با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای؛سامانه پایش سلامت محصولات کشاورزی در کشور تولید شد

شرکت دانش‌بنیان «بوم نگاران هوشمند امید» موفق به تولید و بهره‌برداری از سامانه پایش سلامت محصولات کشاورزی مبتنی بر ژئوماتیک شد.
علیرضا حاجی تبار، مدیرعامل شرکت بوم نگاران هوشمند امید گفت: این شرکت که از سال ۹۸ به‌صورت رسمی ثبت شده با حمایت‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، محصولی در جهت تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در بخش کشاورزی تولید کرده است.
وی با اشاره به اینکه تصاویر ماهواره‌ای در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارند، اظهار داشت: اوایل شروع به کار در بخش‌های مختلفی فعالیت داشتیم؛ اما به دلیل علاقه به بخش کشاورزی به‌تدریج محصول ما بر اساس تحقیقات بازار و اقداماتی که انجام دادیم شامل ۳۰ حوزه کشاورزی شد. در همین راستا سامانه پایش سلامت محصولات کشاورزی مبتنی بر ژئوماتیک را تولید کردیم که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای به کشاورزان کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به آب و کود گیاه را رصد کنند.
حاجی‌تبار در ادامه افزود: همچنین این سامانه بر اساس یک نمودار رشد به کشاورزان کمک می‌کند تا بر اساس استانداردهای منطقه و وضعیت محصولات خود، تغییر شاخص‌ها و تنش‌های وارد شده به گیاه را رصد کنند. در واقع این سامانه، دستیاری است که گزارش‌های لازم را به کشاورزان ارائه می دهد و آنها هم این گزارش‌ها را در اختیار مشاوران تخصصی خود قرار می‌دهند و مشاوران هم در صورت لزوم بازدیدهای میدانی را انجام داده و توصیه‌های لازم را به کشاورزان ارائه می‌دهند.حاجی تبار با بیان اینکه با سامانه پایش سلامت محصولات کشاورزی سه دسته خدمات به کشاورزان و کشت و صنعت‌ها ارائه می‌شود، تصریح کرد: خدمات دوره کاشت، داشت و برداشت از جمله این خدمات است. در دوره کاشت به کشاورز کمک می‌شود تا اقداماتی در جهت کاشت مناسب داشته باشد. در دوره داشت هم چنانچه هر تنشی به محصول و گیاه وارد شود یا اتفاقی رخ دهد، هشدار به‌موقع به کشاورزان داده می‌شود و در دوره برداشت محصول هم کشاورز را از بهترین زمان برداشت و میزان تولید مطلع می‌کند.
وی با اشاره به اینکه این سامانه دانش‌بنیان، هم اکنون در اختیار سازمان‌های دولتی هم قرار گرفته است، اذعان داشت: در چند سال اخیر به صندوق بیمه کشاورزی، پژوهشگاه فضایی ایران، سازمان تعاونی روستایی، اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و چند مجموعه دولتی دیگر سرویس‌های مختلفی ارائه داده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به هوشمندسازی پرداخت خسارت‌های کلانی که توسط صندوق بیمه کشاورزی صورت می‌گیرد، اشاره کرد. در واقع سعی کرده‌ایم به‌واسطه خدماتی که ارائه داده‌ایم، عدالت در بین کشاورزان برقرار شده و پروسه پرداخت خسارت، از حالت سنتی بیرون بیاید و خسارت محصولات کشاورزی در کل کشور توسط سیستم پردازش شود. حاجی تبار در ادامه اضافه کرد: در مورد سطح زیر کشت محصولات مختلف هم چندین سال است که همکاری‌هایی را با پژوهشگاه فضایی ایران داریم. در همین رابطه به‌موجب قراردادی که با این پژوهشگاه داریم، سطح زیر کشت برنج در سطح استان‌های مازندران، گیلان و گلستان را در اختیار این مجموعه قرار می‌دهیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌هایی برای سال‌های آینده کشور انجام می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی