تولید سیستم‌های هوشمند آبیاری و آبرسانی به همت فناوران جهرمی

یک شرکت دانش‌بنیان از طراحی و تولید سیستم‌های هوشمند آبیاری و آبرسانی و سیستم‌های انرژی نو خبر داد.
فاضل مکاریان فرد جهرمی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان چتر سبز صنعت باربد با بیان اینکه نیاز بخش کشاورزی و سایر حوزه‌های صنعتی در رابطه با مدیریت کنترل فرایند آبیاری و آبرسانی، موجب ایجاد محصولات تولیدی شرکت دانش‌بنیان چتر سبز صنعت باربد شده است، افزود: با توجه به مسأله آب و لزوم مصرف بهینه آن در بخش کشاورزی به‌عنوان بخش اصلی مصرفی و پیوستگی مسأله امنیت غذایی با تولیدات کشاورزی و نقش مدیریت مصرف در افزایش برداشت تولید و در نتیجه توجیه اقتصادی برای بهره‌برداران از یک سو و بحث اشتغال پایدار در بخش کشاورزی و نقش و تأثیر آن در جلوگیری از کاهش جمعیت تولیدکنندگان بخش کشاورزی از سوی دیگر، نیاز مبرمی به ایجاد زیرساخت‌های کنترل و مدیریت بهینه مصرف انرژی وجود دارد که سیستم‌های هوشمند آبیاری و آبرسانی از مهم‌ترین تجهیزات فرایند مدیریتی به شمار می‌روند.
وی خاطر نشان کرد: نیاز به استفاده از شیرآب هوشمند، حسگرهای محیطی و سرورهای مدیریت یکپارچه به‌عنوان زیر تجهیزات مورد نیاز برای آبیاری هوشمند، اهمیت خودکفا بودن در بخش فنی و مهندسی را گوشزد می‌کند. این تجهیزات در تمامی مناطق به خصوص مناطق گرمسیر و مناطق محروم جهت ایجاد گلخانه، کشاورزی و باغداری، پرورش آبزیان و مرغداری استفاده می‌شود.
مکاریان فرد ادامه داد: در راستای مدیریت مصرف انرژی این تجهیزات، امکان بهره‌برداری از پنل‌های خورشیدی وجود دارد. کشاورزان به‌ عنوان مصرف‌کننده اصلی برای شیر آب هوشمند تعریف شده‌اند که 80 درصد از تولیدات تجهیزات آبیاری هوشمند به این بخش و 20 درصد باقی مانده به مجموعه بخش صنعتی، دامداری و انتقال آب شرب روستایی تعلق می‌گیرد.وی تأیید کرد: با توجه به بازار هدف آبیاری در بخش کشاورزی و آبرسانی در بخش صنعتی و روستایی ظرفیت تقریبی بازار 38 هزار عدد تجهیزات آبیاری است که شرکت توان تولید حداقل 770 عدد در سال را برای بازار داخلی پیش‌بینی می‌کند.این فعال فناور درباره تفاوت‌های شیر آب هوشمند کشاورزی تولیدی شرکت با نمونه‌های خارجی گفت: در شیر تولیدی کنترل قطع و وصل آب توسط خود شیر انجام می‌شود در حالی در نمونه امریکایی نیاز به نصب سیمی شیر به کنترلر بیرونی است. سایز نمونه امریکایی 1 تا 3 اینچ و محصولات شرکت ایرانی از ½ تا 6 اینچ می­باشد؛ برای باز نگهداشتن نمونه امریکایی باید دائماً ولتاژ تحریک سیم ­پیچ بوبین آن تأمین شود ولی در نمونه تولیدی ما فقط در زمان باز شدن و بسته شدن نیاز به انرژی وجود دارد و علاوه بر این بعد از هر عملکرد شیرآلات هوشمند قابلیت ارسال جواب به سرور شبکه آبیاری و اپلیکیشن را دارند، این در حالی است که نمونه امریکایی دارای چنین ویژگی نیست.
مکاریان فرد ادامه داد: نمونه تولیدی با توجه به سایز شیرآلات و فشار کاری تجهیزات متداول در ایران تولید شده در حالی­که نمونه امریکایی به کمک دیافراگم عملیات کنترل را انجام می‌دهد و به‌خاطر EC و املاح آب در کوتاه مدت نشتی یا اختلال در عملکرد دارد. از طرف دیگر نمونه امریکایی برای ارتباط با محصول کنترلر پشتیبان از ارتباط سیمی استفاده می‌کند درحالی‌که محصول تولیدی به کمک دو ارتباط RS485 و ارتباط رادیویی اتصال را برقرار می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی