ویژه نامه پلاس۸۱۴۷ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۴۷ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

هجوم سرزندگی به طرح‌‌های‌بهاری‌دنیای‌مد

بهــــاری شـویــــد

راضیه خوئینی‌ها/ بهار با آن آسمان آبی‌اش، شکوفه‌‌های سفید و صورتی‌اش و هیاهوی دید و بازدیدش در تعطیلات نوروزی، دوست‌داشتنی‌تر از همیشه از راه می‌رسد. هر سال همراه با پیچیدن طراوت بهاری در فضا، غالباً به صرافت تغییر و تحولاتی در وضعیت ظاهری و زندگی خود می‌افتیم و با مدل‌هایی تازه به استقبال این زیبایی‌‌ها می‌رویم. پس از خداحافظی با لباس‌‌های مخملی، کت‌‌های خز و رنگ‌‌های زمستانی، در آستانه سال نو، تیپ‌‌های بهاری بسیار باشکوه و رنگارنگی رونمایی می‌شود. برای این فصل متعادل و پر از رنگ‌های شاد، برخی از کلاسیک‌‌ها مانند لباس‌‌های سرهمی و شلوار‌های پیش‌بندی به ملزومات مد تبدیل شده‌است. طراحان لباس رنگ‌‌های تند و شاد، ترکیبی از سبک‌ها، جنس‌‌های لَخت و سبک، مانتو‌‌های بلند، پیراهن‌‌های راحتی ماکسی، بلوز‌های پرچین، زنبیل و ساک‌‌های حصیری و طراحی‌‌های گلدار را انتخاب کرده‌اند و همگی را گردهم آورده‌اند تا ما را به سالی نو با همه تازه‌هایش دعوت کنند. برخی برند‌ها ما را به سفری در زمان دعوت می‌کنند. این برند‌ها از ترند‌های بهاری دهه‌‌های 40 تا 50 و البته دهه 90 الهام گرفته‌اند: تکه‌‌های تزئینی قلاب بافی و کمربند‌های بلند و پهن الهام از دهه 40 و 50 و ترند جین از دهه 90 دوباره ظاهر شده است. دامن‌‌های کمردار هم که مستقیماً تحت تأثیر دهه نود قرار گرفته‌اند باز به عرصه مد برمی‌گردد.

 

لباس‌‌های ضروری بهاره

دوباره کت‌‌های بزرگ و گشاد بهاره پشت ویترین‌‌ها می‌درخشند، اما با طرح و چاپ‌‌های مد روز با رنگ‌‌های تند و شاد یا رنگ‌‌های پاستیلی. برای سخت‌پسندان مدل‌‌های کلاسیک‌تر مانند کت خلبانی یا مانتو‌های چهار دکمه کارآگاهی در نسخه‌‌های متالیک وجود خواهد داشت و گزینه‌‌های بسیاری طراحی شده‌اند تا گذار از زمستان به بهار را تزئین کنند. مانتو و پیراهن‌هایی با برش گشاد و آستین‌‌های پف‌دار با کفش‌‌های مدل نوک تیز ست می‌شوند تا سبک رمانتیک آن را از بین ببرد.

 


کدام شلوارها
شلوار جین در بهار و تابستان 1402 از مدل گشاد و حتی خیلی گشاد دوباره پشت ویترین فروشگاه‌‌ها خودنمایی می‌کند. شلوار‌های گشاد فاق‌بلند که از مد دهه پنجاه الهام گرفته شده است و شلوار‌های کتان سبک و خنک که راحتی را به شیکی می‌افزایند همگی از مد‌های بهاری است. اما طرح‌‌های چاپی و رنگی همچنان روی شلوار‌ها زیبا به نظر می‌رسند و مدل‌هایی با طرح‌‌های گل‌گلی، شطرنجی یا راه راه، نشانی از بهار با خود دارند.

 

 

کفش‌‌ها و اکسسوری‌‌های مد روز

بافت‌‌های توری دوباره به کفش و کیف‌‌ها بازمی‌گردند. زنبیل یا کیف‌‌های حصیری ضرورتی برای روز‌های آفتابی است و کیف‌‌های توری و قلاب‌بافی‌، زیاد به چشم خواهد خورد.در فروشگاه‌‌های کفش، کتانی‌هایی با زیره‌ بلند، رنگارنگ و گاهی تک‌رنگ می‌بینید که برای ست شدن با لباس‌‌های بهاری تولید شده‌اند. صندل‌‌های مد روز و کفش‌‌های پاشنه بلند یا تخت، دوباره به ویترین‌‌ها بازمی‌گردند. بهار امسال همچنین صندل‌‌های پاشنه‌دار با نوارهایی که دور مچ پا بسته می‌شود در رنگ‌‌های متالیک طلایی و نقر‌های روی مد است.درباره جواهرات، اکثر خانم‌ها، سنگینی و انباشتگی را دوست دارند؛ امسال سراغ طلا و جواهراتی را بگیرید که چند لایه روی هم قرار می‌گیرد و رنگ و بوی تعطیلات عید را دارد. جواهرات و گردنبندهایی از صدف و مروارید که یادآور امواج دریا هستند و انگشتر‌های رنگارنگ و بزرگی که دور انگشت می‌پیچند، از انتخاب‌‌های به روز هستند. روی ترند کیف‌‌های بهاری، رنگ‌‌های تند و شاد حاکم خواهد بود. از جمله، رنگ صورتی شفاف مانند آب‌نبات، سبز‌های ترکیبی، زرد لیمویی یا نارنجی روشن. اکسسوری‌‌های کوچکی سرشار از ویتامین روی کیف‌‌ها می‌درخشند و انتقال به فصل گرما را تسریع می‌کنند.

 

کلاه‌‌های آفتابی

کلاه‌‌های آفتابی با طرح‌‌های چاپی رنگارنگ، گویی قرار است یک روحیه سرزندگی را به دیگر لباس‌‌های ما تزریق کنند. این مدل کلاه‌‌ها برخلاف ظاهر مدرنی که دارند با نگاهی به مدل‌های سنتی‌تر بازطراحی شده‌اند. کلاه‌‌های آفتابی به لطف جنس آن که اغلب از پارچه پنبه‌ای است، انعطاف‌پذیری بسیاری دارند و از تزئیناتی رنگین مانند تکه‌دوزی‌‌های زیبا بهره می‌برند. از مدل‌های دیگر کلاه، حصیری مسافرتی است که در کنار دریا و ساحل محافظ خوبی به حساب می‌آید. برخی هم مدل کلوش و زرق و برق فراون دارند. این مدل‌‌ها با نوار زنجیری طلایی یا نقره‌ای تزئین می‌شوند و لبه‌هایی پهن یا باریک دارند. برای آقایان نیز کلاه‌‌های حصیری با طرح‌‌های مردانه‌ تولید می‌شود که در سفر‌ها کاربرد فراوانی دارند.

 

رنگ‌ها، مواد، چاپ‌ها

رنگ‌‌های بهاری و تابستانی، نوید گرمی، لطافت، شفافیت و روشنایی را می‌دهند. سایه‌هایی از بژ و قهوه‌ای ما را به اصول اولیه مد بازمی‌گرداند. اوضاع برای کسانی که از پوشیدن رنگ‌‌های تند ترسی ندارند و رنگ‌‌های شاد را ترجیج می‌دهند، عالی است چون این رنگ‌ها همه جا به چشم خواهد خورد. بهار امسال، در میان رنگ‌‌های شاد، نارنجی روشن، متالیک، طلایی، نقره‌ای و مسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. در طرح‌‌های چاپی، تاج‌‌ها و دسته گل‌‌ها یا انفجاری از گل‌‌های متنوع روی پارچه‌‌ها درخشش چشمگیری خواهند داشت. می‌توان گفت گل‌‌های ریز و درشت و گرمسیری، بدون هیچ‌گونه پیچیدگی با هر لباسی سازگار می‌شود و این روند در سرتاسر دنیا سفر خواهد کرد. چاپ‌‌های شطرنجی که در سال‌‌های اخیر محتاطانه‌تر استفاده می‌شد، بهار و تابستان امسال همراه با تزئینات و اکسسوری‌هایی تازه بازمی‌گردند. در کل بهار 1402 طراحان لباس برای تولید طرح‌‌های خلاقانه با یکدیگر در رقابتند و لباس‌‌های بهار بیش از پیش پیچیده و ترکیبی هستند و از طرح‌‌های چاپی مختلف درهم آمیخته و رنگارنگ گرفته تا تزئینات ظریف دوخت و بافت، همگی برای تولید مدل‌‌های متنوع به کار گرفته شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی