پس از هشت سال تحقیق و توسعه؛ دستگاه سی‌تی‌اسکن پزشکی ساخت ایران شد

شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت با تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن پزشکی گام مهمی در خودکفایی و بومی‌سازی این محصول استراتژیک برداشته است.
شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان با تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن پزشکی، گام مهمی در خودکفایی و بومی‌سازی این محصول استراتژیک برداشته و با تولید این دستگاه به‌ازای هر دستگاه، 200 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود؛ نوآوری‌های فناورانه طرح در سطح ملی و یا بین‌المللی به‌گونه‌ای است که بیش از 85 درصد این دستگاه در شرکت بومی‌سازی شده است.
 تولید این محصول همچنین تأثیر شایانی در ارتقای جایگاه کشور در منطقه و دنیا داشته به‌طوری‌که ایران در زمینه صاحب این محصول به جمع 10 کشور صاحب فناوری پیوسته است.
برای ساخت این دستگاه، تحقیقات گسترده در زمینه ژنراتور ولتاژ بالا، بردهای کنترل‌کننده، نرم‌افزار بازسازی، مکانیک تخت و گانتری، پردازش تصویر، طراحی الگوریتم‌های بازسازی مقاطع تصویری با به‌روزترین فناوری‌ها، طراحی الگوریتم‌های پیشرفته برای بازسازی مقاطع خارج از میدان دید انجام شده است.
 بدون شک فناوری‌های ذکر شده موجب افزایش حقیقی قدرت کشور از لحاظ علمی و اقتصادی است که باعث ارتقای غرور ملی بوده و افزایش امنیت ملی و کاهش امنیت روانی جامعه را در برخواهد داشت.
 نحوه عملکرد این دستگاه به این شکل است که امواج اشعه ایکس به اندام بیمار تابانده می‌شود و از تمام بافت‌هایی که در آن قسمت وجود دارد، عبور می‌کند. مقداری از این اشعه جذب بافت شده و مابقی از طرف مقابل خارج می‌شود که از طریق دتکتورهای حساس دریافت می‌شود. با تکرار این عمل، چندین فریم از جسم ایجاد می‌شود که نهایتاً تصویر جسم از طریق روش‌های نرم‌افزاری برای بازسازی تصویر به دست می‌آید.
شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان پس از هشت سال تحقیق و توسعه بر روی دستگاه سی‌تی‌اسکن موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری آن از اداره کل تجهیزات پزشکی شده و با تلاش و همت مهندسان این شرکت اولین دستگاه سی‌تی‌اسکن کاملاً بومی در کشور ساخته و به‌زودی در مراکز بیمارستانی راه‌اندازی خواهد شد.
پاسخ به نیازهای مبرم در زنجیره تأمین تجهیزات بیوالکتریک در کشور، طراحی متناسب با نوع کاربرد درمانی و تصویربرداری از تمام بخش‌های بدن یک بیمار از دیگر مزیت‌های آن است.
 طراحی بومی و رفع نیازهای کشور و رسیدن به خودکفایی در ساخت سی‌تی‌اسکن، امکان دسترسی فنی به تمام مراحل تولید، ساخت، تعمیرات و نگهداری و تقویت خودکفایی کشور در تعمیر و نگهداری این گونه تجهیزات بیوالکتریک، قابلیت دریافت تمام استانداردهای به‌روز بین‌المللی، فراهم‌کردن فرصت صادرات این گونه تجهیزات به‌تمامی کشورهای منطقه و جهان از ویژگی‌های متمایز این طرح است.
جستجو
آرشیو تاریخی