
در نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق عنوان شد
سطح تعاملات فرهنگی ایران و عراق افزایش مییابد
فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری مشترک با حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی کشور عراق، که شامگاه یکشنبه ۲۲ خرداد در تالار وحدت تهران برگزار شد، بیان داشت: امیدواریم نتایج سفر وزیر فرهنگ کشور دوست و همسایه عراق به ارتقای سطح کیفی و کمی تعاملات فرهنگی و هنری میان دو کشور منجر شود.
محمدمهدی اسماعیلی، با بیان این مطلب افزود: در گفتوگوهای صورت گرفته با هیأت عالیرتبه عراقی تلاش کردیم سطح تعاملات را در حوزههای مختلف فرهنگی هنری ارتقا دهیم. در همین راستا در قالب یک بیانیه مشترک که به امضای طرفین رسیده، سطح تعاملات فرهنگی دو کشور افزایش مییابد.
او با اشاره به علاقه هیأت عراقی به گسترش تعاملات سینمایی، فرهنگی و هنری در قالب هفتههای فرهنگی مشترک تأکید کرد: در حال حاضر سطح مناسبی از اشتراک و درک متقابل بین طرفین وجود دارد و امیدواریم سفر وزیر فرهنگ کشور عراق و هیأت همراه ایشان منجر به تعاملات بیشتر فرهنگی بین دو کشور شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت پیگیری موضوع پیادهروی اربعین از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با همتای عراقی گفت: جمهوری اسلامی ایران بهدلیل اهمیت موضوع زیارت، این بخش را از بحث گردشگری جدا میداند، بنابراین سازمان حج و زیارت بهعنوان زیر مجموعه وزارت فرهنگ است و موضوع زیارت حج واجب، عمره و عتبات عالیات از سوی این سازمان دنبال میشود.
سینمای ایران آوازه بینالمللی دارد
در ادامه این نشست خبری، حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق با قدردانی از استقبال و میهماننوازی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان، گفت: بغداد میزبان هفته فیلم سینمای ایران خواهد بود و موضوع تسهیلات برای زائران ایرانی در ایام اربعین و دیگر مناسبتها مورد گفتوگو قرار گرفته است و دولت عراق در زمینه تسهیلات هرچه بیشتر به زائران ایرانی مصمم است و امیدواریم این مسأله سنگبنایی برای تقویت روابط فرهنگی و هنری دو کشور باشد. او برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد را مهم دانست و گفت: پیشنهاد برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد خوشبختانه با پاسخ مثبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران همراه بود و ما در این سفر تأکید داشتیم بهدنبال دستاورد حقیقی هستیم. ناظم ادامه داد: در رابطه با کتاب نیز توافقهایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران صورت گرفته است تا در نمایشگاههای مشترک کتاب دو کشور حضور پررنگتر صورت گیرد و آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص این دیدار در فضای مجازی خود «توئیتر» نوشت: «امشب دیداری با وزیر فرهنگ عراق داشتم، در این دیدار بر برگزاری هفتههای فرهنگی در دوکشور و هفته فیلم ایران در بغداد تأکید شد. در راستای تفاهم انجام شده، زیارت عتبات عالیات برای زائران ایرانی تسهیل خواهد شد.این دیدار سنگ بنایی برای ارتقای تعاملات فرهنگی، هنری ایران و عراق خواهد بود.»
مرحوم سبزواری شعر را پاکیزه نگاه داشت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به مناسبت همایش ملی سرودهای انقلابی و بزرگداشت استاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، پیامی ارسال کرد، در بخشی از این پیام که از سوی محمد حسینزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در سبزوار قرائت شد، آمده: مرحوم استاد حمید سبزواری یکی از شاعران متعهدی است که شعر را پاکیزه نگاه داشت و نجیبانه عرضه کرد. شعر سبزواری، در زمره اشعار جوششی است که بیشترین معنی را در کمترین محمل لفظ جای میدهد و به همین دلیل مقبولیت عام مییابد.... در اشعار او شهود و شهادت و عرفان و معنویت و حماسه دست در دست هم میدهند و معنایی آسمانی خلق میکنند.
زبان فرهنگ و هنر رساترین ابزار برای تعاملات بینالمللی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ روزگذشته هم در دیدار با «لودمار گونسالوس د آگیارنتو» سفیر کشور برزیل در ایران به تولید آثار سینمایی مشترک و برپایی هفته فیلمهای سینمایی میان دو کشور ایران و برزیل تأکید کرد و نتیجه این تعاملات را شناخت بیشتر ملتها از فرهنگ یکدیگر عنوان کرد.
او در ادامه افزود: دولت مردمی درحال حاضر تعاملات اقتصادی بسیاری را با دولت برزیل دارد و به همین نسبت توقع میرود تعاملات فرهنگی و هنری میان دو کشور نیز گسترش یابد و برای برپایی رویدادهای مشترک فرهنگی و هنری دو کشور ایران و برزیل از آمادگی لازم برخوردار هستیم تا با بهرهمندی از ظرفیت بالای تاریخی و فرهنگی شهرهای مختلف ایران میزبان اهالی فرهنگ و هنر برزیل باشیم و تفاهمنامههایی مانند خواهرخواندگی شهرها میتواند در این زمینه مؤثر باشد.
اسماعیلی در ادامه تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ گونه محدودیتی برای گسترش ارتباطات فرهنگی با کشور برزیل ندارد زیرا معتقدیم زبان فرهنگ و هنر رساترین ابزار برای تعامل با کشورهای مختلف است.

امیرحسین انصافی کارگردان حاضر در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان:
به متنهای کودکانه نیاز داریم
محسن بوالحسنی/بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان قرار است از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شود و این روزها هنرمندان این حوزه هم در تکاپوی آماده شدن برای شرکت در این جشنواره بعد از چند بار به تأخیرافتادن هستند. یکی از این هنرمندان امیرحسین انصافی است که قرار است امسال در قامت کارگردان با نمایش «ویروس کشون» در این جشنواره شرکت کند؛ نمایشی که به گفته انصافی در شاخه خمبازی است که یکی از شیوههای نمایش عروسکی سنتی ایرانی محسوب میشود. به گزارش «ایران»، انصافی در توضیح این نمایش و این بازی سنتی میگوید: خمبازی یکی از شیوههای نمایشی عروسکی سنتی ایرانی است که بر پایه نمایشهای دیجی ویجی و پهلوان کچل، بنا شده است.
نثری در این نمایشها وجود دارد که متأسفانه در طول سالیان گذشته از بین رفته است بنابراین ما دست به احیای این شیوه از نمایش ایرانی زدیم. این کارگردان در ادامه به این موضوع اشاره میکند که «در این اثر، عروسکهای دستکشی در یک خمره بزرگ هستند و به اجرای نمایش میپردازند. از آنجایی که مخاطب روز این اثر را مشاهده میکند، سعی کردیم با وجود شکل سنتی و عروسکی این شاخه از نمایش، موضوع روز را در آن به تصویر بکشیم. بنابراین نمایش به روند مقابله انسانها با ویروس کرونا میپردازد و مخاطبان کودک و نوجوان ما مشاهده میکنند که چطور انسانها با اتحاد و به شکل نمادین آن، دست به دست یکدیگر میدهند و میتوانند ویروس را از خمره بیرون کنند.»
انصافی، حضور خیمهشببازی و بخشهای نقالی در بیستوهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را یک اتفاق مثبت میداند و معتقد است: قطعاً حضور این بخش در جشنواره یک امکان مثبت است؛ زیرا این رویداد در بخش نمایش کودک و نوجوان، سالها است که برگزار میشود و سابقهای طولانی دارد. او همچنین به این نکته اشاره میکند که «این موضوع که آثار جشنواره توسط مخاطبان اصلی آن یعنی کودکان و نوجوانان دیده میشوند و حتی در بخشهایی نیز خود این گروههای سنی بهعنوان عوامل کار حضور دارند، نکته بسیار مثبت و قابل توجهی است. به نظر من حضور کودکان و نوجوانان در بخشهای نقالی و نمایشهای سنتی میتواند در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و نمایشی، بسیار مفید واقع شود.»
انصافی در بخشی از صحبتهایش از لزوم توجه به بحث آموزش نمایش سنتی میگوید و تأکید میکند: «متأسفانه حلقه مفقوده در بخش نمایش ما همواره آموزش ضعیف بوده است و بچههای علاقهمندی که عموماً تعداد آنها نیز زیاد است، برای آموزش راه به جایی نمیبرند. بسیاری از افراد علاقهمند نمیدانند برای آموزش باید به چه مراکزی مراجعه کنند و استادان مجرب در این بخش بهخوبی معرفی نمیشوند. بنابراین فکر میکنم برگزاری کارگاههای آموزشی در حاشیه این رویداد، میتواند کمک شایانی به این نقص جدی در عرصه آموزش کشور باشد.»
او کمبود نمایشنامه مناسب در بخش کودک و نوجوان را نیز جدی خواند و اظهار کرد: متأسفانه کمبود نمایشنامه مناسب نیز یکی دیگر از رنجهای تئاتر کودک و نوجوان ما است و همین امر نیز سبب شده بسیاری از هنرمندان، نمایشنامههای تکراری و ترجمه شده کار کنند. این در حالی است که ادامه این روند میتواند باعث تکراری شدن همه آثار شود و به تئاتر کودک و نوجوان ضربهای جدی وارد کند.
بنابراین شاید لازم باشد مسئولان امر برای برگزاری یک جشنواره تخصصی نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان نیز اقدام کنند تا هنرمندان بتوانند از آثار برگزیده و منتخب این جشنواره بهعنوان طرحهای پیشنهادی بهرهبرداری کنند.

انجمن سینمای جوانان «هفتههای فیلم و عکس» برگزار میکند
فرصتی برای دیده شدن و کسب تجربه
نیلوفر ساسانی/ به موازات برگزاری جشنواره فیلم، تولید فیلم، پاتوق فیلم کوتاه و… انجمن سینمای جوانان ایران مدتی است هفتههای فیلم و عکس را هم برگزار میکند. فعالیت تازه این انجمن با عنوان «هفتههای فیلم و عکس» موقعیتی برای جاماندههاست، موقعیتی برای به اشتراک گذاشتن نظرات و البته دریافت بازخوردها از اولین گامهای فیلمسازان در عرصه فیلمسازی. طبیعی است که با تعداد بالای دفاتر انجمن در سراسر کشور و تعدد تولیدات، همه آثار فرصت عرضه و ارزیابی در رویدادهای رقابتی این انجمن را نیابند و بخشهایی از این تولیدات نیازمند فرصتهایی دیگر باشند. ماهیت اصلی هفتههای فیلم و عکس توجه به تولیداتی است که ممکن است در جشنوارهها مورد توجه قرار نگیرند و یا فرصت عرضه نداشته باشند. طیبه فلکیان مدیر امور جشنوارهها و معاون امور استانهای انجمن سینمای جوانان مهمترین دستاورد هفتههای فیلم و عکس را تبادل اطلاعات و انتقال تجربه بین اعضای فیلمساز و عکاس دفتر انجمن میداند و میگوید این اتفاق باعث ارتقای سطح کیفی تولیدات فیلم کوتاه و عکس میشود.
او درباره انگیزه شرکتکنندگان در این رویداد به «ایران» میگوید: «در معرض دید همگان قرار گرفتن فیلم و عکس در فضای صمیمانه و بدون استرس و نیز دیدن کاستیها و نقاط ضعف و قوت اثر بهعنوان مهمترین انگیزه حضور اعضا و هنرجویان دفتر در این رویداد شناخته میشود. همه ما مدیران ستاد مرکزی بر این نکته واقفیم که یک جوان فیلمساز و یا عکاس نیاز به دیده شدن دارد و هفته فیلم و عکس این خواسته اولیه و بدیهی او را فراهم میکند. همچنین شرکتکنندگان با توجه به بازخورد تماشاچیان که بیشتر از قشر خودشان بوده و تحلیلهای کارشناسی اعضا، مربیان، فیلمسازان و عکاسان باتجربه نسبت به انجام اصلاحیه لازم در اثرشان جهت حضور مؤثر و قوی در جشنوارهها اقدام میکنند. خلاصه کلام اینکه نمایشگاه هنری فیلم کوتاه و عکس برای دیده شدن، کسب تجربه و افزایش کیفیت آثار دفتر است.»
آن طور که فلکیان میگوید هدف این رویداد نشان دادن مسیر صحیح است و قرار نیست به انفعال جوانان مستعد فیلمساز منتهی شود: «یک جوان فیلمساز با شرکت در این رویداد فقط و فقط به بازخورد اولیه نمایش اثرش توجه دارد و عملاً منتظر نمیماند که ما برایشان چه اتفاقی را رقم بزنیم بلکه عیب و ایرادات احتمالی اثرش را برطرف کرده و به حضور مؤثر در جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی میاندیشد و اقدام میکند.»
مدیر امور استانهای انجمن سینمای جوانان ایران درباره تعامل هنرمندان پایتختنشین با این رویداد توضیح میدهد: «هدف اصلی ما کشف استعدادهای جوان و آسیبشناسی آثار دفتر در بازه زمانی یکساله است و چنانچه مدیر و یا مسئول دفتر تشخیص دهد که با حضور یک فیلمساز و یا عکاسی که در پایتخت زندگی میکند میتواند به آموزش و اعتلای سطح دانش هنرجویان و اعضای دفتر اقدام کند حتماً از این ظرفیت نهایت استفاده را خواهد کرد.»
او درباره منابع مالی و محدودیتهای بودجه توضیح میدهد: «با توجه به محدودیت منابع مالی میزان حمایت ستاد مرکزی از دفاتر در این باره در حد برگزاری مراسم است که البته بهدلیل غیر رقابتی بودن این رویداد و عدم دعوت از فیلمسازان و هنرمندان سایر مناطق کشور نیاز به منابع بسیار کاهش یافته است و بیشتر از توان و ظرفیت سایر ادارات، سازمانها و نهادهای شهرستان استفاده میشود. با شناخت هنرجویان و اعضای مستعد دفتر، تمامی امکانات فنی، تجهیزاتی و فضای دفتر با نظارت و راهنمایی اعضای باتجربهتر دفتر در اختیار این جوانان قرار میگیرد. سپس مدیر و یا مسئول دفتر تمامی اقدامات لازم برای حضور این جوانان مستعد در پیچینگ استانی را انجام میدهد و عملاً وارد مرحله حمایت مالی تولید فیلم کوتاه قرار خواهد گرفت که میزان حمایت مالی و تجهیزاتی از این فیلمسازان بستگی به عوامل متعددی نظیر سوابق قبلی، جوایز، ویژگی فیلمنامه و دیگر موارد فنی و کیفی دارد.»
مدیر امور استانهای انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه میافزاید: «شرکت در پیچینگ استانی به خودی خود گامی در جهت تمرین فیلمساز برای حضور و ارائه موفق در پیچینگهای معتبر در سطح ملی و بینالمللی و آشنایی با اصول ارائه و دفاع از طرح است. به عبارتی در عملیترین برنامههای این انجمن باز هم به هدف آموزش جوانان با به روزترین متد و روشهای فیلمسازی جهانی توجه شده است.»
هفتههای فیلم و عکس تاکنون در ۳۰ دفتر از دفاتر استانهای این انجمن اجرایی شده و قرار است ۲۶ دفتر دیگر هم به این جمع اضافه شود. به گفته فلکیان، پس از هر دوره برگزاری هفته فیلم و عکس، عملکرد دفاتر ارزیابی میشود و از دفاتر برگزیده در حد توان مالی تقدیر میشود تا انگیزه برگزاری هرچه بهتر برنامه توسط دفاتر در دورههای بعدی فراهم شود.

مدیرمسئول مؤسسه اطلاعات معارفه شد
سیدعباس صالحی: امیدوارم راه دعایی را ادامه دهم
نماینده ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات گفت: امیدوارم راه دعایی را ادامه دهم زیرا ایران دارای تنوع قومیت است و به چندصدایی اما همگرا نیاز دارد و با یک سلیقه رسانهای نمیتوان کشور را اداره کرد.
به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی در مراسم بزرگداشت مرحوم حجتالاسلام والمسلمین سید محمود دعایی(ره) و معارفهاش بهعنوان مدیر مسئول روزنامه اطلاعات که صبح روز گذشته در این مؤسسه برگزار شد ضمن تشکر از اعتماد رهبر انقلاب در جملاتی بیان داشت: همسر مرحوم دعایی و دختران و پسران وی جزو خانوادهای هستند که عطر وجود دعایی را دارند و من روز جمعه برای اجازه، خدمت این عزیزان رسیدم. چون معتقدم اینجا خانه دعایی است.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای من سخن گفتن در این جلسه سخت است. چون این مؤسسه با نام دعایی عجین است و پا گذاشتن در جای پای دعایی سخت است و من امیدوارم راه دعایی را ادامه دهم.
او با استقبال از نظرات پیشکسوتان در روزنامه اطلاعات گفت: در فرصتی مناسب بررسی خواهیم کرد که بنگاه بزرگ اطلاعات در چه ضلعی قرار میگیرند. البته رهبر انقلاب در حکم خود بهخوبی این موضوع را بیان کردند.
صالحی افزود: جامعه ایران جامعه طیفی است، نه قطبی و لذا امکان ندارد با یک طیف بتوان حکومت کرد و اقتدار فرهنگی ایجاد کرد. این حکم رهبر انقلاب را به فال نیک میگیرم چون میتواند فصل جدیدی در فضای رسانهای باشد که در چهارچوب اخلاق و منطق میتوان حرکت کرد. کسانی میگفتند دعایی در فضای مناسبات رهبری قرار دارد در حالی که وی در فضای مناسبات استراتژیکی نیز قرار دارد. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس و معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و کشوری نیزحضور داشتند.
1-انیمیشن «سمپاش» به کارگردانی فرنوش عابدی و تهیهکنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماده نمایش شد. به گفته این کارگردان، ایده اولیه فیلمنامه این کار حدود ۸ سال پیش نوشته شد اما به دلایل مختلف فرصت تولید آن پیش نمیآمد. میتوانم بگویم ایده «سمپاش» یک ایده آخرالزمانی نه چندان دور است و در مورد یک دیار و سرزمینی است که در آن رویش هرگونه گل و گیاهی ممنوع است و ارتشی به نام «سمپاش» وظیفه نگهداری و شکار گیاهان و کسانی که از آنها نگهداری میکنند، دارد. داستان فضای علمی -تخیلی دارد و در آن ویران شهری نقطه مقابل آرمانشهر است. در این فضای ویران شهر، آیندهای نه چندان روشن وجود دارد... درحال حاضر پخش جشنوارهای «سمپاش» را شروع کرده و فیلم را به جشنوارههای مختلفی فرستادهایم که در ۱۵ جشنواره نیز پذیرفته شده و در یکی از جشنوارههایی که شرکت کرده چهار نامزدی داشته و این یک شروع خوب است./ ایلنا
2- ساخت فصل دوم سریال کرهای «بازی مرکب» کلید خورد، خبری که نتفلیکس رسماً اعلام کرد.اگرچه پیشتر به طور جسته و گریخته اخباری درباره ساخت فصل دوم از سریال کرهای بازی مرکب منتشر شده بود، اما نتفلیکس با انتشار یک توئیت رسماً این خبر را تأیید کرد. در این توئیت علاوه بر تیزر فصل دوم، جزئیاتی از زبان هوانگ دونگ هیوک، کارگردان و نویسنده بازی مرکب، درباره این ماجراجویی جدید منتشر شد. هوانگ به مخاطبانشان پیام داده است: جان بخشیدن به فصل اول بازی مرکب ۱۲ سال طول کشید اما فقط ۱۲ روز زمان برد تا بازی مرکب به محبوبترین سریال نتفلیکس تبدیل شود.هوانگ در این پست نوشته «به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه کننده بازی مرکب از طرفداران این سریال در سراسر جهان قدردانی میکنم. ممنونم که سریال ما را تماشا کردید و دوستش داشتید.»
احتمالاً فصل دوم پایان ماجراهای بازی مرکب نخواهد بود چون تد ساراندوس، مدیرعامل نتفلیکس، در ماه ژانویه گفته بود دنیای بازی مرکب تازه شروع شده است./ایرنا
3- چاپ هفتم کتاب «کلیله و دمنه» ترجمه ابوالمعالی نصرالله بن محمد منشی و تصحیح و تحقیق آیتالله حسن حسنزاده آملی در ۵۹۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد. کتاب «کلیله و دمنه» از کتابهای ماندگار در حکمت و حکمرانی و ادب است. این کتاب از جمله آثاری است که از سانسکریت به پهلوی، سپس به وسیله «ابن مقفع» از پهلوی به عربی و آنگاه در اوایل قرن ششم به دست «ابوالمعالی نصرالله بن محمد منشی» به فارسی زیبای دری برگردانده شد.
نسخه ابوالمعالی را افراد مختلفی تصحیح کردهاند، اما اثر حاضر به تصحیح علامه آیتالله حسنزاده آملی است که از روی چند نسخه خطی و مقابله با کلیلههای عربی و ترجمه دو باب دیگر آن به فارسی که تاکنون ترجمه نشده بود و یادآوری تحریفات و نواقص دیگر کلیلههای چاپی و ذکر مآخذ اشعار و امثال عربی و فارسی و شرح و ترجمه آنها و معنای لغتهای مشکل، ارائه شده است. /ایلنا