رؤیای ایرانی

معرفی آثار بخش مسابقه مستند جنگ اقتصادی و رؤیای ایرانی سیزدهمین جشنواره عمار

مردی با آرزوهای بزرگ
کارگردان: عباس وهاج
مدت‌زمان: 32 دقیقه
تهیه‌کننده: ساسان فلاح‌فر
روایتی مستند که گوشه‌ای از خدمات سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم، پدرموشکی ایران را به تصویر می‌کشد. فقدان موشک زمین به زمین برای ایران درطی جنگ مشکل‌ساز می‌شود تا جایی که ایران مجبور به خرید چند فروند موشک اسکاد از لیبی می‌شود. باقیمانده این موشک‌ها پس از جنگ، مهندسی معکوس می‌شوند و پروژه‌ای آغاز می‌شود که به خانواده موشک‌های فاتح می‌رسد. حالا نسل پیشرفته این خانواده قرار است آرزوی دیرینه طهرانی‌مقدم را محقق کنند.

باورهای بی‌غبار
کارگردان: محمد حسین ایزدی
مدت‌زمان: 28 دقیقه
تهیه‌کننده: لطف‌الله جاویدی
روایتی مستند از تولید و مشکلات تولید کننده در ایران. دراین مستند، روایت حول محور صحبت‌های رئیس یک کارخانه تولید رینگ خودرو در استان فارس، در مورد تولید و موانع آن ادامه پیدا می‌کند. از نظر وی، تولید در کشور با موانعی همچون بانک‌ها، جنس چینی، قاچاق و... روبه‌رو است که اینها موانعی جدی در مسیر شکوفایی اقتصاد کشور هستند.

 

 

خراشاد
مدت‌زمان: 36 دقیقه
تهیه کننده و کارگردان:
 احمد نیک فرجام
روایتی مستند ازهنر توبافی و احیای آن در روستای خراشاد واقع در بیرجند استان خراسان جنوبی. توبافی هنری قدیمی با قدمت 300 سال و فراموش شده در بیرجند است که چندسالی است به همت جمعی از بانوان روستای خراشاد نه تنها احیا شد، بلکه به جهانیان معرفی شده و خراشاد در یونسکو به عنوان تنها روستای جهانی هنر توبافی ثبت گردیده است. این مستند روایتگر سختی‌های عبور از این مسیر، توسط این بانوان است.

داروخانه ایران
کارگردان: مهدی فریدی
تهیه‌کننده حقیقی: محسن مقصودی
روایتی مستند از اوضاع صنعت گیاهان دارویی در ایران. صنعتی مهم که گردش مالی آن در دنیا چیزی در حدود120 میلیارد دلار است. روایت از روستایی در استان خراسان شمالی، معروف به داروخانه گیاهی ایران آغاز می‌شود و به ظرفیت‌های صنعت گیاهان دارویی و موانع رشد آن در کشور اشاره می‌شود. روستای درکش، داروخانه گیاهی ایران است که در آن بیش از 380 نوع گیاه دارویی شناسایی شده که 79 نوع از آن از نوع گیاهان دارویی کمیاب به شمار می‌رود.

 

زرپران
کارگردان: امیرحسین کشمیری
مدت‌زمان: 15 دقیقه
تهیه‌کننده: مسعود بنا حق دوست
روایتی مستند از شبکه زرپران (معادل فارسی زعفران) در مشهد. حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار زعفران، موجب این می‌شود که کشاورزان رغبتی به کشت این محصول نداشته باشند اما بسیج دانشجویی مشهد به همراه بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام، موفق به سازماندهی و کارآفرینی برای 12 هزار نفر و قطع دست دلالان از این بازار شدند. این شبکه با سازماندهی و استفاده درست از ظرفیت‌های مردمی، الگوی خوبی برای سایر مجموعه‌های مردمی است.
سورجان
کارگردان: یوسف حسن زاده
مدت‌زمان: 41 دقیقه
تهیه‌کننده: یوسف حسن زاده
روایتی با محوریت فعالیت‌های جهادی و اقتصادی کارآفرینی‌ زاده روستای خواجه احمد شهرستان زهک در استان سیستان و بلوچستان به نام معصومه صبابکی. خانم صبابکی با تأسیس کارگاه‌های پارچه‌بافی و قالیبافی متعدد در روستاهای سیستان، برای تعداد زیادی از بانوان ساکن در روستاهای سیستان، ایجاد اشتغال کرده است. در این مستند، خانم صبابکی در خلال بیان فعالیت‌های خود به مشکلات و مسائل گریبانگیر ساکنان سیستان اشاره می‌کند.

 

شاید وقتی دیگر
کارگردان: حسین نوری
مدت‌زمان: 44 دقیقه
تهیه‌کننده حقیقی: حسین نوری
روایتی مستند در نقد وارداتی بودن پارچه چادر مشکی. با وجود ظرفیت 90 میلیون دلاری بازار پارچه چادر مشکی، همچنان 80 درصد آن وارداتی است. یک فروشنده محصولات حجاب در قزوین قصد تعطیلی شعب خود را دارد. مستندساز به دنبال راه حل این مشکل، به سراغ تولیدکنندگان این محصول در بازار قزوین، بازار تهران، تنها کارخانه تولید پارچه چادر مشکی ایران در شهرکرد، مسئولین و مردم می‌رود و به دنبال راهکار برای حل این مسأله می‌گردد...
کشتی افتخار
کارگردان: مسعود محمدی-محسن مقصودی
مدت‌زمان: 66 دقیقه
تهیه‌کننده: محسن مقصودی
روایتی مستند از روابط ایران و امریکای لاتین و سیاست‌های حاکم بر آن، با محوریت بررسی کشور ونزوئلا. مستندساز در خلال این اثر به بررسی مسائلی همچون تولید بنزین در ایران، ساخت نفتکش در ایران و صادرات آن به ونزوئلا، فرصت‌های کشت فراسرزمینی و حضور اقتصادی ایران در ونزوئلا پرداخته است.

 


مادیون
کارگردان: مرتضی اسفندیاری
مدت‌زمان: 32 دقیقه
تهیه‌کننده حقیقی: فهیمه باقری
خانم فرزانه رحیمی به همراه خانواده‌اش، از شهر به روستای متروکه‌ای به نام یوقان برج که خالی از سکنه است مهاجرت کرده‌اند و پس از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات متعدد، موفق شده‌اند که در این روستا یکی از مراکز مهم تکثیر و پرورش اسب اصیل ترکمن را تأسیس کنند. خانم رحیمی در این مستند مسائلی را بازگو می‌کند که در صورت حل ‌آنها، مهاجرت معکوس شکل گرفته و روستا‌ از حالت متروکه بودن خارج می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی