فناوری ايرانی برای اشتغال مددجويان

دکتر مرتضی فیروزآبادی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره)

کمیته امداد امام خمینی در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به موضوع اشتغال نموده است به‌طوری ‌که در سال 1401 این نهاد موفق به ایجاد 420 هزار فرصت شغلی و پرداخت نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال شده است. این توجه به ‌واسطه تأکید مقام معظم رهبری بر توانمندسازی مددجویان و ایجاد درآمد باثبات برای آنها است. در این زمینه توجه به مشاغل نوین و دانش‌بنیان و همچنین استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت و اولویت برخوردار است؛ چراکه فناوری و نوآوری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند درآمد و پایداری مشاغل را افزایش دهد. فناوری باعث می­شود تا محصول باکیفیت بیشتر یا با قیمت ارزان­تر تولید و عرضه و قدرت رقابت بالاتر و به‌تبع آن درآمد بیشتری داشته باشد.استفاده از فناوری در موضوع اشتغال در جهات متنوعی دنبال می‌شود. برخی از مهم‌ترین این بخش‌ها عبارت است از:
    تزریق فناوری به شغل­های موجود. بدین معنا که تلاش شود مشاغل کنونی با استفاده از فناوری کیفیت بیشتری را پیدا نمایند. این موضوع از فناوری‌های مربوط به طراحی و بسته‌بندی تا استفاده از ماشین‌آلات مصداق پیدا می‌کند. مثلاً در طرح‌های خیاطی هم استفاده از ماشین‌آلات فناورانه و هم استفاده از طراحی و مد جدید می‌تواند به ارتقای مشاغل کمک نماید. همین موضوع درباره طرح‌های قالی‌بافی هم مطرح است. اگر نقشه‌ها نوین و جدید باشد و کیفیت مواد اولیه بالاتر باشد، حتماً محصول بهتر و باقدرت رقابت بیشتری ایجاد خواهد شد.    استفاده­ تولیدات فناورانه برای ایجاد مشاغل. ما مشاغلی داریم که به‌وسیله‌ محصولات فناورانه ایجاد می­شوند. به‌عنوان‌مثال با پهپادهای تولید داخل موضوع سم‌پاشی محصولات کشاورزی انجام می‌شود یا با ماشین لحاف‌دوزی تولید یک مددجوی شاغل بیش از صد برابر می‌شود و مثال‌هایی از این‌ دست. در این جهت تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و صندوق حمایت از ماشین‌سازی منعقد شد و به مشاغلی با محوریت ماشین‌آلات تولید داخل (نظیر ماشین‌آلات برش، بسته‌بندی، عصاره‌گیری، مرتب‌سازی و...) این ماشین‌آلات تولید شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که در ایجاد اشتغال استفاده می‌شوند.    پشتیبانی از مشاغل با شرکت‌های دانش‌بنیان. شرکت­های دانش‌بنیانی وجود دارد که با استفاده از فناوری می‌توانند از محصول ما پشتیبانی نمایند. مثلاً فروشگاه­های اینترنتی یا شرکت‌هایی که دسترسی‌های گسترده به بازار دارند، از جمله این شرکت‌ها محسوب می‌شوند.    شرکت­های دانش‌بنیان عرضه‌کننده مشاغل نوین. دسته‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارند که می‌توانند مشاغل نوینی نظیر آزادکاری (به ‌اصطلاح فری لنسری) را عرضه نمایند. این شرکت‌ها معمولاً با استفاده از یک پلتفرم زمینه ایجاد مشاغل جدید را فراهم می‌نمایند. همچنین شرکت‌هایی هستند که خدمات جدیدی را ارائه می‌کنند. مثلاً ما در گذشته ابتدا افراد را آموزش می‌دادیم و بعد تلاش می‌کردیم که آنها به کار برسند. در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که به‌طور خاص مفهوم آموزش مهارت را با مفهموم کاریابی با هم تلفیق کردند و آموزش‌های منجر به اشتغال را ایجاد نمودند. این شرکت‌ها از یک ‌طرف به بازار کار وصل هستند و از نیازهای آن‌ها مطلع هستند و از طرف دیگر افراد را شناسایی و ارزیابی می­کنند، آموزش می­دهند و فرد آموزش‌دیده را بر اساس نیازهای شناسایی‌شده شاغل می‌نمایند. این شرکت­ها نه صرفاً آموزش‌دهنده هستند و نه الزاماً کاریابی؛ بلکه از آموزش منجر به اشتغال کسب درآمد می‌نمایند.
نمایشگاه آبادیران یک فرصت مهم و جریان ساز برای شناسایی و اتصال فرصت‌های فناورانه به درخواست‌های فوق است. علاوه بر آن نمایشگاه می‌تواند مشوق حرکت شرکت‌های فناور به سمت رفع نیازهای مناطق محروم به‌ویژه در حوزه اشتغال باشد. ازاین‌رو کمیته امداد به‌عنوان یکی از حامیان این نمایشگاه بوده و ان‌شالله از تداوم و تکمیل آن حمایت خواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی