ماجراجویی خانوادگی یک گروه مردمی

یک گردش علمی خاص در تهران

پریسا میرزایی
گفت‌وگو
بنده سید علی سیادتی هستم. مدتی است در گروه خانواده آسمانی توفیق خدمت دارم. ما مجموعه‌ای از فعالیت­‌های فرهنگی، مذهبی و گردشگری را انجام می­‌دهیم. گروه ما با مدیریت اینجانب به‌صورت کاملاً مردمی و مستقل فعالیت می‌کند. چند سال اول در قالب جمع‌های دوستانه برنامه اجرا می‌کردیم و از سال 1401 فعالیت‌مان را گسترده‌تر کردیم. جامعه مخاطب ما خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان هستند. در سال گذشته حدود 3500 نفر در برنامه­‌های ما شرکت کردند و الحمدلله در 6 ماهه اول امسال این عدد به 5500 نفر رسیده است.در فعالیت­‌های گروه، 3 حوزه را هدف قرار داده‌ایم. بخش اول فعالیت­‌های مذهبی است؛ شامل برگزاری احیا و اعتکاف و هیأت‌ در مناسبت‌ها، دیدار خانواده شهدا و از این قبیل. بخش دوم فعالیت‌ها، مربوط به گردشگری و طبیعت‌گردی­ است که با توجه به نیاز خانواده‌­های مذهبی برای حضور در طبیعت و جاذبه‌های گردشگری، اجرا می‌شود. بخش سوم مربوط به برنامه‌های ورزشی­ است؛ شامل کوهنوردی، فوتبال، شنا، تیراندازی و....
ما سعی می­‌کنیم برنامه‌هایی با موضوعات متنوع برای خانواده­‌ها برنامه‌ریزی کنیم و در حقیقت نیازهای خانواده در ارتباط با اوقات فراغت به نحو احسن برطرف شود. یکی از موضوعاتی که در اولویت ما قرار دارد بحث آشنایی با علم و فناوری و صنعت است. درواقع سعی می‌کنیم با نگاهی جامع برای ‌خانواده‌ها برنامه‌ریزی کنیم. در کنار ضرورت توجه به برنامه‌های تفریحی و طبیعت‌گردی‌ یا مراسم دینی و مذهبی که مورد نیاز خانواده­‌هاست، توجه به بحث­‌های علمی و روز دنیا جزء نیازهای مهم است. شناخت و آگاهی از پیشرفت‌های علمی و مجاهدت‌های انجام شده توسط دانشمندان و صنعتگران داخلی، از اولویت‌های ما محسوب می‌شود. ما سعی می­‌کنیم در این عرصه به لطف خدا برنامه‌های مناسبی داشته باشیم. جالب است که این بازدیدهای علمی و صنعتی تبدیل به یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های ما شده است.

مجموعه فن‌آموز
یکی از برنامه‌های بازدید علمی که داشتیم بازدید از مجموعه فن‌آموز است که در پارک علم و فناوری پردیس مستقر هستند. به‌دلیل استقبال خانواده‌ها این برنامه را چندین بار اجرا کرده‌ایم.
مجموعه فن‌آموز در حقیقت یک مجموعه علمی است که به‌صورت ساده و با ابزارهای تولید خودشان، موضوعات مختلف علمی را به بچه‌­ها یاد می­‌دهند؛ از قبیل پدیده گریز از مرکز، شکست نور، الکتریسیته، خطای دید و انواع و اقسام فعالیت‌های علمی مشابه. در فن‌آموز تلاش بر این بوده که از طریق ساخت ابزارهای مناسب بتوانند براحتی مفاهیم علمی را به بچه­‌ها منتقل کنند تا فرایند یادگیری آنها تسهیل شود. تا کنون 3-4 بار  بازدید داشته‌ایم و هربار بچه­‌ها بخصوص دانش‌آموزان، یعنی سن 7 سال به بالا خیلی استقبال کرده‌اند. این مجموعه 3 بخش اصلی دارد. در هر بخش یک مربی راهنما حضور داشت که ابزارهای مختلف را توضیح می­‌داد و بعد، مدت زمان مشخصی را به منظور استفاده آزاد و تجربه فردی بازدیدکنندگان اختصاص می‌­دادند.
در بخشی از پارک فناوری این مجموعه یک هواپیما قرار دارد که داخل آن مفاهیمی درباره انواع موضوعات علمی مربوط به ساخت و کاربری هواپیما، توسط مربیان راهنما شرح داده می‌شود؛ از قبیل مباحث مربوط به ساخت هواپیما و غلبه آن به جاذبه و مواجهه­‌اش با رعد و برق در آسمان و.... این بازدید برای بچه­‌ها خیلی جذاب بود. بخش دیگر مجموعه فن‌آموز مربوط به فوتبال روباتیک بود که بچه‌ها از آن بسیار استقبال کردند واز شلوغ‌­ترین قسمت‌­های مجموعه بود که حتی بزرگترها را به واکنش مجبور کرد و تیم تشکیل دادند و بازی کردند. خیلی برایشان تازگی داشت و تجربه نابی بود. بخشی دیگر مربوط به نحوه تولید برق بود. به طور مثال تفاوت لامپ پرمصرف و کم‌مصرف نشان داده می‌شد و اینکه چقدر انرژی برای روشن کردن هر کدام از اینها نیاز است.

پارک ملی هوافضا
در برنامه دیگری از پارک ملی هوافضا بازدید داشتیم. خانواده‌ها با آخرین پیشرفت­‌های صنعت دفاعی و نظامی کشور آشنا شدند. این برنامه به طور ویژه مورد توجه نوجوانان قرار گرفت و به‌دلیل استقبال ‌خانواده‌ها چندین بار این بازدید تکرار شد. این مجموعه بحمدالله با همت دوستان پر تلاش در مجموعه سپاه تأسیس شده است. یکی از بخش‌های این مجموعه مربوط به توانمندی‌های داخلی در حوزه موشک‌­ها است که انواع و اقسام آنها از اولین موشک که داخل ایران تولید شده است تا آخرین نوع آن، به‌صورت ماکت به نمایش گذاشته شده است. توضیحات لازم توسط راهنما ارائه می‌شد. بخش دیگر به صنعت هوایی، هلی‌کوپترها و تجهیزات این عرصه اختصاص داده شده بود. در بخشی دیگر پهپادها (پرنده هدایت پذیر از دور) و توانمندی­‌های ایران در این زمینه نمایش داده شده بود. همچنین ماکت پهپاد پیشرفته امریکایی به نام گلوبال هاوک[1] که توسط نیروی نظامی کشور شکار شد‌ نیز برای بازدید قرار داده شده بود. بخش دیگری نیز به آخرین دستاوردهای صنعت رادار اختصاص داشت و انواع سامانه‌های راداری مختلف به نمایش گذاشته شده بود.

موزه نجوم خانه علم
از دیگر برنامه‌های علمی که خود بنده هم به آن خیلی علاقه دارم برنامه‌های مربوط به نجوم و رصد آسمان است که چندین بار بازدید داشتیم. یک بازدید علمی از خانه علم مجموعه حضرت سیدالکریم(ع) داشتیم که جایی شبیه موزه بود و انواع و اقسام بحث­‌های علمی مربوط به نجوم را برای بازدید تدارک دیده‌اند. مهم‌ترین بخش این مجموعه گنبد آسمان نما ست که مخاطبان در یک سالن خیلی جذابی می‌­نشینند و روی سقف برایشان کهکشان و سیاره­‌ها و ستاره‌ها نمایش داده می‌شود و کارشناسان مجموعه مباحث مربوط به نجوم را توضیح می‌­دهند.
الحمدلله ما چندین برنامه رصد آسمان در تهران داشتیم. به طور مثال برنامه رصد زحل و مریخ داشتیم و یک سری آزمایش علمی بود که عکس‌ها و گزارش آنها داخل کانال‌مان در پیام‌رسان بله موجود است. حدود 150 نفر شرکت کردند و برای بچه­‌ها خیلی جذابیت داشت. با توجه به استقبال ‌خانواده‌ها از برنامه‌های نجوم تصمیم گرفتیم گروه مجزایی برای برنامه‌های آموزشی و رصدهای مختلف درنظر بگیریم و در خدمت استادان مجرب در این حوزه هستیم. یکی از استادان خوب گروه نجوم ما جناب آقای نورصالحی با ۳۳ سال سابقه تدریس نجوم برای کودکان و نوجوانان هستند. ایشان معلم نجوم خود من در دوران مدرسه بودند و بسیار با تجربه و کاربلد هستند. ان‌شاءالله با قوت، فعالیت‌های این حوزه ادامه پیدا خواهد کرد.

جذابیت بازدیدهای علمی و فناوری حتی برای بزرگترها
بازدیدهای علمی و فناوری علاوه بر بچه‌ها برای بزرگترها هم جذاب است. آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی کشور در این برنامه‌ها خاطرات خوشی برای بچه‌ها و ‌خانواده‌هایشان رقم زده است. بعد از هر برنامه ما با درخواست‎های مکرر برای اجرای مجدد مواجه می‌شویم. بچه‌ها ذهن کنجکاوی دارند و با فراهم کردن بستر مناسب و آشنایی نزدیک با علوم مختلف تجربه‌های جدیدی کسب می‌کنند. الحمدلله خانواده‌ها هم برایشان یک روز متفاوت و خاص رقم می‌خورد. با توجه به اینکه برخی بازدیدهای علمی را به‌صورت انفرادی و شخصی نمی‌توانند داشته باشند و لازمه‌اش این است که با یک گروهی همراه باشند، شرکت در این اردوها برایشان ارزشمند است. ان‌شاءالله در تلاش هستیم بتوانیم بازدیدهایی از مجموعه رویان، ستاد نانو و موزه علم و فناوری داشته باشیم تا خانواده­‌ها بتوانند با حضورشان هم لذت ببرند هم نکات جدیدی یاد بگیرند.

یک خلاء بزرگ در سبد تفر یحی خا نواد ه‌ها، بازدید از مراکز علمی است
با توجه به اینکه برنامه­‌های بسیار متنوع در حوزه­‌های مختلفی اجرا کردیم، موفق شدیم مخاطبان زیادی را جذب کنیم و همین باعث شده است که گروه ما حتی در شهرستان‌­ها هم معرفی شده و من هر ماه چند تماس دارم از شهرستان­‌های مختلف که می­‌خواهند فعالیت­ گروه ما را الگوی خودشان قرار دهند و برنامه‌های مشابه اجرا کنند و برای هماهنگی‌ها راهنمایی می‌خواهند. ما امیدوار هستیم بتوانیم خلأیی که در حوزه گردشگری سالم و بازدید‌های علمی هست، مرتفع کنیم و گروه‌های بیشتری را در این زمینه
فعال کنیم.
خیلی از ‌خانواده‌ها بعد از بازدید‌های علمی در خلال اظهار لطف، به این نکته اشاره دارند که برگزاری این برنامه‌ها موجب تقویت حس وطن دوستی و غرور و اقتدار ملی در بچه‌ها می‌شود و نسبت به توانمندی جوانان و دانشمندان داخلی برای صعود به قله‌های پیشرفت آگاه می‌شوند. در حقیقت وقتی که برق هیجان در چشم بچه‌ها و ذوق و شوق آنها را هنگام حضور در برنامه‌ها می‌بینیم برای ما بیشترین انگیزه است که بتوانیم در این عرصه فعالیت کنیم.
نکته آخری که می‌خواهم اشاره کنم این است که یک خلأ خیلی بزرگ در سبد تفریحی خانواده‌های ما همین بازدید از مراکز علمی است و امیدوار هستیم با این فعالیت‌ها بتوانیم روز به روز در مسیر ایجاد امید آفرینی، علم آموزی، خودباوری ایرانی و اسلامی گام برداریم و این باورها را در نسل جدید نهادینه کنیم که در آینده ثمره‌اش را برای کشور و جامعه ایرانی‌مان
شاهد باشیم.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی