بازار نه چندان داغ خشکشویی‌ها در‌آستانه‌نوروز

سوسن صادقی
روزنامه‌نگار

 

روزهای پایانی سال است و هرچه به روزهای آخر سال نزدیک می‌شویم، خانه‌تکانی در خانه‌ها سرعت می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین کارها در خانه تکانی هم شست‌وشو است. شست‌و‌شوی پرده، پتو، رومبلی و حتی لباس‌هایی که مدت‌ها در کمد مانده و گرد و خاک و دودگرفته است. عده‌ای این دسته از کارها را به خشکشویی‌ها می‌سپارند تا از میزان کارهای خود در روزهای پایانی سال کم کنند تا به دیگر کارهای خود برسند بخصوص کسانی که خانه‌تکانی را دیرتر از موعد شروع می‌کنند برای زودترتمام شدن کارهایشان این مسیر شست‌و‌شو را انتخاب می‌کنند، از این‌رو یکی از اصنافی که این روزها سرشان شلوغ می‌شود، خشکشویی‌هاست. با «ابوالفضل رجب‌زاده نوجه دهی»، رئیس اتحادیه خشکشویی تهران درباره بازار خشکشویی در پایان سال و قیمت‌ها گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

پرده در بورس
ابتدای مصاحبه از ابوالفضل رجب‌زاده نوجه دهی رئیس اتحادیه خشکشویی تهران درباره بازار روزهای پایانی سال این صنف سؤال می‌کنیم و انتظار داریم او از شلوغی صنف برایمان بگوید ولی برخلاف انتظارمان، می‌گوید: بازار خشکشویی‌ها همیشه نزدیک به عید داغ می‌شد و ما می‌توانستیم 11 ماهی را که مشتری کافی نداشتیم و به قول اعضای صنف خورده و خوابیده بودیم، با پذیرش کارها و سفارشات با حجم بالای شب عید جبران کنیم اما متأسفانه تا هفته اول اسفند، بازار مطابق میل و پیش‌بینی‌مان نیست و حجم سفارشات بالا نیست.
رجب‌زاده درباره علت کم بودن سفارشات می‌گوید: « دو سالی به علت کرونا و امسال هم به علت تورم شاهد کوچک شدن بازار خشکشویی هستیم ولی باز امیدواریم در مدت باقی مانده از روزهای اسفندماه سفارشات و حجم کار خشکشویی‌ها بیشتر شود.»
به گفته رئیس اتحادیه خشکشویی تهران، اقلامی که مردم بیشتر به خشکشویی برای شست‌و‌شو و اتوکشی می‌سپارند، پرده، پتو، رومبلی، کوسن و ملافه است. به گفته رئیس اتحادیه خشکشویی تهران برخی ترجیح می‌دهند خود پرده، پتو و دیگر وسایلی را که نیاز به شست‌و‌شو دارد، در خانه بشویند و در بیشتر خانه‌ها و بخصوص در منطقه بالای شهر لباسشویی‌ها 7 کیلویی و بیشتر وجود دارد و از آن استفاده می‌کنند.  البته به نظر رجب‌زاده شاید این کارشان مقرون به صرفه به نظر برسد ولی نوع شست‌و‌شو مهم است و اینکه به لباسشویی خانگی فشار می‌آید و نه تنها دستگاه‌ها را دچار استهلاک می‌کند بلکه مانند لباسشویی‌های صنعتی هم خروجی ندارد.

نرخنامه 7 قلم جنس
از رئیس اتحادیه خشکشویی تهران درباره قیمت‌های خشکشویی و اتوکشی سؤال می‌کنیم. وی درباره قیمت‌های خشکشویی می‌گوید: قیمت‌ها در ابتدای سال 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و برخلاف برخی اصناف که نزدیک عید قیمت‌ها را افزایش می‌دهند این صنف با همان نرخ مصوب و تعیین شده ابتدای سال فعالیت می‌کند. رجب‌زاده می‌افزاید: نرخنامه برای 7 قلم جنس (کت و شلوار، کت، شلوار، مانتو، پیراهن مردانه و دامن) برای خشکشویی‌های ممتاز، درجه یک تا درجه سه تعیین شده است. خشکشویی‌ها باید نرخنامه را که دارای هولوگرام است، جلوی دید مشتریان خود نصب کنند. طبق نرخنامه خشکشویی کت و شلوار از 65 تا 130 هزار تومان و اتوی آن از 40 تا 70 هزار تومان است. خشکشویی و اتوی کت از 35 تا 80 هزار تومان و اتوی آن از 25 تا 40 هزار تومان تعیین شده است. خشکشویی و اتوی شلوار از 25 تا 50 هزار تومان و اتوی آن از 15 تا 30 هزار تومان محاسبه شده است. خشکشویی و اتوی بلوز معمولی از 25 تا 50 هزار تومان و اتو از 15 تا 30 هزار تومان است. خشکشویی و اتوی مانتو ساده از 35 تا 50 هزار تومان و اتوی آن از 25 تا 30 هزارتومان تعیین شده است. خشکشویی و اتوی پیراهن مردانه از 25 تا 50 هزار تومان و اتوی آن از 15 تا 30 هزارتومان محاسبه شده است.  وی می‌گوید: اگر مردم اقلامی به جز آنچه در لیست نرخنامه آمده است را به خشکشویی ارائه دهند قیمت آن بین مشتری و واحد صنفی توافقی تعیین می‌شود و در زیر نرخنامه مصوب اینکه کدام کارها توافقی و با کارشناسی تعیین می‌شود، درج شده است.

تجهیزات بیشتر قیمت بالاتر
رجب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت در پایین شهر و بالای شهر متفاوت است، می‌گوید: قیمت در پایین شهر و بالای شهر فرقی ندارد ولی همان‌طور که گفته شد درجه‌بندی خشکشویی‌ها متفاوت است و با توجه به تجهیزاتی که استفاده می‌کنند و امکاناتی که دارند به ممتاز، درجه یک تا سه درجه‌بندی می‌شوند و هر کدام از این خشکشویی‌ها دارای قیمت‌های متفاوتی هستند و فرقی نمی‌کند کدام منطقه باشند.
او به این نکته هم اشاره می‌کند: شست‌و‌شوی کار با کار متفاوت است. به‌عنوان مثال شست‌و‌شوی کت و شلوار سفید، لباس سفید، لباس عروس، لباس‌هایی که روی آنها کار شده، کار متفاوت محسوب می‌شود. مگر چند تا کت و شلوار سفید و لباس عروس به خشکشویی تحویل داده می‌شود؟ ماشینی که همیشه لباس‌های زیادی را می‌شوید باید به تنهایی یک دست لباس سفید را بشوید حتی ممکن است چندبار بشوید تا تمیز شود بنابراین استهلاک دستگاه، میزان استفاده از شوینده‌ها بالا رفته و از این‌رو افزایش هزینه را در پی دارد. بنابراین قیمت این نوع کارها با توافق مشتری و صاحب صنف تعیین می‌شود.

میزان استقبال از خشکشویی
در مناطق مختلف
از رجب‌زاده درباره میزان سفارش کار شست‌و‌شو به خشکشویی‌ها در مناطق مختلف شهر در نزدیک عید سؤال می‌کنم و وی اینگونه توضیح می‌دهد: در مناطق متوسط و پایین شهر به خانه‌تکانی و تمیزی دم عید و رعایت این سنت دیرینه بیشتر اهمیت می‌دهند. خود خانم‌ها و دیگر اعضای خانه، خانه‌تکانی می‌کنند و پرده، پتو، ملافه را بیشتر به خشکشویی می‌دهند.
رجب‌زاده درباره شکایت از صنف خشکشویی هم می‌گوید: هرکسی شکایتی درباره خرابی اجناسی که به خشکشویی تحویل داده دارد می‌تواند به اتحادیه مراجعه کرده و ثبت شکایت کند. هر هفته دوشنبه‌ها شورای حل اختلاف تشکیل جلسه داده و با حضور شاکی و مسئول صنف به شکایت‌ها رسیدگی می‌کند.


شست‌و‌شوی پارچه های مختلف با هم متفاوت است. به‌عنوان مثال شست‌و‌شوی کت و شلوار سفید، لباس سفید، لباس عروس، لباس‌هایی که روی آنها کار شده، کار متفاوت محسوب می‌شود. مگر چند تا کت و شلوار سفید و لباس عروس به خشکشویی تحویل داده می‌شود؟ ماشینی که همیشه لباس‌های زیادی را می‌شوید باید به تنهایی یک دست لباس سفید را بشوید حتی ممکن است چندبار بشوید تا تمیز شود بنابراین استهلاک دستگاه، میزان استفاده از شوینده‌ها بالا رفته و از این‌رو افزایش هزینه را در پی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی