بهره‌برداری روباتیک جراحی ایرانی در دو شهر کشور اندونزی

  سامانه جراحی روباتیک از راه دور سینا که از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته‌ شده است، اکنون با صادرات آن به کشور اندونزی، در دو شهر این کشور به بهره‌برداری رسیده است.
علیرضا میرباقری مدیرعامل شرکت نوآوران روباتیک و پزشکی سینا درباره این فناوری داخلی که به اندونزی صادرشده اظهار کرد: به دنبال امضای تفاهمنامه همکاری مشترک ایران و اندونزی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی، دو دستگاه از روبات جراح سینا را از شرکت سینا خریداری کردند و در سال‌های 2021 و 2022 در دو شهر کشور اندونزی به فاصله 500 کیلومتر نصب شد.
وی ادامه داد: طی این سال‌ها ما در هر شهر بیش از 60 جراح اندونزیایی را آموزش داده و از بین این جراحان آموزش‌دیده شده در هر شهر بیش از ۱۰ جراح را برای ادامه فرایند مطالعات پری کلینیکال و کلینیکال انتخاب شدند.مدیرعامل این شرکت فناور خاطرنشان کرد: در سال 2023 و روزهای اخیر که رئیس‌جمهوری کشور ما به اندونزی سفرکرده است، استقبال شایسته‌ای انجام شد و رئیس‌ جمهوری هردو کشور از نتایج صادرات این فناوری، ابراز خرسندی کردند.وی افزود: آنها از اجرای موفق جراحی روباتیک از راه دور به فاصله 500 کیلومتر در دو شهر اندونزی بسیار راضی و خرسند بودند و در ادامه تأکید داشتند که این پروژه باید باقوت و همت بیشتری ادامه پیدا کند.
میرباقری در خصوص زمینه همکاری با اندونزی و صادرات فناوری تولید داخل اظهار کرد: به دنبال سفر وزیر بهداشت اندونزی به ایران در سال 2018 و بازدید از این سامانه ما فرصتی یافتیم تا بتوانیم این روبات را به آنها معرفی کنیم.این فعال فناور بیان کرد: مقامات اندونزیایی با این روبات از نزدیک کارکرده و علاقه‌مند به خرید این فناوری شدند. آنها اعلام کردند که این سیستم می‌تواند رقیب خوبی برای محصول امریکایی مشابه این روبات باشد. وی ادامه داد: مقامات اندونزیایی با مزیت‌های نسبی این روبات آشنا شدند و اظهار کردند که این دستگاه طوری طراحی‌شده که می‌تواند با هزینه قابل قبولی برای کشورهای درحال‌توسعه قابل‌ استفاده باشد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اعلام کرد: مسئولان کشور اندونزی براین باور بودند که قیمت اولیه این دستگاه و هزینه طراحی و ساخت آن برای هر عمل بسیار پایین‌تر از عمل‌های جراحی روتین نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی