ویژه نامه پلاس۸۱۴۷ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۴۷ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

نکاتی برای‌بازیابی و تغییر‌کاربری لوازم خانه

زندگی جدید وسایل قدیمی

آرزو کیهان
مترجم

آیا تا به حال به شعار «زیبا کردن هر روز خانه‌ام» توجه کرده‌اید؟ این به معنای چیزی بیش از خرید دکورهای قدیمی و ایجاد یک خانه زیبا است. عبارت می‌خواهم دنیا را زیبا‌تر کنم، چه با باغبانی، چه با کمک به تلاش‌های زیبا‌سازی جامعه یا بازیافت منظم، می‌تواند کارساز باشد. همه ما به‌عنوان ساکنان این سیاره مسئولیت بزرگ‌تری داریم.

با بازسازی، دنیا را نجات دهید

بازسازی و تغییر کاربری وسایل قدیمی خانه می‌تواند جان تازه‌ای به اقلام قدیمی بدهد و تأثیر قابل‌توجهی در کاهش زباله‌ها در این سیاره داشته باشد و جهان را به مکانی زیباتر برای همه ساکنان آن تبدیل می‌کند. حقیقت غم‌انگیزی در مورد جامعه مدرن وجود دارد که همه ما دیر یا زود باید آن را بپذیریم؛ ما در دنیایی پر از وسایل دور ریختنی زندگی می‌کنیم. بزرگ‌ترین قربانی این ماجرا محیط‌زیست است. هنگامی که اقلام دور ریخته می‌شوند، در نهایت به محل دفن زباله می‌روند. با توجه به اینکه مدیریت زباله در سراسر جهان یک مشکل است، شکی نیست که تغییر نحوه استفاده و «دفع» محصولات در جهان باید یک موضوع مهم در نظر گرفته شود.

پتانسیل اقلام قدیمی

در حالی که بیشتر دوستان، آشنایان و اکثر مردم ترجیح می‌دهند با وسایل جدیدتر یا «مدرن»‌تر در خانه‌های خود زندگی کنند اما باید بدانید به‌کارگیری وسایل قدیمی با تغییرات نه‌چندان بزرگ در آنها می‌تواند خانه‌ای زیباتر با نمایی جدیدتر بسازد. از آنجایی که مدها، سبک‌ها و ترجیحات طراحی همیشه تغییر می‌کنند، حتی افراد قدیمی دوست دارند مبلمان خود را هر چند وقت یک‌بار  به‌روز کنند. خوب است که در خانه‌ای زندگی کنید که دائماً احساس تازگی و هیجان دارد، بنابراین تعداد زیادی از مردم به جای تلاش برای ماندگار کردن خانه قدیمی با وسایل قدیمی مدام در حال خرید وسایل نو هستند. برخی افراد به سادگی، اقلام قدیمی، شکسته یا نامرتب را بی‌مصرف می‌بینند و مشکلی برای فرستادن آنها به محل دفن زباله ندارند. بعضی دیگر فقط به سبک‌های قدیمی اهمیتی نمی‌‌دهند و می‌خواهند دکورشان زیبا و جدید باشد، بنابراین ایده بازگرداندن یک کالا به شکوه سابقش و استفاده مناسب از زمان می‌تواند در چیدمان تأثیر‌گذار باشد.

 

ایجاد نقطه کانونی در چیدمان هر بخش

در تغییر دکوراسیون هر بخش از ساختمان، ایجاد نقطه کانونی می‌تواند جذابیت فوق‌العاده‌ای در فضا ایجاد کند. نقطه کانونی، نقطه‌ای است که بقیه طراحی‌ها بر اساس آن انجام می‌شود. لازم است بهترین ویژگی شاخص در فضای خود را پیدا کرده و همه چیدمان را حول آن انجام دهید. شومینه، پنجره‌ها و چشم‌اندازهای بیرون می‌توانند به‌عنوان نقطه کانونی انتخاب شوند. اگر هیچ‌کدام از اینها در فضای شما وجود نداشت، باید خودتان این فضا را ایجاد کنید. ایجاد نقطه کانونی لزوماً یک پروسه پرهزینه نیست. با انجام کارهای ساده هم می‌توانید نقطه کانونی را برای فضای خود ایجاد کنید. خلق چیزهای جدید مثل کارهای هنری، اسباب‌بازی‌های جدید یا اکسسوری‌های دست‌‌ساز، هم یک سرگرمی جدید است و هم وسایل جدیدی برای استفاده در اختیار شما قرار می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان می‌شود. مهم‌تر از همه از سرازیر شدن وسایل به سمت سطل زباله و انباشته شدن در طبیعت جلوگیری می‌‌کند. کودکان عاشق ساختن چیزهای جدید هستند. می‌توانید قبل از اینکه با هم برای خرید وسایل کاردستی به فروشگاه مراجعه کنید، انباری خود را بررسی کرده و وسایل دور ریختنی و قدیمی را در اختیارشان قرار دهید تا بتوانند با خیال راحت تمام خلاقیتشان را برای ساخت وسایل جدید به کار گیرند.

 

رنگ کنید

علاوه بر این می‌توانید مبلمان خود را رنگ‌آمیزی کرده تا آنها را به آثار هنری تبدیل کنید. می‌توانید با ایجاد اشکال هندسی یا الگوهایی که قابل تکرار هستند، مبلمان آنتیک خود را رنگ‌آمیزی کنید. برای ایجاد جلوه‌ای مدرن، پایه‌های صندلی را کمرنگ‌تر رنگ‌آمیزی کنید یا برعکس مبلمان خود را با رنگ‌های قدرتمند و چشمگیر رنگ‌آمیزی کنید تا در مرکز توجه قرار گیرند. به خاطر داشته باشید بازسازی می‌تواند به فعالیتی تبدیل شود که کل خانواده می‌توانند از آن لذت ببرند. حتی اگر حرفه‌ای کار می‌کنید و قادرید در انتهای کار شکلی زیبا و متفاوت به وسایل بدهید، ادامه‌اش می‌تواند به یک تجارت خوب تبدیل شود! خیلی از این وسایل با کمی رنگ، ترکیب با وسایل دیگر یا تعمیر می‌توانند دوباره استفاده شوند. درواقع بازسازی وسایل قدیمی یک راهکار خلاقانه برای حفاظت از محیط‌زیست است. شما می‌توانید با کمی سلیقه زباله‌ها را به گنج تبدیل کنید.

 


به وسایل خود جانی
دوباره بدهید
یاد گرفتنِ جان دادن به وسایل قدیمی یکی از با‌ارزش‌ترین مهارت‌هایی است که می‌تواند زندگی‌تان را متحول کند. اگرچه خرید وسایل جدید خوب و لذتبخش است، اما قطعاً برای کسانی که می‌خواهند خانه‌ای باشکوه بسازند، تنها گزینه موجود نیست. در زیر برخی از بهترین استراتژی‌ها وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند به یک کالای قدیمی با چند ترفند جدید چهره‌ای تازه بدهید، بنابراین می‌توانید آن را برای خودتان امتحان کنید. اگر خانه‌تان حیاط دارد می‌توانید با استفاده از درها و پنجره‌های قدیمی گوشه‌ای از حیاط خود را تبدیل به گلخانه‌ای کوچک کنید. با رنگ کردن در و پنجره قدیمی و چند چوب قادر خواهید بود چهارچوبی زیبا برای گلخانه در گوشه‌ای از حیاط بسازید و ده‌ها گلدان در آن نگهداری کنید که چشم‌اندازی زیبا را به حیاط خانه‌تان بدهد.

 

مرمت

مرمت در واقع استراتژی بسیار متفاوتی برای دمیدن حیات جدید به اشیای قدیمی است. بسیاری از مردم به بازسازی اهمیت نمی‌دهند اما باید بدانید که بازسازی می‌تواند در تغییر شکل ظاهری بدون هزینه‌های اضافی بسیار تأثیر‌گذار باشد. بازسازی یک سرگرمی فوق‌العاده است که می‌تواند لذتبخش باشد، بخصوص اگر به قطعات تاریخی یا قدیمی علاقه دارید. برای موفقیت‌آمیز بودن بازسازی، به این موارد نیاز دارید:
توجه به جزئیات؛ شما باید دقت داشته باشید و هنگام رنگ‌آمیزی یک میز به تطبیق رنگ با محیط اطراف و رنگ قبلی خود میز توجه کنید. بسیاری از پروژه‌های مرمت ساعت‌ها کار پرزحمت را می‌طلبد و روی جزئیات نسبتاً مهم کار می‌کند. اگر با اشیای ظریفی کار می‌کنید که از سن شما بزرگ‌تر هستند، باید مطمئن شوید که می‌توانید برای مدت طولانی تمرکز کنید. به همان اندازه که بازسازی فوق‌العاده است، مهارت بازسازی نیز اهمیت دارد. شما برای بازیابی مجدد اشیا علاوه بر تخیل خود به مهارت‌تان متکی هستید، بنابراین باید مایل باشید که ساعت‌ها وقت صرف کنید و روی جزئیات تمرکز کنید. همچنین بینش جالبی در نحوه انجام کار حرفه ای‌ها در بازسازی آثار هنری وجود دارد که ممکن است چیزی باشد که بخواهید آن را امتحان کنید.
شما می‌خواهید همه چیز را به سرعت تغییر دهید و مستقیماً آنها را بهبود بخشید. به‌عنوان مثال می‌توانید زمان خود را صرف بازیابی یک ساعت قدیمی، تمیز کردن آن و از بین بردن خط‌وخش از صفحه‌اش کنید. سپس می‌‌توانید با افزودن یک نوار جدید و مدرن به صفحه، آن را زیباتر کنید. این نوع پروژه برای افرادی جذاب است که به وسایل قدیمی احترام می‌گذارند. شما این فرصت را دارید که بسیاری از ویژگی‌های قدیمی که یک کالا را بسیار جذاب می‌کند، حفظ کنید، اما در واقع به آن هدفی می‌دهید که مربوط به دنیای مدرن است. مثلاً رنگ کردن قاب یک آیینه قدیمی یا جلا دادن چوب آن می‌تواند ظاهری متفاوت‌تر به آیینه بدهد. اگر به فکر نقل مکان به خانه دیگری هستید اما نمی‌خواهید مبلمان قدیمی‌تان را دور بیندازید یا اهدا کنید، می‌توانید آن را با زدن یک لایه رنگ یا لاک تغییر دهید. مبلمان می‌تواند تغییر بسزایی در دیزاین داخلی منزل داشته باشد؛ با عوض کردن رویه پارچه‌ای یا افزودن کوسن‌های رنگین می‌توانید دست به کار شوید و شکل ظاهری مبلمان خود را تغییر دهید.
وقتی صحبت از بازیافت و بازسازی مبلمان می‌شود، گزینه‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارد که می‌تواند کارهای خوبی برای خانه شما انجام دهد.

 

ایده‌هایی برای بازسازی مبلمان قدیمی
بازیافت خلاقانه مبلمان قدیمی به شما تصویر جدیدی از خانه‌تان می‌دهد. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان با مبلمان قدیمی فقط با کمی سلیقه، حوصله و تکنیک انجام داد. همچنین در مورد بازسازی یک مبلمان احساس خوبی خواهید داشت.

بیایید به چند ایده ممکن نگاهی بیندازیم.
تبدیل؛ آیا می‌دانستید می‌توانید صندلی‌های قدیمی را به گلدان تبدیل کنید؟ علاوه بر این می‌توانید کشوهای میز یک مبلمان را تغییر داده و به یک مبلمان مدرن تبدیل کنید. به عنوان مثال می‌توانید هر کشو را متفاوت رنگ کنید یا در سبدهای حصیری قدیمی اشیای تزئینی قرار دهید.

هنر خود را به نمایش بگذارید
با حکاکی کردن بخش‌هایی از مبلمان، هنرتان را به نمایش بگذارید. برای انجام این کار از ابزار مناسب استفاده کنید. اگر میز ناهارخوری بزرگی دارید و می‌خواهید جلوه‌ای متفاوت به آن بدهید، روی آن را سمباده بزنید و آن را به صورت بوم خالی درآورید. بگذارید تخیل و هنر شما در سطح تجسم یابد.

 

باغبانی و زندگی

تخیل قوی. شما باید بتوانید به یک آیتم از وسایل خانه همان‌طور که اکنون هست، نگاه کنید و تصور کنید  با کمی تغییر در آینده چه شکلی می‌تواند باشد. به طور مثال می‌توانید چهارچوب تلویزیون قدیمی‌تان را به شکل یک آکواریوم ببینید و این می‌تواند ایده‌ای جالب و شگفت‌انگیز باشد. یا صندلی چوبی کهنه و قدیمی را در نظر بگیرید که می‌تواند تغییر کاربری داده و تبدیل به گلدانی زیبا در گوشه‌ای از نشیمن خانه شود. برای داشتن فضایی زیباتر به‌کارگیری گل و گلدان به فضا زندگی می‌بخشد. تلاش کنید چند مهارت بیشتر یاد بگیرید. این مورد بخصوص در مورد نجاری و نقاشی بسیار مفید است. این به شما کمک می‌کند تا از اقلام خود نهایت استفاده را ببرید و آنها را مطابق با هدف جدیدشان در زندگی اصلاح کنید. این کار مقدمه‌ای عالی برای ارتقای مبلمان شما خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی