ویژه نامه پلاس۸۱۴۴ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۴۴ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

لــذت‌تماشــای‌زمـــستان‌از‌فـــراز‌ دنـا

سرزمین آبشارهای یخی به همه سلیقه‌ها برای زمستان‌گردی جواب می‌دهد

شیما جهان‌بخش
روزنامه‌نگار

اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که زمستان را فصل خانه‌نشینی می‌دانید و ترجیح می‌دهید روزهای برفی را کنار بخاری یا شومینه همراه با یک فنجان چای داغ سپری کنید، بهتر است امسال از جای گرم و نرمتان دل بکنید و در آخر سال ، راهی سفر شوید. مطمئن باشید خاطره‌ای که این سفر برایتان می‌سازد ارزش این دل‌کندن را دارد.
 بهتر است داستانی برایتان بگویم؛ حدود 150 سال پیش مدیر هتلی در ناحیه سنت موریس سوئیس از میهمانان خود که تابستان به آنجا آمده بودند، دعوت کرد تا برای دیدن مناظر برفی شهرش زمستان به آنجا بیایند. او به میهمانان خود قول داد که اگر از دیدن جاذبه‌های زمستانی آلپ رضایت نداشتند همه هزینه‌های سفر را پرداخت کند. آنها هم قبول کردند و زمستان آن سال دوباره به این شهر آمدند. در این سفر آنقدر سرگرم تفریحات و طبیعت زمستانی شدند که به جای چند روز تا اول فصل بهار در این منطقه اقامت کردند. این اتفاق ساده باعث شد از همان سال گردشگری زمستانی برخی مناطق سوئیس بر گردشگری تابستان پیشی بگیرد. اینجا هم چنین مقصدی داریم. لازم نیست برای تجربه چنین سفری تا آن سر دنیا بروید. پیشنهاد ما به شما چهارمحال و بختیاری، پایتخت برفی ایران است. چمدان‌هایتان را ببندید تا به جای «آلپ» راهی «زاگرس» و یک برف‌بازی حسابی شویم. زیاد عجله نکنید، اینجا برعکس بقیه استان‌ها، زمستان به جای 3 ماه 5 ماه بساطش را پهن می‌کند و هنوز 2 ماه برای زمستان‌گردی وقت دارید.
در 15 سال اخیر کاهش چشمگیر بارش‌ها، خشکسالی و نبود برف، گردشگری 5 ماهه این استان را به خواب زمستانی برده بود و بارش سنگین برف امسال بود که دوباره تنور مسافرت‌ها به شهرهای بروجن، اردل، کوهرنگ و بن را گرم کرده است.  
فرقی ندارد اسکی‌باز ماهری باشید یا یک طبیعت‌گرد، حتی هنرمند مجسمه‌ساز یا یک کوهنورد حرفه‌ای، اینجا جایی برای تفریح دارد. اگر جزو هیچ کدام از این گروه ها هم نیستید باز نگران نباشید چون طبیعت برفی سرزمین هزاران چشمه و آبشارهای یخی به همه سلیقه‌ها برای زمستان‌گردی جواب می‌دهد. در این سفر علاوه بر اقامت در هتل‌ها که پای ثابت همه مسافرت‌هاست، اگر دلتان خواست از زندگی شهری فاصله بگیرید، می‌توانید چند روزی را میهمان اقامتگاه‌های بومگردی یا حتی کلبه‌های بکر و سنتی هم باشید. حتی اگر هتل‌ها و بوم‌گردی‌ها هم ظرفیتشان پر بود، می‌توانید سراغ هتل‌آپارتمان‌ها بروید. اما به هیچ وجه بدون رزرو جایی برای اقامت به مناطق سردسیر سفر نکنید.

 

اسکی‌بازها
آماده‌باشند
امسال مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‌اند
تا در آخر فصل، زمستان خاطره‌انگیزی را برایتان بسازند. بارش برف در رشته‌کوه‌های زردکوه  که در برخی مناطق به بیش از 15 متر رسیده، شرایطی را فراهم کرده تا هر 3 پیست اسکی کوهرنگ (چلگرد)، بارده و شیخ شبان چهارمحال و بختیاری آماده پذیرایی از شما باشند. نگران نباشید، تمام امکانات رفاهی از سرویس بهداشتی و پارکینگ تا تله‌اسکی، تله‌کابین و ... در این پیست‌ها تعبیه شده‌اند. حتی مسیرهای دسترسی به هتل‌های نزدیک این پیست‌ها هم به طور مرتب برف‌روبی می‌شوند تا بعد از یک روز پرهیجان بتوانید شب را بخوبی استراحت کنید.

 

برخی‌از‌هتل‌هایی‌که در این سفر پذیرای‌شما هستند
  هتل کینو کوهرنگ: این هتل در دل روستای ملک‌آباد یکی از چندین روستای گردشگری شهرستان کوهرنگ و تنها در 14 کیومتری پیست اسکی کوهرنگ ساخته شده است. شما می‌توانید این سفر چند روزی را در یک محیط بکر و آرام استراحت کنید. برای اقامت در این هتل باید برای یک اتاق 2 تخته حدوداً شبی 600 هزار تومان در نظر بگیرید.  
  هتل کوهرنگ: این هتل در محیطی باصفا در میان جاذبه‌های طبیعی ساخته شده و برای گردشگرانی که تمایل دارند شبی را در نزدیکی پیست اسکی یا آبشار تونل کوهرنگ بگذرانند، مناسب است. فاصله این هتل با خودرو تا آبشار تونل کوهرنگ۳ دقیقه، تا پیست اسکی کوهرنگ ۱۲ دقیقه، تا چشمه دیمه ۱۵ دقیقه و تا غار یخی چما ۳۸ دقیقه است. برای اقامت در این هتل باید برای یک اتاق 2 تخته حدوداً شبی یک میلیون تومان در نظر بگیرید.  
  هتل بام بروجن: این هتل هم در نزدیکی کوه سیاسرد خارج از محدوده شهری در مسیر جاده بروجن-آلونی میزبان مسافران است. یادتان نرود بعد از برگشتن از اسکی به تالاب گندمان در 23 کیلومتری و تالاب چغاخور که در ۴۱ کیلومتری این هتل جا خوش کرده‌اند، سری بزنید. برای اقامت در این هتل باید برای یک اتاق 2 تخته حدوداً شبی 800 هزار تا یک میلیون تومان در نظر بگیرید. 

 

از اقامتگاه‌های بوم‌گردی غافل نشوید
اگر شما هم دسته‌جمعی به این سفر می‌روید، لازم نیست هر شب را در هتل بگذرانید. می‌توانید چند شب را هم در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی که با تکیه بر آیین‌ها و سنت‌های اصیل و بومی بختیاری ساخته شده‌اند، دور‌ هم باشید.  در اینجا اقامتگاه‌های دنجی در نزدیکی  پیست‌های اسکی ساخته شده‌اند که براحتی می‌توانید آنها را پیدا کنید. البته همه اقامتگاه‌ها هم سنتی نیستند و اگر تمایل داشتید، می‌توانید یکی از اقامتگاه‌ها را که به شکل امروزی ساخته شده‌اند انتخاب کنید.
برای اقامت در این اقامتگاه‌ها بسته به اندازه و امکانات هزینه‌ها متفاوت است. قیمت‌ها  برای هر نفر از شبی حدوداً 200 هزار تومان  شروع می‌شود. البته برای گذراندن شب در اقامتگاه‌هایی که امکانات بیشتری دارند باید مبلغ بیشتری، چیزی بین 900 هزار تا یک میلیون تومان در نظر بگیرید.
 
امکانات پیست اسکی چلگرد
 این پیست اسکی به عنوان یکی از 3 پیست استان چهارمحال و بختیاری مقصد بیشتر گردشگران است. البته نباید فراموش کنیم یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این پیست اسکی، امکانات رفاهی و خدمات ارائه‌شده به اسکی‌سواران و بازدیدکنندگان است. جاده آسفالته، تله اسکی، برف‌کوب، دسترسی راحت به چندین هتل، سرویس بهداشتی و پارکینگ بخشی از امکانات این پیست است. پس اگر می‌خواهید برای گذراندن یک روز خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید، اصلاً لازم نیست نگران کمبود امکانات و خدمات رفاهی باشید.


وسایلی که باید برای سفر زمستانی همراه داشته باشید
اگر برای اولین بار قصد دارید تجربه سر خوردن روی برف و اسکی در پیست‌های چهارمحال و بختیاری را تجربه کنید، فراموش نکنید که دمای این استان در ایام سرد سال تا 25 درجه سانتی‌گراد زیر صفر هم می‌رسد. پس تا می‌توانید خودتان را به لباس‌های گرم و مناسب تجهیز کنید تا مبادا با سرماخوردگی به خانه برگردید! در کنار همه اینها چوب اسکی، پوتین و از همه مهم‌تر عینک اسکی یا آفتابی هم همراه داشته باشید. معلوم است که خبری از آفتاب سوزان نیست اما تلألو آفتاب روی برف سفید حتما چشم‌هایتان را اذیت می‌کند. راستی اگر به نیت تیوب‌سواری عزم سفر به پیست کوهرنگ را کرده‌اید، پس تیوب را فراموش نکنید.

لذت خوردن یک کاسه آش داغ در دل کوه‌های برفی
خوردن غذاهای گرم و لذیذ بعد از بالا و پایین پریدن و لیز خوردن روی برف و خستگی و گرسنگی واقعاً یک لذت تکرارنشدنی است. البته رستوران‌های این استان علاوه بر غذاهای معمول غذاهای محلی بخصوص آش و شیربرنج ارائه می دهند. رستوران‌های زیادی در مسیر پیست‌های اسکی این استان وجود دارند که بسته به سلیقه و انتخاب خود می‌توانید در آنها غذا میل کنید. پیشنهاد ما این است که رستوران‌های نزدیک به پیست اسکی را انتخاب کنید تا برای خوردن غذا مجبور نباشید مسافت زیادی را طی کنید.

چگونه به پیست اسکی
کوهرنگ برویم؟
 وقتی به دل جاده زدید، اول خودتان را به شهرکرد برسانید. پس از رسیدن به مرکز استان، به‌ سمت جاده‌ کمربندی ۱۵خرداد حرکت کنید و وارد بزرگراه شهرکرد- فارسان شوید. پس از عبور از شهرهای سورشجان و فارسان، جاده را تا رسیدن به شهر چلگرد ادامه دهید. سپس در میدان بختیاری، وارد دومین خروجی شوید و به‌ طرف آبشار شیخ‌علی‌خان بروید. در میانه‌ جاده، با توجه به تابلوهای راهنما، وارد مسیر تونل کوهرنگ شوید و خود را به پارکینگ پیست اسکی کوهرنگ (یا پیست اسکی چلگرد) برسانید. فاصله‌ مرکز شهر شهرکرد تا پیست اسکی چلگرد، کمی بیشتر از ۹۰ کیلومتر است. بنابراین، با خودروی شخصی نزدیک به یک ساعت و نیم راه در پیش خواهید داشت.
 خلاصه اینکه در این سفر اصلاً نگران ترک کردن جای گرم و نرمتان نباشید، چون می‌توانید شب‌های راحتی را زیر کرسی‌های گرم بگذرانید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی