ساخت ربات بازرس مبتنی بر هوش مصنوعی

 

 مهندسان یکی از شرکت‌های فناور ربات‌های بازرس زیر سطحی با اهدافی چون اکتشافات نفتی، کشف اجساد و اجسام و کنترل خطوط انتقال تا عمق ۱۰۰ متری را عرضه کردند.
محمدجواد غزنوی، مدیر عامل این شرکت فناور، تمرکز تحقیقاتی تیم این شرکت را طراحی و ساخت زیر سطحی‌ها و ربات‌های بازرس عنوان کرد و گفت: در این راستا توانستیم اولین ربات زیر سطحی با عنوان AEREMIS X را با ۶ درجه آزادی و عملکرد کاملا اتوماتیک طراحی کنیم و بسازیم. این ربات قابلیت مانور ۶ درجه آزادی در مدت ۴۵ دقیقه را دارد و زمان شارژ باتری‌های آن یک ساعت و ۲۵ دقیقه است.
وی ماموریت این ربات زیر سطحی را نظارت و بازرسی عنوان کرد و ادامه داد: این ربات طبق ماموریت‌هایی که در حال حاضر برای آن تعریف شده است،  می‌تواند فرایند بازرسی خطوط لوله برای  مناطقی را که دسترسی برای غواصان دشوار است و یا سلامتی غواصان به خطر بیفتند، اجرایی کند.
مدیر عامل این شرکت خاطر نشان کرد: این ربات با هزینه یک چهارم ارسال غواص، عملیات بازرسی خطوط انتقال و همچنین عیب یابی را انجام می‌دهد. این ربات در اعماق مختلف برای بازرسی توربین‌های بادی قابل استفاده است و برای برای عمق ۱۰۰ متر طراحی شده است.
بهره گیری از هوش مصنوعی و شناسایی هر گونه ترک خوردگی و نقشه سازی سه بعدی، قابلیت مانور در سطح شناوری و غوطه‌وری در عمق ۱۰۰ متر، استفاده از بازوی مکانیکی برای نمونه برداری، کنترل خودکار و اتوناموس، کنترل دستی و کنترل و مانور از راه دور را از قابلیت‌های دیگر این ربات است.
غزنوی در خصوص تجاری سازی این ربات بازرس زیر سطحی گفت: نمونه دوم این ربات که نمونه اقتصادی این ربات به شمار می‌رود را ساختیم که تجاری سازی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی