ویژه نامه پلاس۸۱۴۴ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۴۴ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

کوهرنگ با بارش 8 متر برف،‌به‌مقصد ایده‌آل زمستان‌گردان و اسکی‌بازان تبدیل‌شده‌است

گردشــگــری زمستــانی در‌آستـانه بـــهــار

جشنواره ملی شهر برفی کوهرنگ از 20 تا 22 اسفند برگزار می‌شود

زهره افشار
روزنامه‌نگار

هنوز یک ماه  نشده که از کولاک بارش برف در استان چهارمحال و بختیاری می‌گذرد، روزهایی که دانه‌های بلورین برف لباس یکدست سفید بر تن شهرها و روستاهای این استان غربی از جمله کوهرنگ و چلگرد کرد. البته در کنار شادی و خوشحالی که بارش 8 متر برف به همراه داشت، مشکلاتی مثل بسته شدن راه‌های ارتباطی در این شهرستان به وجود آمد که با همت مسئولان استان مرتفع شد. حالا در این روزهای نزدیک به سال نو که در اکثر مناطق کشور هوا بهاری شده و به تصور بسیاری زمان تفریحات زمستانی هم سرآمده، باید بدانید که کوهرنگ با رکوردی که در بارش برف طی یک ماه اخیر زده، همچنان با حجم بالای برف که در منطقه باقی مانده پذیرای گردشگران برای تفریحات زمستانی است. البته مسئولان این استان زمینه‌های لازم برای حضور گردشگران را هم فراهم کرده‌اند و با برپایی جشنواره ملی شهر برفی کوهرنگ از 20 تا 22 اسفند میزبان گردشگران هستند.

چطور به کوهرنگ برسیم
برای رسیدن به کوهرنگ باید از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری، 85 کیلومتر به سمت شمال غرب بروید. اگر سفر با ماشین شخصی خود را برای این گشت وگذار زمستانی انتخاب کرده‌اید یادتان باشد که حتماً تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ و کمی خوراکی و تنقلات همراه داشته باشید و در هر کجا که چشم‌تان به پمپ بنزین خورد، باک ماشین را پر کنید.  ممکن است در مسیر رسیدن به کوهرنگ با کوهی از برف روبه‌رو شوید که ارتفاع آن در برخی نقاط کنار جاده چند برابر ارتفاع ماشین شما باشد اما نگران نباشد چون این مسیر دارای راه مناسبی است که تردد در آن مگر در مواقعی که کولاک باشد و پلیس راهور و راهداری تردد در آن را ایمن ندانند بسته نمی‌شود. البته این هم یکی از جذابیت‌های زمستانی سفر به کوهرنگ است که ارزش توقف و تنفس هوای پاک و گرفتن عکس‌های یادگاری را دارد.
 برگزاری جشنواره ملی شهر برفی کوهرنگ
پس از 7 سال
آنهایی که 7 سال است منتظر برگزاری جشنواره ملی برفی هستند الان وقتش رسیده که برای سفر به چهارمحال و بختیاری برنامه‌ریزی کنند. امسال با بارش بسیار مناسب برف در این استان قرار است جشنواره برفی از 20 تا 22 اسفند در  چلگرد - مرکز شهرستان کوهرنگ- برگزار شود.
این جشنواره در چند سال گذشته به‌دلیل پوشش اندک برف در بهشت سفید ایران برگزار نشده بود، اما امسال با بارش حداقل 8 متر برف که در 20 سال گذشته سابقه نداشته در برخی نقاط مانند کوهرنگ و چلگرد امکان برگزاری این جشنواره فراهم شده است.
امسال با بارش غیرمنتظره برف نه تنها پیست اسکی چلگرد جان دوباره‌ای گرفته بلکه شرایط برای برگزاری جشنواره مفرح و شاد برفی هم مهیا شده است. «علیرضا جیلان» مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در چند سال گذشته به‌دلیل بارش اندک برف نتوانسته بودیم این جشنواره را برگزار کنیم اما امسال با بارش این نعمت الهی بیشتر نقاط استان ازجمله کوهرنگ و چلگرد از برف آن هم در حجم زیاد پوشیده شده است و امیدواریم بتوانیم پذیرایی گرمی از گردشگران زمستانی داشته باشیم.
وی می‌افزاید: این جشنواره در «قاسم آباد» از توابع چلگرد که تنها 6 کیلومتر با آن فاصله دارد برگزار می‌شود. به گفته وی شرکت کنندگان در این جشنواره پیشتر طرح‌های خود را با موضوع‌ شهادت، ایثار، فداکاری و موضوع‌ آزاد گردشگری و تاریخی برای میراث فرهنگی استان چهار محال و بختیاری فرستاده بودند. طرح‌هایی انتخاب شده و قرار است شرکت کنندگان، مجسمه‌های برفی خود را برای بازدید عموم به نمایش بگذارند. پیش‌تر قرار بود این جشنواره در روزهای 24 تا 27 بهمن ماه برگزار شود که به‌دلیل اعلام وضعیت قرمز هواشناسی و برف شدید و کولاک در این منطقه برگزاری این جشنواره به 20 تا22  اسفند موکول شد.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری چهار محال و بختیاری با اشاره به سرمای این استان در فصل زمستان توصیه می‌کند: گردشگران حتماً قبل از سفر به کوهرنگ با هتل‌ها و مراکز اقامتی تماس بگیرند و جای خود را رزرو کنند چون شرایط آب و هوایی استان به گونه‌ای است که امکان اقامت مسافران در چادرها و فضای باز وجود ندارد.

پیست اسکی چلگرد
یکی دیگر از جاذبه‌های زمستانی کوهرنگ پیست اسکی چلگرد، یکی از پنج پیست اسکی بزرگ کشور است. این پیست این روزها با امکاناتی مانند 3 تله‌اسکی (بالابر) پذیرای اسکی بازان و دوستداران ورزش‌های زمستانی از سراسر ایران است.
پیست اسکی چلگرد ۸۰۰ متر طول و شیبی ۲۰ درصدی دارد. انباشت حجم بسیار زیاد برف، راه دسترسی آسان و هوای آفتابی در اغلب روزهای زمستان، این پیست را در منطقه زاگرس شاخص کرده است.
«موعود بنیادی فر» مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: برای اقامت ورزشکاران و دوستداران ورزش اسکی در نزدیکی پیست اسکی 5 هتل و 23 اقامتگاه بومگردی وجود دارد که چشم‌انداز برفی آنها بی‌نظیر است.
وی با اشاره به بارش 8 تا10متری  برف در پیست اسکی چلگرد می‌افزاید: بارش این میزان برف در سال‌های گذشته سابقه نداشته و به همین دلیل شرایط برای اسکی بازی ایمن در این پیست مهیا شده است.اگر اسکی باز حرفه‌ای هم نباشید می‌توانید یک روز هیجان انگیز برفی را در پیست اسکی چلگرد تجربه کنید. لباس گرم و مناسب را فراموش نکنید.

از خوردن شیر برنج داغ غافل نشوید
در سفر به کوهرنگ در کنار خوردن آش رشته داغ و آش سنتی بختیاری «کارده» از خوردن شیر برنج مخصوص این منطقه غافل نشوید که شما را در سرمای کوهرنگ گرم می‌کند.
این شیربرنج به خاطر داشتن دانه‌های رازیانه، طبع گرمی دارد و شما می‌توانید در همه رستوران‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی و هتل‌ها آن را سفارش دهید. البته برخی از محلی‌ها یک رستوران سنتی واقع در سر راه چلگرد را برای خوردن شیر برنج داغ به مسافران توصیه می‌کنند.

دست خالی برنگردید
کوهرنگ به قدری صنایع دستی آن هم ساخته دست عشایر دارد که نمی‌توانید دست خالی برگردید. لباس محلی عشایر بختیاری، گلیم، نمد، گیوه و خورجین مهم‌ترین سوغات این دیار است. ولی «سرانداز» را که نوعی گلیم لری است نمی‌توانید در هیچ استان دیگری پیدا کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی