مرور یک تجربه موفق در انتقال دانش به کودکان

شهر کودکان انرژی‌های تجديدپذير

تجربه کشورها در آشناسازی کودک و نوجوان‌ها با فناوری‌ها و داشته‌های دانشمندان‌شان برای ما که فاصله زیادی با عمومی‌سازی این دست پیشرفت‌ها داریم بسیار ارزشمند است ما طی این 13 شماره در بخش «ترجمه تجربه‌ها» تلاش کردیم این دست تجربیات را که ماحصل سال‌ها تلاش کشورهای جهان برای ترویج و عمومی‌سازی پیشرفت‌های مرتبط با علم و فناوری‌ است جهت استفاده و الهام گرفتن مخاطب داخلی خودمان در لایه‌های مختلف از حکمرانی و سیاستگذاری گرفته تا فعالین و مروجان مردمی مرتبط با این حوزه ترجمه کنیم. معرفی زیر یکی دیگر از این تجربه‌ها است که در دل یک سایت ساده آموزشی، کودکان با ده‌ها پیشرفت امروز کشورشان و همچنین ضرورت پیشرفت در خیلی از فناوری جدید آشنا می‌شوند.

 سید میثم حسینی

پژوهشگر و مترجم

در وب‌سایت آژانس منابع طبیعی و انرژی «Nattoku»، سایت پرتال انرژی‌های تجدیدپذیر به‌نام «شهر کودکان انرژی‌های تجدیدپذیر» برای اولین‌بار کودکان را هدف قرار داده است.
وب‌سایت «شهر کودکان انرژی‌های تجدیدپذیر» دارای محتوایی است که درک آن برای کودکان آسان است و والدین و کودکان می‌توانند از آن لذت ببرند. در این وب‌سایت، اطلاعات انرژی‌های تجدیدپذیر به همراه ویدیوهایی غنی و مناسب، بارگذاری می‌شود و مربیان مانند آموزگاران مدارس ابتدایی می‌توانند از آن در کلاس‌های درس استفاده کنند. مطالب این وب‌سایت می‌تواند به‌عنوان مواد آموزشی تکمیلی با توجه به موقعیت‌های مختلف مانند آموزش انرژی و محیط زیست، مطالعات اجتماعی و علوم، مورد استفاده قرار گیرد.
دانش‌آموزان مقطع ابتدایی فرصت بیشتری برای به دست آوردن اطلاعات مختلف از اینترنت دارند و دسترسی به سایت‌های اطلاعاتی مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر نیز رو به افزایش است. علاوه بر این، در نتیجه نظرسنجی پرسشنامه‌ای از مربیان مدارس ابتدایی، همه معلمان پاسخ دادند که اطلاعات تکمیلی در مورد انرژی را برای استفاده در کلاس‌ها از اینترنت به دست می‌آورند؛ بنابراین، این‌بار، آژانس منابع طبیعی و انرژی، یک سایت اطلاع‌رسانی درباره انرژی‌های تجدیدپذیر به نام «شهر کودکان انرژی‌های تجدیدپذیر» را برای کودکان و مربیان در بخش «ناتوکو! انرژی‌های تجدیدپذیر» آژانس منابع طبیعی و انرژی باز کرده است.
بخش انرژی تجدیدپذیر چیست؟
در این قسمت به این موضوع اشاره شده که انرژی چیزی است که اشیا را حرکت می‌دهد و گرما، نور و صدا منتشر می‌کند. الکتریسیته آشناترین شکل انرژی است. بدون برق نمی‌توان، چراغ‌ها را روشن کرد و نمی‌توان از کولر استفاده کرد و همچنین نمی‌توان چراغ‌ها را روشن کرد. قطار، اتوبوس و ماشین‌ها، بدون انرژی، نمی‌توانند حرکت کنند و بدون انرژی نمی‌توان از تهویه مطبوع استفاده کرد؛ بنابراین، انرژی‌بخش ضروری زندگی مدرن است.
سپس به این موضوع اشاره شده که به‌عبارت دیگر، اگر به استفاده از انرژی به شکل فعلی ادامه دهیم، این خطر وجود دارد که نه‌تنها زندگی ما، بلکه کل کره زمین نیز دچار مشکل شود و بعد تصاویری از آمار افزایش مصرف انرژی ارائه شده است و گفته می‌شود که «سوخت‌های فسیلی» مانند نفت، سنگ و گاز طبیعی برای تولید انرژی روزی تمام خواهند شد.
بیشتر سوخت‌های فسیلی مورداستفاده در ژاپن از جمله 99.7 درصد نفت خام، 99.5 درصد زغال‌سنگ و 97.7 درصد گاز طبیعی از خارج از کشور وارد می‌شود و استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود که گفته می‌شود عامل گرمایش زمین است؛ بنابراین، ما باید مشکلات فعلی انرژی را حل کنیم تا بتوانیم از زمین محافظت کنیم.
برخلاف سوخت‌های فسیلی، انرژی تجدیدپذیر، منابعی هستند که پس از یک‌بار استفاده در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی قابل احیا هستند که از جمله آنها می‌توان به انرژی باد و خورشید اشاره کرد.
ما می‌توانیم با ایجاد تأسیسات تولید انرژی تجدیدپذیر که مناسب منطقه است و توسعه فناوری‌های جدید برای انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع جدیدی ایجاد کنیم. ژاپن هدف خود را افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر به 36 تا 38 درصد تا سال 2030 تعیین کرده است. در ژاپن برای سهولت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، سیستمی به نام سیستم خرید قیمت ثابت وجود دارد که وعده خرید برق تولیدشده توسط انرژی‌های تجدیدپذیر را با قیمت ثابت برای مدت‌زمان معینی می‌دهد. این «مالیات انرژی تجدیدپذیر» است که به تلاش موردنیاز برای خرید برق تجدیدپذیر اشاره دارد. به لطف حمایت همه، انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حاضر در ژاپن در حال افزایش است. بیایید همه به آینده زمین، زندگی‌های اطرافمان و محیط زیست علاقه‌مند باشیم و از انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده‌ای بهتر حمایت کنیم!
بخش ویدیوهای مخصوص کودکان درباره انرژی‌های تجدیدپذیر
در این بخش از وب‌سایت به انرژی‌های تجدیدپذیر تولید برق خورشیدی، تولید برق بادی، تولید برق آبی، تولید انرژی زمین‌گرمایی، تولید انرژی زیست‌توده اشاره شده که با کلیک روی هرکدام از این عناوین، ویدیویی انیمیشنی برای ارائه اطلاعات به بچه‌ها در آن زمینه، نمایش داده می‌شود.
سپس برای اطلاعات بیشتر بچه‌ها به این موضوع اشاره شده که در سال‌های اخیر، قطعی برق در مقیاس بزرگ به‌دلیل بلایای طبیعی مانند توفان و رانش زمین رخ داده است؛ اما حتی اگر برق قطع شود، اگر برق خورشیدی داشته باشیم، باز هم می‌توان از برق استفاده کرد. علاوه بر این، اگر باتری چیکو داشته باشید، می‌توانید برق تولیدشده توسط خورشید را در روز ذخیره کنید و در شب از آن استفاده کنید!
در ژاپن، کشوری جزیره‌ای که توسط دریا احاطه شده است، تولید برق بادی فراساحلی، جایی که آسیاب‌های بادی روی دریا ساخته می‌شوند، توجه‌ها را به خود جلب کرده است. نقاط زیادی در دریا وجود دارد که باد شدیدتر از خشکی است و حمل‌ونقل در مقیاس بزرگ با استفاده از کشتی، امکان ساخت آسیاب‌های بادی بزرگ را فراهم می‌کند.
تولید انرژی زیست‌توده با تبدیل چوب و زباله‌های ساختمانی به تراشه و گلوله تولید می‌شود. سوزاندن چیزها، دی‌اکسید کربن تولید می‌کند، اما مواد خام برای تولید انرژی زیست‌توده، دی‌اکسید کربن را جذب کرده و رشد می‌کند، بنابراین دی‌اکسید کربن را از بین می‌برد.
بخش سینمای ویژه که در آن می‌توان از دیدن فیلم‌های انرژی تجدیدپذیر لذت برد
در این بخش، سه نفر از اعضای گروه کارآگاه انرژی‌های تجدیدپذیر به روشی آسان و قابل‌درک، در مورد این نوع انرژی از طریق مصاحبه و فیلم توضیح به بچه‌ها توضیح خواهند داد.
همچنین فیلم‌های انیمیشنی درباره این انرژی در وب‌سایت برگزاری شده است.
بخش با بازی یاد بگیرید
- بازی رساندن برق به نیروگاه: در این بخش به این موضوع اشاره شده است که برق برای زندگی ما ضروری است. ما باید به‌اندازه مصرف همه برق بسازیم و تحویل دهیم. الکتریسیته با روش‌های مختلف تولید برق مانند انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آب، انرژی هسته‌ای و انرژی حرارتی تولید می‌شود. درک مزایای هر یک و ترکیب آنها به شیوه‌ای متعادل مهم است. پس بیایید نیروگاه را به چالش بکشیم و ببینیم آیا می‌توانیم برق را با موفقیت به شهر برسانیم!
دستورالعمل انجام بازی در فایل‌های پی‌دی‌اف، آورده شده است.
این بازی، به‌صورت سؤالات سه‌گزینه‌ای در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر است که بچه‌ها از طریق آن بیشتر با انرژی تجدیدپذیر آشنا می‌شوند.
بخش آموزش نحوه استفاده از سایت برای معلمان
در این بخش مراحل استفاده از مطالب وب‌سایت توسط معلمان، به‌صورت مرحله به مرحله بیان شده است که به شرح زیر می‌باشد:
مرحله 1: به انرژی و محیط‌زیست علاقه‌مند باشید
به‌عنوان مقدمه‌ای برای یادگیری در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر، با اصول اولیه «انرژی چیست؟» شروع می‌کنیم. شما می‌توانید در عین برانگیختن علاقه کودکان در قالب سؤال از یادگیری لذت ببرید.
مرحله 2: انرژی‌های تجدیدپذیر را بشناسید
شما می‌توانید در مورد پنج انرژی تجدیدپذیر نماینده و اینکه چه نوع انرژی‌های تجدیدپذیری وجود دارد؟ برای بچه‌ها صحبت کنید.
معلمان می‌توانند با نشان دادن نمونه‌هایی از مکانیسم‌های اساسی و مکان‌هایی که واقعاً از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود، به‌گونه‌ای عمل کنند که بچه‌ها این نوع انرژی را در نزدیکی خود احساس کنند. علاوه بر این، بخش «تئاتر انرژی‌های تجدیدپذیر» ویدیوهای متنوعی در رابطه با انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه می‌دهد. در حین تماشای این ویدیو، می‌توانید از دیدن انرژی‌های تجدیدپذیر لذت ببرید.
مرحله 3: درباره انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر بدانید
اگر می‌خواهید در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر بدانید، لطفاً از «سایت ویژه» در وب‌سایت آژانس انرژی استفاده کنید. وب‌سایت، «Nattoku!» انرژی‌های تجدیدپذیر حاوی ایده‌ها، داده‌ها و نمودارهای بسیاری است که به شما در یادگیری و درک این نوع انرژی کمک می‌کند. علاوه بر این، «پارک‌های انرژی نسل بعدی» واقع در سراسر کشور، تأسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر هستند که می‌توان از آنها بازدید کرد. دانش‌آموزان با مشاهده واقعی تأسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر که با ویژگی‌های منطقه مطابقت دارند، تجربه عمیق‌تر و به‌یادماندنی‌تری در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر خواهند داشت.
نمونه‌هایی از کلاس‌های انرژی‌های تجدیدپذیر برای معلمان
شیوه آموزش کلاس درس انرژی تجدیدناپذیر برای کلاس مبتدی:
در این کلاس 45 دقیقه‌ای موارد زیر موردتوجه قرار می‌گیرد:
  توضیح نیاز به انرژی‌های تجدیدپذیر
- مشکل انرژی ژاپن چیست؟
- انرژی تجدیدپذیر چیست؟
- مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر
- میزان معرفی فعلی انرژی‌های تجدیدپذیر
  مواد مرجع
مرجع انرژی‌های تجدیدپذیر شهر کودکان با عنوان«انرژی‌های تجدیدپذیر چیست؟»
- مشکل انرژی چیست؟
- انرژی‌های تجدیدپذیر چیست؟
- مزایای افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر چیست؟
- وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ژاپن چگونه است؟
 توسعه مطلب
توضیح هر یک از انرژی‌های تجدیدپذیر به مدت 20 دقیقه
- توضیح اختصاصی درباره نمایندگان انرژی‌های تجدیدپذیر
- توضیح 5 نوع انرژی تجدیدپذیر
- توضیح انرژی‌های تجدیدپذیر که حتی در صورت وقوع فاجعه مفید است
 مواد مرجع
مرجع انرژی‌های تجدیدپذیر شهر کودکان با عنوان «انرژی‌های تجدیدپذیر چیست؟»
- نیروی خورشیدی
- تولید برق بادی
- برق‌آبی
- انرژی زمین‌گرمایی
- تولید انرژی زیست‌توده
 بررسی
- بررسی توضیحات قبلی به مدت 10 دقیقه که در اینجا توضیحات قبلی به همراه ویدیو مرور می‌شوند.
 مواد مرجع
- صحبت درباره قدرت انرژی‌های تجدیدپذیر طبیعی

 

جستجو
آرشیو تاریخی