گفت‌وگو با خانم دکتر سحر کیانی مسئول مرکز آموزش‌­های دانش‌آموزی پژوهشکده رویان

سفرهای علمی در سرزمین رویان

پریسا میرزایی

گفت‌وگو

محبت کنید در ابتدا خودتان و مرکز فعالیتتان را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید
سحر کیانی هستم؛ عضو هیأت‌ علمی پژوهشکده سلول­‌های بنیادی و مسئول مرکز آموزش­‌های دانش‌آموزی پژوهشکده. این مرکز تحت عنوان مرکز «سلول­‌های بنیادی برای همه» فعالیت می‌کند که در ذیل آن برنامه‌های دانش‌آموزی اجرا می‌شود. این مرکز از حدود سال‌های 1392-1391 با رسالت جالبی پا گرفت. هدف این مرکز این بود که بحث
سلول­‌های بنیادی را در سطح کشور به‌نوعی مطرح کند که همه دانش‌آموزان بتوانند با این علم آشنا شوند و برایشان ملموس و شناخته شده باشد. از اهداف خیلی مهم این مرکز، این بود که آموزش­‌ها را متمرکز در پایتخت نگه ندارد و بتواند دانش‌آموزان شهرستان‌­ها بویژه مناطق محروم­‌تر را هم پوشش داده و آنها را هم با مباحث روز سلول­‌های بنیادی آشنا کند. شروع فعالیت مرکز با ایده­‌های ترویجی بود. اینکه بتوانیم دانش‌آموزان را حتی در جاهایی که دانش‌آموز ممکن است هیچ موقع در
 زندگی­‌اش میکروسکوپ هم ندیده باشد. یعنی یا مدرس فرستاده شود یا به گونه‌ای کمک‌شان کنیم که دانش‌آموزانشان را برای آموزش به تهران بیاورند و از فضای پژوهشکده، بازدید داشته باشند و حتی بتوانند در المپیادهای سلول­‌های بنیادی و زیست‌شناسی با قدرت بیشتری شرکت کنند. این رسالتی بود که مسئولین پژوهشگاه رویان برای راه‌اندازی این مرکز داشتند.
چگونه با مدارس ارتباط برقرار می‌کنید؟
در روزهای آغاز به کار مرکز، چون شناخته شده نبودیم و مدارس نمی­‌دانستند که رویان کار دانش‌آموزی هم می­‌کند، خودمان سراغ آنها می‌­رفتیم. با مدیر مدرسه تماس می‌گرفتیم، کار را توضیح می­‌دادیم و با جلب موافقتشان، وسایل و تجهیزات را به داخل مدرسه می‌­بردیم. بچه­‌ها جمع می‌شدند و مدرس مطالب را برایشان تدریس می‌کرد. برای دانش‌آموزان، از اینجا به‌صورت زنده سلول بنیادی می‌­بردیم و بچه‌­ها زیر میکروسکوپ انواع آنها را می‌دیدند و مباحث برایشان خیلی قابل‌درک می­‌شد. اوایل کار، این هماهنگی حمل‌ونقل وسایل به مدرسه سختی زیادی برایمان داشت. در ابتدا مدارس تهران و چندین مورد مدارس در شهرستان­‌های اطراف تهران مانند ورامین و پاکدشت، گرمسار و سمنان جزء مناطقی بودند که تا حدامکان آموزش دادیم. به‌مرور که مرکز ما برای مدیران مدارس شناخته شد، آنها تماس می­‌گرفتند و از ما می­‌خواستند که برنامه­‌های آموزشی برایشان بگذاریم.
این برنامه­‌های آموزشی از دو طریق امکان اجرا دارد؛ در حالت اول ما در مدرسه مطلب ارائه می‌کنیم. در حالت دوم دانش‌آموزان را به پژوهشگاه می‌­آورند. برای ما این حالت خیلی بهتر است چون می‌توانیم یک بازدید هم برای دانش‌آموزان از فضای پژوهشگاه رویان و بانک خون بندناف و بخش‌های دیگر برنامه‌ریزی کنیم. دانش‌آموزان هم لذت بیشتری می‌­برند از اینکه برنامه تئوری و عملی را توأمان دارند. الان داریم برنامه‌ای طراحی می­‌کنیم برای استان گیلان که به طور مشترک هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلم­‌ها خواهد بود. آنها از ما خواستند که برنامه­‌هایی را هم برای معلم‌­ها داشته باشیم. از هر استانی که به ما درخواست دهند ما آماده اجرای برنامه هستیم.

چه موضوعاتی در کارگاه‌های آموزشی‌تان تدریس می‌شود؟
کارگاه‌های آموزشی ما موضوعات مختلفی دارد؛ یکی از مباحث ثابت، سلول­‌های بنیادی است که همیشه به‌نوعی نسبت به آن احساس ادای دین داریم. اما سایر زمینه­‌های زیست‌شناسی هم در قالب کارگاه‌های متنوع ارائه می‌شود. به طور مثال مباحث بافت‌شناسی، آناتومی، انواع تشریح بافت­‌های پستانداران، آشنایی با مباحث سلولی و مولکولی، آشنایی با حیوانات آزمایشگاهی و مهندسی ژنتیک را به‌صورت کارگاه برگزار می‌­کنیم. تست‌­های مولکولی مثل PCR یا کشت و نگهداری سلول اینجا برای دانش‌آموزان انجام می‌شود. علاوه بر این، دوره­‌های جنین‌شناسی را هم اضافه کردیم. حتی تئوری اینکه چطور IVF انجام می‌شود را برای دانش‌آموزان تدریس می‌­کنیم. علاوه بر این، سرفصل­‌های پیشرفته‌­تری مثل فیزیولوژی قلب و عروق را برای بچه­‌ها به‌صورت کارگاه برگزار می­‌کنیم. مدرس به‌صورت عملی تشریح قلب انجام می­‌دهد و کشت سلول­‌های قلبی را به بچه­‌ها آموزش می‌­دهد.یک برنامه 3 روزه در زمینه علوم اعصاب داریم که بچه‌ها را با بافت مغز، ساختار مغز، ثبت­‌های مغزی و سلول‌­های بنیادی عصبی آشنا می­‌کنیم.
 یک دوره آشنایی دانش‌آموزان با جنین جوجه داریم که در سطوح رشد مختلف است. جنین را دانش‌آموزان می‌­توانند ببینند و به‌نوعی با نحوه تکوین جنین جوجه آشنا شوند.
مخاطبانتان در چه محدوده سنی هستند؟
تا به امروز از مقطع دبستان متقاضی داشته‌ایم تا متوسطه دوم. یعنی محدودیتی در مورد گروه سنی نداریم. ما در مرکز، برنامه­‌های خیلی خوبی در تابستان داشتیم. برای بچه­‌های دبستان یک پایگاه تابستانی به مدت دو ماه و نیم برگزار کردیم و بچه­‌ها هفته‌ای یک بار می‌­آمدند و مباحث خیلی ساده را برایشان مطرح می‌کردیم. به عنوان مثال یک جلسه، آشنایی با آبزیان بود؛ یک جلسه آشنایی با حشرات و امثالهم که به‌صورت توأمان کار تئوری و عملی همراه با فیلم‌­های آموزشی اجرا می‌شد. این برنامه را بچه‌­ها خیلی دوست داشتند و گروه­‌های سنی مختلف مخاطبمان بودند. از دانش‌آموز کلاس اول داشتیم تا دانش‌آموز کلاس پنجم و همه بچه­‌ها درگیر کار عملی می‌­شدند. اینجا آزمایش‌هایی انجام می‌­دادند و در عین حال بازی و پخش فیلم هم برای بچه­‌ها داشتیم که بازخورد خیلی خوبی از این پایگاه تابستانی گرفتیم.

اثر و نتیجه این کارگاه‌ها چیست؟
به نظرم موفق شدیم زمینه علاقه‌مندی بچه­‌ها را در حوزه زیست‌شناسی فعال­‌تر کنیم. وقتی انواع سلول­‌ها را به بچه­‌ها نشان می‌­دهیم از دیدن سلول زیر میکروسکوپ خیلی ذوق می‌کنند و واکنش‌های جالبی دارند. خیلی ذهن بچه­‌ها باز می‌شود و سؤالات خوبی می‌­پرسند و بین علم و مسائل واقعی زندگی برایشان پیوند ایجاد می‌شود. مثلاً یکی
می­‌گوید مادربزرگ من فلان بیماری را دارد می‌­توانم از این سلول­‌ها در درمانش استفاده کنم؟ یا پروژه‌­ای تعریف کنم؟ به نظر من خیلی کمک کردیم به اینکه بچه­‌ها دید پیدا کنند و بدانند که دنیای سلولی در آینده چقدر می‌تواند حوزه‌­های کاربردی داشته باشد. ان‌شاءالله به روزی برسیم که دانش‌آموز فکر نکند فقط یا باید برود پزشکی بخواند یا باید برود مهندسی. مسلماً
می‌­تواند پژوهشگر شود و در حوزه تحقیقات ورود پیدا کند و این را هم به‌عنوان یک گزینه مناسب در اختیار خود ببیند.

 دانش‌آموزان را با دستاوردهای کلی پژوهشکده هم آشنا می‌کنید؟
سعی می‌کنیم دستاوردهای پژوهشکده رویان را حتماً برای دانش‌آموزان ارائه دهیم. به طور مثال در حوزه سلول‌درمانی، الان همکاران ما برای بیمارانی که آسیب­‌های مفصلی دارند، سلول‌درمانی انجام می­‌دهند. یا درباره بانک خون بندناف که در حال ذخیره‌سازی سلول­‌های مربوطه است و اینکه این سلول­‌ها در آینده می‌­توانند چه کاربردهای زیادی داشته باشند، برای بچه­‌ها توضیح می­‌دهیم. بچه‌ها از نزدیک بانک خون بندناف و تانک­‌های نیتروژنی مربوط به ذخیره سلول­‌ها را مشاهده می‌کنند و تاحدامکان سعی می­‌کنیم آنچه که دانش‌آموز در کتاب‌ خوانده است، برایش ملموس‌­تر و در ذهنش کاربردی‌تر شود. متأسفانه معمولاً در کتاب­‌های زیست‌شناسی مدارس، گزارش دستاوردهای مراکز تحقیقاتی داخلی را ارائه نمی‌کنند مگر اینکه یک دبیری خودش اهل مطالعه باشد و این را سر کلاس توضیح دهد.
دستاوردهای داخلی خیلی برای بچه‌ها عجیب است. اصلاً تصور نمی­‌کنند که در کشورمان به چنین پیشرفت‌هایی رسیدیم چون نمی‌­دانند، تصورشان هم این است که خب ما کاری اینجا نمی­‌کنیم. وقتی از بانک خون و تانک­‌های نیتروژن بزرگ بازدید می‌کنند یا از توانمندی‌مان در درمان بیماری‌های غضروف و استخوان مطلع می‌شوند یا محصولاتی را می‌بینند که در قسمت مهندسی سلول ما تولید شده است، مثل انواع داربست‌ها و ساختارهای پلیمری، متعجب می‌شوند که ما هم در کشور اینها را داریم و استفاده می‌­کنیم. امثال این بازدیدها این دید را به دانش‌آموز می­‌دهد که درست است که در سطح جهانی خیلی کارها انجام می‌شود اما ما هم داریم به موازات پیش می‌­رویم و می‌­توانیم روزی جایگاهی برای خودمان در سطح جهانی داشته باشیم. کما اینکه همین الان هم ایران به عنوان کشوری که روی سلول­‌های بنیادی کار می‌کند و مراکز سلول‌درمانی دارد، جزء 10 کشور اول دنیاست و رده‌بندی‌های جهانی نشان‌دهنده این است که تا الان خدا را شکر موفق پیش رفته‌ایم.

شیوه کارتان برای مناطق کم‌برخوردار به چه شکل است؟
علاوه بر مدارسی که متقاضی هستند ما یکسری برنامه­‌های ترویجی نیز داریم؛ یعنی از مدارس کم‌برخوردار دعوت می­‌کنیم و آنها بالای 200-300 نفر دانش‌آموز را در یک نیمروز به پژوهشگاه می­‌آورند. ظرفیت بعضی از کارگاه­‌های کاملاً عملی، محدود است معمولاً بین 15 تا 20 نفر است؛ اما برنامه‌­های صرف بازدید محدود نیست و سالن تا 350 نفر هم ظرفیت دارد و امکان استفاده از سخنرانی­‌ها فراهم است.
برای دعوت از مدارس کم‌برخوردار و تأمین مالی بازدید، تدبیر خاصی داریم. برای این برنامه­‌ها به طور خاص پژوهشگاه رویان، یک صندوق خیریه دارد به نام یاران موعود که این صندوق، بودجه‌­ای را در اختیار ما گذاشته است تا بتوانیم مدارس کم‌برخوردار را صددرصد حمایت کنیم؛ بنابراین این مدارس هزینه­‌ای پرداخت نمی­‌کنند و تمام هزینه توسط عزیزان خیر پوشش داده می‌شود. حتی اگر قرار باشد که دانش‌آموزانی از شهرستان به تهران تشریف بیاورند، هزینه اتوبوس و هزینه پذیرایی را این خیرین عزیز کاملاً تأمین می‌کنند.
انجمن یاران موعود زیر نظر معاونت آموزشی و معاونت پشتیبانی پژوهشگاه، سال‌هاست که در حوزه‌های معیشتی، فرهنگی و آموزشی فعالیت می‌کند و تعداد زیادی خانواده را تحت پوشش دارد.
البته در حوزه آموزش، جدیداً ورود پیدا کرده است. جریان ازاین‌ قرار بود که در جلسه‌­ای از خیرین دعوت کردیم و آنجا هدف و رسالت مرکز را ارائه دادیم و گفتیم هدف ما ارائه خدمات برای مدارس کم‌برخوردار است چون ما قبلاً مدارسی می­‌رفتیم که واقعاً دانش‌آموز حتی میکروسکوپ ندیده بود. یعنی شرایط اصلاً برای دانش‌آموز فعال در زمینه علوم‌تجربی فوق‌العاده نامساعد بود و حتی هزینه ایاب‌وذهاب هم نمی‌توانستند پرداخت کنند. اینها را با خیرین مطرح کردیم و خدا را شکر استقبال کردند و اقدامات لازم انجام شد. اما برای سایر برنامه­‌های مرکز، به‌تناسب نوع کارگاه، مبالغ متفاوتی دریافت می‌شود؛ از مبلغ 50 هزار تومان تا حدود 350 هزار تومان به ازای هر دانش‌آموز برای کارگاه­‌های یک روزه. فقط کارگاه کشت سلول، چون مواد فوق‌العاده پرهزینه­‌ای در آن استفاده می‌شود، برای هر دانش‌آموز قیمت حدود 650 هزار تومان دریافت می‌شود.

به فکر برگزاری دوره‌های آنلاین نیستید؟
 در دوران شیوع بیماری کرونا و محدودیت­‌هایی که برای حضور بود، اغلب برنامه‌­هایمان را به‌صورت وبینار برگزار کردیم. به‌عنوان‌مثال وبینار کشت سلول یا وبینار حیوانات آزمایشگاهی. الان هم یک وبینار در مبحث مهندسی ژنتیک داریم که هر هفته روزهای چهارشنبه در حال برگزاری است. اما در کل وبینارهایمان یک مقداری کمتر است؛ چون دانش‌آموزها بیشتر دوست دارند که حضور داشته باشند و کار را از نزدیک ببینند. مخاطب برنامه­‌های وبینار، غالباً معلم­‌ها و دانشجوها هستند و حضور دانش‌آموزان خیلی محدودتر است. در نتیجه ما هم کمتر وارد برنامه­‌های وبینار شدیم؛ اما فضایش فراهم است. تا الان چندین تجربه خوب در این زمینه داشتیم. به‌عنوان‌مثال سال گذشته ما یک وبینار 4ساعته روش تحقیق و مقاله‌نویسی برای معلم­‌ها برگزار کردیم که چیزی حدود 1000 معلم در آن شرکت کردند. بازخوردهای خیلی خوبی هم از آن برنامه داشتیم.

از طرف نهادها و سازمان‌ها حمایت شده‌اید؟ اصلاً نیازی به آنها دارید؟
تا زمانی که آموزش‌وپرورش و شهرداری در کنار ما قرار نگیرند، یک مقداری حرکت ما کند است. بارهاوبارها از این دو سازمان تقاضا و دعوت کردیم که همراهی بیشتری داشته باشند. البته شهرداری سال گذشته چندبار به ما غرفه­‌هایی دادند و در برنامه­‌های تبلیغاتی­‌شان شرکت کردیم. مثلاً شهرداری ناحیه 4 یک برنامه­‌ای داشتند در میدان مشق که به ما هم یک غرفه­ دادند. ما در آن غرفه تجهیزات و کاتالوگ­‌های سلول درمانی و مرکز را بردیم، هم بچه­‌ها و هم والدینشان می­‌آمدند و فعالانه در غرفه شرکت می‌کردند و سؤال می‌پرسیدند.
 نمونه­‌های بافتی را برایشان زیر میکروسکوپ می­‌گذاشتیم می‌دیدند. خیلی خوب بود.
یا یک بار در پارک حدیدچی که ویژه بانوان است غرفه‌ای به ما اختصاص دادند. ما هم در حد توانمان سعی کردیم که جامعه را نسبت به مبحث سلول درمانی و سلول­‌های بنیادی آگاه کنیم ولی خب به نظر من بیشتر از این باید از طرف شهرداری و آموزش و پرورش همراهی باشد چون به‌هرحال وقتی آموزش‌وپرورش چیزی را به مدارس منتقل می‌کند، خیلی متفاوت است تا اینکه ما خودمان بخواهیم دانه‌دانه این مدارس را پیدا و با آنها رایزنی کنیم. شاید در حد یک نامه در اتوماسیون که هزینه خاصی هم برای آموزش‌وپرورش ندارد، کمک بزرگی به ما باشد. یکی از اهدافمان این است که مردم عزیزمان بدانند که پژوهشگاه رویان برای دانش‌آموز هم جایگاه قائل است و بستری برای آموزششان فراهم نموده است.
 خود خانواده‌ها هم می‌توانند تماس بگیرند و بچه‌هایشان را بیاورند. حتی این امکان هم وجود دارد. نیازی نیست حتماً مدرسه هماهنگ کند. تلاشمان این است که جامعه را بیشتر با خودمان آشنا کنیم.
سال گذشته در هفته پژوهش، بانک مرکزی فضایی را در اختیار ما قرار داد و با همکاری موزه علم به مدت یک هفته برای دانش‌آموزان نمایشگاه برپا کردیم. مدارس خیلی زیادی برای بازدید آمدند، اما پوشش خبری خوبی نداشتیم. یعنی خوب نتوانستند تبلیغ کنند و آن تعدادی که انتظار داشتیم، برای بازدید نیامدند.
 غرفه­‌های مختلفی داشتیم. غرفه زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک، حیوانات مدل، غرفه سلولی که مدرسین آنجا حضور داشتند. میکروسکوپ، سلول، همه ابزار را برای بچه‌ها نمونه برده بودیم و به نظر من برنامه خیلی خوب و پرباری بود.
یک فعالیتی تحت عنوان برنامه­‌های ایستگاهی داریم که برای مدارسی است که برای اولین‌بار می­‌خواهند به رویان بیایند و نمی‌دانند بچه‌ها کدام کارگاه را می‌خواهند. ما یک برنامه ایستگاهی برایشان می‌گذاریم و 4، 5 ایستگاه آماده می­‌کنیم و در هر کدام یک نمای کلی از کار و عملکردهای رویان را معرفی می‌کنیم. دانش‌آموزان با تعداد زیاد می‌آیند و در هر ایستگاه به مدت نیم ساعت می‌­نشینند و با آن حوزه خیلی خاص آشنا می‌شوند و به‌صورت چرخشی این ایستگاه­‌ها را تجربه می­‌کنند. بعد از آن، مدرسه به ما اعلام می‌کند که مثلاً بچه­‌ها از ایستگاه مهندسی ژنتیک خیلی خوششان آمده است و حالا کارگاه مهندسی ژنتیک را از ما تقاضا می­‌کند.
از ایده‌های خلاقانه‌تان برایمان بگویید. چه‌ کارهایی انجام دادید تا این آموزش در سطح وسیع‌تر یا باکیفیت‌تر به مخاطب برسد؟
مرکز، مدتی یک آزمایشگاه سیار در قالب یک اتوبوس داشت خیلی هم زیبا تجهیز شد و چند مدرسه هم به‌صورت آزمایشی رفت. یک آزمایشگاه کامل بود. تجهیزات کشت سلول، میکروسکوپ و مولکولی همه بودند. بچه­‌ها کامل می­‌توانستند کار کشت سلول را مشابه کارگاه مرکز، داخل اتوبوس انجام بدهند.
اما متأسفانه اتوبوس چندین ایراد داشت. از جمله اینکه یک مقداری از رده‌ خارج و خراب شده بود و هزینه­‌های خیلی سنگینی برای تعمیر اتوبوس باید فراهم شود که متأسفانه تأمین نشده است. از طرفی این اتوبوس، نوع شهری بود و از تهران نمی‌­توانست خارج شود. یعنی نیت ما را برای اینکه اتوبوس را بتوانیم خارج از تهران و به شهرستان‌های محروم ببریم، برآورده نمی­‌کرد. حتی در کوچه‌های باریک خود تهران هم نمی‌توانست حرکت کند. اگر شهرداری، آموزش‌وپرورش یا خیرین عزیز مساعدت کنند برای تعمیر یا خرید اتوبوس جدید یا حتی ون که رفت و آمدش هم راحت‌تر باشد، ما می‌توانیم مجدد این آزمایشگاه سیار را فعال کنیم چون تجهیزات را کامل داریم و نیاز به خرید هیچ‌چیز نیست.

چالش‌هایتان در مسیر پیشرو چیست؟
ما در فعالیت‌هایمان با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستیم. چالش اول در رابطه‌ با همکاری مدارس است. تا حدی به آنها حق می­‌دهم؛ شاید کمتر ما را می‌­شناسند. واقعاً نیاز داریم که خود آموزش‌وپرورش برایمان تبلیغات کند. چالش دوم بحث مسائل مالی است. نمی­‌خواهم بگویم صرفاً از مجموعه ما حمایت شود. هر مجموعه‌­ا‌ی که دارد برای دانش‌آموز فعالیت می­‌کند، مسلماً نیتش خیر است و دید بلندمدت برای کشور دارد و باید حمایت شود.
 می‌­دانیم که هر کاری می­‌خواهیم برای آینده کشور بکنیم باید از مدارس شروع کنیم. اگر این حمایت­‌ها در حوزه آموزش بیشتر شود، گام مؤثری در حوزه ترویج علم برخواهیم داشت چون علاوه بر اینکه دانش‌آموزان ما نیاز دارند که با دنیای کار آزمایشگاهی و عملیاتی بیشتر آشنا شوند، دبیران و معلم­‌های ما هم این نیاز را دارند. اگر معلم مسلط  به علم روز باشد و بداند که در کشور خودش هر سازمانی دارد چه می‌کند خب مسلماً می‌­تواند در خلال تدریسش، از همه اینها استفاده کند. مسلماً معلم هر چه آگاه‌­تر باشد، دانش‌آموز هم به‌ تبع آن آگاه­‌تر خواهد شد.

مردم از چه طریق می‌توانند با مرکز شما ارتباط بگیرند؟
در حال حاضر اولین درگاه تبلیغاتی ما سایت معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان است. اگر عزیزان به این سایت مراجعه کنند یک قسمت دانش‌آموزی دارد. تمام کارگاه‌­ها و برنامه­‌ها در این سایت بارگذاری شده است و فضایی وجود دارد که
می‌­توانند ثبت‌نام کنند، پرداخت انجام دهند و سپس تشریف بیاورند در کارگاه­‌های ما شرکت کنند. علاوه بر این در اینستاگرام هم صفحه­‌ای داریم به اسم
 for all stem cells یا «سلول­‌های بنیادی برای همه». در ضمن پژوهشگاه یک حالت بازدید عمومی هم دارد؛ مثلاً سازمان‌ها، اصناف، اصلاً خانم‌های خانه‌دار می‌خواهند بیایند از پژوهشگاه بازدید کنند، می‌توانند یک نامه به ریاست پژوهشگاه رویان بزنند و با ارجاع نامه به روابط‌عمومی، سریعاً برای تعیین وقت بازدید، با آنها تماس گرفته خواهد شد. اما بخش بازدیدهای دانش‌آموزی مستقیماً به عهده مرکز ماست. مرکز «سلول‌های بنیادی برای همه».
کشورهای دیگر چه فعالیت‌هایی در زمینه ترویج علم دارند؟
فعالیت‌های ترویج علم در دنیا زیاد هستند. جالب است که اغلب دانشگاه­‌ها در خارج از کشور بخش دانش‌آموزی دارند و بعضی از دانشگاه­‌ها هم یک روزی به نام روز باز دارند. در این روز، درهای همه دانشگاه­‌ها باز است. البته در بعضی کشورها دانشگاه‌ها مثل پارک­‌های ما هستند که اصلاً درب ندارد و از همه مسیر می‌توانید وارد پارک بشوید. هر کسی می‌­تواند راحت بیاید و برود از کتابخانه دانشگاه استفاده کند و فضاها را ببیند. اما در آن روز خاص، درهای ساختمان­‌ها و حتی آزمایشگاه­‌ها هم به روی مردم و دانش‌آموزان باز است و همه می­‌توانند بیایند و فضا را ببینند و آشنا بشوند. در نتیجه مردم نسبت به حوزه­‌های تحقیقاتی کشورشان خیلی آگاه‌­تر هستند.
ما متأسفانه یک فاصله‌­ای با مردم داریم که از پیشرفت­‌های داخل کشور، آگاه نمی‌شوند. اینکه در حوزه‌های مختلف علمی چه اتفاقاتی دارد رخ می‌دهد؛ شاید تنها کسانی اطلاع دارند که خودشان به‌نوعی درگیر هستند ولی مردم عادی در جریان نیستند. حتی در همین محله خودمان، مردم غالباً نمی­‌دانند که پژوهشگاه رویان چه می­‌کند. همه اسم پژوهشگاه رویان را می‌­شنوند و می­‌گویند خب همان جایی است که مرکز نازایی و ناباروری دارد. درحالی‌که خب مرکز نازایی و ناباروری فقط یک بازوی رویان است. رویان در ابعاد مختلف دارد خدمت‌رسانی می‌کند که متأسفانه خیلی از مردم از این توانمندی­‌ها مطلع نیستند.

در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.
در آخر باز مایلم مجدد تکرار کنم و از خیرین به‌خصوص از خیرین مدرسه‌ساز که فراوان در کشور داریم دعوت کنم که با دید متفاوتی بحث آموزش را پوشش بدهند. به‌خصوص آموزش در شهرستان‌­ها و مدارس کم‌برخوردار که معمولاً استعدادهای خیلی خوبی در این مدارس دیده می‌شود. حیف است که این استعدادها و خلاقیت‌ها به‌خاطر نبود امکانات نادیده گرفته شود.

جستجو
آرشیو تاریخی