میوه عیـــــد را10 درصـــد ارزان‌تر از بــازار بخریـــــد

میوه تنظیم بازار عید (سیب و پرتقال) از اواخر اسفند تا سیزدهم فروردین در تمام استان‌ها عرضه می‌‌شود

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران ابراز امیدواری کرد با تمهیدات پیش‌بینی شده، کار به گونه‌ای انجام شود که شاهد هیچ گرانفروشی‌ای نباشیم ولی مردم درصورت مشاهده هرگونه گرانفروشی می‌‌توانند موضوع را به اتحادیه‌ها و تعزیرات هر استان گزارش دهند. مطمئناً با هر کسی که بخواهد با گرانفروشی، کام مردم را در ایام نوروز تلخ کند، برخورد خواهد شد و اجازه به هم خوردن بازار را نمی‌دهیم.

میترا جلیلی/  میوه، جزو ضروریات سبد خانوار است. اگر مسیر تولید تا توزیع درست طی شود، آن هم بدون حضور دلالان، قیمت‌ها به حداقل می‌رسد تا جای میوه در سبدخانوار، بخصوص در ایام عید، خالی نماند. هرسال نزدیک عید شاهد برپایی غرفه‌هایی برای فروش میوه به منظور تنظیم بازار هستیم ولی ظاهراً پیش از این مشکلاتی در مسیر توزیع مناسب و رساندن میوه با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان وجود داشته است. به همین دلیل هم در دی ماه امسال، دولت مصوب کرد که تأمین و تنظیم بازار میوه شب عید برعهده بخش خصوصی گذاشته شود. هرچند پیش از این مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار وعده داده بود با رقم خوردن این اتفاق جدید، می‌‌توان میوه شب عید را ۱۵ درصد زیر نرخ بازار عرضه کرد ولی ظاهراً کمی حساب و کتاب‌ها به هم خورده و حالا سازمان تعاون روستایی از عرضه دو نوع میوه (سیب و پرتقال) در روزهای منتهی به نوروز، با بهای 10درصد زیر قیمت بازار خبر داده است؛ موضوعی که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار هم به آن اشاره دارد.

وی با اعلام این که میوه‌های شب عید، امسال توسط بخش خصوصی توزیع می‌‌شود یادآور شد: امسال برای نخستین بار قیمت میوه‌ها به صورت استانی تعیین می‌‌شود و این امر هم به اتحادیه‌های استانی محول شده است تا قیمت نهایی میوه‌های توزیع شده را بر اساس نرخ میوه در شهر و استان خود تعیین کنند. تنها موضوع مهم این است که قیمت میوه‌ها حتماً باید 10درصد زیر نرخ بازار آن شهر یا استان باشد. کارگر با اشاره به اینکه عمده کار اتحادیه‌های استانی، نظارت بر قیمت‌هاست، گفت: امسال نیز به روال سال‌های پیش از این، بخش خصوصی پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است ولی موضوع مهم این است که امسال دست اتحادیه‌ها و بخش خصوصی بازتر است و امیدوارم نتیجه آن را بتوان در میزان رضایت مردم از بازار میوه و تره‌بار و همچنین قیمت آن، بخوبی لمس کرد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی، متولی توزیع میوه هستند، گفت: تاکنون حدود 15هزار تن میوه برای شب عید ذخیره‌سازی شده است که بتدریج وارد بازار می‌شود. وی افزود: با تعاونی بارفروشان، قراردادی تنظیم شده است تا بخش خصوصی، تنظیم بازار پایان سال را انجام دهد. هرچند هر سال متولی این کار، وزارت صمت بود ولی امسال سازمان تعاونی روستایی و جهاد کشاورزی وارد کار شده و به بخش خصوصی بال و پر زیادی داده شده است که امیدواریم خروجی خوبی برای مصرف کننده داشته باشد. جایگاه‌هایی برای عرضه میوه تنظیم بازار در سراسر کشور به اعضای اتحادیه معرفی شده و اعضا هم از آن استقبال مناسبی داشته‌اند. از آنجا که میوه‌ها از کشاورز به صورت عمده خریداری می‌‌شود و اعضای ما میوه‌ها را از آن عمده فروشی تهیه می‌‌کنند، دست دلالان کوتاه می‌‌شود.
کارگر خاطرنشان کرد: ما شاهد تورم در قیمت همه کالاها هستیم ولی چون مردم به صورت روزانه با میوه سر و کار دارند و از آن استفاده می‌‌کنند، میزان تورم آن نسبت به سایر محصولات، بیشتر به چشم می‌‌آید وگرنه حتی می‌‌توان گفت که تورم میوه از کالاهای دیگر کمتر بوده است. درواقع میوه، کمترین تورم و بیشترین انتقاد را داشته است. به عنوان مثال درباره مرکبات می‌‌توان گفت که اصلاً هیچ تورمی در کار نبوده و گاه حتی به دلیل وفور میوه، قیمت‌ها نسبت به سال گذشته، کاهشی هم بوده است به گونه‌ای که قیمت برخی انواع پرتقال در مقطعی به 6 تا 7 هزار تومان رسید هرچند به تازگی کمی افزایش قیمت داشته ولی به هرحال تلاش می‌‌کنیم تا میوه‌ها را 10 درصد زیر قیمت بازار به دست مصرف کننده برسانیم. وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار اتحادیه‌های هر یک از استان‌ها قیمت میوه را مشخص می‌‌کنند و قیمت یکسانی در کل کشور نداریم، گفت توزیع میوه شب عید به تازگی آغاز شده و این کار تا 13 فروردین ادامه خواهد داشت. به روال هرسال سیب و پرتقال را توزیع می‌‌کنیم. کارگر یادآور شد: با وجودی که زمان آغاز توزیع میوه تنظیم بازار (سیب و پرتقال) از 20 اسفند تا 13 فروردین است، باید به این موضوع اشاره کنم که همه استان‌ها ممکن است از 20 اسفند این توزیع را شروع نکنند. به عنوان مثال ممکن است یک استان از 22 اسفند و یک استان دیگر از 25 اسفند کار خود را شروع کند. موضوع مهم این است که توزیع میوه در همین بازه زمانی انجام شود ولی هیچ اجباری وجود ندارد که دقیقاً از 20 اسفند آغاز شود. ولی در همه استان‌ها توزیع میوه باید تا سیزدهمین روز سال 1402 ادامه داشته باشد. به این ترتیب شاهد اختلال در بازار میوه نخواهیم بود و دست دلالان کوتاه می‌‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی