از بازی در سانتیاگو برنابئو تا اخراج علی دایی

وقتی بین دو نیمه عید شد!

«دیگر مجالی برای طرح برنامه‌های تاکتیکی نمانده بود. تومیسلاو ایویچ فقید، گوشه‌ای از رختکن ایستاده بود و خوشحالی و شادی شاگردانش که سال نو را به هم تبریک می‌گفتند، تماشا می‌کرد!» این فلاش بکی به رختکن تیم ملی ایران در بین دو نیمه بازی با نانت فرانسه در لحظه تحویل سال ۱۳۷۷ بود. عید که می‌شود، همه ایران تعطیل است و مردم به دید و بازدید و مسافرت و تفریح مشغولند. با این حال، فوتبال یکی از موضوعاتی است که تعطیل‌بردار نیست و فوتبالیست‌ها معمولاً فرصت چندانی برای حضور در کنار اقوام و دوستان خود را در ایام عید ندارند. نوروز ۱۴۰۲ هم یکی از عیدهایی است که در آن بازی‌های مختلف برگزار می‌شود. تیم ملی کشورمان هم اگرچه بازی رسمی ندارد اما طبق برنامه‌ای که از قبل اعلام شده بود، قرار است دور جدید تمریناتش پس از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را با حضور سرمربی جدید برگزار کند. یوزها قرار بود در فیفادی‌های پیش رو به مصاف عراق و روسیه بروند که بازی با عراق لغو شد اما احتمال بازی با روس‌ها همچنان وجود دارد‌. به این بهانه، نگاهی به دیدارهای تیم ملی در عید سال‌های گذشته انداخته‌ایم که می‌تواند جالب توجه باشد.

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار

  1/1/1377  
تیم ملی کشورمان که خود را برای حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه آماده می‌کرد، اردویی را پیش از جام جهانی در این کشور برگزار کرد و پس از دیدار با سنت اتین، در دومین بازی خود به مصاف نانت رفت و با نتیجه ۲-۱ و با گل‌های سیروس دین‌محمدی، این تیم را شکست داد. لحظه تحویل سال ۱۳۷۷ مطابق با روز جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۷۶، ساعت ۲۳ و ۲۴ دقیقه و ۳۱ ثانیه بود که دقیقاً این لحظه، بین دو نیمه بازی ایران و نانت بود و زنده‌یاد مهرداد میناوند، دعای تحویل سال را خواند.
 
  3/1/ 1377  
تیم ملی در سومین بازی دوستانه خود در اردوی فرانسه، به مصاف مون پولیه رفت و ۳-۰ شکست خورد. در این اردو، تیم ملی برای اولین بار، از یک اسپانسر که تبلیغ یک شرکت تولید مرغ در فرانسه بود، استفاده کرد!
 
  2/1/1379  
تیم ملی که خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰ لبنان آماده می‌کرد، در قبرس و در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی این کشور رفت که این مسابقه با تساوی بدون گل به پایان رسید.
 
  12/1/1379  
تیم ملی در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها، به مصاف مالدیو رفت و این تیم را با نتیجه پر گل ۸-۰ در‌هم کوبید. مهدی هاشمی نسب، سیروس دین‌محمدی، مهدی مهدوی‌کیا، حمید استیلی، علی دایی(۳ گل) و سید علی موسوی گلزنان ایران در این مسابقه بودند.
 
  12/1/1383  
ملی‌پوشان در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، به مصاف لائوس رفتند و این تیم را با نتیجه ۷-۰ شکست دادند. علی دایی(۲ گل)، رضا عنایتی(۲ گل)، ابراهیم تقی‌پور(۲ گل) و مدافع لائوس برای ایران گلزنی کردند.
 
  5/1/1384  
ایران در دیداری حساس از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶، با ژاپن مسابقه داد و این تیم را با نتیجه ۲-۱ و با گل‌های وحید هاشمیان شکست داد اما یک حادثه این پیروزی را به کام همه تلخ کرد. چرا که هفت تماشاگر در ازدحام جمعیت ورزشگاه آزادی تهران، جان خود را از دست دادند.
 
  10/1/1384  
شاگردان برانکو ایوانکوویچ، در یک بازی سخت در پیونگ یانگ به مصاف کره شمالی رفتند و این تیم را با نتیجه ۲-۰ و با گل‌های مهدوی‌کیا و جواد نکونام، شکست دادند تا مسیر صعود به جام جهانی برای‌شان هموارتر شود. پس از این بازی، ملی‌پوشان یک ساعت در رختکن حبس شده بودند! چرا که کره‌ای‌ها از داوری مسابقه به‌شدت انتقاد داشتند و بیم آن می‌رفت که به ملی‌پوشان آسیب برسد. البته پس از رفتن بازیکنان ایران به داخل اتوبوس هم، تعداد زیادی از هواداران کره دور اتوبوس جمع شده و آن را مثل گهواره تکان می‌دادند!
 
  4/1/1386  
تیم ملی که تحت هدایت امیر قلعه‌نویی خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ آماده می‌کرد، دیداری دوستانه با قطر برگزار کرد و این تیم را در دوحه، با گل علیرضا نیکبخت واحدی ۱-۰ شکست داد.
 
  2/1/1387  
در شرایطی که علی دایی هدایت تیم ملی را در دست گرفته بود، در یک بازی دوستانه، بحرین با یک گل ایران را شکست داد.
 
  7/1/1387  
تیم ملی در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، به مصاف کویت رفت که این مسابقه با تساوی ۲-۲ به پایان رسید. سید جلال حسینی و نیکبخت واحدی در این بازی گلزنی کردند.
 
  3/1/1388  
تیم ملی در یک دیدار دوستانه با کویت مسابقه داد و این تیم را با گلی که مازیار زارع از روی نقطه پنالتی زد، ۱-۰ شکست داد.
   8/1/1388  
ایران در یک دیدار حساس از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰، در ورزشگاه آزادی به مصاف عربستان رفت و با نتیجه ۲-۱
شکست خورد.
 پس از این بازی که مسعود شجاعی تک گل کشورمان را به ثمر رساند، علی دایی از سرمربیگری تیم ملی برکنار شد که شهریار علت آن را دستور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت اعلام کرد!
 
  6/1/1392  
تیم ملی تحت هدایت کارلوس کی‌روش در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا، در کویت برابر این کشور قرار گرفت که آن مسابقه با تساوی 1-1 خاتمه یافت. زننده گل ایران در آن بازی مسعود شجاعی بود.
   6/1/1394   
ایران در نوروز 1394، اردویی را در اروپا برگزار و بازی‌هایی را انجام داد که یکی از آنها با شیلی در ورزشگاه سانکت پولتن وین در اتریش بود. دیداری که 2-0 به سود یوزها به پایان رسید و جواد نکونام و وحید امیری در آن بازی برای تیم ملی گلزنی کردند.
 
  11/1/1394  
پنج روز بعد، ایران در ورزشگاه سولنا استکهلم، برابر سوئد قرار گرفت که زلاتان ابراهیموویچ را هم در ترکیبش داشت و او موفق شد گل اول کشورش را وارد دروازه علیرضا
حقیقی کند.
این دیدار با نتیجه 3-1 به سود میزبان به پایان رسید و در پایان آن نکونام که تک گل ایران را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده بود، از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.
   5/1/1395  
تیم ملی در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، مقابل هند قرار گرفت و این تیم را در ورزشگاه آزادی با چهار گل
شکست داد.
دیداری که در آن، احسان حاجی‌صفی (۲ گل)، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش برای ایران گلزنی کردند.
 
   10/1/1395  
پنج روز بعد و در ادامه بازی‌های این مرحله، ایران به مصاف عمان رفت و توانست با دبل سردار آزمون این تیم را در ورزشگاه آزادی مغلوب کند.
 
  3/1/1396  
نوروز 1396 هم ادامه دیدارهای مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 پیگیری شد و ایران در دوحه توانست قطر را با تک گل مهدی طارمی 1-0 شکست دهد.
 
  8/1/1396  
پنج روز بعد ایران در ادامه بازی‌هایش در این مرحله در ورزشگاه آزادی با چین دیدار کرد و باز هم با درخشش طارمی توانست این تیم را از پیش رو بردارد.
 
  3/1/1397  
شاگردان کی‌روش که خود را برای حضور در جام جهانی روسیه آماده می‌کردند، در ورزشگاه رادس تونس و در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم ملی این کشور رفتند که این بازی 1-0 به سود تونس خاتمه یافت.
 
  7/1/1397  
ایران چهار روز بعد در اتریش بازی دوستانه دیگری را برگزار کرد و این بار توانست الجزایر را 2-1 مغلوب کند. دیداری که سردار آزمون و مهدی طارمی زننده گل‌های تیم کشورمان بودند.
 
  10/1/1400  
تیم ملی تحت هدایت دراگان اسکوچیچ، در نوروز 1400 دیدار دوستانه‌ای را با سوریه ترتیب داد و توانست این تیم را در ورزشگاه آزادی 3-0 شکست دهد. در این بازی، محمد‌حسین کنعانی‌زادگان، سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد گلزنی کردند. کنعانی‌زادگان در حالی گل اول ایران را در ثانیه 72 به ثمر رساند که نامش به‌عنوان زننده سریع‌ترین گل تاریخ تیم ملی ثبت شد.
 
  4/1/1401  
 در سال 1401 هم تیم ملی دیدارهایی را در ایام نوروز برگزار کرد. ایران که صعود زودهنگامش به جام جهانی 2022 قطر قطعی شده بود، در ورزشگاه جام جهانی سئول، دیدار برگشتش در مرحله مقدماتی جام جهانی را برابر کره جنوبی برگزار کرد و 2-0 بازنده شد تا کره‌ای‌ها بالاخره و پس از گذشت بیش از یک دهه موفق به شکست دادن ایران شوند.
 
  9/1/1401  
بازی آخر ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی حاشیه ساز شد. شاگردان اسکوچیچ در شرایطی در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد برابر لبنان با گل‌های آزمون و جهانبخش به پیروزی 2-0 رسیدند که گروهی از بانوان علاقه‌مند به تیم ملی، نتوانستند به استادیوم راه پیدا کنند و در این بین به تعدادی از آنها گاز اشک‌آور زده شد که این موضوع بازتاب زیادی داشت و رئیس‌جمهور هم دستور پیگیری داد.

 

بــــرش

2/1/1356  
شاگردان حشمت مهاجرانی که برای حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین آماده می‌شدند، در یکی از جالب‌ترین دیدار‌هایی که ایران در تاریخ خود شرکت کرده، در تورنمنت رئال مادرید حضور پیدا کردند. تیم ملی در این تورنمنت و در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به مصاف آرژانتین رفت و این تیم را با تساوی ۱-۱ متوقف کرد. در این بازی، ابتدا دنیل برتونی در دقیقه ۱۴، از روی نقطه پنالتی دروازه ما را باز کرد اما محمد صادقی در دقیقه ۷۹ بازی را به تساوی کشاند. جالب اینکه همان آرژانتین توانست عنوان قهرمانی جام جهانی را در سال بعد در کشورش به دست آورد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی