آشوب درخیابان امتیاز‌گیری در دیپلماسی

محسن احدی
روزنامه‌نگار و پژوهشگر

با فرونشستن غبار ناآرامی‌ها در کشور و شکست سیاست‌های اعمال فشار علیه تهران که در کف خیابان از سوی دولت‌های اروپایی اتخاذ شده بود، دیگر امریکا و متحدان اروپایی واشنگتن متوجه شدند که نهال بارور شده جمهوری اسلامی ریشه عمیقی در این خاک دارد و آنها نمی‌توانند به خیال خود، با تحریک احساسات و افکار عمومی در داخل کشور و همچنین دیاسپارای خارج نشین، حاکمیت را دچار خدشه کنند.
از همان آغاز ماجرای مرگ دلخراش یک خانم در مرکز پلیس، با وجود آنکه تدابیر پزشکی ویژه‌ای در این راستا اعمال گردید و حتی شخص رئیس جمهور در تماس با خانواده مرحومه قول پیگیری این پرونده را داده و به نهادهای ذیربط دستور تحقیق در این خصوص را دادند و مجلس شورای اسلامی نیز به‌صورت مستقل در این خصوص تحقیق و گزارشی ارائه کرد؛ ولی از همان ابتدا رفتار غربی‌ها بدون داشتن هیچ گونه فکت  یا اطلاعات میدانی در مسیری بود که سال‌ها است در قبال انقلاب اسلامی از همان ابتدای پیروزی آن اتخاذ شده بود.
غربی‌ها تصور داشتند می‌توانند با حمایت از معترضان در خیابان و ایجاد جو رسانه‌ای طومار جمهوری اسلامی را بپیچند و غافل از آن بودند که تلاش سالیان دراز آنها از قبیل حمایت از ترور کور منافقین، حمایت از رژیم بعثی صدام در زمان جنگ تحمیلی، تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران و همراهی با داعش برای حملات تروریستی در کشور همیشه ناکام بوده و اقدام کنونی آنها نیز به کمافی السابق موفق نخواهد بود.
در این میان اما نقش ایرانی‌تباران حاضر در عرصه سیاست یا حتی عرصه مد و بازیگری که فاقد هیچ‌گونه تجربه و دانش سیاسی یا حتی کوچک‌ترین اطلاعاتی در مورد مسائل داخل ایران هستند در تحریک سیاستمداران غربی و ایجاد جو مسموم علیه تهران بسیار مشهود بود.
 امید نوری‌پور نماینده حزب سبزها در پارلمان آلمان در توئیتی با غیر واقعی نشان دادن وضعیت زنان و چشم بستن بر وضعیت بانوان در کشورمان مدعی شد که سال‌ها است تبعیض سیستماتیکی علیه زنان در جمهوری اسلامی اعمال می‌شود و منتقدان به این تبعیضات با خشونت سرکوب می‌شوند.
بیژن جیرسرایی دیگر نماینده ایرانی تبار پارلمان آلمان نیز در توئیتی دیگر با طرح اتهاماتی واهی علیه تهران، رابطه ایران با دولت‌های اروپایی را مورد انتقاد قرار داد و خواستار قطع همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با کشورمان شد.
مسعود قره‌خوانی عضو پارلمان نروژ نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه دات والدرز این کشور مدعی شد خشونت سیستماتیک علیه مردم و بخصوص زنان در ایران هرچه زودتر باید متوقف شود.
اتحادیه اروپا نیز از قافله جوسازی علیه تهران عقب نماند و در 16 شهریور در یک بیانیه تحریک‌آمیز خواستار احترام مقامات ایرانی به حقوق اساسی شهروندان ایرانی شد.
دولت فرانسه با نادیده گرفتن این موضوع که این کشور مرکز فرماندهی اقدامات تروریستی گروهک منافقین و محل زندگی سرکردگان این گروه که دست‌شان به خون 17 هزار ایرانی آغشته است، در همین روز در یک بیانیه مداخله‌آمیز، مرگ مهسا امینی را تکان دهنده و محکوم کرد و خواستار تحقیقات شفاف در این خصوص شد.
سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز در ادامه سیاست مسموم بروکسل علیه تهران، با نادیده گرفتن اقدامات ایران در خصوص پرونده مرگ خانم امینی، خواستار تحقیقات شفاف و سریع و مجازات عاملان این اتفاق تلخ شد که در مقابل در دیدار دبیر ستاد حقوق بشر با سفیر دانمارک در تهران از آن انتقاد شد.
کاظم غریب‌آبادی در دیدار با جسپر وار گفت: چرا از شهروندان ایرانی کرد که قربانی گروهک‌های تروریستی چون پ‌ک‌ک، پژاک و کومله می‌شوند، سخنی نمی‌گویند و اقدامات آنها را محکوم نمی‌کنند.
عصر پنجشنبه هفتم مهر نیز پارلمان اروپا با اکثریت قاطع آرا، قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن خواسته شد عاملان دخیل در کشته شدن مهسا امینی و سرکوب واهی معترضان به سرعت مشخص و مجازات گردند.
صبح همین روز، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا، در پیامی توئیتری خواستار آزادی معترضان بازداشتی و پایان دادن به خشونت در ایران شده بود. وی با اشاره به حق آزادی بیان و اجتماعات، از اقدامات احتمالی اتحادیه و بررسی همه گزینه‌ها در قبال روند جاری در ایران خبر داده و از امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی خواسته بود مسئولان قتل مهسا امینی را به پاسخگویی ملزم کنند.
در این میان برخی سیاستمداران اروپایی از جمله برخی اعضای پارلمان اروپا به نشانه همبستگی با آشوبگران در ایران موهای خود را با قیچی کوتاه کردند تا قطعات پازل اقدامات علیه ایران بیش از پیش تکمیل گردد.
امریکا از همان ابتدای مخابره خبر مرگ مهسا امینی، به مسموم‌سازی فضا علیه ایران پرداخت و در 31 شهریور ماه وزارت خزانه‌داری، پلیس امنیت اخلاقی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.
رابرت مالی با انتشار توئیتی ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی گفت، ایران باید به نقض حقوق اساسی زنان و خشونت علیه آنها پایان دهد. وی سپس تأکید کرد کسانی که مسئول مرگ خانم امینی هستند، باید مورد بازخواست قرار گیرند.
جیک سالیوان «مشاور امنیت ملی امریکا» هم در توئیتی نوشت: از مرگ مهسا امینی 22 ساله که گفته می‌شود در بازداشت توسط پلیس اخلاق ایران مورد ضرب و شتم قرار گرفت، عمیقاً نگران هستیم. مرگ او نابخشودنی است. ما همچنان مقامات ایرانی را در قبال این گونه موارد نقض حقوق بشر پاسخگو خواهیم دانست.
جوبایدن رئیس جمهور امریکا نیز در اولین واکنش به این موضوع در یک سخنرانی در کالیفرنیا و در حالی که تعداد زیادی از مخالفان جمهوری اسلامی در سالن حضور داشتند، در ادامه مداخلات همیشگی واشنگتن در امور داخلی ایران بار دیگر به حمایت از ناآرامی‌های اخیر در ایران پرداخت و گفت که از میزان واکنش ایرانی‌ها به فوت مهسا امینی حیرت‌زده شده است.
کانادا که سال‌ها است برای قرارگیری در صف اول ایران‌ستیزی همیشه با دیگر کشورها در رقابت است نیز از قافله عقب نماند و جاستین ترودو نخست‌وزیر این کشور و وزیر خارجه اوتاوا هر یک در سخنرانی و بیانیه‌های جداگانه اتهامات واهی و اثبات نشده علیه تهران را تکرار کردند.
جاستین ترودو در توئیتی با ادعای واهی سرکوب آزادی بیان در ایران نوشت: کانادا قویاً حمایت خود را از مردمی که در حال بیان نظر خود هستند، اعلام می‌کند.
کانادا همزمان چندین مؤسسه و نهاد ایرانی را مورد تحریم قرار داد و شورای شهر اوتاوا پایتخت این کشور در تصمیمی مضحک، تصویب کرد بخشی از خیابان متکالف در مقابل سفارت جمهوری اسلامی به نام «مهسا امینی» تغییر کند و این در حالی است که کانادا سال‌ها است در اقدامی یک طرفه ارتباط دیپلماتیک میان تهران و اوتاوا را قطع کرده و بارها به درخواست‌های ایران برای ایجاد یک دفتر نمایندگی برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان ساکن این کشور درخواست رد داده و عملاً سفارت کشورمان در اوتاوا تعطیل است.
همچنین در اقدامی مداخله‌آمیز و دور از‌ شأن دیپلماتیک، هفتم آبان ماه نخست‌وزیر کانادا در تجمع ایرانیان ساکن این کشور علیه جمهوری اسلامی شرکت کرد و به‌عنوان عالی‌ترین مقام یک کشور خارجی لقب گرفت که در میان مخالفان جمهوری اسلامی حضور پیدا می‌کرد.
اما یکی از قطعات پازل ایران‌ستیزی و ایجاد جو سمی علیه تهران، دادن تریبون به نازنین بنیادی بازیگر دسته چندم و فعال حوزه مد که حالا خود را فعال حقوق بشر نامیده بود در شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که در آبان ماه سال‌جاری در یک نمایش مضحک به نفرت‌پراکنی علیه ایران و جمهوری اسلامی پرداخت و بدون هیچ تجربه و دانش سیاسی، مدعی العموم مردم ایران برای دادخواهی و‌ گذار به دموکراسی موهوم خود شد.
در مقابل ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به مواضع مداخله‌جویانه برخی مقامات امریکا، اتحادیه اروپایی و تعدادی از کشورها در خصوص فوت خانم مهسا امینی با تسلیت به پدر و مادر و خانواده داغدار ایشان، مواضع مداخله‌جویانه خارجی در مورد این حادثه تأسف‌بار را محکوم و به این کشورها توصیه کرد از فرصت‌طلبی و استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر اجتناب کنند.
فوتبال برای سیاست
ادعای غربی‌ها همواره این بوده است که باید ورزش از سیاست دور باشد و در راستای این شعار پوچ، همیشه مقابله ورزشکاران ایرانی در عدم مواجهه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی را تقبیح کرده و در تلاش‌هایی برای تعلیق ورزش ایران از میادین و عرصه‌های بین‌المللی داشته‌اند.
اما با آغاز ناآرامی‌ها در ایران تلاش‌هایی برای تحت‌فشار قرار دادن فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای کنار گذاشتن تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی 2022 قطر به‌دلیل آنچه نقض حقوق بشر عنوان شده، شکل گرفت. در همین راستا روزنامه «رپوبلیکا» در ایتالیا خبر داد که سفیر امریکا در ایتالیا خواهان کنار گذاشتن تیم ملی ایران از بیست‌ودومین دوره جام جهانی شده است.
پائولو زامپولی سفیر امریکا در ایتالیا با ارسال نامه‌ای به فیفا و در خطاب به جانی اینفانتینو رئیس فیفا خواستار کنار گذاشتن تیم ملی ایران از جام جهانی شد. در بخشی از این نامه آمده است: «ما نمی‌توانیم خشونت دولت ایران را تحمل کنیم، شما فرصت دارید تا وضعیت را بهبود بخشید. بار دیگر جهان منتظر اقدام شما به‌عنوان یک رهبر برای محروم کردن ایران از جام جهانی است. آنچه حول محور فیفا می‌چرخد ​​نباید تحت‌الشعاع اخبار سیاسی منفی برای میلیاردها هوادار در سراسر جهان قرار گیرد؛ اخباری که می‌تواند بر کار خوب شما و تمیم بن‌حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی (امیر قطر) تأثیر بگذارد.»
اعدام اکبری آغاز پرده دوم ایران‌هراسی
پرده دیگر اقدامات علیه تهران بعد از آن که ایران علیرضا اکبری را به جرم جاسوسی برای سرویس‌های بیگانه و ارائه اطلاعات حساس به دشمنان با حکم دادگاه اعدام کرد، رخ داد.
اتحادیه اروپا در بیانیه مداخله‌جویانه خود با محکوم کردن اجرای حکم اکبری و در ادامه مداخله‌های آشکار خود در امور داخلی کشورمان اعلام کرد: اعدام یک شهروند اروپایی یک رویداد وحشتناک است که اتحادیه اروپا آن را به دقت دنبال خواهد کرد.
همچنین مقامات لندن بدون اشاره به این واقعیت که علیرضا اکبری برای دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس فعالیت می‌کرده، مدعی شدند که حکم او ناعادلانه و با انگیزه سیاسی بوده است. انگلیس در ادامه دادستان ایران و هفت مقام دیگر را در این خصوص تحریم کرد.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا در ادامه مداخله‌جویی واشنگتن در امور داخلی کشورمان به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری معاون اسبق وزیر دفاع ایران به جرم جاسوسی واکنش نشان داد و آن را ناعادلانه خواند.
همچنین وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جیمز کلورلی ابتدا به واشنگتن و سپس به تورنتو سفر خواهد کرد تا با همتایان خود و دیگر شخصیت‌های ارشد دولتی، در این دو کشور دیدار کند تا در خصوص اتخاذ موضعی واحد در قبال تهران در خصوص اعدام جاسوس انگلیسی گفت‌و‌گو کند.
ملانی جولی وزیر خارجه کانادا بعد از این دیدار اعدام عامل سرویس جاسوسی انگلیس در ایران را محکوم و ضمن ابراز همبستگی با مقامات لندن ادعاهای مکرر و خلاف واقع مقام‌های غربی علیه کشورمان را تکرار کرد. اوتاوا همچنین در ادامه سیاست مخاصمه‌انگیز خود علیه تهران، تحریم‌های جدیدی را علیه دو شخص و سه نهاد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر اعمال کرد.
پارلمان اروپا همچنین روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ با اکثریت قاطع آرا به متمم طرحی رأی داد که در آن از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده است تا نام سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند.
مشخص است که آنچه در پارلمان اروپا رخ داد، نه قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، که درخواست این نهاد از شورای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو است که سپاه و نیروهای تابعه آن از جمله شبه نظامیان بسیج و نیروی قدس را به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کنند و هرگونه فعالیت اقتصادی و مالی از جمله تجارت با آن را ممنوع  و موضوعی غیرالزام آور و به نظر بسیاری از کارشناسان تنها اقدامی در راستای امنیتی‌سازی پرونده ایران و کسب قدرت چانه زنی در مقابل تهران می‌باشد.
در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، وزیر خارجه ایران این اقدام را «شلیک به پای خود» عنوان کرد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش‌نویس قطعنامه اخیر این سازمان را «احساسی»، «تند» و «غیرحرفه‌ای» و «در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت» عنوان کرد.
هنر برای سیاه نمایی
غرب هرچند همیشه در آوردگاه مبارزه با ایران به شکست پی برده؛ ولیکن باید اراده مقامات غربی را ستود که در این 44 سال، اگر در میدانی شکست را تجربه کردند، آوردگاه جدیدی را برای ایجاد فضای سیاه و مسموم علیه کشورمان انتخاب کردند.
در جدیدترین اقدام غرب علیه تهران، زمانی که اردوکشی خیابانی و کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی به مقصود خود نرسید، جشنواره موسیقی گرمی محلی شد تا دشمنان این ملک و خاک تلاش خود را علیه ایران به کار گیرند. به گروگان گرفتن هنر برای مطامع سیاسی هرچند پدیده جدیدی نبود و بارها در جشنواره‌هایی مثل اسکار شاهد اعطای جوایزی کاملاً با قصد و نیت سیاسی به برخی آثار به اصطلاح هنری بوده‌ایم؛ اما این که برای یک موضوع جایزه جدیدی خلق شود، بدعت جدیدی بود که در جشنواره گرمی سال‌ جاری شاهدش بودیم.
شصت و چهارمین مراسم گرمی سال‌ جاری به جای اعطای ۶ جایزه، این بار هفت جایزه داشت و جایزه بهترین ترانه تأثیرگذار در تغییرات اجتماعی به آن اضافه شده بود تا در راستای اهداف غربی‌ها تک آهنگ شروین حاجی‌پور برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی علیه تهران منتخب این بخش باشد.
اما شگفتی جایزه گرمی امسال به این موضوع منحصر نماند و اعلام نام شروین توسط جیل بایدن، بانوی اول ایالت متحده امریکا، یادآور اعلام انتخاب فیلم ضدایرانی آرگو توسط همسر باراک اوباما رئیس جمهور اسبق امریکا بود؛ موضوعی که نشان از عدم وجود سلیقه هنری در انتخاب این جایزه و برتری سیاست بر هنر در اعطای این جایزه داشت.
فشار همچنان ادامه دارد
اتحادیه اروپا اما همچنان به تلاش‌های خود علیه تهران ادامه می‌دهد و بهمن سال‌ جاری سفیر ایران نزد خود را احضار کرد تا به گفته آنها در مورد نقض حقوق بشر در کشورمان هشدار داده شود.
بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ژان اسلبورن وزیر امور خارجه لوکزامبورگ اعلام کرده است که اتحادیه اروپا علیه ده‌ها فرد ایرانی از جمله قضات به‌دلیل آنچه او «نقش آنها در اجرای مجازات اعدام برای معترضان» می‌خواند، تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد.
 همچنین اتحادیه اروپا سوم بهمن، 18شخصیت و ۱۹ نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار دارند. نام «سید حمید سجادی» وزیر ورزش نیز به‌دلیل آنچه فشار روی ورزشکاران ایران نامیده شده در تحریم‌ها افزوده شده است.
کارشناسان معتقدند امریکا و کشورهای اروپایی در شرایطی که در برابر دست برتر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها چاره‌ای پیش رو نمی‌بینند، قصد دارند از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت به آشوب در ایران یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کنند؛ اقدامی که هوشمندی دستگاه دیپلماسی و وفاق ملی می‌تواند بار دیگر شکست سیاست‌های خصمانه‌ آنها را در پی داشته
باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی