12 مــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاه در12 قاب

بنفشه غلامی
خبرنگار

 

پایان عمران خان

 22 فروردین: در پی رأی عدم اعتماد مجلس پاکستان به عمران خان، دولت وی سقوط کرد و پارلمان این کشور شهباز شریف رئیس حزب مسلم لیگ-نواز را به عنوان نخست‌وزیر جدید برگزید. با این حال عمران خان دست از مبارزه نکشید و در طول نزدیک به یک سال گذشته با فراخوان‌های متعددی که داده است، هواداران خود را ترغیب به راه انداختن تظاهرات‌ گاه منظم و هفتگی و گاه پراکنده کرده است. او که درهمین راه یک بار نیز هدف سوء قصد نافرجامی قرار گرفت، یکی از مطرح‌ترین گزینه‌های انتخابات روز پنجشنبه 16 مارس (25 اسفند) است. طوری که جدیدترین نظرسنجی‌ها که هفته پیش انجام شد، نشان می‌داد، بیش از 62 درصد مردم حامی او و اقداماتش هستند. دلیل اصلی این محبوبیت نیز در واقع ناکامی دولت شهباز شریف در مهار تورم افسار گسیخته است. اغلب مردم پاکستان معتقدند، شهباز شریف عامل اصلی تورمی است که در طول 6 دهه اخیر در این کشور بی‌سابقه بوده است. ضمن اینکه مردم از افزایش بهای انرژی و همچنین بالارقتن سطح مالیات که توسط دولت شریف انجام شده، عصبانی هستند. این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول اعطای وام به اسلام آباد را مشروط به افزایش مالیات‌ها کرده بود.

5 فروردین: آغاز اعتصاب فراگیر اسرای فلسطینی در اعتراض به شرایط زندان‌های رژیم صهیونیستی. در خارج از زندان‌ها مردم نیز با اسرا همراهی کردند.
6 فروردین: 18 هدف در جنوب و مرکز عربستان از جمله پالایشگاه و انبار نفت آرامکو در جده و جیزان هدف عملیات انصارالله قرار گرفت.
10 فروردین: کمیساریای عالی سازمان ملل از عبور 4 میلیون پناهجوی اوکراینی به کشورهای همسایه تا سی‌ام ماه مارس خبر داد.
13 فروردین: دولت یمن و حوثی‌ها بر سر آتش‌بس دو ماهه توافق کردند.

 

شهادت شیرین

21 اردیبهشت: تک تیراندازان رژیم صهیونیستی شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره را با شلیک مستقیم گلوله، به شهادت رساندند. این اقدام در حالی انجام شد که ابوعاقله و تیم همراه او که برای پوشش اخبار یورش ارتش رژیم صهیونیستی به جنین به محل اعزام شده بودند، جلیقه ضدگلوله خبرنگاری و کلاه بر سر داشتند. شهادت این خبرنگار محکومیت‌های جهانی بسیاری را متوجه تل آویو کرد. از جمله امریکا خواهان تحقیقی شفاف درباره چگونگی کشته شدن شیرین ابوعاقله شد. اتحادیه اروپا نیز در خواست مشابهی را مطرح کرد و چندین کمیته مستقل هم تحقیقات درباره این موضوع را آغاز کردند. هرچند در نخستین روزهای شهادت ابوعاقله، رژیم صهیونیستی حاضر نبود مسئولیت این اقدام را بپذیرد اما عکاس خبرگزاری فرانس پرس که در محل حاضر بود، شهادت داد که شاهد تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی به ابوعاقله بوده است. درنهایت تل آویو اعلام کرد، کشته شدن خبرنگار الجزیره، غیر عمد و حاصل تیراندازی‌های متقابل فلسطینیان و نظامیان این رژیم بوده است. در نهایت در اواخر فصل پاییز، شبکه الجزیره که ابوعاقله خبرنگار آن بود، پرونده‌ای را علیه رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه ارائه و تأکید کرد، ادعای رژیم صهیونیستی درباره کشته شدن شیرین ابوعاقله و اینکه این اقدام به صورت اشتباهی و غیرعامدانه انجام شده است، صحت ندارد و نظامیان رژیم صهیونیستی با هدف ساکت کردن صدای ابوعاقله وی را به شهادت رساندند.

5 اردیبهشت: امانوئل مکرون به دنبال هراس عموم مردم از پیروزی راستگرایان افراطی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به پیروزی رسید.
23 اردیبهشت: خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی درگذشت.
 25 اردیبهشت: انتخابات پارلمانی لبنان برگزار شد. در این انتخابات حزب‌الله و حامیانش به 68 کرسی دست یافتند.

 

نه عراق به عادی سازی

5 خرداد- مجلس عراق طرحی را تصویب کرد که براساس آن عادی‌سازی روابط میان این کشور و اسرائیل غیرقانونی اعلام شد.
بر مبنای این پیش‌نویس ممنوعیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عراق، شامل حال تمامی شهروندان
داخل و خارج این کشور از جمله مسئولان و کارمندان دولت و پرسنل نظامی و غیرنظامی، اتباع خارجی مقیم عراق و تمامی نهادهای دولت و دولت‌های منطقه‌ای
و پارلمان‌ها و ادارات آنها و نیز رسانه‌های عراقی، شبکه‌های اجتماعی، نهادها و سازمان‌های جامعه مدنی
در عراق و همچنین شرکت‌های خصوصی و خارجی و سرمایه‌گذاران خارجی شاغل در عراق می‌شود.
کسانی که از این قانون تخطی کنند، مرتکب خیانت
بزرگ شده‌اند و مجازات آنها اعدام خواهد بود. ضمن اینکه هر شرکت خارجی که در عراق فعالیت می‌کند، اگر در مسیر عادی‌سازی روابط با تل آویو گام بردارد، از عراق اخراج خواهد شد.

4 خرداد: 19 دانش‌آموز خردسال و 2 معلم آنها در تیراندازی جوان 18 ساله‌ای در تگزاس کشته شدند. 10 روز پیش ازاین اتفاق جوان 18 ساله دیگری در بوفالو نیز 23 نفر را به رگبار بسته بود.
19 خرداد: نمایندگان حزب صدر در پی دستور مقتدا صدر به طور دسته جمعی استعفا کردند تا عراق وارد چالشی جدید برای تعیین نخست‌وزیر شود.
26 خرداد: در ادامه بحران اقتصادی در امریکا، نرخ سود وام مسکن در امریکا به 5.78 درصد افزایش یافت که در نوع خود برای این کشور بی‌سابقه ارزیابی شد. پیش از آن نرخ سود وام مسکن 3.11 درصد بود.

 

ترور آقای نخست‌وزیر

17 تیر: شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن حین سخنرانی هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. آبه در حال سخنرانی انتخاباتی برای کاندیدای مورد حمایتش بود که عامل این ترور به وی نزدیک شد و از پشت سر با تفنگی دست ساز که شبیه شات گان بود، به سمت او شلیک کرد. گلوله اول به نخست‌وزیر سابق ژاپن برخورد نکرد اما باعث شد او به سمت صدای تیراندازی بچرخد و در نتیجه زمانی که گلوله بعدی شلیک شد، چهره و قلب او به سمت عامل تیراندازی بود و ساچمه‌های پرتاب شده به قلب، گردن و چانه آبه برخورد کرد. شدت جراحات طوری بود که پیش از آنکه به بیمارستان منتقل شود، درگذشت. عامل تیراندازی نیز بدون هیچ مقاومتی توسط پلیس در محل ترور دستگیر شد. او انگیزه خود از این ترور را ورشکستگی مادرش اعلام کرد و مدعی شد، از کلیسایی که آبه عضو آن بوده، کینه داشته است و چون معتقد بوده نخست‌وزیر سابق با حمایت ‌هایش ازاین کلیسا به گسترش آن در ژاپن کمک می‌کرده، وی را ترور کرده است. در پی ترور آبه، رهبران بسیاری از کشورهای جهان او و اقداماتش در جهت صلح جهانی را ستودند. شینزو آبه نخستین نخست‌وزیر ژاپن از سال 1936 به این سو بود که بر اثر ترور جان سپرد.

16 تیر: بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان از سمت خود و رهبری حزب محافظه کار این کشور استعفا داد.
9 تیر: برای اولین‌بار در تاریخ امریکا، یک زن سیاهپوست به‌عنوان قاضی دیوان‌عالی سوگند یاد کرد. وی کتانجی براون است که جانشین استیون برایر 83 ساله شد.
14 تیر: پروتکل الحاق سوئد و فنلاند به ناتو امضا شد.
18 تیر: هزاران معترض در پایتخت سریلانکا کاخ ریاست جمهوری را محاصره کردند.

 

جنجال در مارآلاگو

24 مرداد: مأموران اف‌بی‌‌آی در بازرسی از عمارت مارآلاگو، اقامتگاه دونالد ترامپ هزاران سند طبقه‌بندی شده کشف کردند که برخی از آنها فوق سری ارزیابی شدند و گفته شد اهمال در نگهداری برخی از آنها می‌توانست امنیت ملی امریکا را به خطر بیندازد. بنا بر آماری که ارائه شد، 20 جعبه از این عمارت کشف و ضبط شد. ترامپ چند ماه بعد ازاین واقعه اعلام کرد، اف بی‌آی قصد داشته برای او پاپوش بدوزد و برای همین عمارتش را تفتیش کرده است. او همچنین با کوچک نمایی این اسناد مدعی شد، این پوشه‌ها را به عنوان یادگاری‌های جالب دوران ریاست جمهوری‌اش، با خود به خانه برده است. اما داخل پوشه‌ها چیز مهمی نبوده است. این در حالی است که اف بی‌آی اعلام کرده، در جریان این یورش حدود ۱۳ هزار سند که ۱۰۳ مورد آن طبقه‌بندی‌شده و ۱۸ فقره اسناد فوق محرمانه بود، کشف و توقیف شده است. این ماجرا باعث راه افتادن جنجال اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده در امریکا شد، طوری که وکلای سیاستمداران سابق از جمله مایک پنس، معاون ترامپ و حتی جو بایدن، خبر دادند، اقدام به جست‌وجو در وسایل آنان کرده و موفق به کشف اسناد طبقه‌بندی شده از دفاتر کار آنان شده‌اند.

5 مرداد: طرفداران صدر به ساختمان پارلمان عراق یورش بردند.
11 مرداد: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا وارد تایوان شد.
11 مرداد: خبر کشته شدن ایمن الظواهری منتشر شد.
14 مرداد: حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه 10 کشته و 55 زخمی بر جا گذاشت.
21 مرداد: سلمان رشدی در نیویورک امریکا مورد حمله قرار گرفت.

 

خداحافظی مقتدا

7 شهریور: مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق از سیاست کناره‌گیری کرد. او اندکی بعد از استعفای آیت‌الله حائری از مقام مرجعیت، استعفای خود را اعلام کرد. علت آن نیز این بود که آیت‌الله حائری در متن استعفای خود تأکید کرده بود: هرکس به نام شهیدان صدر در پی تفرقه در میان شیعیان و ملت عراق باشد یا به نام آنان خود را متصدی رهبری سازد بدون آنکه از اجتهاد یا دیگر شرایط رهبری شرعی برخوردار باشد، صدری نیست. در پی این اظهارات مقتدا صدر با انتقاد شدید از آیت‌الله حائری گفت که برای همیشه از صحنه سیاسی کناره‌گیری می‌کند. ساعتی پس از اعلام کناره‌گیری صدر از سیاست، طرفداران او و نیروهای سرایا السلام، شاخه نظامی جریان صدر به صورت مسلح به سمت منطقه سبز بغداد (منطقه دیپلماتیک) یورش بردند و با نیروهای امنیتی عراق وارد درگیری نظامی شدند. پس از اینکه این اقدامات نگرانی جهانی را برانگیخت، صدر در کنفرانسی مطبوعاتی و در یک موضعگیری عجیب به هواداران خود دستور داد، ظرف یک ساعت از منطقه سبز خارج شده و به تحصن خود پایان دهند. صدر همچنین تأکید کرد که موضعش درباره کناره‌گیری از فعالیت سیاسی تغییری نکرده است. این اظهارات صدر در حالی مطرح شد که گویی او عامل این تحصن نبوده است.

14 شهریور: لیز تراس نخست‌وزیر انگلستان شد اما دوره نخست‌وزیری‌اش بسیار کوتاه بود و یک ماه و نیم بعد از سمت خود استعفا کرد.
17 شهریور: الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در سن 96 سالگی در قلعه بالمورال اسکاتلند درگذشت.

 

انفجار در دریای بالتیک

4 مهر: از 4 تا 7 مهر ماه 4 انفجار در خط لوله‌های نورد استریم در دریای بالتیک رخ داد که منجر به قطع گاز‌رسانی از روسیه به غرب اروپا و بویژه آلمان شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که خط لوله نورد استریم یک و دو، تقریباً 45 درصد گاز طبیعی اتحادیه اروپا را تأمین می‌کرد. شدت انفجارها طوری بود که ابتدا تصور شد، زلزله‌ای در عمق دریا رخ داده است. هر چند هنوز هیچ طرفی مسئولیت این انفجارها را نپذیرفته است. اما در اواخر زمستان سیمور هرش، روزنامه نگار تحقیقی خبر داد، این انفجارها کار امریکا بوده است. او در حالی این ادعا را مطرح کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا در سال 2019 گفته بود، خط لوله نورد استریم 2 می‌تواند اروپا را تبدیل به گروگان گازی روسیه کند. جو بایدن نیز در نخستین روزهای پیروزی‌اش بعد از انتخابات 2020 مخالفت خود را با این خط لوله اعلام کرده بود. در پی انتشار افشاگری‌های سیمور هرش، اخباری منتشر شد، مبنی بر اینکه بازرسان به مدارکی دست یافته‌اند که نشان می‌ دهد، افراد یا نهادهایی که طرفدار دولت اوکراین هستند، این حمله را انجام داده‌اند. با این حال کارشناسان هنوز هم معتقدند، نوع انفجار به گونه‌ای است که افراد عادی نمی‌توانند آن را انجام داده باشند. زیرا این انفجار نیاز به تخصص بالایی دارد و علاوه بر آن تهیه ابزار آن از عهده افراد عادی بر نمی‌آید و قطعاً یک نهاد دولتی پشت انفجارها بوده است.

8 مهر: پوتین اسناد الحاق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا اوکراین به روسیه را امضا کرد.
19 مهر: رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر تعیین مرزهای دریایی به توافق رسیدند.

 

بازگشت نتانیاهو به قدرت

10 آبان: انتخابات پارلمانی زودهنگام در رژیم صهیونیستی برگزار شد و بنیامین نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود با پیشتازی در این انتخابات، از سوی رئیس این رژیم مأمور به تشکیل دولت شد. با این حال نتانیاهو که قادر به کسب اکثریت مطلق پارلمانی نشده بود، ناگزیر رو به ائتلاف با سایر احزاب آورد. اما اختلافات او با احزاب دیگر موجب شد تا او تن به ائتلاف با افراطی‌ترین احزاب داخلی این رژیم بیاورد. این ائتلاف در نهایت تشکیل شد و نتانیاهو، افراطی‌ترین دولت تاریخ مجعول رژیم صهیونیستی را کلید زد. یکی از افراطی‌ترین این چهره‌ها، بزالل اسموتریچ است که به عنوان وزیر دارایی معرفی شد. او رهبر حزب صهیونیسم مذهبی است و سابقه 3 هفته دستگیری به دلیل تظاهرات علیه خروج نظامیان صهیونیست از غزه در سال 2005 را درکارنامه دارد. دیگر فرد افراطی این کابینه ایتامار بن گویر است که در دادگاه‌های این رژیم پرونده تروریستی دارد. این کابینه افراطی از دیدگاه یهودیان سرزمین‌های اشغالی نیز پذیرفته شده نیست و آنها معتقدند، اقدامات افراطی آن می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی و انتفاضه جدیدی شود.

2 آبان:ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید انگلیس شد.
7 آبان: ازدحام در جشن هالووین در پایتخت کره جنوبی 151 کشته به جا گذاشت.
9 آبان: لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل بااختلافی اندک مقابل ژایر بولسونارو به پیروزی رسید.
17 آبان: انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا برگزار شد. در جریان این انتخابات جمهوری‌خواهان، اکثریت مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها اکثریت سنا را به دست آوردند.
22 آبان: انفجار در خیابان استقلال استانبول 6 کشته و 53 زخمی بر جا گذاشت.

 

انفجار بی‌سابقه در قدس

2 آذر: در 3 انفجار در قدس غربی، دست کم یک صهیونیست کشته و 18 نفر مجروح شدند. بمب نخست که در یک کیف جاسازی شده بود، در ایستگاه اتوبوس در ورودی قدس اشغالی رخ داد که در نتیجه آن 46 شهرک‌نشین مجروح و دو نفر نیز کشته شدند. علاوه بر این دو انفجار نیز در شهرک راموت در قدس غربی رخ داد. گروه‌های مقاومت این انفجارها را نتیجه یک عملیات دلاورانه و پاسخی طبیعی به جنایات و تجاوز رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان تندروی آن در قدس اشغالی، مسجدالاقصی و دیگر مناطق فلسطین خواندند. در پی این انفجارها، ارتش رژیم صهیونیستی به شهر نابلس در شمال کرانه باختری یورش برد که به شهادت یک کودک انجامید. انفجارها در قدس در حالی رخ داد که کرانه باختری در یکی از پر تنش‌ترین ایام خود در عمر رژیم صهیونیستی به سر می‌برد و به طور مشخص در نزدیک به یک سال گذشته چندین گروه مقاومت جدید از این منطقه سر برآورده‌اند که معروف‌ترین و مؤثر‌ترین آنها گروه عرین الاسود است. گروه‌های جدید مقاومت برخلاف گروه‌های قدیمی همچون فتح، اعتقادی به مذاکره با رژیم صهیونیستی ندارند و راه نجات خود را مقاومت مسلحانه می‌بینند.

7 آذر: دولت نیکلاس مادورو و اپوزیسیون مطرح ونزوئلا پس از 4 سال و نیم بحران سیاسی و 15 ماه تعلیق مذاکرات، توافقنامه گسترده اجتماعی امضا کردند.
12 آذر: مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را درباره بلندی‌های اشغالی جولان سوریه تصویب کرد و خواستار خروج رژیم صهیونیستی از این منطقه اشغالی شد.
16 آذر: آلمان از عملیات هزاران پلیس این کشور برای دستگیری یک گروه 25 نفره راست افراطی که قصد کودتا علیه دولت و حمله به پارلمان را داشتند، خبر داد.
28 آذر: کمیته تحقیق سنا درباره یورش 6 ژانویه 2021 با وارد کردن 4 اتهام به دونالد ترامپ، به کار خود پایان داد.

 

پایان انقلابی گری گوایدو

10 دی: احزاب مخالف
دولت ونزوئلا، به اتفاق آرا دولت موقت مخالفان را منحل و خوان گوایدو را برکنار کردند
تا با تدارک ائتلافی بتوانند شانس پیروزی خود در انتخابات 2024 را افزایش دهند.
سه حزب بزرگ اپوزیسیون که موقعیت خود را در خطر می‌دیدند، در شرایطی این تصمیم را گرفتند که پیش از آن خوان گوایدو به آنان پیشنهاد داده بود،
به جای انحلال دولت موقت جانشینی برای او تعیین کنند اما آنها بدون توجه به این پیشنهاد تصمیم نهایی خود را برای انحلال اعلام کردند.
خوان گوایدو از سال 2019 و در پی حمایت‌های امریکا و دیگر کشورها از او در برابر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور منتخب در انتخابات 2018 ونزوئلا، به عنوان مهمترین چهره اپوزیسیون این کشور مطرح شد و در همان ایام موضوع ریاست جمهوری موقت را نیز مطرح کرد.
این تصمیم‌گیری پس از آن رخ داد که امریکا با توجه به بحران انرژی و بالا رفتن بهای این کالا، وارد مذاکره با دولت نیکلاس مادورو شد و به عبارتی پشت اپوزیسیون ونزوئلا را که همواره در سال‌های اخیر از آن حمایت کرده بود، خالی کرد. اکنون به این ترتیب با انحلال دولت موقت، مادورو دست کم تا زمان انتخابات قدرت بلامنازع ونزوئلا به شمار می‌رود.
او برای حل بحران اقتصادی کشورش، مجوز بهره‌گیری از برخی سرمایه‌های آزاد شده خارجی را داده است.

18 دی: اولین تظاهرات گسترده مردمی علیه نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی برگزار شد.

 

پرواز بالن‌ها
بر فراز آشیانه بایدن

13 بهمن: پنتاگون از پرواز دو بالن چینی بر فراز آسمان مناطق استراتژیک مونتانا و امریکای لاتین، خبر داد و مدعی شد این بالن‌ها در حال جاسوسی بوده‌اند. با این حال پکن این اتهامات را رد و اعلام کرد، این بالن‌ها به منظور تحقیقات هواشناسی در حال پرواز بوده‌اند اما از مسیر خود خارج شده و وارد حریم هوایی امریکا شده‌اند. این بالن‌ها که در طول دو هفته پس از آن شمار آنها افزایش یافت، تبدیل به بحران امنیتی بزرگی برای دولت جو بایدن شدند. طوری که بسیاری از جمهوری خواهان، خواستار استعفای وی شدند. پرواز این بالن‌ها در شرایطی رخ داد که پکن و واشنگتن روزهای پر تنشی را در روابط خود سپری می‌کردند و بالن‌های یاد شده، باعث شدند تا این روابط پر تنش‌تر شود. طوری که امریکا زبان تهدیدهای خود علیه چین را تندتر و چین را متهم به جاسوسی کرد. با این حال امریکا مدرکی دال بر اینکه این بالن‌ها در حال جاسوسی بوده‌اند، ارائه نکرده است. تنش‌ها بین دو طرف پس از آن تشدید شد که مجلس نمایندگان امریکا در واکنش به پرواز این پرنده‌ها، چین را به دلیل نقض گستاخانه استقلال امریکا و فریب دادن جامعه بین‌المللی با طرح ادعاهای کاذب در مورد طرح گسترده جاسوسی آن کشور محکوم کرد. چین در واکنش به این اتهامات تأکید کرد، قطعنامه مجلس نمایندگان امریکا صرفاً دستکاری سیاسی و جوسازی است.

9 بهمن: دور دوم انتخابات پارلمانی تونس در حالی برگزار شد که احزاب اسلامگرا دور اول انتخابات را تحریم کرده بودند.
7 بهمن:  در دو عملیات شهادت طلبانه در قدس 9  نفر کشته و 14 نفر زخمی شدند. پس از این عملیات مبارزان فلسطینی عملیات دیگری نیز در یک کنیسه در شمال قدس انجام دادند.

16 بهمن: ژنرال پرویز مشرف حاکم نظامی سابق پاکستان در سن 79 سالگی درگذشت.
17 بهمن: نظامیان رژیم صهیونیستی در نهمین روز محاصره اریحا به اردوگاهی در حومه این شهر یورش بردند.

 

آشتی
اعراب و سوریه

یک اسفند: بشار اسد رئیس جمهور سوریه، پس از 12 سال وارد عمان شد. این سفر پس از زلزله مهیبی که جنوب ترکیه و شمال سوریه را در نوردید، انجام شد. به اعتقاد تحلیل‌گران زلزله ترکیه و سوریه بهانه‌ای برای اعراب شد تا اسد را که به سبب مناقشه‌های داخلی سوریه از سوی بعضی دولت‌های عربی منطقه بایکوت شده بود، به جمع خود باز گردانند. در همین مسیر بود که یک هفته بعد، روز 7 اسفند، هیأتی از اتحادیه بین‌المجالس عرب جهت اعلام حمایت و همبستگی خود با ملت سوریه وارد دمشق شد. یکی از این افراد رئیس مجلس مصر بود. یک روز پس از سفر هیأت اتحادیه بین‌المجالس عرب، سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز به سوریه سفر و با بشار اسد دیدار کرد. این سفرها و دیدارها در حالی انجام شد که اتحادیه عرب بیش از یک دهه قبل در پی آغاز جنگ داخلی سوریه که شماری از کشورهای عربی هیزم بر آتش آن می‌ریختند، اقدام به بایکوت دمشق کرده بود و در هیچ کدام از نشست‌های خود مقامات سوریه را مشارکت نمی‌داد. با این حال اکنون و با تلاش‌های بشار اسد برای مهار تروریسم در کشورش و موفقیت‌های او در این زمینه کشورهای عربی دیگر بار علاقه‌مند به حضور سوریه در نشست‌های عربی شده‌اند و قصد دارند، روابط خود با دمشق را از سر گیرند.

2 اسفند: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درسخنرانی سالانه خود غرب را تهدید به تعلیق پیمان نیواستارت کرد و بلافاصله پس از آن نیز دومای روسیه این لایحه را به تصویب رساند.

3 اسفند: در یورش ارتش رژیم صهیونیستی به نابلس 10 نفر به شهادت رسیده و 102 نفر زخمی شدند. 4 روز بعد نیز شهرک نشینان صهیونیست به روستای حواره حمله کرده و خودروهای فلسطینیان و خانه‌های آنان را به آتش کشیدند.

جستجو
آرشیو تاریخی