشته بود. در این تورنمنت که به میزبانی مشترک دو کشور لهستان و اسلوونی برگزار شد یک شگفتی عجیب رخ داد؛ درحالی که بسیاری از هوداران و کارشناسان والیبال در سراسر جهان پیش از آغاز مسابقات براین باور بودند که شانس عقاب‌های سرخ و سفید اروپا برای رسیدن به سومین قهرمانی متوالی در مهم‌ترین تورنمنت والیبال جهان پس از المپیک زیاد است، تیم ملی والیبال ایتالیا که با فردیناندو دی‌جورجی در سالیان اخیر عملکرد خوبی داشت موفق شد در بازی نهایی این رقابت‌ها دست به کار بزرگی بزند و مقابل تماشاگران لهستانی و درخاک این کشور مقابل شاگردان نیکولا گربیچ به پیروزی برسد.
این برد باعث شد تا ایتالیا ضمن اینکه چهارمین قهرمانی خودش در این تورنمنت را کسب می‌کند روند قهرمانی‌های لهستان در مسابقات قهرمانی جهان را هم قطع کند، اتفاقی که برای لهستان باتوجه به اینکه این رقابت به میزبانی آنها برگزار می‌شد یک شکست و یک شوک بزرگ به حساب می‌آمد.

 

بسکتبال

اولین قهرمانی پس از چهارسال
رقابتهای لیگ حرفه‌ای بسکتبال امریکا موسوم به NBA یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های ورزشی جهان است که همه ساله با جذابیت فوق‌العاده‌ای برگزار می‌شود و سال 2022 نیز از این قاعده مستثنی نبود. در بازی نهایی این لیگ در سال 2022 دو تیم گلدن استیت و بوستون سلتیکس به مصاف هم رفتند. این مبارزه با برتری قاطع یاران استفن کری در تیم گلدن استیت به پایان رسید و آنها موفق شدند پس از سال 2018 بار دیگر رینک قهرمانی مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی بسکتبال در جهان را کسب کنند.
 
جمع برترین‌ها جمع شد
جام جهانی بسکتبال 2023 که شهریور ماه آینده به میزبانی مشترک سه کشور اندونزی، ژاپن و فلیپین برگزار می‌شود یکی از مهم‌ترین رقابت‌های سال آینده ورزش جهان است. مسابقاتی که مانند تمام تورنمنت‌های جهانی رقابت‌های انتخابی داشت و چهره سی و دوتیم حاضر در مهم‌ترین رقابت بسکتبال ملی جهان پس از بازی‌های المپیک تابستانی در ماه پایانی سال 1401 مشخص شد و تیم ملی بسکتبال کشورمان هم یکی از سی و دوتیم حاضر در جام جهانی 2023 است.

 

هندبال

مسابقات قهرمانی مردان جهان مهم‌ترین تورنمنت ورزشی سال گذشته در رشته هندبال بود. در این تورنمنت که دی و بهمن ماه سال گذشته به میزبانی مشترک دو کشور لهستان و سوئد برگزار شد، مطابق انتظار دو تیم فرانسه و دانمارک به بازی نهایی رسیدند و دانمارکی‌ها موفق شدند مقابل خروس‌ها به برتری برسند تا ضمن کسب سهمیه حضور در مسابقات هندبال بازی‌های المپیک تابستانی پاریس که تابستان 2024 برگزار می‌شود انتقام شکست در بازی نهایی توکیو 2020 را هم از یاران نیکولا کارباتی بگیرند.   تیم ملی هندبال کشورمان هم در این مسابقات حضور داشت و موفق شد با پیروزی مقابل شیلی برای اولین بار در تاریخ به مرحله حذفی هندبال قهرمانی جهان صعود کند، دستاوردی که امیدواریم در سالهای آینده نیز تداوم داشته و به سوی بهتر شدن حرکت کند.

 

فوتبال امریکایی

خداحافظی تام بریدی
فوتبال امریکایی در بسیاری از کشورهای جهان با نام «تام بریدی» ستاره سرشناس تیم نیوانگلند شناخته می‌شود، ستاره‌ای که دی ماه سال گذشته برای دومین بار از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد و مهم‌ترین اتفاق سال این رشته عجیب را به خودش اختصاص داد. البته باید دید تام بریدی در سال جدید به این خداحافظی پایبند می‌ماند یا اینکه این بار هم به مانند گذشته به دنیای فوتبال امریکایی باز می‌گردد!

 

فرمول یک

فرشتاپن، همچنان قهرمان
پایان فصل 2021 برای رقابت‌های فرمول یک بسیار عجیب بود زیرا پس از هفت دوره، بالاخره راننده‌ای غیر از لوئیس همیلتون انگلیسی، که در تیم مرسدس عضویت دارد، به مقام قهرمانی مسابقات فرمول یک قهرمانی جهان رسید؛ این بار نوبت مکس فرشتاپن راننده هلندی تیم ردبول اتریش بود که به این عنوان برسد و به قهرمانی‌های متوالی و تکراری همیلتون در فرمول یک پایان دهد. پس از کسب عنوان قهرمانی فصل 2021 از سوی فرشتاپن کمتر کسی فکر می‌کرد او در پایان فصل آینده هم برای دومین بار متوالی جام قهرمانی را بالای سر ببرد اما این اتفاق رخ داد تا ثابت شود همیلتون دیگر برای رسیدن به این عنوان مانند سال‌های دور بی‌رقیب نیست و کار سختی برای عبور از رکورد شوماخر افسانه‌ای دارد. این روند ناامید کننده از همیلتون البته در اولین مسابقه فصل 2023 هم ادامه داشت و فرشتاپن مانند سالیان گذشته به مقام قهرمانی اولین مسابقه فصل در بحرین رسید و همیلتون اولین رقابت فصل جدید را با حضور در رتبه غیرمنتظره پنجم به پایان رساند. عملکردی که نشان می‌دهد باید در فصل 2023 هم باید منتظر قهرمانی مکس فرشتاپن هلندی باشیم، قهرمانی ای که اگر رخ بدهد باعث می‌شود مکس یک هت‌تریک  رؤیایی را انجام بدهد.

 

دوومیدانی

نابغه‌ای به‌نام موندو دوپلانتیس!
مهم‌ترین اتفاق دوومیدانی جهان در سال گذشته به رکوردشکنی‌های متوالی آرماندو دوپلانتیس پرنده سوئدی امریکایی‌الاصل پرش ارتفاع جهان باز می‌گردد. این ورزشکار در این سال چهره شد و با رکوردشکنی‌های متوالی در تورنمنت‌های مختلف از جمله دایموند لیگ و رقابت‌های قهرمانی جهان اورگان 2022 باعث شگفتی همگان شده است، رکوردشکنی‌هایی که همچنان تا روزهای پایانی سال هم ادامه داشت. موندو در اولین تورنمنت دوومیدانی سال 2023 جهان که به میزبانی شهر کلرمون فرانسه برگزار شد موفق شد بار دیگر رکوردشکنی کند و حد نصاب پرش بانیزه جهان را که پیش از این با 6.18 متر در اختیار خودش قرار داشت را به 6.22 برساند. رکوردهایی شگفت انگیز که البته باتوجه به عملکرد این پرنده سوئدی به نظر می‌رسد در سال جدید هم شکسته خواهد شد و قله‌های جدیدی توسط این نابغه سوئدی فتح خواهد شد!
 
جاکوبز، بولت دوم؟
رقابت‌های دوی 100 متر بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو برای علاقه مندان به دوومیدانی در جهان از اهمیت زیادی برخوردار بود، زیرا این اولین دوره بازی‌های المپیک بود که پس از خداحافظی یوسین بولت جامائیکایی از دنیای حرفه‌ای برگزار می‌شد و علاقه‌مندان به این ورزش در جهان در انتظار مشخص شدن جانشین اسطوره جامائیکایی بودند. این عنوان به مارسل جاکوبز از ایتالیا رسید. بسیاری از کارشناسان براین باور بودند که این دونده ایتالیایی موفق نمی‌شود عنوان سریع‌ترین مرد جهان را در ‌تورنمنت های بعدی برای خودش حفظ کند، اما جاکوبز موفق شد در تورنمتت‌های بعدی مانند دایموند لیگ و مسابقات قهرمانی جهان به مقام قهرمانی برسد و این عنوان را برای خودش نگه دارد. عملکرد جاکوبز نشان داد او شایستگی دریافت لقب «بولت دوم دوومیدانی جهان» را دارد. اوج عملکرد این ورزشکار درسال گذشته به مسابقات قهرمانی جهان اورگان امریکا باز می‌گردد، جایی که ستاره ایتالیایی موفق شد با حد نصاب 10.05 به مقام قهرمانی برسد، حد نصابی که البته با رکورد‌های بولت فاصله زیادی دارد اما باز هم علاقه مندان به دوی سرعت را به درخشش آتی او امیدوار نگه می‌دارد.

 

تنیس

ظهور آلکاراس در ایندیاناولز 2022
بسیاری از علاقه مندان به ورزش در جهان، کارلوس آلکاراس تنیسور جوان اسپانیایی که در سال گذشته تبدیل به یکی از ستاره‌های بلامنازع تنیس جهان شد را در نیمه نهایی رقابت‌های ایندیانا ولز 2022 شناختند. این تورنمنت در آخرین روز سال 1400 و در آستانه تحویل سال1401 برگزار شد، رقابتی که آلکاراس در آن مقابل رافائل نادال اسطوره تنیس جهان و هموطن خودش شکست خورد و از صعود به بازی نهایی آن رقابت‌ها بازماند. اما پس از پایان مصاف نیمه نهایی بسیاری از هواداران تنیس در جهان متوجه شدند که این بازیکن جوان بزودی به یکی از ستاره‌های جدید دنیای راکت تبدیل می‌شود، اتفاقی که با قهرمانی کارلوس در مسابقات گرند اسلم امریکا خیلی زود رخ داد و حالا پس از گذشت کمی بیش از یک سال از نیمه‌نهایی ایندیاولز 2022 تمام علاقه مندان به دنیای راکت این ستاره جوان را می‌شناسند و او نیز در راه تبدیل شدن به یک ابر ستاره در آسمان تنیس دنیا است.
 رکورد ابدی پادشاه در فلیپ شاتریه
اولین اتفاق مهم تنیس جهان پس از اتمام نوروز 1401 در پاریس پایتخت فرانسه برای رافائل نادال رخ داد. اسطوره اسپانیایی تنیس جهان موفق شد بار دیگر عملکرد درخشان خودش در مسابقات رولان‌گاروس، اولین و تنها گرند اسلم خاک رس جهان  را تکرار کند و درپایان با پیروزی مقابل «کسپر رود» نروژی که از بازیکنان سابق آکادمی نادال محسوب می‌شد، چهاردهمین قهرمانی خودش در رولان گاروس را جشن بگیرد، رکوردی که به نظر می‌رسد تا سالیان سال تنیسور دیگری به آن دست پیدا نکند.
 
شیر همیشه شیر است!
نواک جوکوویچ صربستانی در فصل 2022 به علت عدم تزریق واکسن کرونا بسیاری از تورنمنت‌های این سال را از دست داد. اتفاقی که البته همچنان و در فصل جدید هم ادامه دارد و او به علت پابرجا ماندن قوانین مسافرتی ایالات متحده دو مسترز مهم فصل یعنی ایندیاناولز و میامی را از دست داده است اما دولت انگلستان برای نوله مجوز فوق‌العاده حضور در ویمبلدون را صادر کرد و او موفق شد برای حضور در تنها گرنداسلم چمن جهان به این کشور سفر کند. این سفر البته برای او پایان خوشی داشت و صربستانی موفق شد اولین و تنها قهرمانی گرند اسلم خود در سال 2022 را کسب کند تا نشان دهد شیر تحت هر شرایطی شیر است!
 
خداحافظی غم‌انگیز استاد سوئیسی
خداحافظی راجر فدرر از دنیای تنیس دراماتیک‌ترین اتفاق تنیس جهان در سال 1401 بود. اسطوره سوئیسی در شرایطی که اعلام کرده بود در رقابت‌های مسترز بازل سوئیس به دنیای تنیس باز می‌گردد با انتشار بیانه‌ای در حساب‌های کاربری خودش در فضای مجازی اعلام کرد به علت مصدومیت زانو قادر به ادامه حضور در دنیای راکت نیست و پس از مسابقات لیورکاپ 2022 از دنیای حرفه‌ای تنیس خداحافظی خواهد کرد. اتفاقی که شهریورماه امسال و پس از بازی دونفره با رافائل نادال در رقابت‌های لیورکاپ لندن رخ داد و دنیای تنیس با استاد، نابغه و اسطوره سوئیسی خداحافظی کرد.
 شماره یک در استرالیا
فصل جدید مسابقات تنیس با رقابت‌های آزاد استرالیا آغاز شد، رقابت‌هایی که بالاخره پس از یک سال از اخراج نواک جوکوویچ از خاک این کشور به علت عدم تزریق واکسن کرونا، از این بازیکن پذیرایی می‌کرد. نواک هم با نمایشی دلپذیر موفق شد در بازی نهایی با نتیجه 3 بر صفر استفانو سیتسیپاس یونانی را شکست بدهد و پس از هشت ماه بار دیگر به صدر جدول برترین تنیس بازان جهان بازگردد.
 
روزهای رؤیایی مدودف
دنیل مدودف مشهور‌ترین ستاره تنیس روسیه آغاز خوبی در سال جدید نداشت اما پس از وقفه‌ای که دنیای تنیس با اتمام اولین گرند اسلم فصل تجربه کرد، متحول شد و موفق شد در مدت زمان کمتر از 20 روز در سه تورنمنت از تورهای ATP به مقام قهرمانی برسد.
نکته مهم‌تر اینکه او موفق شد در کمال شگفتی اولین شکست فصل جوکوویچ را در مرحله نیمه نهایی مسابقات دبی به او تحمیل کند و پس از آن هم با عبور از آندره روبلف هموطن خودش در بازی نهایی به سومین قهرمانی خود در این مسابقات برسد.
باید دید این نمایش چشگمیر از سوی ستاره روس در رقابت‌های ایندیانا ولز و میامی هم ادامه پیدا می‌کند یا اینکه روند پیروزی‌های متوالی او پیش از آغاز رولان گاروس به پایان خواهد رسید؟

 

آنچه در سال آینده خواهید دید

جام جهانی جوانان
اولین تورنمنت مهم سال آینده جام جهانی فوتبال جوانان است، مسابقاتی که از 30 اردیبهشت سال آینده به میزبانی اندونزی برگزار می‌شود و تیم ملی جوانان ایران یکی از تیم‌های حاضر در آن است.
 
پانزدهمین قهرمانی نادال در فرانسه؟
دومین گرند اسلم فصل مانند سالیان گذشته خرداد ماه به میزبانی ورزشگاه فلیپ شاتریه پاریس برگزار می‌شود، مسابقاتی که رافا نادال با کسب 14 عنوان قهرمانی در آن رکورددار است. نابغه اسپانیایی در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به اوج آمادگی تا شروع این تورنمنت است تا رکورد رؤیایی خود را دست نیافتنی‌تر کند.
 
جام جهانی زنان
تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده امریکا یکی از قدرت‌های بلامنازع فوتبال زنان در جهان است تیمی که بیشترین شانس را برای کسب عنوان قهرمانی جام جهانی فوتبال زنان که تیر و مرداد ماه سال‌جاری به میزبانی استرالیا و نیوزیلند برگزار می‌شود دارد.
 
یانکی‌ها به‌دنبال جبران ناکامی 2019
مهم‌ترین تورنمنت بسکتبالی جهان در سال 1402 شهریور ماه به میزبانی سه کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی برگزار می‌شود، جایی که سی و دوتیم برتر بسکتبال جهان برای رسیدن به جام قهرمانی جهان مبارزه می‌کنند. امریکا مهم‌ترین تیم حاضر در این رقابت‌ها است آنها در این دوره با استیو کر به‌دنبال جبران ناکامی سال 2019 هستند، ‌سالی که در آن به رتبه نازل هفتم رضایت دادند و انتقادهای بسیاری را متحمل شدند.
 

رکورد‌هایی که شکسته می‌شوند
رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جهان به مانند بسیاری از رشته‌های دیگر در شش ماه نخست سال برگزار می‌شود. فدراسیون جهانی دوومیدانی IAAF امتیاز میزبانی این مسابقات در سال 2023 را به بوداپست واگذار کرده است، تورنمنتی که از 28 مرداد تا 5 شهریور به میزبانی پایتخت مجارستان برگزار می‌شود و در جریان آن به احتمال زیاد رکوردهای زیادی شکسته می‌شود.
 

روزهای حساس راگبی
راگبی ورزش مهیجی که کمتر شناخته شده است مهم‌ترین مسابقاتش در سال 1402 برگزار می‌شود و جام جهانی این رشته به مانند بسیاری از رشته‌های دیگر تیمی در سال قبل از المپیک تابستانی برگزار خواهد شد. جام جهانی راگبی از 17 شهریور سال‌جاری به میزبانی فرانسه آغاز خواهد شد و در نهایت تیم‌های برتر این مسابقات جواز حضور در مسابقات راگبی بازی‌های المپیک تابستانی پاریس که تابستان 2024 به میزبانی پایتخت فرانسه برگزار می‌شود را به‌دست خواهند آورد.
 

مهم‌ترین تور فصل در میانه تابستان
تور دوچرخه سواری فرانسه موسوم به توردوفرانس مهم‌ترین و معتبرترین تور دوچرخه سواری جهان است که همه‌ساله در تابستان از دانمارک آغاز می‌شود و با عبور از کشورهایی مانند آلمان به شهر پاریس پایتخت فرانسه می‌رسد و در نهایت در خیابان مشهور شانزلیزه این شهر به پایان می‌رسد. توردوفرانس 2023 به مانند سالیان گذشته از تاریخ 1 ژوئیه 2023 آغاز و تا 23 ژوئیه همان سال برابر با 10 تیر تا 1 مرداد 1402 برگزار می‌شود و برترین دوچرخه سواران جاده جهان در این مدت با یکدیگر برای رسیدن به‌عنوان برترین دوچرخه سوار فصل رقابت می‌کنند.
 

سالی حساس برای کمیته‌های ملی المپیک
همیشه سال‌های پیش از المپیک‌های تابستانی و زمستانی برای کمیته‌های المپیک سراسر جهان بواسطه برگزاری مسابقات کسب سهمیه در رشته‌های مختلف بسیار مهم است، اتفاقی که در سال 1402 هم رخ می‌دهد.
البته باید توجه داشت که مسابقات کسب سهمیه المپیک 2024 در بسیاری از رشته‌ها پیش از آغاز سال‌جاری میلادی شروع شده است و امسال هم ادامه
پیدا می‌کند.
این مسابقات از آنجا مهم است که کمیته‌های ملی المپیک کشور‌ها سال‌های سال برای حضور فوق‌العاده کاروان کشورشان در المپیک تلاش می‌کنند و بنابراین برای رسیدن به این هدف باید تیر نهایی را در مسابقات کسب سهمیه بزنند و بهترین عملکرد را در این رقابت‌ها داشته باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی